Gå til innhold

Baby sover nesten ikke på dagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har tips som får baby til og sove lengre på dagen? Lille er 3.5 måned og sover aldrig lengre en  30-45 min 🤔 

Anonymkode: 9c289...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn var min og i lange perioder tror og den ene var rundt 3-4 mnd alder. En ting som iblant funket var om hun sov i vogn så fulgte jeg med når det nærmet seg 30 minutter og beveget vogna da, vugget/trillet, spesielt om jeg så at hun begynte å bevege litt på seg. Da hendte det at hun sov videre eller sovnet igjen. Min sov også lenger hvis hun fikk sove i fanget eller på brystet (ikke alltid men skjedde oftere da at hun sov litt lenger).

Ellers så er det ok med korte dupper, bare ha flere :) Følg våkenvindu og legg til neste dupp x tid etter oppvåkning fra forrige. Rundt 3,5 mnd er vel våkenvindu rundt 1,5 time?

Anonymkode: bd75b...9c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ingen tips, men kan «trøste» deg med at sånn var min også. Sov som regel rundt 30 min da vi hadde flere dupper.  Da hun ble en del større og det var på tide å kutte ned til 1 dupp, sov hun plutselig rundt 2 timer :) så kan bli lengre dupper i fremtiden selv om det er korte nå😅

Anonymkode: ec20f...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig typisk ut for den alderen der. Husker at det var litt slitsomt, for man rekker aldri alt man prøver å rekke før babyen er våken igjen. Kan bare snakke for hvordan mine barn har vært, men de fikk lengre søvnperioder når de ble litt eldre. 

Anonymkode: a33f3...ece

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Baby 3,5 mnd sover 6-8 dupper for dag på 20-40 min. Somregel kun på puppen/fanget. Ellers i vogn som blir trillet. 

Anonymkode: 5df13...74c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde også lange perioder hvor hun bare sov 30 minutter av gangen, uansett hva jeg gjorde. Fant ut at det var like greit å bare akseptere det og være fornøyd med hvor fleksibel permisjonshverdag det tross alt ga. Var ikke noe stress å rekke eller finne på ting, for halvtimesdupper var lett å innpasse i hverdagen.

Anonymkode: e23d4...81e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen tips, men min sov også bare 30-45 minutter i strekk på dagtid fra hun var 2 til 10 mnd. Fant ingenting som funket, så regner med at noen bare er sånn 🤷‍♀️

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E av mine som ikke mer enn ca. 30, eller max 45 minutter, i strekk på dagtid gjennom babytiden. Hun sov ikke veldig mange dupper heller. Jeg husker ikke lenger hvordan det var akkurat ved 3-4 mnd. Men jeg husker at hun sov mindre på dagtid enn de andre babyen ei barselgruppen. Hun sov til gjengjeld godt om natten. Da sov hun typisk i ca. 2 timer i strekk, våknet for amming i halvsøvne i 2-5 minutter, og sovnet igjen med en gang og sov videre i to timer til.

Jeg har møtt flere både i barselgruppene, og ellers, som har hatt babyer som sover ca. 30 minutter i strekk i perioder, og har inntrykk av at det ikke er så uvanlig. De har typisk sovet oftere, og hatt kortere våkentid i strekk også. Min som sov kort, var altså ikke slik, men sammenlagt fikk hun omtrent like mye søvn i døgnet som andre babyer, pga. nettene. 

Anonymkode: d72bb...e8b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som fungerte her var aktiv trilling i 2-3 timer. Og da mener jeg konstant fremoverbevegelse, baby våknet hvis vi stanset mer enn noen sekunder. Holdt ikke å rugge eller trille frem og tilbake mens man sto. Ble god mosjon da, høst/vinter med fryktelig mye trilling. Men eneste som fungerte for lenger lur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 2,5mnd sover også kun 30min av gangen på dagtid. Tilogmed i moonboon våkner hun nøyaktig etter 30min… 🙄

Anonymkode: ebf76...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Begge mine også sov kun 30 min lurer på dagtid fra fødsel til barnehagesøket. Bortsett fra at andremann ikke begynte med dagsoving med korte lurer før han var rundt 5 måneder. Før det sov han ingenting mellom kl 7 og kl 16/17. Hadde et par 5 minutter innimellom, men aldri mer. Sov så mellom kl 16/17 og 18, og lite på natt. Så det der med at et spedbarn sover 16-19 timer i døgnet stemte ikke for oss. Det var heller motsatt. Han var stort sett våken rundt 16-19 timer i døgnet Ekstremt utmattende for både mor og barn. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi har vært sånn siden fødsel. Er nå 9 mnd og sover 30-45 min x 2. Sover derimot 11-12 timer på natten. Har som regel en oppvåkning der hun får melk, men sovner med en gang.

Eldste sov gjerne 2-3 timers dupper på dagtid, men våknet ofte før 05😴 var også mye mer nattevåk med henne.

Tror at så lenge de får timene sine totalt i løpet av et døgn har det ingenting å si.😊

 

Anonymkode: 14c0e...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste sov heller ikke mer enn 30-40min på dagtid, men sov natten gjennom fra ganske tidlig av. 
 

mellomste sov lange hviler på 2-3timer av og til mer, men sov ikke natten gjennom. 
 

foretrekker korte hviler på dagtid og god nattesøvn 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig vanlig i den alderen . Det blir også kalt «4 month sleep regression». I denne perioden går babyen over til å ha søvnsykluser som vi som voksne har. Det er et fremskritt i utviklingen , men utrooolig slitsomt! Bare fortsett med gode rutiner , og så går det over etterhvert (hos noen tar det 2 uker , hos andre månedsvis), det er ingenting du gjør galt, det er at babyen våkner når den avslutter en søvnsyklus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...