Snublefot62 Skrevet 15. mai 2024 #41 Del Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Den røde bilen skal vike for den sorte, den sorte skal vike for den hvite, og den hvite skal vike for den røde. Ergo kjører den røde først, så den hvite, deretter den sorte. Anonymkode: 33523...8d3 Hvorfor den rekkefølgen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rockybalboa Skrevet 15. mai 2024 #42 Del Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Den røde bilen skal vike for den sorte, den sorte skal vike for den hvite, og den hvite skal vike for den røde. Ergo kjører den røde først, så den hvite, deretter den sorte. Anonymkode: 33523...8d3 Interessant tolkning. Den røde bilen kan kjøre først hvis ingen av de andre to kjører. De sorte bilen kan kjøre først hvis ingen av de andre to kjører. Den hvite bilen kan kjøre først hvis ingen av de andre to kjører. Alle har som sagt vikeplikt for en annen bil. Regelen er klar, en må kjøre først, og det kan utmerket godt være den røde i noen tilfeller, men det kan også være den sorte, eller den hvite. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carlberner1 Skrevet 15. mai 2024 #43 Del Skrevet 15. mai 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Rød skal svinge til høyre Anonymkode: 5dac7...0f3 .. øh, ikke på den tegningen jeg kikka på først i tråden .. Ikke rart det blir ball 2 hours ago, Kontorotta said: Om jeg kjører hvit eller sort bil, vil jeg tenke at det er smidigst om rød bil kjører først. Om jeg kjører rød bil, vil jeg se spesielt på bilen fra høyre, om den er på vei ut i kjørebanen eller ikke. Vil ikke stole på at andre tenker likt som meg, spesielt ikke når jeg kjører motorsykkel. Er ganske ofte i denne situasjonen. Amen! My girl 😘 Jeg har ofte tenkt at den beste opplæringen på bil ville vært å sendt vordende bilister ut på to hjul når de er gode nok til det. Alle (u-)mulige småfeil, slurv og unnlatelser blir veldig åpenbare på to hjul. Enten lærer man seg å følge med (og det er MYE rart å følge med på..) eller så slutter man å kjøre på to hjul. Den erfaringen kunne hjulpet mange i bil. 1 hour ago, AnonymBruker said: Den røde bilen skal vike for den sorte, den sorte skal vike for den hvite, og den hvite skal vike for den røde. Ergo kjører den røde først, så den hvite, deretter den sorte. Anonymkode: 33523...8d3 Det er en og den foretrukne, men slett ikke eneste løsning. Det er ingen årsakssammenheng eller kausualitet (wo-hoo..!!) her og dermed ikke noe "ergo". 1 hour ago, rockybalboa said: Den røde bilen kan kjøre først hvis ingen av de andre to kjører. De sorte bilen kan kjøre først hvis ingen av de andre to kjører. Den hvite bilen kan kjøre først hvis ingen av de andre to kjører. Alle har som sagt vikeplikt for en annen bil. Regelen er klar, en må kjøre først, og det kan utmerket godt være den røde i noen tilfeller, men det kan også være den sorte, eller den hvite. Nemlig. Slik det er tegnet vil det være den enkleste løsning/rekkefølge. Det er ikke eksplisitt angitt som noen regel eller lov, men generelt i prinsippet om at alle skal ferdes til "felles beste". En av de første paragrafene, 3 er det vel? Den kan brukes på absolutt alt! Bytt hvit personbil til en svær semi-trailer i et trangt kryss, da er det ikke sikkert det er mulig for hvit å kjøre før sort er borte. Artig med lange, engasjerende og folkeopplysende tråder på KG. Mee-re!! Mee-re..!! Og jaggu fikk jeg ikke repetert litt selv også til poden skal øve på bytrafikk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #44 Del Skrevet 15. mai 2024 rockybalboa skrev (6 timer siden): Interessant tolkning. Den røde bilen kan kjøre først hvis ingen av de andre to kjører. De sorte bilen kan kjøre først hvis ingen av de andre to kjører. Den hvite bilen kan kjøre først hvis ingen av de andre to kjører. Alle har som sagt vikeplikt for en annen bil. Regelen er klar, en må kjøre først, og det kan utmerket godt være den røde i noen tilfeller, men det kan også være den sorte, eller den hvite. Feil tolkning! Lær deg trafikkreglene! Dette du legger frem her, blir det bare tull av. Anonymkode: 17bd3...966 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 15. mai 2024 #45 Del Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Feil tolkning! Lær deg trafikkreglene! Dette du legger frem her, blir det bare tull av. Anonymkode: 17bd3...966 Trafikkreglene sier at man har vikeplikt for trafikk som kommer fra høyre. Der er ikke unntak for trafikkanter som skal rett frem. Ergo har rød bil like mye vikeplikt som de andre. I den virkelige verden er ikke dette et stort problem, så lenge man er oppmerksom og hensynsfull. Noen ganger løser der seg fordi en av bilistene tenker "Meg først!", og noen ganger løser det seg fordi en av bilistene ikke oppfatter situasjonen i det hele tatt og bare durer på uten å ane at han brøt vikeplikten. Jeg fikk skryt av kjørelæreren min etter en kjøretime fordi jeg hadde oppfattet situasjonen med vikepliktsparadokset raskt, og hadde tatt konsist initiativ til å løse situasjonen (jeg var svart bil og skulle til venstre). Jeg ante ikke hva han snakket om, jeg hadde ikke sett hvit bil og hadde ergo ikke oppfattet paradokset og bare durte på... 🙄 Kan jo hente opp samme diskusjon fra 2019: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1283881-hvorfor-er-dette-svaret-feil/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #46 Del Skrevet 16. mai 2024 Hedda-78 skrev (8 timer siden): Trafikkreglene sier at man har vikeplikt for trafikk som kommer fra høyre. Der er ikke unntak for trafikkanter som skal rett frem. Ergo har rød bil like mye vikeplikt som de andre. I den virkelige verden er ikke dette et stort problem, så lenge man er oppmerksom og hensynsfull. Noen ganger løser der seg fordi en av bilistene tenker "Meg først!", og noen ganger løser det seg fordi en av bilistene ikke oppfatter situasjonen i det hele tatt og bare durer på uten å ane at han brøt vikeplikten. Jeg fikk skryt av kjørelæreren min etter en kjøretime fordi jeg hadde oppfattet situasjonen med vikepliktsparadokset raskt, og hadde tatt konsist initiativ til å løse situasjonen (jeg var svart bil og skulle til venstre). Jeg ante ikke hva han snakket om, jeg hadde ikke sett hvit bil og hadde ergo ikke oppfattet paradokset og bare durte på... 🙄 Kan jo hente opp samme diskusjon fra 2019: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1283881-hvorfor-er-dette-svaret-feil/ Nei det er ikke et stort problem, når alle passer seg. Men spørsmålet er ganske enkelt og utkomplisert, hvilken bil kan kjøre først etter oppsett på bildet? Hvorfor skal det være så komplisert å gi kun ett eneste korrekt svar på det? Det er hva den enkelte gjør i irl som det spørres etter. Anonymkode: 17bd3...966 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 16. mai 2024 #47 Del Skrevet 16. mai 2024 (endret) § 7.Vikeplikt 1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse. 2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side. 3. Kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående, syklende og fører av liten elektrisk motorvogn som skal rett fram på kjørebanen eller vegens skulder. Kjørende som vil svinge inn over fortau har vikeplikt for gående, syklende og fører av liten elektrisk motorvogn som ferdes på fortauet. Fører av sporvogn som vil svinge inn i veg med gangfelt, har vikeplikt for gående når fotgjengersignalet lyser grønt. 4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder. Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Denne plikten gjelder ikke overfor kjørende fra eller til områder nevnt i første ledd. 5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare. 6. Om nødvendig skal kjørende som møtes, i god tid vike tilstrekkelig til høyre og kjøre sakte eller stanse. Er en del av vegen sperret, har den vikeplikt som har sperringen på sin side. Endret 16. mai 2024 av Fremmed fugl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 16. mai 2024 #48 Del Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er hva den enkelte gjør i irl som det spørres etter. Anonymkode: 17bd3...966 Nei, det er ikke det det spørres etter. Spørsmålet i hi er "hvem har kjørerett, lovlig sett?". Altså hvem som kan kjøre først iht loven. Svaret er at iht loven har ingen kjørerett. Men irl fungerer det ikke slik. En av bilene må bryte loven. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rockybalboa Skrevet 16. mai 2024 #49 Del Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Feil tolkning! Lær deg trafikkreglene! Dette du legger frem her, blir det bare tull av. Anonymkode: 17bd3...966 Jeg kan imotsetning til deg trafikkreglene utmerket godt. Du har fortsatt ikke kunne vise til hva i min redegjørelse som er feil. At du til det kjedsommelige gjentar at jeg tar feil kommer ikke til endre det at jeg faktisk har rett. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei det er ikke et stort problem, når alle passer seg. Men spørsmålet er ganske enkelt og utkomplisert, hvilken bil kan kjøre først etter oppsett på bildet? Hvorfor skal det være så komplisert å gi kun ett eneste korrekt svar på det? Det er hva den enkelte gjør i irl som det spørres etter. Anonymkode: 17bd3...966 Man kan ikke gi ett eneste korrekt svar når det ikke er ett enkelt korrekt svar. Det nærmeste du kommer ett korrekt svar her er: En må kjøre først. Uansett hvor mange ganger du gjentar det så får aldri rød bil noen forkjørsrett i dette tilfellet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rockybalboa Skrevet 16. mai 2024 #50 Del Skrevet 16. mai 2024 (endret) Hedda-78 skrev (12 timer siden): Trafikkreglene sier at man har vikeplikt for trafikk som kommer fra høyre. Der er ikke unntak for trafikkanter som skal rett frem. Ergo har rød bil like mye vikeplikt som de andre. I den virkelige verden er ikke dette et stort problem, så lenge man er oppmerksom og hensynsfull. Noen ganger løser der seg fordi en av bilistene tenker "Meg først!", og noen ganger løser det seg fordi en av bilistene ikke oppfatter situasjonen i det hele tatt og bare durer på uten å ane at han brøt vikeplikten. Jeg fikk skryt av kjørelæreren min etter en kjøretime fordi jeg hadde oppfattet situasjonen med vikepliktsparadokset raskt, og hadde tatt konsist initiativ til å løse situasjonen (jeg var svart bil og skulle til venstre). Jeg ante ikke hva han snakket om, jeg hadde ikke sett hvit bil og hadde ergo ikke oppfattet paradokset og bare durte på... 🙄 Kan jo hente opp samme diskusjon fra 2019: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1283881-hvorfor-er-dette-svaret-feil/ Selv der når fasiten fra teoriprøven var avbildet klarte enkelte å si at fasiten var feil og fortsette å forfekte sin feilaktige tolkning av trafikkreglene. 🤪 Endret 16. mai 2024 av rockybalboa Trykkfeil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 16. mai 2024 #51 Del Skrevet 16. mai 2024 Ryddet for spekulasjoner. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #52 Del Skrevet 16. mai 2024 rockybalboa skrev (7 timer siden): Jeg kan imotsetning til deg trafikkreglene utmerket godt. Du har fortsatt ikke kunne vise til hva i min redegjørelse som er feil. At du til det kjedsommelige gjentar at jeg tar feil kommer ikke til endre det at jeg faktisk har rett. Man kan ikke gi ett eneste korrekt svar når det ikke er ett enkelt korrekt svar. Det nærmeste du kommer ett korrekt svar her er: En må kjøre først. Uansett hvor mange ganger du gjentar det så får aldri rød bil noen forkjørsrett i dette tilfellet. Ut i fra bildet og den gitte situasjon, rød bil kjører først! Så enkelt kan det både sies, og gjøres. Og det er ikke snakk om noe skyldeling i tilfelle ditt eller datt. Kan ingen kjøre først, vel da får de bsre stå der. Anonymkode: 17bd3...966 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 16. mai 2024 #53 Del Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ut i fra bildet og den gitte situasjon, rød bil kjører først! Så enkelt kan det både sies, og gjøres. Og det er ikke snakk om noe skyldeling i tilfelle ditt eller datt. Kan ingen kjøre først, vel da får de bsre stå der. Anonymkode: 17bd3...966 Kan du begrunne hvorfor rød bil kan kjøre før de andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #54 Del Skrevet 17. mai 2024 Rød, de andre bilene treffer passasjerside ved kjøring. Anonymkode: fa268...20c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. mai 2024 #55 Del Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Rød, de andre bilene treffer passasjerside ved kjøring. Anonymkode: fa268...20c Rød treffer hvit bil på passasjersiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #56 Del Skrevet 17. mai 2024 Er det noen som har en fasit? 🚗🚓🛻 Anonymkode: fa268...20c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. mai 2024 #57 Del Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det noen som har en fasit? 🚗🚓🛻 Anonymkode: fa268...20c Det finnes ikke et svar om hvem som kjører først. Sjåførene er nødt til å kommunisere og håndtere situasjonen i tråd med veitrafikkloven paragraf 3. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #58 Del Skrevet 20. mai 2024 Dette er grunnen til at det finnes rundkjøringer.. Anonymkode: d0b9b...ef5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #59 Del Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 17.5.2024 den 10.30): Rød, de andre bilene treffer passasjerside ved kjøring. Anonymkode: fa268...20c Jeg har høyreratt. Anonymkode: b3e87...9c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #60 Del Skrevet 23. mai 2024 Den siste som kommer og har fart bør kjøre mens de andre allerede står i ro, det gjør alltid jeg, men er litt obs på han jeg egentlig har vikeplikt for så han ikke plutselig kjører. Er man nr 3 som kommer mens 2 stk står i ro er det idioti å stoppe og lite trafikkflyt. Anonymkode: fe36e...fee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå