Gå til innhold

Hvilken bil skal kjøre først?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dette scenarioet her så har jo alle biler vikeplikter for hverandre, altså rød bil har vikeplikt for svart bil, svart bil har vikeplikt for hvit bil, også kommer den hvite bilen til å vikeplikt for den røde bilen når den krysser over veien. Men hvis en slik situasjon oppstår, hvem er det som har kjørerett da, lovlig sett? 

IMG_1298.png

Anonymkode: 9a159...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rød bil.

Anonymkode: 17bd3...966

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen, alle har vikeplikt for en av de andre men mest naturlig er at rød bil kjører først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen. De må kommunisere slik at den ene kjører mens de to andre er inneforstått med å vente. Hvem av dem det blir, varierer fra gang til gang. Et lite vink med hånden fra den ene, er nok til at den andre skjønner at han kan kjøre. I den virkelige verden løser dette seg relativt smidig, det er bare i slike oppkonstruerte oppgaver at dette er et problem

Denne diskusjonen har vi hatt her mange ganger før.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører først, siden ingen andre reagerer..

Og så utløses vikeplikten for høyre etter at jeg har kjørt.

Anonymkode: 8f6c3...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (56 minutter siden):

Ingen. De må kommunisere slik at den ene kjører mens de to andre er inneforstått med å vente. Hvem av dem det blir, varierer fra gang til gang. Et lite vink med hånden fra den ene, er nok til at den andre skjønner at han kan kjøre. I den virkelige verden løser dette seg relativt smidig, det er bare i slike oppkonstruerte oppgaver at dette er et problem

Denne diskusjonen har vi hatt her mange ganger før.

Ja den diskusjonen har vert før, og du har feil igjen. Her er det en regel som gjelder, og den godskriver rød bil i dette tilfellet. Har selv vert ute for slik veikryss, og jeg selv var den røde bilen. Det er innlysende etter høyreregelen, at den kjører først i en slik situasjon! Sitter ikke og kaver og vinker om hvem som kjører først.

Anonymkode: 17bd3...966

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rød. 

Skjønner ikke at dette er noe å spørre om en gang. 

Anonymkode: 9137b...2a6

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja den diskusjonen har vert før, og du har feil igjen. Her er det en regel som gjelder, og den godskriver rød bil i dette tilfellet. Har selv vert ute for slik veikryss, og jeg selv var den røde bilen. Det er innlysende etter høyreregelen, at den kjører først i en slik situasjon! Sitter ikke og kaver og vinker om hvem som kjører først.

Anonymkode: 17bd3...966

Du mener altså at rød bil ikke har vikeplikt. Kan du linke til hvor det står i trafikkreglene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (4 minutter siden):

Du mener altså at rød bil ikke har vikeplikt. Kan du linke til hvor det står i trafikkreglene?

Rød har vikeplikt, men det har alle. Det er likevel rød som skal kjøre først. 

Anonymkode: 9137b...2a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød er den eneste som ikke må krysse veien eller svinge, da kjører fen først. 

Anonymkode: 9ee1e...72b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød først, fordi den skal rett frem. Når alle har vikeplikt for alle, så er det den som ikke skal krysse vei, som skal kjøre først

Anonymkode: 49be0...3b4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Rød har vikeplikt, men det har alle. Det er likevel rød som skal kjøre først. 

Anonymkode: 9137b...2a6

Så hvis rød og svart kjører på likt og kræsjer, så er det svart som får skylda? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det scenarioet hver dag til jobb. Jeg er da rød bil og kjører først siden svart bil for min høyre ikke har klar bane

Anonymkode: 14dca...816

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hedda-78 skrev (6 minutter siden):

Så hvis rød og svart kjører på likt og kræsjer, så er det svart som får skylda? 

Det må du nesten ta med forsikringsselskapet ditt.

Det er nemlig et kjent faktum at forsikringsselskap noen ganger tolker trafikkregler i utakt med politiet. 

Så en ting er «hvem ville politiet tatt førerkortet fra?» Det er et vektig spørsmål.

Et annet er «hvem ville forsikringsselskapet gitt skylden.» Det er også et vektig spørsmål.

Svarene på de to spørsmålene er ikke nødvendigvis sammenfallende. I rundkjøringer ser forsikringen som kjent utelukkende på om din bil kom inn i rundkjøringen til venstre eller høyre for den du kolliderer med, feks. De ser ikke på om den ene bilen var først eller sist inne i rundkjøringen (slik trafikkreglene postulerer ting). Du er altså fint mulig og relativt vanlig å samtidig få skylden hos forsikringsselskapet og være uskyldig etter trafikkreglene.

Om jeg var forsikringsselskap ville jeg her benyttet meg av §3 i vegtrafikkloven og forkortet begge føreres premie. Det gagner meg, og det er utenkelig å føre for retten og vinne.

Anonymkode: 553e0...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (15 minutter siden):

Så hvis rød og svart kjører på likt og kræsjer, så er det svart som får skylda? 

Ja for den har vikeplikt fra høyre, den får rød bil på sin høyre

Anonymkode: 9ee1e...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (27 minutter siden):

Du mener altså at rød bil ikke har vikeplikt. Kan du linke til hvor det står i trafikkreglene?

Du må bare skape hvilket scenario du vil, men du biter deg bare selv i halen med dine grunnløse påstander.

Rød, hvit, svart er rekkefølgen etter trafikkreglene i dette tilfellet. Hvor vanskelig skal være å forstå akkurat det?

Anonymkode: 17bd3...966

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja for den har vikeplikt fra høyre, den får rød bil på sin høyre

Anonymkode: 9ee1e...72b

Nei, det er hvit bil som får rød bil fra sin høyre. Svart bil får den røde inn fra venstre. Svart bil har ikke vikeplikt for rød bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må bare skape hvilket scenario du vil, men du biter deg bare selv i halen med dine grunnløse påstander.

Rød, hvit, svart er rekkefølgen etter trafikkreglene i dette tilfellet. Hvor vanskelig skal være å forstå akkurat det?

Anonymkode: 17bd3...966

Jeg lurer bare på hvor denne regelen står i trafikkreglene. Har du link?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (1 minutt siden):

Nei, det er hvit bil som får rød bil fra sin høyre. Svart bil får den røde inn fra venstre. Svart bil har ikke vikeplikt for rød bil.

Ja, riktig jeg huskafeil farge, men hvit bil må svinge/krysse veien, så den har og vikeplikt. I tilfeller hvor andre biler må krysse eller svinge, får den som skal rett frem kjøre først. 

Anonymkode: 9ee1e...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, riktig jeg huskafeil farge, men hvit bil må svinge/krysse veien, så den har og vikeplikt. I tilfeller hvor andre biler må krysse eller svinge, får den som skal rett frem kjøre først. 

Anonymkode: 9ee1e...72b

Svart bil mener jeg, svart bil må krysse veien og har da vikeplikt. Faen de fargene. 

Anonymkode: 9ee1e...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...