Gå til innhold

Hva kan foreldre kreve av skolen når én elev terroriserer hele klassen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Paragraf 9A;

«Opplæringsloven kapittel 9A: Alle elever har rett til å ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Det er nulltoleranse mot mobbing i skolen. Det er elevenes egen opplevelse av hvordan de har det på skolen, som er avgjørende».

Sjekk det opp. Skolen er pliktet til å gjøre noe med situasjonen. 

Anonymkode: dea77...2ab

Jeg tenker at andre foreldre må klage og anmelde (helt til topps om nødvendig) og aldri gi seg. Da vil det til slutt skje noe.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har 3 barn, på 20, 15 og 11. Har ALDRI opplevd noe som engang kommer i nærheten, av det som nå foregår i klassen til min yngste:

Kort fortalt (ærlig forsøk hvertfall), så er der en elev i klassen til barnet mitt, som daglig oppfører seg fullstendig motbydelig. Oftest mot guttene. I 90% av tilfellene, helt uprovosert...........  Han sparker og kniper (helst i skrittet), slår hvor som helst han kommer til (helst i ansiktet), lugger, klorer, slår med kjepper, tar kvelertak m.m. 

Nå er det litt sannsynlig at det neste jeg skriver, avslører hvor dette foregår - men det har pågått så lenge nå, at jeg gidder faktisk ikke bry meg! For selv om den fysiske volden er vondt å høre om, hadde jeg en enda sterkere reaksjon første gang jeg hørte hva favoritt-uttrykket til denne eleven er.........: "Hold kjeft din skitne neger!" Noen ganger byttes "skitne" ut med "svarte". 

Altså....Denne ungen trenger alvorlig profesjonell hjelp! Lærerne virker som at de bare har kapitulert, for ingen av de mange tiltakene de setter i gang, har noen langsiktig effekt på oppførselen til denne eleven. Jeg oppfatter denne situasjonen som helt håpløs, og mener eneste gjenstående handling fra skolens side, er å utvise eleven.  

Men det er vel enklere sagt enn gjort å få gjennom noe sånt? Har vi foreldre noen rettigheter til å påvirke utfallet rundt dette med å utvise en elev?            Jeg har hvertfall nådd min grense for hva jeg tolererer av fysisk vold mot barnet mitt, av dette mennesket! 

Anonymkode: 0456c...5cf

Barnevernet og purre på ledelsen daglig til det foreligger et svar. 

Evt politianmeld, hvis ditt barn blir rammet. Barnet vil ikke bli satt i fengsel, men bv må ta ting MYE mer seriøst når det foreligger anmeldelser på vold.

Du må da være obs på at du ikke kan anmelde anonymt.

Anonymkode: 053ca...449

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (22 timer siden):

Såpass ja.. Jeg hadde ringt foreldrene likevel og heller tatt diskusjonen med rektor etterpå. Hvis dette ikke bedrer seg kan du anmelde. Ikke gutten, men skolen som ikke gjør nok for å sikre et trygt skolemiljø for resten av elevene.

 

Du ville risikert jobben, og det er flott at du har nok midler å ta av uten inntekt. Men det gjelder ikke de fleste. 

Problemet med å selv skulle ta avgjørelser over hodet på ledelsen og/eller utenfor mandatet, er at andr da også kan se sitt snitt, med et meget uheldig utfall.

Anonymkode: 053ca...449

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du ville risikert jobben, og det er flott at du har nok midler å ta av uten inntekt. Men det gjelder ikke de fleste. 

Problemet med å selv skulle ta avgjørelser over hodet på ledelsen og/eller utenfor mandatet, er at andr da også kan se sitt snitt, med et meget uheldig utfall.

Anonymkode: 053ca...449

Man mister ikke jobben for en slik sak og skulle rektor i ettertid bli kritisk så er det bare å si at når ikke du gjør jobben din så må andre gjøre det. Man er på trygg juridisk grunn her. Kan ikke være feig, man må være tøff og handle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for oppfordring/forherligelse av brudd på norsk lov,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lite lærere og skolen kan gjøre. Med mindre eleven har en diagnose så får de ikke økonomiske ressurser til å håndtere slike saker. Det var slike elever som tidligere gikk på spesialskoler, men i dag skal jo alle på død og liv inkluderes for det er jo så mye bedre at 50 elever blir terrorisert enn at den ene eleven ikke får gå på nærskolen sin🫣

Anonymkode: 4d5fe...50f

  • Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nok lite lærere og skolen kan gjøre. Med mindre eleven har en diagnose så får de ikke økonomiske ressurser til å håndtere slike saker. Det var slike elever som tidligere gikk på spesialskoler, men i dag skal jo alle på død og liv inkluderes for det er jo så mye bedre at 50 elever blir terrorisert enn at den ene eleven ikke får gå på nærskolen sin🫣

Anonymkode: 4d5fe...50f

Håpløst system... alle mine medlærere vil ha tilbake disse spesialskolene og er fortvilet, mildt sagt

Anonymkode: 0a661...474

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld 9A. 

Anonymkode: e88b7...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Foreldreveiledning

Anonymkode: c45b1...e50

Bvt kan ingenting om foreldreveiledning. 

Anonymkode: 53d86...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bvt kan ingenting om foreldreveiledning. 

Anonymkode: 53d86...c32

Nei, og etter å ha sett instukids, så klarer ikke barnevernet å hindre prostitusjon og at barn blir rusavhengie under deres omsorg. Sykt system vi har i Norge. Vurderer å ikke få barn når jeg leser sånne tråder her inne

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bvt kan ingenting om foreldreveiledning. 

Anonymkode: 53d86...c32

Det kan de

Anonymkode: eead7...b28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv et brev til skoleeier, med kopi til rektor og klasselærer, der du legger ved en klage til statsforvalteren om manglende oppfølging av å gi ungene et trygt skolemiljø. Både bøllen og de andre barna har krav på en annen type hjelp enn de får her.
Ta en titt på denne: https://www.statsforvalteren.no/nb/agder/Barnehage-og-opplaring/en-trygg-skoledag-uten-mobbing-a/er-du-foresatt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barnevernet og purre på ledelsen daglig til det foreligger et svar. 

Evt politianmeld, hvis ditt barn blir rammet. Barnet vil ikke bli satt i fengsel, men bv må ta ting MYE mer seriøst når det foreligger anmeldelser på vold.

Du må da være obs på at du ikke kan anmelde anonymt.

Anonymkode: 053ca...449

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva gjør skolen i dag? Gjør de noe for å bedre hele klassemiljøet? Dette var heftig oppførsel fra en 11 åring. En ting er at barn i den alderen krangler og sloss litt, men dette barnet har en spesiell språkbruk som han kanskje har fra en plass? Vet du noe om hvordan dette barnet har det hjemme?

Anonymkode: f2a77...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 15.04):

Jeg har 3 barn, på 20, 15 og 11. Har ALDRI opplevd noe som engang kommer i nærheten, av det som nå foregår i klassen til min yngste:

Kort fortalt (ærlig forsøk hvertfall), så er der en elev i klassen til barnet mitt, som daglig oppfører seg fullstendig motbydelig. Oftest mot guttene. I 90% av tilfellene, helt uprovosert...........  Han sparker og kniper (helst i skrittet), slår hvor som helst han kommer til (helst i ansiktet), lugger, klorer, slår med kjepper, tar kvelertak m.m. 

Nå er det litt sannsynlig at det neste jeg skriver, avslører hvor dette foregår - men det har pågått så lenge nå, at jeg gidder faktisk ikke bry meg! For selv om den fysiske volden er vondt å høre om, hadde jeg en enda sterkere reaksjon første gang jeg hørte hva favoritt-uttrykket til denne eleven er.........: "Hold kjeft din skitne neger!" Noen ganger byttes "skitne" ut med "svarte". 

Altså....Denne ungen trenger alvorlig profesjonell hjelp! Lærerne virker som at de bare har kapitulert, for ingen av de mange tiltakene de setter i gang, har noen langsiktig effekt på oppførselen til denne eleven. Jeg oppfatter denne situasjonen som helt håpløs, og mener eneste gjenstående handling fra skolens side, er å utvise eleven.  

Men det er vel enklere sagt enn gjort å få gjennom noe sånt? Har vi foreldre noen rettigheter til å påvirke utfallet rundt dette med å utvise en elev?            Jeg har hvertfall nådd min grense for hva jeg tolererer av fysisk vold mot barnet mitt, av dette mennesket! 

Anonymkode: 0456c...5cf

Hadde sendt barnet mitt på karate eller noe, slik at han/henne kan forsvare seg selv....

Ikke mye greit dette her nei....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som å lese om en gutt i vår eldste sønns klasse, bare at han er 8 og går i 3. klasse. Skummelt at det er flere slike barn der ute! 

I vårt tilfelle er det foreldrene som er det egentlige problemet, dessverre. 

Anonymkode: fc5fc...08b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det ingen her som tenker på den lille gutten sol sliter så voldsomt? Tror dere han har det greit? 
Han trenger masse veiledning og voksne som er tett på. 
Dette må meldes inn til skolen. 
statsforvalteren åpner ikke en sak uten at det er meldt inn 9a sak til rektor og det har gått over ei uke uten at det er påbegynt aktivitetsplan. 
Dette er kanskje en gutt med få venner? En som får mye tilsnakk? 
Å skrive at foreldrene er fjerne er ikke hyggelig. Det kan like godt være deres barn som mobber eller er ufin mot andre. 
politi henlegger alle saker om barn under 15 år, men de kan i noen tilfeller sende saken til barnevernet. 
Å ringe foreldrene å fortelle om hvor fæl barnet deres er - NEI. 
dette har nok skolen tatt opp med foreldrene allerede og har et samarbeid på. 
prøv heller å hjelpe enn å gå i krig 

Anonymkode: e4e74...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er det ingen her som tenker på den lille gutten sol sliter så voldsomt? Tror dere han har det greit? 
Han trenger masse veiledning og voksne som er tett på. 
Dette må meldes inn til skolen. 
statsforvalteren åpner ikke en sak uten at det er meldt inn 9a sak til rektor og det har gått over ei uke uten at det er påbegynt aktivitetsplan. 
Dette er kanskje en gutt med få venner? En som får mye tilsnakk? 
Å skrive at foreldrene er fjerne er ikke hyggelig. Det kan like godt være deres barn som mobber eller er ufin mot andre. 
politi henlegger alle saker om barn under 15 år, men de kan i noen tilfeller sende saken til barnevernet. 
Å ringe foreldrene å fortelle om hvor fæl barnet deres er - NEI. 
dette har nok skolen tatt opp med foreldrene allerede og har et samarbeid på. 
prøv heller å hjelpe enn å gå i krig 

Anonymkode: e4e74...8dd

Tviler på at du hadde sagt det samme om det var ditt barn som var blant de som blir terrorisert hver dag av denne medeleven.

Anonymkode: 0b8a8...df1

  • Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tviler på at du hadde sagt det samme om det var ditt barn som var blant de som blir terrorisert hver dag av denne medeleven.

Anonymkode: 0b8a8...df1

Enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, det er den som er problemet som må bytte skole. 

Anonymkode: 84aae...216

Dessverre ikke, men om alle de andre barna flytter blir kanskje problembarnet alene 

Luksusbia skrev (4 timer siden):

Nei, og etter å ha sett instukids, så klarer ikke barnevernet å hindre prostitusjon og at barn blir rusavhengie under deres omsorg. Sykt system vi har i Norge. Vurderer å ikke få barn når jeg leser sånne tråder her inne

Hvis du anser det som sannsynlig at ungen din kommer til å havne under barnevernets omsorg er det lurt å droppe å få barn ja.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det ingen her som tenker på den lille gutten sol sliter så voldsomt? Tror dere han har det greit? 
Han trenger masse veiledning og voksne som er tett på. 
Dette må meldes inn til skolen. 
statsforvalteren åpner ikke en sak uten at det er meldt inn 9a sak til rektor og det har gått over ei uke uten at det er påbegynt aktivitetsplan. 
Dette er kanskje en gutt med få venner? En som får mye tilsnakk? 
Å skrive at foreldrene er fjerne er ikke hyggelig. Det kan like godt være deres barn som mobber eller er ufin mot andre. 
politi henlegger alle saker om barn under 15 år, men de kan i noen tilfeller sende saken til barnevernet. 
Å ringe foreldrene å fortelle om hvor fæl barnet deres er - NEI. 
dette har nok skolen tatt opp med foreldrene allerede og har et samarbeid på. 
prøv heller å hjelpe enn å gå i krig 

Anonymkode: e4e74...8dd

overgriperen er det egentlige offeret?

Anonymkode: 7b03b...8a0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...