Gå til innhold

Bra sak om en Israelsk soldat


Pippi Lotta

Anbefalte innlegg

Duraton skrev (3 timer siden):

Knall. Det er derfor det er viktig å fordømme unrwa og khamas.

Israel påstand om at 13 (av 3.000 ) ansatte i UNWA var Hamas-krigere fikk en rekke land til å stoppe sine økonomiske bidrag til UNWA.  Etter kort tid økte Israels tallet til 450 ansatte.  Uten dokumentasjon for påstandene  trakk enda flere land sin støtte til UNWRA.   Da den uavhengige FN-granskingen ble avsluttet 22.april i år, var konklusjonen at Israels påstander var usann og grunnløs propaganda. 
 
Hva er det da du fordømmer UNWRA for?  
    

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Amossa said:

Israel påstand om at 13 (av 3.000 ) ansatte i UNWA var Hamas-krigere fikk en rekke land til å stoppe sine økonomiske bidrag til UNWA.  Etter kort tid økte Israels tallet til 450 ansatte.  Uten dokumentasjon for påstandene  trakk enda flere land sin støtte til UNWRA.   Da den uavhengige FN-granskingen ble avsluttet 22.april i år, var konklusjonen at Israels påstander var usann og grunnløs propaganda. 
 
Hva er det da du fordømmer UNWRA for?  
    

Jeg fordømmer unrwa for å forderve uskyldige barnesinn.

https://www.impact-se.org/wp-content/uploads/UNRWA-Education-Textbooks-and-Terror-Nov-2023.pdf

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (7 minutter siden):

Israel påstand om at 13 (av 3.000 ) ansatte i UNWA var Hamas-krigere fikk en rekke land til å stoppe sine økonomiske bidrag til UNWA.  Etter kort tid økte Israels tallet til 450 ansatte.  Uten dokumentasjon for påstandene  trakk enda flere land sin støtte til UNWRA.   Da den uavhengige FN-granskingen ble avsluttet 22.april i år, var konklusjonen at Israels påstander var usann og grunnløs propaganda. 
 
Hva er det da du fordømmer UNWRA for?  
    

Det blir nok verre og verre å svare. 
 

Anbefaler forøvrig det aller nyeste Urix. Breaking the silence er særs interessant.  
 

 

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Amossa said:

Israel påstand om at 13 (av 3.000 ) ansatte i UNWA var Hamas-krigere fikk en rekke land til å stoppe sine økonomiske bidrag til UNWA.  Etter kort tid økte Israels tallet til 450 ansatte.  Uten dokumentasjon for påstandene  trakk enda flere land sin støtte til UNWRA.   Da den uavhengige FN-granskingen ble avsluttet 22.april i år, var konklusjonen at Israels påstander var usann og grunnløs propaganda. 
 
Hva er det da du fordømmer UNWRA for?  
    

Det er ikke sant. Den FN-granskningen undersøkte UNRWAs nøytralitet, mens den separate granskningen av koblinger til terror 7. oktober ikke er ferdigstilt. Det stod ganske riktig i rapporten som undersøkte nøytralitet at Israel ikke hadde oversendt bevis for anklagen om 450 terrorister ennå. Men det ble også forklart at det ble de ikke bedt om siden det ikke var deres mandat. De bevisene skulle sendes til den separate granskningen som ennå ikke er ferdigstilt. 

Endret av Svava
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, JaVel said:

Det var nok bare krigen gjennom tid som gjorde utslaget. Har nesten vært en svoren Israel-tilhenger frem til nå minus Vestbredden da. Selvfølgelig har jeg satt meg inn i krigen, vært opptatt av barn i Gaza, men samtidig opptatt av 7 okt, all torturen som foregikk. Mesteparten har jeg lest ikke sett, hadde sikkert blitt sikkert dårlig av det. Nå som Usa nekter mer våpen til Israel er det håp om at krigen slutter. Tviler på at Israel ønsker det, de må få tilbake gislene, og de er nok opptatt å få tatt resten av Hamas.

Det er ikke svart-hvitt nei. Israel vil selvsagt få igjen gislene, men også fjerne Hamas for å sikre at de ikke kan gjøre nye angrep i fremtiden. Men mens Hamas gjemmer seg i tuneller, så har sivilbefolkningen flyktet og dør i angrep. Jeg tror ikke det er usannsynlig at Israel hadde forventet at Hamas skulle overgi seg tidligere. De fleste bataljonene deres er bekjempet, men likevel klorer de seg fast ved å gjemme de siste militante i Rafah blant de sivile flykningene. 

For min del tenker jeg at krigen er forgjeves om den stopper nå og Hamas får fortsette å styre Gaza. Om noen år, så angriper Hamas på nytt. Først og fremst må Hamas fjernes - også for palestinerne sin del. 

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Trolltunge said:

At grunnlaget for å bli grusomme er lagt når man opphøyer seg selv til å ha mer verdi enn andre er generelt. Noe hele menneskets historie og også nåværende konflikter viser tydelig. Dette som skjer nå har skjedd før. Mange ganger. Det er de verste skampletter i menneskers historie, og vi bare gjentar og gjentar. Lærer ingenting. 

Jeg er ikke mer enn et sandkorn, som ikke kan gi utslag i noe som helst. 

Mine holdninger, som du så tydelig tar avstand fra, er fordømmelse av ondskap og dehumanisering, uavhengig av rase og religion. Min holdning er at mennesker er mennesker, og at dersom man begynner å behandle noen andre grupper mennesker som mindreverdige er det lagt til rette for tragedie. Hvilket historien også viser tydelig. Det er ikke noe jeg har funnet på. 

Vel.. nå mener du at dine holdninger gjelder uavhengig av rase og religion. Men du fremhevet nettopp at jøder opphøyer seg til å ha mer verdi over andre - og dermed legger grunnlaget for å bli grusomme. Du tillegger en hel folkegruppe onde egenskaper. Det er uforståelig at slik åpenbar antisemittisme får støtte. 

Ja, jeg så deg sammenligne jødene med nazistene. Som du igjen begrunnet i fordommen din om at jøder ser ned på andre. Tenker jeg gjentar meg selv: Nazistene kartla, fengslet og transporterte jøder fra hele Europa til konsentrasjonsleirer. 6 millioner ble drept. Hvordan klarer du å sammenligne det med en krig mot en terrororganisasjon der sivilbefolkningen i forkant av angrep har blitt varslet om å evakuere? 

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svava skrev (28 minutter siden):

Det er ikke sant. Den FN-granskningen undersøkte UNRWAs nøytralitet, mens den separate granskningen av koblinger til terror 7. oktober ikke er ferdigstilt. Det stod ganske riktig i rapporten som undersøkte nøytralitet at Israel ikke hadde oversendt bevis for anklagen om 450 terrorister ennå. Men det ble også forklart at det ble de ikke bedt om siden det ikke var deres mandat. De bevisene skulle sendes til den separate granskningen som ennå ikke er ferdigstilt. 

Jeg respekterer at du har andre meninger enn meg, men ikke at du prøver å gjøre om det jeg skriver.  Det framgår klart og tydelig at jeg skriver om FN-granskingen av Israels påstander om at UNRWA hadde ansatte som var pro-Hamas.  Til og med datoen for rapporten viser jeg til.  
Konklusjonen i rapporten er klar (klipp fra NRK): " Israel har hevda at 450 tilsette i FN-organisasjonen for palestinske flyktningar (UNRWA) er knytte til terrororganisasjonar. Udokumenterte påstandar", seier ein uavhengig granskingskomité.

Lenke følger her:  https://www.nrk.no/urix/fn-gransking_-framleis-ingen-bevis-fra-israel-pa-terrorskuldingar-mot-unrwa-tilsette-1.16854064


 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (3 minutter siden):

Jeg respekterer at du har andre meninger enn meg, men ikke at du prøver å gjøre om det jeg skriver.  Det framgår klart og tydelig at jeg skriver om FN-granskingen av Israels påstander om at UNRWA hadde ansatte som var pro-Hamas.  Til og med datoen for rapporten viser jeg til.  
Konklusjonen i rapporten er klar (klipp fra NRK): " Israel har hevda at 450 tilsette i FN-organisasjonen for palestinske flyktningar (UNRWA) er knytte til terrororganisasjonar. Udokumenterte påstandar", seier ein uavhengig granskingskomité.

Lenke følger her:  https://www.nrk.no/urix/fn-gransking_-framleis-ingen-bevis-fra-israel-pa-terrorskuldingar-mot-unrwa-tilsette-1.16854064


 

Strøkent 🏆👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Amossa said:

Jeg respekterer at du har andre meninger enn meg, men ikke at du prøver å gjøre om det jeg skriver.  Det framgår klart og tydelig at jeg skriver om FN-granskingen av Israels påstander om at UNRWA hadde ansatte som var pro-Hamas.  Til og med datoen for rapporten viser jeg til.  
Konklusjonen i rapporten er klar (klipp fra NRK): " Israel har hevda at 450 tilsette i FN-organisasjonen for palestinske flyktningar (UNRWA) er knytte til terrororganisasjonar. Udokumenterte påstandar", seier ein uavhengig granskingskomité.

Lenke følger her:  https://www.nrk.no/urix/fn-gransking_-framleis-ingen-bevis-fra-israel-pa-terrorskuldingar-mot-unrwa-tilsette-1.16854064


 

Her ser du et intervju med hun som stod bak rapporten der hun forklarer at Israel ikke ble bedt om å sende bevis om individuelle terrorister for denne granskningen siden det dekkes i den separate granskningen. De bevisene skal den separate granskningen se på. 
https://twitter.com/HillelNeuer/status/1783171948358348820

Quote

There are two separate missions. So allegations regarding individuals, a difficult case, are in the scope of the OIOS mission. It is not the scope of our mandate.


Det står også i artikkelen du linker til selv om de hever det kun er snakk om de 12 ansatte fra 7. oktober som ikke har blitt undersøkt, men det var jo flere terrorister Israel knyttet til terrorangrepet. 

Dessverre er ikke alltid rapporteringen til media presis. Det er også en annen feil i artikkelen du linker til. UNRWA har kun fått restriksjoner i nordlige Gaza, mens i sørlige Gaza hvor de fleste av befolkningen er har UNRWA fritt spillerom til å levere nødhjelp. Likevel får de seg til å skrive dette:

Quote

Framleis nektar Israel å sleppe inn noko som helst naudhjelp gjennom organisasjonen, trass i store og aukande behov.

 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Krig og konflikter, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig verdi skrev (11 timer siden):

Ja.

At det er en ukultur er dessuten for lengst etablert. IDF går som målrettet etter sykehus, helsepersonell, dreper sivile med vitende og vilje, har skarpskyttere som dreper barn i skolealder med skudd midt mellom øynene. Det er vanskelig å si at en hær som bedriver folkemord ikke har en ukultur. 

Men å fortelle om det har store kostnader for soldatene selv. Heldigvis fins det noen gode epler blant alle de råtne.  

Har du kilder på dette?

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (7 timer siden):

En litt uskyldig sak men samtidig gjorde den at jeg våknet litt. Da soldater kjørte inn i Gaza med svære tanks og maskingevær, står det et vennlig metall skilt som tydeligvis har stått der lenge, med I love💖Gaza. Soldatene tar sats med tanksene sine og kjører rett over det, var tydelig at dette ble gjort med vilje. Hva er årsaken med å ydmyke SIVILE palestinere enda en gang. De har blitt bombet i over 7mnd,, og så MÅ bare disse soldatene ydmyke dem igjen. Hva er vitsen? De gjør det foran kamera, hva gjør de da utenfor kamera. Jeg vet alt som skjedde 7 oktober, et grufullt angrep med voldtekter og nedslaktninger på voksne og barn, tok gisler, noen av dem ble slept bak biler i Gaza, nakne og døde. Jeg vet at det var Hamas som stod bak angrepet, at Israel vil ta dem, noe som er forståelig, og hamas gjemmer seg bak sivile. Men er overbevist om at de hadde gått i dekning lenge før denne såkalte uskyldige hendelsen skjedde, så var det pokker meg nødvendig?

Du vet vel også da at SIVILE i Gaza heiet på disse terroristene? De sivile heiet, spyttet og slo gislene som ble bratt til Gaza. Så hvem er de uskyldige sivile i Gaza? Det lurer jeg oppriktig på. Når vi ser hvordan de sivile oppfører seg forran kamera, kan man begynne å lure på hva de gjør utenfor kamera.

I tillegg har HAMAS selv sagt at de ikke utførte voldtekter - dette var det sivile som tok seg inn i Israel som utførte.

At barn er uskyldige er det ingen tvil om, men verden har sett nok videoer av hvordan de sivile i Gaza behandlet ofrene for 07.10, og det er ikke mye uskyld over det. 
I tillegg har man de sivile som fanget det rømte gisselet og brakte han tilbake til Hamas. Du snakker om ydmykelse..

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Billiebi skrev (1 time siden):

Det er visst ingen som har et godt svar på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (1 time siden):

Vel.. nå mener du at dine holdninger gjelder uavhengig av rase og religion. Men du fremhevet nettopp at jøder opphøyer seg til å ha mer verdi over andre - og dermed legger grunnlaget for å bli grusomme. Du tillegger en hel folkegruppe onde egenskaper. Det er uforståelig at slik åpenbar antisemittisme får støtte. 

Ja, jeg så deg sammenligne jødene med nazistene. Som du igjen begrunnet i fordommen din om at jøder ser ned på andre. Tenker jeg gjentar meg selv: Nazistene kartla, fengslet og transporterte jøder fra hele Europa til konsentrasjonsleirer. 6 millioner ble drept. Hvordan klarer du å sammenligne det med en krig mot en terrororganisasjon der sivilbefolkningen i forkant av angrep har blitt varslet om å evakuere? 

Les igjen mine ulike innlegg i tråden, for her konkluderer du veldig feil angående noe jeg har poengtert særdeles tydelig flere ganger. 

Jeg fordømmer forøvrig ikke jøder generelt mer enn jeg fordømmer ethvert menneske som aksepterer det som skjer. Inkludert meg selv. Jeg gjør heller ikke nok.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Amossa said:

Jeg respekterer at du har andre meninger enn meg, men ikke at du prøver å gjøre om det jeg skriver.  Det framgår klart og tydelig at jeg skriver om FN-granskingen av Israels påstander om at UNRWA hadde ansatte som var pro-Hamas.  Til og med datoen for rapporten viser jeg til.  
Konklusjonen i rapporten er klar (klipp fra NRK): " Israel har hevda at 450 tilsette i FN-organisasjonen for palestinske flyktningar (UNRWA) er knytte til terrororganisasjonar. Udokumenterte påstandar", seier ein uavhengig granskingskomité.

Lenke følger her:  https://www.nrk.no/urix/fn-gransking_-framleis-ingen-bevis-fra-israel-pa-terrorskuldingar-mot-unrwa-tilsette-1.16854064


 

Jeg bare lurer, tror du oppriktig på at det ikke er knytninger mellom Hamas, altså de autoritære styresmaktene med voldsmonopol i Gaza, og UNRWA, organisasjonen som tar seg av store deler av oppgavene styresmakter er forventet å ta seg av i det samme området?

Endret av Aliquis
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 hours ago, Callisto83 said:

Jeg kan tenke meg at hatet har økt siden 7 oktober. Israelerne som bodde i kibbutz nær Gaza var ikke voldelige bosettere. Flere hadde gode relasjoner med de palestinske naboene, og hjalp dem med jobber, medisinsk behandling etc inne i Israel. Så blir de da på bestialsk vis invadert tidlig en morgen på en helligdag. De blir voldtatt, torturert, plyndret, drept, brent, kidnappet osv. Som live streames av terroristene.

Hva tenker NRK at Israelere flest skal lære av dette?

Det får du neppe noe svar på. Sist påske skulle NRK egentlig vise en dokumentarfilm om massakren på Supernova-festivalen. Men påsken er forlengst over, og NRK har ennå ikke vist filmen. Så vidt jeg vet har den blitt vist i andre nordiske land.

15 hours ago, Amossa said:

Israel påstand om at 13 (av 3.000 ) ansatte i UNWA var Hamas-krigere fikk en rekke land til å stoppe sine økonomiske bidrag til UNWA.  Etter kort tid økte Israels tallet til 450 ansatte.  Uten dokumentasjon for påstandene  trakk enda flere land sin støtte til UNWRA.   Da den uavhengige FN-granskingen ble avsluttet 22.april i år, var konklusjonen at Israels påstander var usann og grunnløs propaganda. 
 
Hva er det da du fordømmer UNWRA for?

Hvor uavhengig var denne FN-granskingen?

Gruppen ble ledet av Frankrikes eks-utenriksminister Catherine Colonna, som hadde med Chr. Michelsen Institute (CMI), Raoul Wallenberg Institute fra Sverige og Danish Institute for Human Rights.

Men både Colonna, de tre instituttene og deres ansatte har gjentatt ganger publisert innhold og likt innhold i sosiale medier som viser at de er utelukkende positive til UNRWA og fiendtlig innstilt til staten Israel.

Colonna har selv sagt at målet med granskningen ikke var å avdekke faktiske forhold, og få UNRWA til å rydde opp i f.eks. hvordan skolene de driver i åresvis har formidlet jødehat, jihad og martyrdom  til de oppvoksende generasjoner. Målet var heller ikke å ta en grundig gjennomgang slik at alle terrorsympatisører kunne bli fjernet fra UNRWAs lønningslister. Målet var at rapporten skulle "gjenoppbygge tilliten" til hvordan UNRWA opererer.

Mer her:

https://unwatch.org/exposed-unrwas-rigged-independent-review/

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk artikkel fra NRK som er talerøret til terror-hamas for tiden, de har vel leitet godt for å komme opp med denne historien.

Lurer på om de noen gang kommer til å lage en reportasje som tar for seg holdningene til islamistene som vil utslette både Israel og jødene, Israel er tross alt omgitt av disse tullingene på alle kanter.

HamIslm.jpg.13984ab9f5e5ecaff5495767949239c0.jpg

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, FryNor said:

Typisk artikkel fra NRK som er talerøret til terror-hamas for tiden, de har vel leitet godt for å komme opp med denne historien.

Lurer på om de noen gang kommer til å lage en reportasje som tar for seg holdningene til islamistene som vil utslette både Israel og jødene, Israel er tross alt omgitt av disse tullingene på alle kanter.

HamIslm.jpg.13984ab9f5e5ecaff5495767949239c0.jpg

Unnskyld meg, hva med Netanyahus referanse til Amalek i en tale? Det du viser her er jo bare koseprat.

Endret av Aliquis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (36 minutter siden):

Unnskyld meg, hva med Netanyahus referanse til Amalek i en tale? Det du viser her er jo bare koseprat.

Jeg forstår ikke hvorfor denne referansen indikerer folkemord. Dette var sagt rett etter 7/10, alle vet hva som skjedde da. 
Amalekittene var en fiendtlig stamme som angrep israelittene på ferden fra Egypt til Kanaan på Moses tid. De tok med seg kvinner og barn som fanger. Slik sett var jo referansen spot on. 
Du kan se dokudramaet om Moses på Netflix, der er denne hendelsen gjenskapt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...