Gå til innhold

Bra sak om en Israelsk soldat

Pippi Lotta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I en hær med nærmere 170 000 aktive soldater og nærmere 500 000 reservesoldater, så finnes det altså én soldat som har sagt han ser frem til å drepe arabere. Det blir ikke representativt for IDF. 

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (42 minutter siden):

I en hær med nærmere 170 000 aktive soldater og nærmere 500 000 reservesoldater, så finnes det altså én soldat som har sagt han ser frem til å drepe arabere. Det blir ikke representativt for IDF. 

For meg handlet saken om hvordan det kan være og vokse opp og  leve som soldat i en slik konflikt. Dumt du ikke fik med deg mer en den enne setningen en soldat hadde sakt.

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (1 time siden):

IDF verdens mest humane hær,  med 14000 barnemord på samvittigheten. Det finnes vel ingen human hær med lignende rekord?

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (3 timer siden):

Det er slett ikke snakk om én soldat, faktisk er det i Israel en organisasjon av soldater som har tjenestegjort i IDF som nå forteller om overgrepene de har begått eller vært vitne til. 

https://www.breakingthesilence.org.il/

Breaking the Silence is an organization of veteran soldiers who have served in the Israeli military since the start of the Second Intifada and have taken it upon themselves to expose the public to the reality of everyday life in the Occupied Territories. We endeavor to stimulate public debate about the price paid for a reality in which young soldiers face a civilian population on a daily basis, and are engaged in the control of that population’s everyday life. Our work aims to bring an end to the occupation.

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
2 hours ago, Apis said:

IDF verdens mest humane hær,  med 14000 barnemord på samvittigheten. Det finnes vel ingen human hær med lignende rekord?

De tallene er ikke verifiserte. Men tallene i seg selv sier uansett ikke noe om en hær er human eller ikke. 

John Spencer som forsker på urban krigføring mener IDF har tatt ekstraordinære tiltak for å begrense sivile tap. IDF har blant annet varslet om evakuering før angrep på en måte som aldri har blitt gjort i krig før. Andelen drepte sivile er også lavere enn i tidligere kriger. Selv om mange sivile også har blitt drept, så er det ikke fordi IDF ikke har prøvd å begrense andelen sivile tap. 
https://nypost.com/2024/04/04/opinion/israel-defense-forces-work-to-protect-civilians-not-kill-them/

Endret av Svava
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svava skrev (21 minutter siden):

De tallene er ikke verifiserte. Men tallene i seg selv sier uansett ikke noe om en hær er human eller ikke. 

John Spencer som forsker på urban krigføring mener IDF har tatt ekstraordinære tiltak for å begrense sivile tap. IDF har blant annet varslet om evakuering før angrep på en måte som aldri har blitt gjort i krig før. Andelen drepte sivile er også lavere enn i tidligere kriger. Selv om mange sivile også har blitt drept, så er det ikke fordi IDF ikke har prøvd å begrense andelen sivile tap. 
https://nypost.com/2024/04/04/opinion/israel-defense-forces-work-to-protect-civilians-not-kill-them/

Nettopp,  den hæren som har tatt flest ekstraordinære tiltak for å drepe færrest barn, som har drept flest. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se den i kveld.  Jeg har fulgt rimelig godt med i hva som skjer i krigen, og har spurt meg om hva som får mennesker til å handle som de gjør.  
Palestinerne har gjennom årtier blitt fordrevet fra sine bosteder i Israel.  Israelske nybyggere har, med myndighetenes godkjenning, overtatt palestinernes hjem og eiendom.  Millioner av mennesker er blitt stuet sammen i en liten tarm av et område, Gaza.  Okkupert og kontrollert av av Israel, en sterk militærmakt med et av verdens beste etterretningstjenester. 
Hele verden har visst, og latt det skje.  USA har sågar holdt Israel med våpen og vært deres nærmeste allierte i alle disse årene.  
At hat blomstrer mot overmakt og urett, er kjent psykologisk effekt. Bildene av steinkastende ungdommer på grensen mot Israel har vi alle sett ofte på TV.  At det kulminerte den 7.oktober, da Hamas angrep Israelske ungdommer, var derfor ingen overraskelse.  At et blodbad måtte til for at verden skulle få øynene opp, er tragisk.  Men sånn ble det.  

Men jeg er nysgjerrig på å vite mer om hvordan Israels befolkning tenker.  Hva er det som har fått dem til å mene at de har rett til landet mer enn de som bor der fra før?  Hva er de redde for, som gjør at de må kvitte seg med en hel befolkningsgruppe?  

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Ulovlig verdi said:

Det er slett ikke snakk om én soldat, faktisk er det i Israel en organisasjon av soldater som har tjenestegjort i IDF som nå forteller om overgrepene de har begått eller vært vitne til. 

https://www.breakingthesilence.org.il/

Breaking the Silence is an organization of veteran soldiers who have served in the Israeli military since the start of the Second Intifada and have taken it upon themselves to expose the public to the reality of everyday life in the Occupied Territories. We endeavor to stimulate public debate about the price paid for a reality in which young soldiers face a civilian population on a daily basis, and are engaged in the control of that population’s everyday life. Our work aims to bring an end to the occupation.

Flertallet både blant jødiske menn og kvinner avtjener verneplikt i IDF. Millioner har tjenestegjort. Blant millioner som har tjenestegjort har 1000 varslet via "Breaking the Silence" som har eksistert siden 2004. Synes du det tyder på en ukultur i IDF?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Apis said:

Nettopp,  den hæren som har tatt flest ekstraordinære tiltak for å drepe færrest barn, som har drept flest. 

Du vet de tallene ikke er verifiserte. Hamas har ikke navn på over 10 000 av alle de døde. Enda flere kommer fra "reliable media sources". Andelen barn og kvinner Hamas har oppgitt går ikke opp verken om man legger til grunn tallene til Hamas som på et tidspunkt anga antall drepte militante eller Israel sitt estimat for antall drepte militante. 

Det er uavhengig av det ratioen mellom sivile og militante som forteller om hæres har lykkes i å spare sivile liv. 

Endret av Svava
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (9 minutter siden):

Du vet de tallene ikke er verifiserte. Hamas har ikke navn på over 10 000 av alle de døde. Enda flere kommer fra "reliable media sources". Andelen barn og kvinner Hamas har oppgitt går ikke opp verken om man legger til grunn tallene til Hamas som på et tidspunkt anga antall drepte militante eller Israel sitt estimat for antall drepte militante. 

Det er uavhengig av det ratioen mellom sivile og militante som forteller om hæres har lykkes i å spare sivile liv. 

Det er ingenting som kan forsvare lidelsene Israel påfører barna i Gaza. Ikke engang rationen mellom sivile og militante som verdens mest moralske hær bruker. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (11 timer siden):

Flertallet både blant jødiske menn og kvinner avtjener verneplikt i IDF. Millioner har tjenestegjort. Blant millioner som har tjenestegjort har 1000 varslet via "Breaking the Silence" som har eksistert siden 2004. Synes du det tyder på en ukultur i IDF?

Ja.

At det er en ukultur er dessuten for lengst etablert. IDF går som målrettet etter sykehus, helsepersonell, dreper sivile med vitende og vilje, har skarpskyttere som dreper barn i skolealder med skudd midt mellom øynene. Det er vanskelig å si at en hær som bedriver folkemord ikke har en ukultur. 

Men å fortelle om det har store kostnader for soldatene selv. Heldigvis fins det noen gode epler blant alle de råtne.  

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ulovlig verdi said:

Ja.

At det er en ukultur er dessuten for lengst etablert. IDF går som målrettet etter sykehus, helsepersonell, dreper sivile med vitende og vilje, har skarpskyttere som dreper barn i skolealder med skudd midt mellom øynene. Det er vanskelig å si at en hær som bedriver folkemord ikke har en ukultur. 

Men å fortelle om det har store kostnader for soldatene selv. Heldigvis fins det noen gode epler blant alle de råtne.  

Hvor skal man begynne.. 

"Målrettet etter sykehus og helsepersonell" - Du tenker på sykehus hvor IDF har drept 200 terrorister etter et par uker med intense kamper, og arrestert ytterligere 500 terrorister? Kampene var åpenbart ikke mellom IDF og helsepersonell. Når Hamas søker tilflukt på sykehus, så handler IDF etter Genevekonvensjonen når de først varsler. Det er heller Hamas som begår forbrytelser ved å oppholde seg på sykehus. 

"Drepe sivile med vitende og vilje, skarpskyttere som dreper barn med skutt midt mellom øynene" - IDF har militære mål. Kan du vise til at de har begått krigsforbrytelser med sivile som mål for angrepene?

"Hær som bedriver folkemord" - Det er en anklage fra Sør-Afrika som flere vestlige land har gått ut mot. Når det etter nærmere 7 måneder med krig er rundt 35 000 døde inkludert tusenvis av militante, tror du virkelig at Israel har til intensjon å utrydde palestinerne? 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svava skrev (18 minutter siden):

Når det etter nærmere 7 måneder med krig er rundt 35 000 døde inkludert tusenvis av militante, tror du virkelig at Israel har til intensjon å utrydde palestinerne? 

Hvor mange ganger skal dette måtte gjentas: Det er ikke hvor hurtig eller hvor mange man dreper som avgjør hvorvidt noe er et folkemord. Selv om 35 0000 åpenbart ikke er nok for en del vil dette tallet utvilsomt stige. I tillegg kommer andre handlinger som går under folkemorddefinisjonen, som å gjøre området ulevelig ved å kutte mat-, vann- og medisinforsyninger, ødelegge infrastruktur og målrettet gå etter sykehus og helsearbeidere. Og til slutt selvsagt at medlemmer i den israelske regjeringen åpen har uttrykt ønske om folkemord. Men jeg får bare konstatere at dette altså ikke er nok for enkelte.

Ja, Israel har som intensjon å ødelegge Palestinerne som folk, ved å stadig ta land fra dem, fortrenge dem, gjøre livene deres uutholdelige. Israel er drevet av den rasistiske ideologien sionisme, og dette er resultatet.

Israel forstår selvsagt at de ikke kan nuke dem alle på én gang, da vil selv USA reagere.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (12 timer siden):

Ja, ellers ville ikke Breaking the Silence oppstå. Vet du hva det koster disse menneskene å stå frem og fortelle? De er modige varslere som står opp mot en nasjon med folk som inderlig tror at de har gudegitt rett. Når mennesker opphøyer seg selv slik blir de ofte farlige. 

Jeg sier ikke at alle israelere er ekstreme og har gudekompleks, men det er mange nok som er fet og har det til at de soldatene som våger å reagere er ufattelig tøffe. Mye mye tøffere enn varslere har det her i Norge. 

Det er dessuten veldig tydelig at Israel behandler palestinerne mer eller mindre på samme måte som nazistene behandlet jødene. Det er kun det totale massemorder med åpen intensjon om å drepe alle som mangler. 

Og bare for å ha sagt det, jeg vokste opp som Israel- venn. Godt påvirket av min bestemor, som var Israel- støttespiller på sin hals. Men så åpnet jeg øynene. Det som skjer er for tydelig til at jeg forstår at folk fremdeles klarer å holde øynene lukket. Det er repeat.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Trolltunge said:

Ja, ellers ville ikke Breaking the Silence oppstå. Vet du hva det koster disse menneskene å stå frem og fortelle? De er modige varslere som står opp mot en nasjon med folk som inderlig tror at de har gudegitt rett. Når mennesker opphøyer seg selv slik blir de ofte farlige. 

Jeg sier ikke at alle israelere er ekstreme og har gudekompleks, men det er mange nok som er fet og har det til at de soldatene som våger å reagere er ufattelig tøffe. Mye mye tøffere enn varslere har det her i Norge. 

Det er dessuten veldig tydelig at Israel behandler palestinerne mer eller mindre på samme måte som nazistene behandlet jødene. Det er kun det totale massemorder med åpen intensjon om å drepe alle som mangler. 

Og bare for å ha sagt det, jeg vokste opp som Israel- venn. Godt påvirket av min bestemor, som var Israel- støttespiller på sin hals. Men så åpnet jeg øynene. Det som skjer er for tydelig til at jeg forstår at folk fremdeles klarer å holde øynene lukket. Det er repeat.

De fleste som har stått frem er anonyme, så det har ikke kostet de noe som helst. Siden de er anonyme vet man ikke engang om de er reelle. Men om så alle er reelle, så utgjør det likevel er forsvinnende andel av de som har tjenestegjort i IDF. 

Du kaller det å åpne øynene. Andre vil si du har fått stereotypiske fordommer mot jøder siden du tror de opphøyer seg selv og tror de har en gudegitt rett. 
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/B0J19G/antisemittismen-oeker-i-skyggen-av-krigen-mellom-israel-og-hamas

Nazistene kartla, fengslet og transporterte jøder fra hele Europa til konsentrasjonsleirer. 6 millioner ble drept. Hvordan klarer du å sammenligne det med en krig mot en terrororganisasjon der sivilbefolkningen i forkant av angrep har blitt varslet om å evakuere? Det er historieløst og en voldsom relativisering av folkemordet mot jødene. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Svava skrev (17 minutter siden):

De fleste som har stått frem er anonyme, så det har ikke kostet de noe som helst. Siden de er anonyme vet man ikke engang om de er reelle. Men om så alle er reelle, så utgjør det likevel er forsvinnende andel av de som har tjenestegjort i IDF. 

Du kaller det å åpne øynene. Andre vil si du har fått stereotypiske fordommer mot jøder siden du tror de opphøyer seg selv og tror de har en gudegitt rett. 
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/B0J19G/antisemittismen-oeker-i-skyggen-av-krigen-mellom-israel-og-hamas

Nazistene kartla, fengslet og transporterte jøder fra hele Europa til konsentrasjonsleirer. 6 millioner ble drept. Hvordan klarer du å sammenligne det med en krig mot en terrororganisasjon der sivilbefolkningen i forkant av angrep har blitt varslet om å evakuere? Det er historieløst og en voldsom relativisering av folkemordet mot jødene. 

Isåfall måtte jeg jo ha noe mot jøder. 

Nei mine øyne ble åpnet av hvordan helt vanlige israelske mennesker så på, snakket til og snakket om palestinerne. Som om de er kakerlakker/rotter, ikke egentlig mennesker. At mange snakket til og om palestinerne på den måten, og det ikke ble reagert på. Det ble akseptert også av dem som oppførte seg bedre. 

Jeg fikk sjokk, og jeg er i sjokk. At et folk som har opplevd så mye vondt kan snu seg rundt og behandle et annet folk like ille (Nesten! Det er I praksis liten differanse.) er bare uendelig uendelig trist.

Ikke bare angående jødene, men angående oss mennesker totalt sett. Hva vi har i oss, hvordan hat skaper hat og hvordan historie gjentar seg. Dette er oss! Mennesker!

Det er vanvittig skummelt at det skjer, igjen, og vi bare ser på. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (1 time siden):

Nei mine øyne ble åpnet av hvordan helt vanlige israelske mennesker så på, snakket til og snakket om palestinerne. Som om de er kakerlakker/rotter, ikke egentlig mennesker. At mange snakket til og om palestinerne på den måten, og det ikke ble reagert på. Det ble akseptert også av dem som oppførte seg bedre. 

Jeg fikk sjokk, og jeg er i sjokk. At et folk som har opplevd så mye vondt kan snu seg rundt og behandle et annet folk like ille (Nesten! Det er I praksis liten differanse.) er bare uendelig uendelig trist.

Ikke bare angående jødene, men angående oss mennesker totalt sett. Hva vi har i oss, hvordan hat skaper hat og hvordan historie gjentar seg. Dette er oss! Mennesker!

Nå har jo Palestina-araberne prøvd iherdig å utrydde jødene siden 1948. Begynte vel enda tidligere (1920-tallet).

Det er da ikke så rart at en god del jøder kan ha utviklet dårlige holdninger overfor palestinerne i årenes løp. Husk at dette er et folk som har blitt utsatt for et reelt, intensjonelt og delvis vellykket folkemord!

Tenk om det var vi som hadde måttet utstå selvmordsbombere, rakettangrep og lynsjinger i flere tiår…!

Stormuftien av Jerusalem, al-Husseini, som var Palestina-arabernes leder på 30-40-tallet var tungt involvert med Hitler og han sørget personlig for at en gruppe jødiske barn ble sendt i døden under WW2. Bare å Google.

Nazistene planla utryddelsesleire i palestina-området, der arabere skulle være voktere. 

al-Husseini ble etterforsket for krigsforbrytelser etter krigen og søkte asyl i Egypt. 
Så dette er langtfra svart-hvitt.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Trolltunge said:

Du tror jøder opphøyer seg selv og ser på seg som gudegitt, og du tror israelere ser på palestinere som kakerlakker. Kan du vise til en undersøkelse som underbygger holdningene dine? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (3 minutter siden):

Nå har jo Palestina-araberne prøvd iherdig å utrydde jødene siden 1948. Begynte vel enda tidligere (1920-tallet).

Det er da ikke så rart at en god del jøder kan ha utviklet dårlige holdninger overfor palestinerne i årenes løp. Husk at dette er et folk som har blitt utsatt for et reelt, intensjonelt og delvis vellykket folkemord!

Tenk om det var vi som hadde måttet utstå selvmordsbombere, rakettangrep og lynsjinger i flere tiår…!

Stormuftien av Jerusalem, al-Husseini, som var Palestina-arabernes leder på 30-40-tallet var tungt involvert med Hitler og han sørget personlig for at en gruppe jødiske barn ble sendt i døden under WW2. Bare å Google.

Nazistene planla utryddelsesleire i palestina-området, der arabere skulle være voktere. 

al-Husseini ble etterforsket for krigsforbrytelser etter krigen og søkte asyl i Egypt. 
Så dette er langtfra svart-hvitt.

Jeg påstår ikke at det er svart- hvitt. Som jeg skrev, hat skaper hat, og det er mye hat begge veier. Naturlig nok etter så mye som har skjedd. 

Det som opprører og skremmer meg langt inn i sjelen er i hvor stor grad enormt mange israelere har dehumanisert palestinerne. Viser samme holdninger, usjenert, som de verste nazistene gjorde ovenfor jøder, utviklingshemmede og sigøynere. At de ikke ser på dem som mennesker engang. Bare som skadedyr som bør utslettes. At de ikke trenger å tenke på dem eller behandle dem som mennesker. 

Alle tyskere var ikke onde mennesker heller, men de som var onde fikk lov til å utføre umenneskelig og vanvittig ondskap, og man titt og lot det skje. Det samme har foregått i israel så lenge nå at det bare er blitt mer og mer akseptert. Tilsynelatende helt vanlige mennesker kan ta ut sin største ondskap i ord og handlinger, og det aksepteres. Man kan kaste sitt søppel og urin/avføring i hodet på forsvarsløse, som moro. Man kan med trygghet i at soldater vil backe deg opp om noen reagerer behandle både småbarn og forsvarsløse kvinner og menn generelt på måter som er helt umenneskelige. Man kan terrorisere folk som desperat prøver å høste mat de trenger for å overleve slik at de ikke våger det. Man kan ta folks bolig og land, og de kan ikke engang protestere. Og dette aksepteres bredt. De gode tier. Snur ryggen til og aksepterer det. 

Dette er en historie som er menneskers største skamplett i reprise. Saktere, stillere, men like målrettet og umenneskelig. Ren ondskap får også her fritt spillerom. Dehumanisering får lov til å eksistere, og når det gjør det kommer menneskers virkelige grusomme sider frem. 

Også nazistene berettiget sine handlinger. Når dehumanisert logikk får eksistere vet vi hva det kan føre til, og likevel har vi mennesker sett på hvordan dette får utvikle seg. Vi står igjen og bare betrakter at det skjer. Igjen. Feige. 

The only thing necessary for evil to triumph in the world is that good men do nothing. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...