Gå til innhold

Veien fremover (kosthold og trening)

123qwe

Anbefalte innlegg

Takk, @Amatariel💛

17. april: 73,0 kg

03. oktober: 67,0 kg

12. oktober: 65,4 kg

15. oktober: 66.1 kg

1. november: 66,4 kg

Vekta er ganske stabil. Må innrømme at jeg var lettet å se 66 tallet. Var litt redd for at de siste par ukene med uvanlig kost hadde medført større økning i vekt. Det kan selvfølgelig komme etterhvert hvis jeg ender opp i pluss over tid. Vi får se. Må bare gjøre det beste ut av situasjonen, denne perioden går over! Om noen måneder 🤪

Snøen er kommet! Hurra! Håper den blir liggende 💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

08. November: 66,6 kg

Og der ble snøen erstattet med regn og sørpe, buhuu. Men okei, vekta ser ganske stabil ut fortsatt. Skal innrømme dog at jeg kjenner meg litt "stor" i kroppen min for tiden. Det er nok at jeg er blitt vant med vektnedgangen og kroppsbildet mitt er ikke helt på rett kjør enda. Men kropp er kropp, det ingen som kommer til å huske meg når jeg forlater denne jordkloden med at "hun nådde BMI 22 og hadde så fin kropp", eller ja håper nå i hvertfall at det finnes viktigere ting som folk blir å huske 😅

Det er en ting jeg har jobbet med den siste uken og det er å kutte litt på bruken av kunstig søtning. Har vært stor forbruker av Skyr og diverse og har nå kuttet det ut og erstattet det med vanlig mager Kesam og få søtsmak fra banan og vanlig sukker og frukt og bær. Vet ikke om det har noe å si sånn helsemessig (forskningen er ikke robust nok til det, enda), men prøver å justere smaksløkene mine mot mindre søtt. Tyggis har jeg ikke kvittet meg med... og blir heller ikke å gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at du klarer å holde deg noenlunde stabil ja, det er bra! Har kuttet kunstig søtning selv, og det føles bra. Velger å tro at kroppen har det bedre uten, bedre føre var... 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123qwe skrev (På 8.11.2024 den 10.18):

Men kropp er kropp, det ingen som kommer til å huske meg når jeg forlater denne jordkloden med at "hun nådde BMI 22 og hadde så fin kropp", eller ja håper nå i hvertfall at det finnes viktigere ting som folk blir å huske 😅

Jeg likte denne refleksjonen! Viktig å tenke over noen gang hva som er viktige ting i livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 11.11.2024 den 14.37):

Jeg likte denne refleksjonen! Viktig å tenke over noen gang hva som er viktige ting i livet...

Ikke så enkelt bestandig å zoome ut og tenke på det store bildet. Det er ganske forståelig når mat og vekt tar en stor plass i hverdagen. Men det er nok bra å etterstrebe en balanse der.

15. November: 66,5 kg

Er nå i uka før mensen og følt meg overraskende bra mtp humør og mat. Har tillat meg noen flere søte snacks, men i små mengder. Det kjennes godt ut. Føles faktisk ut som at jeg snuser på balanse her. Spiser faste måltider og sørger for å få noen treningsøkter i uka. Er ikke ved målvekta enda, men det gjør meg ingenting å ta en lenger pause her jeg er nå. Prøver ikke på noe som helst vis å gå ned i vekt nå. Jeg har aldri fått til det å sige sagte ned i vekt (jo kanskje etter fødsler, og en gang i tjueårene når jeg hadde fysisk jobb) så jeg prøver heller ikke for da blir jeg bare skuffet hver gang! Det funker mye bedre for min del å veksle mellom aktiv slanking og vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er sunt (kanskje mest for det mentale) å skru av slankemoduset en periode. Jeg merker selv hvor slitsomt det er å leve på «minimalt» og dårlig samvittighet for små biter av noe ekstra. Kan ikke være bra i lengden.. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke sosiale medier lenger, men snublet over en influenser som heter Camilla Lorenzen. Fikk bare sett gjennom de nyeste postene på nettleser på Instagram og hun hadde så mye bra innhold om treningsglede og finne sin egen måte å f.eks. å finne løpe glede. Jeg trenger ingen overbevisning om at trening er bra, og synes det er gøy. Hadde ikke penger vært problem så hadde jeg kanskje vært en idrettsutøver. Men hun altså hadde så mange gode poenger for de som kanskje kvier seg å begynne med trening på grunn av kropp eller dårlig form. Ah, det var en frisk pust blant all posering og filters ut på SOME. Herlig dame! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste uka har jeg truffet på mange fristelser som jeg vanligvis takler bra med å modere meg eller ikke forsyne meg i det hele tatt. Meg nå har jeg bare spist mer en det jeg hadde lyst på. Uten at det er noe godt heller. Trur det har sammenheng med stress på jobb… prøver å finne utløp for frustrasjon.

Men ja, sånn går no dagene. Er sannelig spent på om jeg klarer å holde vekta når det har blitt så mye sjokolade og feiringer i det siste og nå går vi mot jul 🎄. Hjelpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22. november: 66,9 kg

Fredag var jeg midt i mensen så det kan forklare en liten oppgang, eller så var det bare tilfeldig, eller at jeg faktisk har lagt på meg litt. Tiden vil vise. Denne helga har matlysten vært laber, hadde heller ikke lyst på godteri, så kanskje ting går break even etter forrige helgas etegilde.

Har koset meg ute i snøen hele helga med ungan. Det var deilig med ei frihelg og koble litt av fra jobben. Nå kan ny uke starte i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten står stille den, yay!

6. desember: 66,5 kg

Fornøyd med det. Er egentlig litt overrasket at ting har gått seg litt til i det siste. Jeg spiser godteri 1-2 ganger i uken, iskrem på lørdager. Ganske vanlig mat. Men det skal sies at får sjelden spise middag i fred og får svært sjeldent ta porsjon nr. 2 selv om jeg kunne godt ha gjort for det er så mye kaos hos rundt måltider for tiden. Når minste er ferdig å spise så vil vedkommende gjerne komme på fanget og da avsluttes mitt måltid for hun liker å røske ned det hun får tak i fra bordet. Så ja, en travel dag gjør at jeg rett og slett har ikke tid til å overspise meg og på kvelden er jeg bevist på spise mettende og mager mat så jeg ikke blir fysen masse sukker. Bruker heller ikke å ha noe i skuffer og skap som spøker.

Ser flere har skrevet hvordan en vanlig matdag ser ut, tenkte jeg kunne gjøre det samme. Det er jo litt spennende å se hvordan forskjellige folk spiser.

Frokost: en neve nøtter, to sviskes, en kopp kaffe med lettmelk eller helmelk, kreatin,  av og til en proteinshake.

Lunsj: Stor porsjon kjøleskapsgrøt (50 g havregryn/andre gryn) og mye kesam/yoghurt (får minst 30 g protein fra måltidet). Hiver med chiafrø eller andre frø, litt nøtter, kanskje 1/2 banan, 2 dl frosnebær, 1 ts sukker. En kopp kaffe med lettmelk.

Mellommåltid: frukt + kokt egg med knekkebrød eller proteinpudding eller noe lignende

Middag: ofte fisk eller kylling med potet/ris/pasta og grønnsaker. Søtpotetsuppe med linser eller bønner er også favoritt hos oss, toppet med ristet frø, cottage cheese og kokt egg. Har ferdig pasta eller annet pastamat minst en gang i uken, gjerne kombinert med en ekstra proteinkilde og grønnsaker.

Kvelds: 1-3 knekkebrød med hummus, kyllingfilet/egg/skinke, tomat/paprika/agurk. Kanskje en frukt eller gulrot, av og til yoghurt eller proteinpudding. En kopp te.

Helgene er mer variabel i hva jeg spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ikke stillstans, men nedgang jo :duskedame: Kjempebra!

Og takk for deling av matdagen din, absolutt både interessant og gøy å lese!
Gooood helg til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (7 timer siden):

Du har jo ikke stillstans, men nedgang jo :duskedame: Kjempebra!

Og takk for deling av matdagen din, absolutt både interessant og gøy å lese!
Gooood helg til deg!

Det er artig å se hva andre spiser! Ser jeg glemte å legge til fiskekaker og diverse. Lager ikke alt fra bunnen av, selv om jeg gjerne skulle ha gjort det. Har heller ikke ramset opp snacks og sånt fra helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

6. desember: 66,5 kg

20. desember: 67,1 kg

De siste to ukene når jeg har vært på vekta har tallet vist mellom 66-67, flere ganger over til 67 kg, så har kanskje gått litt opp i vekt? Det kan godt stemme for det har blitt mye førjulskos og mindre aktivitet pga hjemmekontor og sykdom. Men jeg forventet egentlig oppgang, for hele siste måneden har vært preget av mer kaloritett mat og mindre bevegelse. Nå kjennes det ut som at jeg er litt ferdig med julemat og har gått tilbake til vanlig spisemønster, så kanskje kan vekta stabilisere seg her rundt 67 kg? Er fortsatt ikke helt frisk etter mange runder med forkjølelser, men skal få inn noen forsiktige treningsøkter eller bare gåturer.

Har også kjente på at arbeidsbelastninger på jobb har tatt litt knekken på meg så det blir noen påtvungne fridager fremover for å ikke gå på en ordentlig smell.

Tenkte å oppsummere dagboka-reisen min i romjula og reflektere over de endringene jeg har gjort i løpet av året som gikk.

God Jul til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det blir veldig godt for deg med en juleferie nå :klem: Nyt fritiden masse! Viktig at man har litt krefter og motivasjon til å starte et nytt år.

Jeg syns du har vært veldig flink og utholdende i høst! Dette er altså årets vanskeligste tid... mørkt, kaldt, mye sykdom som florerer og så er julen der fremme og dingler med alle sine fristelser. Du har stått godt i det! :klemmer:

Kjempegod idè å oppsummere årets reise og reflektere over året som gikk. Det skal jeg også jammen få gjort i løpet av romjulen.
Riktig god jul til deg 123qwr! 🎄

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart er året 2024 over :nordvesta: og jeg tenkte å oppsummere litt hvordan utviklinger har vært i forhold til vekt og livstilsendring. Skal ta for meg hele året i grove trekk selv om jeg ikke begynte med dagboka før i slutten av april. I følge appen på mobilen min (koblet til baderomsvekta) har jeg gått ned snaue 5 kg i løpet av året, og det er inkludert det lille jeg har gått opp i desember (underkant av en kilo, trur jeg). I hodet mitt har jeg tenkt at jeg hadde gått ned mer, typ nærmere 10 kg. Merkelig at jeg tenkte det! 5 kg er ikke så mye, kanskje jeg tenkte at det var nærmere 10 kg siden det var tidvis ganske tøft å beholde appetitten under kontroll i høst. Det “dumme” er at jeg har siget opp i vekt nå i desember når jeg ikke har slette med stor appetitt. Har spist masse julegodis på jobb uten at det egentlig var så godt. Men det viser bare at det er mye forskjellig som spiller inn i det hva man spiser.

Jan-april: Startet året med å veie rundt 72 kg. Hadde en overgang fra foreldrepermisjon tilbake til jobb. Var mentalt sånn middels klar for å begynne på jobb, men det verste var egentlig at jeg hadde veldig lite overskudd og kapasitet til å konsentrere meg om komplekse arbeidsoppgaver. Det gjorde at jeg var lenge usikker på om jeg ble å klare å gå på en slankekur oppå alt det andre. Men motivasjonen vokste etter hver og jeg begynte i starten av april på alvor å planlegge prosessen med vektnedgang. Etterhvert kom jeg over dagbøker her på kvinneguiden og kjente at det kunne være noe for meg :skriver:. Jeg har aldri vært en som liker å skrive dagbok. Det har vart i maks.. en eller to dager 😅. Men dette med digital format og det at finnes en form for felleskap rundt dette fenget meg. Jeg kunne godt tenke meg å ha en venn som man kunne kjøre livsstilsendring sammen med, men for mange passer det sjeldent akkurat når man selv kunne ha tenkt seg å gjøre noe slikt. Så det gjorde at en anonym dagbok fristet.

April-mai: begynte med første diett i april og vekslet mellom to-tre uker på diett og en-to uker på vedlikehold, basert på syklusen min. Overganger til diett var ganske tøff, men raske resultater ga meg motivasjon for å fortsette. Før jeg begynte med diett så hadde jeg bestemt meg for å unngå svart/hvit tenking når det gjelder mat, og heller øve på en mer fleksibel og tilgivende tankegang. Det samme gjaldt for kropp. Jeg skulle ikke studere hvert lille skavank og hate kroppen min mot endring. Dette skulle bygges rundt det å ønske noe bedre for meg selv! :papirfly:

En annen ting var at jeg skulle lære å tenke langsiktig. Før så kunne en lenger pause gjøre at jeg ble så distraher at jeg endte opp med å glemme hele slankeprosjektet. Men nå er jeg helt med på det at selv om jeg ikke er på aktiv slanking så gjelder det å øve på de gode vanene som gjør at jeg klarer å beholde vekta nå, og når jeg når mål-vekta mi.

Mai-august: jeg gikk av og på diett/vedlikehold og mener å huske at det gikk helt greit. Selvfølgelig var det dager jeg var klar til å avslutte hele greia, men det gikk stort sett greit. Trur mye av nøkkelen for min del var å få de vedlikeholdspausene så jeg kunne slappe litt av innimellom.

August-desember: Rundt slutten av august ble det nok med slanking for en stund og jeg bestemte meg for å gå over til langsiktig vedlikehold. Det strammet seg til på jobb og jeg måtte jobbe mye kveld og helg, og kjente at slanking måtte vike. Var mye sulten og fysen på høsten og måtte virkelig kjempe med å ta gode matvalg. Tenker at dette var en kombinasjon av at kroppen ville tilbake opp i vekt og at jeg hadde fortsatt med for lav kaloriinntak etter diett. Så jeg bestemte meg å introdusere mer mat og se om en kilos oppgang ville hjelpe mot ulvehungeren, og det gjorde det! Så det var veldig nyttig læring for min del. Det var akkurat som at kroppen først da skjønte at det var ingen fare på veg. Jeg hadde et lite forsøk på en kort slankekur i oktober (?), men det var bare tull. Kunne godt bare latt være.

I desember har jeg gått opp kanskje 0,5-1 kg. Det endelig resulterer av jula får jeg se i januar. Jeg skulle allerhelst ikke gått noe opp, men skjønner godt hvorfor det ble sånn. Mye helgejobbing og overflod av skumnisser på kontoret (jeg hater skumnisser men spiser det likevel)  i alle kriker og kroker. Herregud for en uting at i hele forbaska desember skal hele arbeidsplassen være en prøvelse å ikke overspiste seg. Jeg klarer godt å motstå ting når det går bra og jeg kjenner på mestring, men det er ikke like lett når man allerede er tynnslitt og så skal man klare å takke nei til alle fristelser.

:trene: Trening i 2024: har klart å opprettholde én økt av noe slag per uke siden mai, trur jeg. Noen uker får jeg flere økter. Det går på forskjellige typer styrke, kanskje en skitur. Sykler frem og tilbake til jobb flere dager i uka så får en del gratis mosjon der. Skulle gjerne ha sett å få til mer strukturert trening, men føler ikke at hodet er helt der enda. Så det blir mye lapskaus trening, bare for å gjøre noe. Fikk noen rehab øvelser for bekkenet på våren 2024 som jeg har fortsatt å gjøre frem til nå. Bekkenet kjennes mye bedre ut nå, det skyldes sikkert både trening og at graviditets- og ammehormoner har forlatt kroppen. Er så ferdig med å gå gravid :gravid: og den belastningen det har vært for kroppen med tette graviditeter. Er takknemlig for barna mine men nok er nok!

Er spent på hvor lang tid det tar før jeg føler at jeg er klar for neste steg i vektreduksjon… er ikke klar enda. Har ganske krevende tid på jobb der jeg må være veldig kreativ og klare å håndtere mye komplekse og abstrakte ting, så da passer det dårlig å gå på slankekur. Men kanskje det kommer en tid i mars-april der jeg kan ta neste steg 🙂

Gleder meg til neste år, 2025! :duskedame: Det kommer mange store endringer i livet mitt og mange av de er for det bedre. Gruer meg også bittelitt for nye og ukjente ting er litt skummelt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...