Gå til innhold

Psykisk syk samboer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer sliter virkelig. Han har ADHD, er under utredning for autisme, sliter med nedstemthet og det hele svinger noe fryktelig. Masse energi en dag, helt i Kjeller’n en annen. Føler ingen elsker han, mener jeg er forferdelig mot han den ene dagen, masse gode ord den andre. Han har trengt å røyke weed hver natt i lang tid for å få sove og har noen fysiske symptomer jeg har mast på han lenge at han må sjekke opp, men det skjer ikke noe. Han glemmer så utrolig mye. Ting vi har snakket om, telefon, nøkler, ja, mye.

Jeg får så vondt av han og vet ikke hvordan jeg skal hjelpe han. Jeg har mitt å stri med og jeg vil ikke bare gjøre alt for han heller.. Samtidig er det så tøft å dele liv med en som er sånn og jeg vet ikke om jeg orker mer. Tror jeg har blitt litt avstumpet av dette over lang tid. Han har gode perioder som kan vare lenge, også kommer disse dårlige. Som varer lenge, men det er altså veldig svingende fra dag til dag. Time til time nesten. Ene dagen vil han at jeg skal gi han oppgaver fordi han vil ha noe å holde på med. Andre dagen blir jeg klandret for at jeg sliter han ut og ikke forstår at han er syk… 

Hjelp.. 

Anonymkode: 50cb9...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes medisiner for søvn...So. er mer effektiv enn hasj. Det ser ikke ut som hasj hjelper han. Trening, sunn mat, holde seg unna alkohol..

Nja...han har ikke bare psykiske problemer, men takler det på helt feil måte og. Det er verre. 

Har han søkt om hjelp? Eller er det du som skal gjennomgå? Han må ta ansvar for seg selv. 

Anonymkode: 53c27...a48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min samboer sliter virkelig. Han har ADHD, er under utredning for autisme, sliter med nedstemthet og det hele svinger noe fryktelig. Masse energi en dag, helt i Kjeller’n en annen. Føler ingen elsker han, mener jeg er forferdelig mot han den ene dagen, masse gode ord den andre. Han har trengt å røyke weed hver natt i lang tid for å få sove og har noen fysiske symptomer jeg har mast på han lenge at han må sjekke opp, men det skjer ikke noe. Han glemmer så utrolig mye. Ting vi har snakket om, telefon, nøkler, ja, mye.

Jeg får så vondt av han og vet ikke hvordan jeg skal hjelpe han. Jeg har mitt å stri med og jeg vil ikke bare gjøre alt for han heller.. Samtidig er det så tøft å dele liv med en som er sånn og jeg vet ikke om jeg orker mer. Tror jeg har blitt litt avstumpet av dette over lang tid. Han har gode perioder som kan vare lenge, også kommer disse dårlige. Som varer lenge, men det er altså veldig svingende fra dag til dag. Time til time nesten. Ene dagen vil han at jeg skal gi han oppgaver fordi han vil ha noe å holde på med. Andre dagen blir jeg klandret for at jeg sliter han ut og ikke forstår at han er syk… 

Hjelp.. 

Anonymkode: 50cb9...30c

Kan han være bipolar? Cyklotomi?

De kan slite med slike svingninger som du beskriver. Nesten som å gå fra Superman til No man.....

https://bedrepsykiatri.dk/raad/viden-om-bipolar-lidelse/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du bør ivareta deg sjøl. Livet som singel er ikke så ille, med den rette innstillinga..

Anonymkode: 4456c...144

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min samboer sliter virkelig. Han har ADHD, er under utredning for autisme, sliter med nedstemthet og det hele svinger noe fryktelig. Masse energi en dag, helt i Kjeller’n en annen. Føler ingen elsker han, mener jeg er forferdelig mot han den ene dagen, masse gode ord den andre. Han har trengt å røyke weed hver natt i lang tid for å få sove og har noen fysiske symptomer jeg har mast på han lenge at han må sjekke opp, men det skjer ikke noe. Han glemmer så utrolig mye. Ting vi har snakket om, telefon, nøkler, ja, mye.

Jeg får så vondt av han og vet ikke hvordan jeg skal hjelpe han. Jeg har mitt å stri med og jeg vil ikke bare gjøre alt for han heller.. Samtidig er det så tøft å dele liv med en som er sånn og jeg vet ikke om jeg orker mer. Tror jeg har blitt litt avstumpet av dette over lang tid. Han har gode perioder som kan vare lenge, også kommer disse dårlige. Som varer lenge, men det er altså veldig svingende fra dag til dag. Time til time nesten. Ene dagen vil han at jeg skal gi han oppgaver fordi han vil ha noe å holde på med. Andre dagen blir jeg klandret for at jeg sliter han ut og ikke forstår at han er syk… 

Hjelp.. 

Anonymkode: 50cb9...30c

Det første jeg ville krevd av han var at han må slutte å røyke weed. Om han ikke klarer det ville jeg slått opp med han! Det fins diverse sovemedisiner han kan prøve, få han til å prate med fastlegen sin om det. Å ikke minst gjøre diverse tiltak for å lettere sove, meget mulig dere allerde kjenner til dette. F.eks legge seg til samme tid hver kveld, stå opp til samme tid, trening etc. Å er nok lurt om han klarer å se litt på mindfulness. Å om han først tar kontakt med legen om sovemedisiner, så kan han ta opp det fysiske du snakker om også. Kanskje adhd medisin kan være noe for han, om han ikke har prøvd det.

Skjønner at det er tungt å være pårørende, jeg er også det. Men jeg hadde aldri godtatt weed, da hadde jeg dratt. Det har jeg sagt til han. En annen sak er om det hadde vært lovlig hos psykolog, ketamin behandling. 

Tenker det er viktig at du tar vare på deg selv også. Gjøre ting som gir deg glede, være med venner og familie. Gjøre noe uten han også. Det har jeg startet med, kjenner det gjør godt for meg. Selvom det er uvant for meg. Om dere har 2 soverom, kanskje det kan være noe å av og til sove alene, om du plages med søvn pga han plages.

Å husk at du kan bruke blandt annet hjelpetelefon, pårørende telefon etc som du kanskje finner på nett. For å få lettet litt på tankene dine.

Anonymkode: 1f474...7db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Han er voksen og må ta ansvar for sin egen mentale helse. Du kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. 

At du velger å bruke livet ditt på ham er ditt eget valg, men IKKE FÅ BARN!  

Endret av Perle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...