Gå til innhold

Er dette tullete av meg? Lån og penger plassert i fond og aksjer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to million i lån.

Jeg har ca samme sum bundet opp i fond og aksjer. Der noe vil påkrevd beskatning ved et uttak.

Er dette feil med renten vi har nå? Jeg har ikke så høy inntekt. Ca 37 000 i måneden.

Gammelt hus med mye dyre overraskelser på lur. 

Anonymkode: d56ba...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenger du kan betjene lånet og så lenge netto avkastning på fond og aksjer er høyere enn kostnad på lånet, er det ingen grunn til å endre på noe her etter min mening :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytt

Anonymkode: d56ba...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37000 i måneden utbetalt eller brutto? Utbetalt er det ganske bra

Anonymkode: d3e6a...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet til en har en litt mer høyrevridd regjering og satset på at skatten ble satt noe ned igjen før en evnt betalte med lånet fra fond. 

Anonymkode: 8b7ac...753

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (På 7.5.2024 den 19.37):

Så lenger du kan betjene lånet og så lenge netto avkastning på fond og aksjer er høyere enn kostnad på lånet, er det ingen grunn til å endre på noe her etter min mening :)

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville ventet til en har en litt mer høyrevridd regjering og satset på at skatten ble satt noe ned igjen før en evnt betalte med lånet fra fond. 

Anonymkode: 8b7ac...753

Enig med begge talere her. Så lenge økonomien din er stabil, er det ingen grunn til å gjøre endringer her. Vi har selv mer investeringer i fond enn vi har i lån, så vi kunne altså i teorien vært gjeldsfrie. Men vår løsning lønner seg fordi:

- avkastningen langt overstiger lånerenta

- inflasjonen spiser opp lånet vårt 

- skjermingsfradrag på avkastning reduserer skatten

- skattefradrag på renter på lån 

- høyreregjering vil sannsynligvis redusere skatten på avkastning av aksjer og fond, og det blir nok høyreregjering neste år (dessverre)

Men - hvis du har behov for å ta ut penger for å ha til en større buffer hvis noe skulle ryke i huset, kan det være lurt å gjøre det på et tidspunkt som passer for deg, dvs at aksjemarkedet ikke stuper, samtidig som du MÅ ha en halv million til nytt tak NÅ. 

Anonymkode: 17203...472

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

Enig med begge talere her. Så lenge økonomien din er stabil, er det ingen grunn til å gjøre endringer her. Vi har selv mer investeringer i fond enn vi har i lån, så vi kunne altså i teorien vært gjeldsfrie. Men vår løsning lønner seg fordi:

- avkastningen langt overstiger lånerenta

- inflasjonen spiser opp lånet vårt 

- skjermingsfradrag på avkastning reduserer skatten

- skattefradrag på renter på lån 

- høyreregjering vil sannsynligvis redusere skatten på avkastning av aksjer og fond, og det blir nok høyreregjering neste år (dessverre)

Men - hvis du har behov for å ta ut penger for å ha til en større buffer hvis noe skulle ryke i huset, kan det være lurt å gjøre det på et tidspunkt som passer for deg, dvs at aksjemarkedet ikke stuper, samtidig som du MÅ ha en halv million til nytt tak NÅ. 

Anonymkode: 17203...472

Inflasjonen spiser vel like mye av investeringene som av lånet?

Anonymkode: 7c94d...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Inflasjonen spiser vel like mye av investeringene som av lånet?

Anonymkode: 7c94d...aa4

https://www.juliusbaer.com/en/insights/wealth-insights/how-to-invest/how-inflation-affects-your-investments/

Det korte svaret er: Nei, ikke nødvendigvis (men det kommer an på hva du investerer i). 

Anonymkode: 17203...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei absolutt ikke tullete, spesielt når du sitter så godt i det og at det da ikke er noen stor risiko for at du kan komme i finansielle problemer. 

Aksjemarkedet knuser boliglånsrenta over tid. Skulle du trenge penger en gang så er det jo bare å selge noen aksjer. Ja du risikerer at aksjene kan ha falt litt i mellomtiden, men det er mye større "risiko" for at de har steget. En risiko det er vel verdt å ta når man uansett ikke risikerer en økonomisk ruin.

 

Hadde du vært i en svakere økonomisk stilling så blir det et annet spørsmål.

Anonymkode: 41248...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...