Gå til innhold

Broren min på 33 år snylter på min mor, hva skal jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor bor i kommunal bolig, og broren min på 33 år flyttet hos henne for 3 år siden og siden da har han verket jobbet, eller gjort noe for å komme seg opp og frem i livet.

han er den største latsabben jeg kjenner, og han tror at alt ordner seg kun fordi han bor gratis hjemme. Min mor har ingen makt over han, og er drittlei av han og vil at han skal flytte ut. Vi alle prøver å hjelpe han, men han orker ikke.

nå har både min mor og jeg fått nok av at han er så lat. Han er frisk, og kunne hq jobbet, men neida, han trenger jo ikke å jobbe fordi han bor gratis og trenger ikke å stresse med noe.

hva kan jeg gjøre for å få kastet han ut? Skal jeg og min mor gå til nav og si at han bor der gratis, og han nekter å flytte ut? Den boligen er kun til moren min. Hva blir evt konsekvensene av at nav finner ut at han har bodd der gratis i 3 år, når boligen dekkes av nav, og kun til min mor? Trenger sårt hjelp på hvordan jeg skal løse dette og få min bror til å innse at han må jobbe, fikse tak over hodet selv, og at alt faktisk ikke fikses av seg selv.

Anonymkode: d484f...8c3

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Politiet. Nav kommer neppe å kaster han ut

Anonymkode: d06a8...a5d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Politiet. Nav kommer neppe å kaster han ut

Anonymkode: d06a8...a5d

Hva skal vi si til politiet?

Anonymkode: d484f...8c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hjelper moren deres med å formulere en skriftlig utkastelse med en rimelig frist på.

Er han ikke ute innen fristen kontanter dere namsmannen som er de eneste s fysisk kan kaste ut noen.

Hva han gjør med bolig er ikke deres problem. Han må snakke med NAV  støtte og bolig.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel ikke gjort så mye. Broren min snyltet på moren min i åtte år. Helt til hun fikk nok å kastet han ut.Da var han over 40 år.Sjarmerende kar😬

Anonymkode: 743d4...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør din mor sette grenser, det er hun som tillater dette tullet. 

Anonymkode: eb9ea...906

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en venninne som vor hjemme i en alder av 27 år, nettopp fordi foreldrene aldri har stilt krav til henne, eller bedt henne om å stille opp med litt husarbeid o.l. Hun setter ikke tallerkenen sin i oppvaskmaskinen etter å ha spist en gang… er broren din lik, så tror jeg at toget er gått, dessverre. Hvorfor har ikke moren stilt krav om husleie? Kan han være deprimert eller noe? Han må jo få hjelp, dette høres ikke ut som en frisk person. 

Anonymkode: e005d...453

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Politiet. Nav kommer neppe å kaster han ut

Anonymkode: d06a8...a5d

Hvorfor kommer ikke nav/ boligkontoret til og kaste han ut? 

Anonymkode: 6b0a0...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har en venninne som vor hjemme i en alder av 27 år, nettopp fordi foreldrene aldri har stilt krav til henne, eller bedt henne om å stille opp med litt husarbeid o.l. Hun setter ikke tallerkenen sin i oppvaskmaskinen etter å ha spist en gang… er broren din lik, så tror jeg at toget er gått, dessverre. Hvorfor har ikke moren stilt krav om husleie? Kan han være deprimert eller noe? Han må jo få hjelp, dette høres ikke ut som en frisk person. 

Anonymkode: e005d...453

Er dette kommunal leilighet? Hvis moren din hadde stilt krav om husleie måtte hun ihvertfall fått det i kontanter . 

Anonymkode: 6b0a0...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med boligkontoret/ nav. Om de ikke får han ut får de kontakte politiet. Om broren din ikke er i stand til og skaffe seg bolig er det jo de som må hjelpe han videre. 
han høres ikke helt frisk ut , man er ikke fornøyd med og bo ulovlig i mammas kommunale bolig om man er helt i vater. Begge trenger hjelp. Og melde fra er  til hans eget beste, de setter han ikke på gaten, men hjelper han videre. 

Anonymkode: 6b0a0...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan du egentlig vite om han er helt frisk da? 

godt mulig han sliter med ett eller annet som tråd-starter ikke har peiling på, eller bryr seg om.  

Anonymkode: d10b7...d76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvorfor kommer ikke nav/ boligkontoret til og kaste han ut? 

Anonymkode: 6b0a0...765

Fordi alle har rett til å ta opp hvem de måtte ønske i sin husstand, og ingen kan kaste ham ut da. 

Her tenker jeg at mor må slutte å kjøpe mat/lage mat, vaske klær, sponse med penger osv, og be ham komme seg på nav selv. 

Anonymkode: 3ec25...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvorfor kommer ikke nav/ boligkontoret til og kaste han ut? 

Anonymkode: 6b0a0...765

Hvorfor har NAV eller boligkontoret noe med dette å gjøre mener du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (På 7.5.2024 den 15.46):

Du hjelper moren deres med å formulere en skriftlig utkastelse med en rimelig frist på.

Er han ikke ute innen fristen kontanter dere namsmannen som er de eneste s fysisk kan kaste ut noen.

Hva han gjør med bolig er ikke deres problem. Han må snakke med NAV  støtte og bolig.

Nei, da røper hun at han har bodd der og KAN MISTE RETTEN TIL KOMMUNAL BOLIG!! 

kun folk med leiekontrakt kan kastes ut av Namsfogden. De går ikke inn og kastee ut gjester som ikke drar 😂

Politiet er de eneste som kan hjelpe. Og hold for guds skyld andre innstanser unna.

Hun kan få tilbakebetalingskrav på bostøtte i tillegg til å bli hjemløs.

Det er skummelt å gi råd, når man ikke aner hva det er snakk om! 

Anonymkode: 64a01...a25

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 15.31):

Min mor bor i kommunal bolig, og broren min på 33 år flyttet hos henne for 3 år siden og siden da har han verket jobbet, eller gjort noe for å komme seg opp og frem i livet.

han er den største latsabben jeg kjenner, og han tror at alt ordner seg kun fordi han bor gratis hjemme. Min mor har ingen makt over han, og er drittlei av han og vil at han skal flytte ut. Vi alle prøver å hjelpe han, men han orker ikke.

nå har både min mor og jeg fått nok av at han er så lat. Han er frisk, og kunne hq jobbet, men neida, han trenger jo ikke å jobbe fordi han bor gratis og trenger ikke å stresse med noe.

hva kan jeg gjøre for å få kastet han ut? Skal jeg og min mor gå til nav og si at han bor der gratis, og han nekter å flytte ut? Den boligen er kun til moren min. Hva blir evt konsekvensene av at nav finner ut at han har bodd der gratis i 3 år, når boligen dekkes av nav, og kun til min mor? Trenger sårt hjelp på hvordan jeg skal løse dette og få min bror til å innse at han må jobbe, fikse tak over hodet selv, og at alt faktisk ikke fikses av seg selv.

Anonymkode: d484f...8c3

Røper hun at han har bodd der KAN hun MISTE RETTEN til kommunal bolig for livet og måtte betale tilbake bostøtte hun har mottatt.

Namsfogden kan ikke laste ut gjester kun folk med leiekontrakt kan kastes ut av Namsfogden. 

Politiet er de eneste som kan hjelpe. Og hold for guds skyld andre instanser unna.

 

Hun kan få tilbakebetalingskrav på bostøtte i tillegg til å bli hjemløs.

Anonymkode: 64a01...a25

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 15.58):

Hvorfor kommer ikke nav/ boligkontoret til og kaste han ut? 

Anonymkode: 6b0a0...765

De har ingen slik hjemmel.

Hun kan derimot bli kastet ut og nektet ny bolig grunnet mislighold av leieforholdet.

Anonymkode: 64a01...a25

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De har ingen slik hjemmel.

Hun kan derimot bli kastet ut og nektet ny bolig grunnet mislighold av leieforholdet.

Anonymkode: 64a01...a25

Mener du at kommunen ikke følger Husleieloven? For i følge den kan leietaker la slektninger i rett ned- eller oppadstigende linje flytte inn uten at utleier kan nekte dem dette.

Anonymkode: f62b0...1c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bland inn NAV hvertfal....det kan gjøre alt til et helvete.

Først må han ut, så få seg et eget sted. Det kan by på store problemer om NAV får greie på at han har bodd der...ikke nevn det en gang, hvor har har adresse folkeregistrert?

Hilsen NAV-ansatt.

Anonymkode: 655a3...900

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (På 8.5.2024 den 7.55):

Hvorfor har NAV eller boligkontoret noe med dette å gjøre mener du?

Fordi det er kommunal bolig dekket av nav? 

Anonymkode: 6b0a0...765

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 7.53):

Fordi alle har rett til å ta opp hvem de måtte ønske i sin husstand, og ingen kan kaste ham ut da. 

Her tenker jeg at mor må slutte å kjøpe mat/lage mat, vaske klær, sponse med penger osv, og be ham komme seg på nav selv. 

Anonymkode: 3ec25...44f

Ok, trodde det fortsetter var regler i kommunal bolig og for bostøtte. 

Anonymkode: 6b0a0...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...