Gå til innhold

Føler jeg blir utnyttet økonomisk av samboer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eric_B skrev (15 minutter siden):

Verdt å nevne at du har nok har betalt alt for mye skatt opp gjennom årene. Forutsatt at han har fått så godt som all rentefradrag fra lånet på sitt navn, som igjen reduserer hans skattetrykk. Dette må fordeles mellom samboere, er faktisk først i år at dette fordeles mellom ektefeller til og med. Ektefeller har mye sterkere rettigheter da, er jo grunn nok i seg selv til å være gift bare det.

Dette fikk meg til å tenke på det som skjedde i år. Jeg fikk egentlig restskatt på 6000, men da vi kontaktet banken og fikk rentene på boliglånet satt over på meg så fikk jeg istedenfor ca 25.000 tilbake på skatten. Venter fortsatt på pengene og det er halvparten av de samboer vil ha.

Ts

Anonymkode: 9dbb6...c2c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Advokat neste,  dette må du drøfte juridisk uten at din samboer vet det og så ta det vidte etter råd fra Advokaten

Anonymkode: 61283...6ba

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en slik mann elske deg sånn egentlig? Noe må vel være skrudd av hos han? 

Du har betalt ned hans lån i 20 år. Du har betalt leie. Du leier bolig av din samboer. Han er 70 år. Hva skjer når han dør? Barna hans får boligen og du må leie hos noen andre.

Anonymkode: 67493...173

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette fikk meg til å tenke på det som skjedde i år. Jeg fikk egentlig restskatt på 6000, men da vi kontaktet banken og fikk rentene på boliglånet satt over på meg så fikk jeg istedenfor ca 25.000 tilbake på skatten. Venter fortsatt på pengene og det er halvparten av de samboer vil ha.

Ts

Anonymkode: 9dbb6...c2c

Herregud 😲

Anonymkode: 67493...173

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Les nøye gjennom papirene du signerte hos advokat og ta kontakt med banken. 
 

Jeg er ufør selv og på din alder og dette er en av hovedgrunnene til at jeg lever alene for risikoen for å havne i noe sånt var for stor i og med at det er tungt å stille opp med nok egenkapital til å matche det huset en frisk samboer ønsker og desto vanskeligere å komme godt ut av det ved et brudd eller dødsfall. Ikke klandre deg selv for mye TS for her har du gått i en felle det er lett å gå i og du har neppe hatt kapasitet til å sette deg inn i alt tidligere da feilen skjedde. Det er en forferdelig ting samboeren din har gjort mot deg og det er bevisst. Ikke unnskyld ham! 

Anonymkode: 18385...f14

Hvordan skal jeg få innsyn i papirene? Jeg husker ikke en gang navnet på advokaten og kjenner jeg samboer rett så blir han garantert bare irritert hvis jeg spør om å se dem. Han har dem garantert, men han lar meg ikke få se nettleien på strømregninga en gang.

Ts

Anonymkode: 9dbb6...c2c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arv er ikke noe du kan ta med døtrene hans etter at han er død - dette må han avklare mens han er i live.

Datteren har nok ikke innsikt i hva du har betalt, og har ikke noe hun skulle ha sagt. Han MÅ avklare dette med både deg og barn. Og du må slutte p betale på ting du ikke eier, med mindre du syns summen du betaler er rimelig som leie, og du vil klare deg etter at barna har solgt huset hans. 

Anonymkode: a39fb...8d1

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette fikk meg til å tenke på det som skjedde i år. Jeg fikk egentlig restskatt på 6000, men da vi kontaktet banken og fikk rentene på boliglånet satt over på meg så fikk jeg istedenfor ca 25.000 tilbake på skatten. Venter fortsatt på pengene og det er halvparten av de samboer vil ha.

Ts

Anonymkode: 9dbb6...c2c

Neineinei. Hva sier han når du nevner tidligere år? 

Anonymkode: a39fb...8d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette fikk meg til å tenke på det som skjedde i år. Jeg fikk egentlig restskatt på 6000, men da vi kontaktet banken og fikk rentene på boliglånet satt over på meg så fikk jeg istedenfor ca 25.000 tilbake på skatten. Venter fortsatt på pengene og det er halvparten av de samboer vil ha.

Ts

Anonymkode: 9dbb6...c2c

Dette er positivt, da det på en måte bekrefter at du bidrar til nedbetalingen av lånet. Du har dokumentasjon på at du systematisk har overført penger til ham hver måned over flere år, noe som dekker langt mer enn 5% av boligens verdi. Du må få en advokat til å hjelpe deg. Det er usikkert om din samboer som er en feig mann og har lurt deg for penger i mange år ønsker å bringe saken for retten, så et brev fra en advokat kan potensielt virke avskrekkende. Det store spørsmålet er imidlertid om du er villig til å gå fra han?  
Det er virkelig beklagelig at du har blitt lurt på denne måten.

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan skal jeg få innsyn i papirene? Jeg husker ikke en gang navnet på advokaten og kjenner jeg samboer rett så blir han garantert bare irritert hvis jeg spør om å se dem. Han har dem garantert, men han lar meg ikke få se nettleien på strømregninga en gang.

Ts

Anonymkode: 9dbb6...c2c

Du må rett og slett bare stå i det. Krev at alle kort kommer på bordet. Bør vel få overført halvparten av huset på deg slik at du eier 50%. Alt av alt du har betalt må regnes inn. 

Jeg har ikke peiling altså. Men tenker at det er det eneste rettferdige iom dere har levd som ektefolk. Dere bør også skrive samboerkontrakt som sikrer deg å sitte i uskiftet bo. Han må sikre deg slik at du ikke havner i et uføre. Er han ikke villig til det, så hadde jeg pakket snippsekken og gått. 

Har du råd til å kjøpe deg noe eget? 

Anonymkode: 89f57...b63

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neineinei. Hva sier han når du nevner tidligere år? 

Anonymkode: a39fb...8d1

Jeg har ikke tenkt over dette med skatten før dere nevnte det her nå og jeg tenkte over hvordan jeg gikk fra å ha restskatt på 6000 til å få 25.000 til gode da rentene ble skrevet over på meg i år. 
Samboer er pensjonist og skatter nesten ikke.

Ts

Anonymkode: 9dbb6...c2c

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Du har gått i den berømte kvinnefella ja. Å betale 50% av utgiftene på lånet og eie 5% av huset er virkelig ikke riktig på noen plan. Særlig ikke når dere bare er samboere. Advokat og innsyn. Og klem. 

Endret av HSV50
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når jeg tar opp med samboer hvordan arv skal fordeles den dagen han går bort så blir han irritert og sier at det får jeg ta med døtrene hans etter at han har gått bort. Han bare avfeier meg

Hans barn skal vel ikke arve din del av boligen som du har betalt på i 20 år. ? Hvordan rettferdiggjør han det? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du med sikkerhet at du står som 5% eier av boligen og han står som 95% eier? 
 

 

Anonymkode: 67da6...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første du skal gjøre er å slutte å overføre alle pengene dine til hans konto.

Når han lurer på hvorfor så er du direkte og sier at du skal være med å betale på halvparten som avtalt, men da må han fortelle deg hva halvparten er. Og at du er villig til å diskutere dette kun om han faktisk setter seg ned med deg og en advokat og setter opp en samboeravtale og et testamente. Går han ikke med på dette så dekker du kun halvparten av dokumenterte utgifter.

Det andre du bør gjøre er å kontakte en advokat som kun du prater med. Kun deg og advokaten. Si at du trenger hjelp til å forstå dette og at du trenger hjelp til å finne ut av hvordan ting henger sammen og hva du egentlig har krav på. Dette er det enkelte advokater som er veldig flinke på, og selv om området deres er full av fremmedord og tekniske ord så klarer de som regel å forenkle det når du ber om det. Noe jeg selv og samboer har gjort flere ganger.

Så kan du selvfølgelig med rette stille spørsmål om han egentlig elsker deg om han utnytter deg på denne måten. Det må du ta stilling til og ta grep ut fra hva du finner ut av.

  • Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Det første du skal gjøre er å slutte å overføre alle pengene dine til hans konto.

Når han lurer på hvorfor så er du direkte og sier at du skal være med å betale på halvparten som avtalt, men da må han fortelle deg hva halvparten er. Og at du er villig til å diskutere dette kun om han faktisk setter seg ned med deg og en advokat og setter opp en samboeravtale og et testamente. Går han ikke med på dette så dekker du kun halvparten av dokumenterte utgifter.

Det andre du bør gjøre er å kontakte en advokat som kun du prater med. Kun deg og advokaten. Si at du trenger hjelp til å forstå dette og at du trenger hjelp til å finne ut av hvordan ting henger sammen og hva du egentlig har krav på. Dette er det enkelte advokater som er veldig flinke på, og selv om området deres er full av fremmedord og tekniske ord så klarer de som regel å forenkle det når du ber om det. Noe jeg selv og samboer har gjort flere ganger.

Så kan du selvfølgelig med rette stille spørsmål om han egentlig elsker deg om han utnytter deg på denne måten. Det må du ta stilling til og ta grep ut fra hva du finner ut av.

Dette, men jeg ville gått til advokat først. 

Anonymkode: 67da6...4f2

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette, men jeg ville gått til advokat først. 

Anonymkode: 67da6...4f2

Joda, men en time med advokat kan fort være 1-3 uker unna. I mellomtiden vil det komme penger inn. Den krana må stoppes først. Men man bestiller naturligvis time til advokat nå og ikke når han blir sint fordi pengene har stoppet opp.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

A. Når det gjelder eierandel i boligen: hvis han hadde 700 000 i egenkapital og du 0, og lånet var på 2 500 000 som dere er 50% ansvarlige for, og dere kjøpte boligen sammen, så betyr det at han har større eierandel enn deg. 
 

B. Men hvis han i tillegg til de 700 000 lånte alle pengene selv, og at du i realiteten betaler leie til ham, så har du gått rett i kvinnefella.

Uansett bør dere få ordnet med testamente som sikrer deg så langt det går. Eller dere kan gifte dere, da vil du ha arverett etter loven. Det at han ikke har råd til å betjene hele lånet selv, synes jeg tyder på at du er i situasjon A ovenfor. Men dette må du finne ut!! 

Anonymkode: 67da6...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alltid det er litt fasinerende med voksne folk som mener arv er noe arvingene skal finne ut av. Er det rart det er mye dårlig blod i slekter rundtom?

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du 17 år på å spare til egen tilværelse som minstepensjonist TS og da blir det smått i økonomien. Følg mange av de gode rådene her. Kanskje har du en forsikring som dekker noen møter med advokat alene? Les gjennom forsikringspapirene dine også. Tenk litt over at han er 20 år eldre enn deg og vær oppmerksom på at eldreomsorgen i mange kommuner fungerer dårlig så du med dårlig helse kommer til å bli nødt til å pleie ham i stor grad. 

Anonymkode: 18385...f14

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Jeg er en kvinne i begynnelsen av 50 årene som har vært sammen med samboeren min i nærmere 20 år. Vi er ikke gift og har ikke barn sammen, men samboer har to døtre fra et tidligere samboerskap. Disse døtrene er voksne. Det er en god aldersforskjell på samboer og meg, han er 70 år gammel. 
 

Da jeg møtte samboer leide jeg og flyttet inn hos han som hadde kjøpt seg hus tre år tidligere. Fra jeg flyttet inn delte vi alt av utgifter 50 / 50, det vil si at jeg også betalte på boliglånet. For snart 10 år siden solgte han huset og tjente 700.000 på salget, dette investerte han i den nye boligen vi kjøpte. Boligen kostet 2,5 millioner. Siden vi har bodd her har vi også delt alt av utgifter 50 / 50, også boliglån.
 

Ei venninne hjalp meg å se over selvangivelsen nylig og spurte meg om hvorfor jeg kun eier 5 % av boliglånet. Hun sa hun syntes dette var urettferdig ettersom jeg betaler like mye som samboer på lånet og tross alt har gjort det i nærmere 20 år. Videre spurte hun meg om hvordan dette blir den dagen samboer går bort, at dette er trist, men viktig å snakke om. Sånn det er nå så står det at min eiendel i boligen kun er 50.000 i formue og venninnen min fikk meg til å innse at dette er veldig urettferdig når jeg har vært med på å betale halve boliglånet siden vi flyttet sammen. Venninnen min mener at jeg kun eier så liten prosent fordi samboeren min ønsker å sikre seg at døtrene får mest mulig arv etter han. Jeg skjønner jo dette, men jeg syntes samtidig det er urettferdig at jeg skal sitte igjen med så lite og stå på bar bakke. Samboer har ingen annen formue, han har ingen penger på bok, det blir kun arv av boligen han etterlater døtrene. 
 

Etter at venninnen min fikk meg til å innse urettferdigheten med dette så har jeg begynt å tenke mye. Jeg føler han utnytter meg. Når jeg tar opp med samboer hvordan arv skal fordeles den dagen han går bort så blir han irritert og sier at det får jeg ta med døtrene hans etter at han har gått bort. Han bare avfeier meg. Den ene datteren er også veldig opptatt av arv og jeg har skjønt at hun er redd jeg skal stikke av med mesteparten. Jeg føler det er bevisst at jeg har så liten eierdel på boligen, for å sikre døtrene hans, men jeg føler ikke det er rettferdig overfor meg. Skulle ønske jeg kunne satt meg på bakbeina og kun betalt 5 % av boliglånet i protest, men det kan jeg ikke fordi samboer ikke har nok inntekt til å betalt 95 % av lånet selv. 
 

Nå venter jeg også på å få igjen på skatten og samboer tar som selvfølge at han skal få halvparten av mine skattepenger siden vi har «felles økonomi». 
Vi har ikke felles konto, hver gang jeg får lønn overfører jeg summen på halvparten av utgiftene våre til samboers konto og han betaler alle regningene. Jeg har ingen innsyn i våre regninger og har stolt fullt på han fremtil nå. Venninnen min begynte å forklare meg om «kvinnefella» og jeg føler mye på urettferdighet om dagen.

Nylig prøvde han å få meg med på et forbrukslån på 30.000 også og ble irritert da jeg ikke ville være medlåner. Dette forbrukslånet er ikke til noe nødvendig heller, men penger han skal låne for å kunne kose seg litt i sommer. 

Noen gode råd her? Har jeg rett i å føle meg utnyttet?

Anonymkode: 9dbb6...c2c

Å fy fasan... Tenk å bli så lurt av sin egen samboer? Dere har kjøpt bolig og du eier ikke 50% men har trodd det?

Her må jo du ta med gamlefar til banken og få ordna opp i eierandelen. 

Dere må vel ha snakka med banken på et slags tidspunkt? Hvordan visste du ikke noe om hvordan dere fordeler lånet?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...