AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #501 Del Skrevet 10. mai 2024 Nå skal jeg innrømme en ting. Har bunad. De siste par årene syns jeg bunadshysteriet/presset har gått så langt at jeg ikke har lyst til å bruke den. Som en stille protest. Flott at folk som har råd/ønsker å prioritere det kjøper bunad til barnet sitt. Har full forståelse for at mange ikke kan/vil bruke 50.000 pr barn til klær til konfirmasjon. Mange av disse jentene skal sikkert bruke de neste 17. mai'ene til å herje rundt med venner og feste. Da passer det seg ikke med bunad. Jeg fikk bunad da jeg var 30. Da passet det for meg. Kan ikke skjønne at dette er noe man MÅ ha når man er 15. Jenter i den alderen elsker ofte nye kjoler og klær. Med en bunad, er man nesten forpliktet til å bruke den til alle festlige anledninger, i stedet for at de får nye klær. Anonymkode: 0fbde...ac9 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #502 Del Skrevet 10. mai 2024 Må hun ha bunaden til 45.000kr? Det finnes jo flere bunader som ny koster 25.000kr. Og de ligger på brukt ca 12.000kr. Eller en fest drakt som ikke er dyrere enn gaven du i utgangspunktet har tenkt. Da kan du vise at du strekker deg på det, men at dere må møtes på midten her. Det er mange flotte festdrakter som ser ut som bunader. Naboen sin er en bunad som ligner en fest drakt. Ett eksempel uten brokade liv https://www.finn.no/344907601 Her er en som ligner mer en bunad https://www.finn.no/299317319 Her er flere med flotte brokadeliv. https://www.finn.no/351273569 det er jo varierte kvaliteter iht fest drakt. Noen ser billige ut, og andre mer eksklusive. Jeg ønsket meg en spesifikk bunad. Og fikk en annen. Jeg syntes det var litt kjipt, og ønsker meg forsatt den jeg ville ha. Men den var veldig flott den jeg fikk. Jeg vet mamma ikke hadde råd til den andre. Så godtok den jeg fikk. Min datter elsket bunaden min. Så hun fikk arve den til sin konfirmasjon. Anonymkode: 49779...785 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #503 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nå skal jeg innrømme en ting. Har bunad. De siste par årene syns jeg bunadshysteriet/presset har gått så langt at jeg ikke har lyst til å bruke den. Som en stille protest. Flott at folk som har råd/ønsker å prioritere det kjøper bunad til barnet sitt. Har full forståelse for at mange ikke kan/vil bruke 50.000 pr barn til klær til konfirmasjon. Mange av disse jentene skal sikkert bruke de neste 17. mai'ene til å herje rundt med venner og feste. Da passer det seg ikke med bunad. Jeg fikk bunad da jeg var 30. Da passet det for meg. Kan ikke skjønne at dette er noe man MÅ ha når man er 15. Jenter i den alderen elsker ofte nye kjoler og klær. Med en bunad, er man nesten forpliktet til å bruke den til alle festlige anledninger, i stedet for at de får nye klær. Anonymkode: 0fbde...ac9o Og jeg har hatt min bunad siden konfirmasjonen, tatt vare på den, aldri "herjet og festet" i den. For jeg vet verdien av et slikt plagg (ikke bare i kroner og øre). Ts sin datter ønsker bunad. Noen gjør det ikke. Vi er alle forskjellige. Anonymkode: eb190...aa9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontorotta Skrevet 10. mai 2024 #504 Del Skrevet 10. mai 2024 Ts har min fulle støtte. Å spørre etter løsning, kan være å få råd om hvordan snakke med datter. Jeg har mange ganger nevnt mitt syn på dette med bunad til jenter. Generelt får gutter penger, jenter får bunad og smykker. Om pengene forvaltes riktig, kan de være et springbrett inn på boligmarkedet, men jentene har en bunad verd mange tusen, men det hjelper lite i forhold til egenkapital. Forstår ikke hvor feministene er i denne saken. Så til mange av rådene TS har fått. Om hun kommer fra samme sted jeg kommer fra, koster bunaden ganske mye mer enn her jeg bor nå. Har selv trålet Finn.no og det er ikke bare å kjøpe brukt. Som hun skriver, ligger mange av de brukte mellom 25 og 30 tusen. Så kommer sølv i tillegg. Samt tilpassing. Ut fra hva besteforeldre og tanter pleier å gi i gave, kan hun få en halsring den ene jula og mansjettknapper neste jul. Alt det andre sølvet blir for dyrt i forhold til hva de pleier å gi i gave, selv om de slå seg sammen. Hadde hun derimot valgt en bunad fra her jeg bor nå, kunne hun fått den mye billigere, både ny og brukt. Hun kunne også fått en del sølv innenfor beløp som familie gir til jul. Hadde sønnen derimot ønsket seg bunad, er den herfra over dobbel så dyr som den der jeg kommer fra. Når det er snakk om å føle seg utenfor, ønsker nok datter å ha samme bunad som venninnene får. Da er det nok den lokale bunaden som gjelder. Selv om de nå sier at man ikke trenger velge bunad ut fra hvor de kommer fra, så er det litt rart å kjøpe en bunad fra en annen kant av landet, bare fordi den er billig. Jentungen er 12 år nå. Mye kan endre seg frem til konfirmasjonsdagen. TS og datter kan fortsette å snakke sammen. Se på budsjett. Muligheter. Se på forskjellige festdrakter. Snakke om konsekvenser i forhold til å få bunad i stedet for gaver/penger. Betyr det ene plagget så mye at hun er villig til å ofre alt annet? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #505 Del Skrevet 10. mai 2024 Helt utrolig at folk mener at å låne penger til et klesplagg er normalt og innafor. Snakk om å ha hevet dette hysteriet ut av proporsjoner, foreldre må sette seg i GJELD for en bunad. Ikke rart ting går den veien det går nå. Om litt flere foreldre hadde hatt bein i nesa og satt ned foten når barna kommer med ønsker utenfor økonomien, så hadde slikt hysteri blitt dempet. For foreldre hadde ikke satt seg i gjeld for en konfirmasjon. Hele familiens liv må settes på vent for å spare til et plagg til en person. Anonymkode: d8fcd...410 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #506 Del Skrevet 10. mai 2024 Jeg har også veldig begrenset busdjett, og har spart til bunad til jentene mine i mange år. Yngste konfirmerte seg i år. For meg har det aldri vært aktuelt å reise på sydenferie. Faktisk har vi ikke hatt andre ferier enn familiens hytte de siste 10 årene, etter at jeg ble skilt. At en sydentur prioriteres over bunad er uforståelig for meg, for jeg ser på ferienreiser som noe man gjør om man har overskudd, mens bunad er en investering. Når det er sagt finnes det mange flotte festdrakter. Nå for tiden er det så mange variasjoner at det for de fleste av oss er umulig å se hva som er en festdrakt og hva som er bunad. Mange festdrakter er faktisk finere enn mange bunader (ok, kanskje ikke de fra Sparkjøp osv, men mange andre). Og selv om jeg har hatt bunad i 30 år, synes jeg det er viktigere at folk føler seg vel enn at de har offisiell bunad og følger alle regler. Anonymkode: 1ac10...791 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #507 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Helt utrolig at folk mener at å låne penger til et klesplagg er normalt og innafor. Snakk om å ha hevet dette hysteriet ut av proporsjoner, foreldre må sette seg i GJELD for en bunad. Ikke rart ting går den veien det går nå. Om litt flere foreldre hadde hatt bein i nesa og satt ned foten når barna kommer med ønsker utenfor økonomien, så hadde slikt hysteri blitt dempet. For foreldre hadde ikke satt seg i gjeld for en konfirmasjon. Hele familiens liv må settes på vent for å spare til et plagg til en person. Anonymkode: d8fcd...410 folk låner penger til både det ene og det andre, og hvis man først skal låne, så er ikke en investering i et bærekraftig plagg som kan brukes hele livet, og etterpå av arvingene, det verste valget man kan ta. Det er bedre å låne til bunad, enn å låne til sydentur, oppussing eller bil, hvis man først skal forholde seg litt rasjonelt til det. Når det er sagt, så er det selvfølgelig bedre å ha penger enn å ikke ha penger 😉 så man slipper hele spørsmålet. Anonymkode: 7eb7b...0f1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontorotta Skrevet 10. mai 2024 #508 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): folk låner penger til både det ene og det andre, og hvis man først skal låne, så er ikke en investering i et bærekraftig plagg som kan brukes hele livet, og etterpå av arvingene, det verste valget man kan ta. Det er bedre å låne til bunad, enn å låne til sydentur, oppussing eller bil, hvis man først skal forholde seg litt rasjonelt til det. Når det er sagt, så er det selvfølgelig bedre å ha penger enn å ikke ha penger 😉 så man slipper hele spørsmålet. Anonymkode: 7eb7b...0f1 Bedre å låne til bunad, enn til å pusse opp? Så da er det greit at taket lekker og drypper ned på bunaden? Bærekraftig plagg som kan brukes hele livet. Ja, det kan brukes, men hvor mange gjør det? Og brukes den så ofte som man kan, blir det en del slitasje på den. Arvet bunad er flott, men mange av dem jeg har snakket med som har arvet bunad, har måtte bytte del etter hvert. Så bunaden varer ikke evig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #509 Del Skrevet 10. mai 2024 Altså jeg sier det igjen: finn.no rett før og etter 17.mai er en gullgruve for brukte bunader og sølv. Det trenger ikke koste 50 000 for en bunad!! Jeg hadde konfirmant i fjor og brukte en del tid på å tråle finn etter det vi trengte. Min sønn skal konfirmeres om 4 år, jeg har allerede begynt å sette av penger til han. Han kommer ikke til å få "cash rett i lomma" men han skal få bunad, lett-mc eller noe han ønsker som har tilsvarende verdi og kan ta med seg videre i livet på lik linje som søsteren sin bunad. Ferie kan gjøres på budsjett. Du har to år på å ordne bunad/spare penger/be om hjelp. Far og øvrig familie kan være med å spleise. Ønsker hun bunad så inderlig at det blir eneste gaven hun får? Det må være en grei avtale det....? Opprett spleis. Jeg klarte det som alenemor på AAP. Jeg sparte som en gal, kjøpte brukt, sydde inn selv (noe som bør gjøres mer profesjonellt når hun er ferdigvokst. Jeg kan ingenting om sying så hun ble faktisk sydd inn i bunaden på dagen som midlertidig løsning! Selene hun hadde var klippet og sydd sammen så i år, et og et halvt år etter konfirmasjonen, skal jeg kjøpe nye seler til henne. Ikke fordi hun ba meg, men fordi jeg ville hun skulle ha noe nytt som blir med henne i det voksenlivet. Poenget er: Ingen sier det må være perfekt. Det trenger heller ikke være komplett, perfekt tilpasset, eller nytt). Anonymkode: 78542...ddd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 10. mai 2024 #510 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg har også veldig begrenset busdjett, og har spart til bunad til jentene mine i mange år. Yngste konfirmerte seg i år. For meg har det aldri vært aktuelt å reise på sydenferie. Faktisk har vi ikke hatt andre ferier enn familiens hytte de siste 10 årene, etter at jeg ble skilt. At en sydentur prioriteres over bunad er uforståelig for meg, for jeg ser på ferienreiser som noe man gjør om man har overskudd, mens bunad er en investering. Når det er sagt finnes det mange flotte festdrakter. Nå for tiden er det så mange variasjoner at det for de fleste av oss er umulig å se hva som er en festdrakt og hva som er bunad. Mange festdrakter er faktisk finere enn mange bunader (ok, kanskje ikke de fra Sparkjøp osv, men mange andre). Og selv om jeg har hatt bunad i 30 år, synes jeg det er viktigere at folk føler seg vel enn at de har offisiell bunad og følger alle regler. Anonymkode: 1ac10...791 Igjen...du er ikke ts...flott at du har klart å spare..men ts er ikke deg. Du prioriterer bunad...ts vil ha ferie med sine barn..dere har hytte dere kan reise til...der har ikke ts Igjen hennes datter vil ikke ha fest drakt med en spesiell bunad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 10. mai 2024 #511 Del Skrevet 10. mai 2024 Ts Jeg synes du bør stå på ditt... dessverre får du mange flinke foreldre her inne som synes du ikke er det.. Med ord som.. herregud du har 2 år på deg...du burde klare å spare 30.40000 kroner til da Du er dårlig mor da du heller vil dra på ferie en å gi en bunad til din datter Det er BARE å lete på finn og spare penger så får du råd Med foreldre som sparte fra de kom ut av livmoren...for det burde jo alle foreldre gjøre... Det mange mener er at din datter bør får hennes vilje selv om du vet du ikke har råd Og alle foreldre her inne som...JEG går på aap..JEG er alene og JEG klarte å spare så og så mye..da burde ts det å.. Dessverre ts tror jeg du ikke får så mye bra råd...en at du burde helst selge huset ditt så ditt barn kan få bunad..og om 3 år må du jo kunne spare opp til lappen... Ts...du vet selv hvordan deres økonomiske situasjon er...stå på ditt. Om 2 år så kanskje hun vil ha en fest drakt eller en fin kjole. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #512 Del Skrevet 10. mai 2024 Kontorotta skrev (24 minutter siden): Bedre å låne til bunad, enn til å pusse opp? Så da er det greit at taket lekker og drypper ned på bunaden? Bærekraftig plagg som kan brukes hele livet. Ja, det kan brukes, men hvor mange gjør det? Og brukes den så ofte som man kan, blir det en del slitasje på den. Arvet bunad er flott, men mange av dem jeg har snakket med som har arvet bunad, har måtte bytte del etter hvert. Så bunaden varer ikke evig. et lekk tak handler ikke om oppussing - det handler om nødvendig reparasjon/vedlikehold, som gjør at et hus kan brukes lenger. Det er det selvfølgelig verd å låne til. Oppussing er kosmetisk, et kunstig behov og ekstremt lite bærekraftig på den måten 80% av befolkningen holder på. Og det at man må skifte ut en del på en 100 år gammel bunad er da virkelig ikke et argument mot at den er livsvarig - det er jo tvert imot et bevis på at den er det. Tenk at vi har plagg som er laget slik at vi kan skifte ut en del, i samme kvalitet, 100 år senere!!! og få et brukbart festplagg. Anonymkode: 7eb7b...0f1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #513 Del Skrevet 10. mai 2024 Hun er 12 år, hun er et barn! Klart hun ønsker seg det «alle andre» skal ha. Men det er absolutt ikke sikkert st «alle andre» skal ha akkurat denne bunaden. men som 12-åring er de fleste ikke modne nok til å skjønne hvor mye penger en bunad koster. Jeg ville tatt en rolig prat med min datter og forklart - så mye betaler vi i strøm, då mye betaler vi for mat pr måned, husleie, forsikringer osv. så mye bruker vi på ferie, klær, vedlikehold. Altså vist henne budsjettet. Og samtidig vist henne hvor mye denne bunaden koster. Kanskje hun forstår mere da, om ikke nå, så kanskje når hun blir litt eldre. Det er klart det kan være sårt å være den eneste uten bunad. Men har dere ikke råd, så har dere ikke det. Keg ville imidlertid strukket meg langt for å finne en annen bunad brukt (fra et -nnnet sted) eller lånt til selve dagen. Anonymkode: 0a49b...ad9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonyme-meg Skrevet 10. mai 2024 #514 Del Skrevet 10. mai 2024 Jeg ser du allerede har bestemt deg for at din datter ikke får bunad. Men prøver fordel, hva med å få noen til å sy privat. Kjøp inn alt som trengs og avtal pris. Det kommer til å koste litt, men langt ifra som å kjøpe ferdig produkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiljeKP68 Skrevet 10. mai 2024 #515 Del Skrevet 10. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 13.03): Jeg hadde lett droppet ferie i to år for å kjøpe bunad til datteren min. Anonymkode: 30e4b...961 Jeg hadde lett forklart til datteren at vi ikke kan få alt vi ønsker i livet, at jeg har gjort alt for å gi dem en lykkelig, trygg og aktivitetsfylt barndom, og det å ha bunad er ikke prioritert når man er aleneforsørger uten hjelp fra en partner. Mange her synes det er urettferdig at moren ikke satt penger til side siden de var barn til bunad. Hvor urettferdig og kjipt hadde det vært da å ikke reise på ferier eller gjøre andre ting fordi alle penger er satt av til en bunad ... Jeg tror prioriteringen var helt spot on. Gjør ting MED barna heller enn å kjøpe ting TIL barna. Om datteren ikke vil ha konfirmasjon uten bunad så er det hennes valg og det står hun fritt til å gjøre. Tenk på hvor urettferdig det ville vært mot broren, som aksepterte situasjonen for den den er, å droppe ferien fordi søsteren er sta og tenker kun på seg selv. Endret 10. mai 2024 av SiljeKP68 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontorotta Skrevet 10. mai 2024 #516 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): et lekk tak handler ikke om oppussing - det handler om nødvendig reparasjon/vedlikehold, som gjør at et hus kan brukes lenger. Det er det selvfølgelig verd å låne til. Oppussing er kosmetisk, et kunstig behov og ekstremt lite bærekraftig på den måten 80% av befolkningen holder på. Og det at man må skifte ut en del på en 100 år gammel bunad er da virkelig ikke et argument mot at den er livsvarig - det er jo tvert imot et bevis på at den er det. Tenk at vi har plagg som er laget slik at vi kan skifte ut en del, i samme kvalitet, 100 år senere!!! og få et brukbart festplagg. Anonymkode: 7eb7b...0f1 Jeg har sko og kjole arvet etter bestemor som nærmer seg 100 år. Skoene har blitt fikset litt på, men det var før jeg fikk dem. Så man trenger ikke bunad til 40 000+ for å ha plagg som varer. Noen av dere bruker bunaden for det den er verd og all ære til dere, men du verden hvor mange bunader som bare henger i et eller annet skap. At bunad skal komme forann alt, det forstår jeg ikke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #517 Del Skrevet 10. mai 2024 fru Alving skrev (15 timer siden): Hvis du har lest tråden ser du at sydenturen koster rundt 17000- Skal godt gjøres å finne så mye billigere tur. For mange barn/ungdom er og en viktig del av ferien bading og soling. For bortskjemte unger er sydentur viktig. Vi drar på turer vi også, hvor ungene bader, soler seg og vi koser oss maks sammen, men det koster absolutt ikke 17.000. Anonymkode: 510cc...854 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #518 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi få håpe sønnen til TS får med seg verdier som handler om at man ikke blindt følger tradisjoner fordi mange andre gjør det. Ingen har ansvar for å skaffe noen bunad, du høres rett og slett mindre intelligent ut. Anonymkode: c4aca...d34 Det er ikke snakk om og blindt følge tradisjoner, datteren her ønsker faktisk og følge tradisjoner. Vel, det er jo åpenbart at sønnen til ts sine verdier er syden. So far. Egentlig høres 12 åringen mer voksen ut. Om sønnen tviholder på syden som stolt norsk tradisjon framfor bunad når han selv får døtre er det jo fint om farmor « skylder en «. Anonymkode: 6cf75...485 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #519 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du avsluttet hovedinnlegget med «hvordan skal jeg løse det?», greit nok at råd som innebærer at du begynte sparingen i fortid er håpløse, men hvorfor spør du når du uansett har bestemt deg for at det ikke går? Du har jo fått en del råd om hvordan du kan løse det, men du vil ikke. Du vil til syden to år på rad, du vil ikke hun skal ønske seg bidrag til bunad og sølv til jul og bursdag de to neste årene, og du vil ikke hun skal forsøke å leve billigere for å spare opp til å få kjøpt det hun vil. Det kan jo hende at familie ville spyttet litt ekstra i gaven, dersom de visste dette var så viktig for henne, og at pengene faktisk gikk til noe hun hadde ønsket seg lenge og ikke en ny telefon. Det er jo en jente som tydelig har en far fra et annet land, og som har stukket fra henne. Hun ønsker bare å passe inn, være som de andre jentene. Jeg synes flere her viser liten forståelse for at det ikke er lett å være 12 år. Anonymkode: 1b91e...a73 Godt innlegg Anonymkode: 3d903...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #520 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Fullstendig uenig. Det er ingen menneskerett å eie et klesplagg til nesten 50.000. Ferier gir gode opplevelser og minner til hele familien. Man kan godt ha god råd, uten å ønske og kjøpe et slikt plagg. Hvor har du det fra at alle foreldre er pliktige til å kjøpe bunad til 15-åringene? Og hvorfor er det ingen (?) gutter som krever dette plagget? Bunadshysteriet er helt forferdelig, og et vanvittig dyrt moteplagg akkurat nå. Ja, jeg har bunad. Fikk den da jeg var 30. Hadde ikke noe behov før. Arvet den, og fikk sydd om. Anonymkode: 0fbde...ac9 Hvorfor drar du inn menneskerett når du sammenligner med ferier og gode opplevelser? Er det en menneskerett og dra til syden da mener du? Bunad er et MOTEPLAGG ? Jo, det er mange gutter som ønsker seg dette plagget, men det er flere jenter. Du burde ta deg en tur eller ta en titt på sendingen til nrk på 17 mai hvis du mener ingen gutter krever/ ønsker seg dette plagget. Anonymkode: 6cf75...485 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå