AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #441 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fullstendig uenig. Det er ingen menneskerett å eie et klesplagg til nesten 50.000. Ferier gir gode opplevelser og minner til hele familien. Man kan godt ha god råd, uten å ønske og kjøpe et slikt plagg. Hvor har du det fra at alle foreldre er pliktige til å kjøpe bunad til 15-åringene? Og hvorfor er det ingen (?) gutter som krever dette plagget? Bunadshysteriet er helt forferdelig, og et vanvittig dyrt moteplagg akkurat nå. Ja, jeg har bunad. Fikk den da jeg var 30. Hadde ikke noe behov før. Arvet den, og fikk sydd om. Anonymkode: 0fbde...ac9 Jeg hadde virkelig droppet ferie om mitt barn hadde et stort ønske om noe, ferien kan man ta igjen Anonymkode: 3d903...f6f 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #442 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 11.58): Skulle til å skrive det samme, men når jeg leste innlegget tviler jeg sterkt på at det er bra nok for den datteren der. Anonymkode: 67084...5bb "den datteren der" er en jente på 12-13år. AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 12.03): Jeg hadde lett droppet ferie i to år for å kjøpe bunad til datteren min. Anonymkode: 30e4b...961 Det hadde de fleste av oss gjort. Men vil du frarøvet det andre barnet en ferie han gleder seg til? Anonymkode: e407d...3ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #443 Del Skrevet 9. mai 2024 Maleficenta skrev (På 7.5.2024 den 21.15): Hva med sønnen da som må ofre to ferier for at søsteren skal få mye dyrere konfirmasjonsgave enn han fikk Det klarer han nok helt fint. Er ikke verdens undergang å ikke komme til syden. Snu om på det da - hvorfor må søsteren ofte bunaden fordi broren vil til syden?? En bunad er tross alt noe du har livet ut, en sydenferie er en uke... Anonymkode: 510cc...854 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #444 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): "den datteren der" er en jente på 12-13år. Det hadde de fleste av oss gjort. Men vil du frarøvet det andre barnet en ferie han gleder seg til? Anonymkode: e407d...3ad Frarøvet? Nei jeg hadde forklart hvorfor og om de kun har 16 000 å gå på så hadde jrg forklart at vi ikke kan dra på ferie. Anonymkode: 3d903...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #445 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 21.32): Hadde det vært min unge skulle hun for all del bare droppet konfirmasjonen. Aldri i verden hadde jeg droppet ferie 2 år for å bruke sykt mye penger på noe som blir brukt noen få ganger i året. Det er nok utgifter til konfirmasjon fra før. Anonymkode: 83f9a...bcb Oi, jeg ofrer det meste for å gi barna mine det de ønsker seg. Og hadde gladelig droppa 1 uke i syden for å gi barna mine noe de har livet ut. Anonymkode: 510cc...854 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #446 Del Skrevet 9. mai 2024 dette går det an å løse. Som flere har vært inne på, så finnes det tusenvis av flotte, svært pent brukte bunader på finn.no. Sølvet kan kjøpes brukt, litt etter litt, til alle juler og bursdager fremover. Bunadsko er ikke nødvendig. Det finnes generiske bunadskjorter i bomull, som koster 1500 ny og sikkert 1/3 på finn eller tise. Ellers synes jeg at det bør gå an å vurdere å ofre sydenturen den ene sommeren. Urettferdig for sønnen? Jeg er ikke helt enig. Det som er urettferdig er at jenter blir utsatt for dette umennesklige presset, helt uavhengig av familiens økonomi, mens gutta slipper unna med en dress som er brukbar til langt flere anledninger enn en bunad, koster en brøkdel, og i tillegg får de cash inn på konto. Jenter som kommer fra familier med dårlig økonomi, må bruke alt på bunaden. Istedet for å si at det må være like på krona, så kan dere anerkjenne at dette presset ikke er likt for gutter og jenter, og så kan sønnen bli bedt om å være solidarisk og akseptere et års utsettelse på sydenturen. Anonymkode: 7eb7b...0f1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #447 Del Skrevet 9. mai 2024 Foreslå å spare sammen med henne uten at det går utover resten av familien. Evnt dropp feiringen med konfirmasjon med så mange gjester. Så kan dere kjøpe brukt på Finn. Spar halvparten hver? Anonymkode: 4db60...184 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #448 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det klarer han nok helt fint. Er ikke verdens undergang å ikke komme til syden. Snu om på det da - hvorfor må søsteren ofte bunaden fordi broren vil til syden?? En bunad er tross alt noe du har livet ut, en sydenferie er en uke... Anonymkode: 510cc...854 For barn som vokser opp i familier med nøktern økonomi er nok en uke i syden veldig viktig jo. Og TS har ikke spart til sydenferie, hun bruker vel feriepengene slik vi alle gjør. Dette er en familie med kun en forsørger som jobber fullt. Det er viktig at gjøre noe anderledes i ferien, TS sier hun har fått til en syden tur til rundt 17000 hvor de har rimelig fly log leier leilighet, dette sier meg at hun er en som evner å prioritere og få kronene til å strekke langt. Anonymkode: c4aca...d34 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #449 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For barn som vokser opp i familier med nøktern økonomi er nok en uke i syden veldig viktig jo. Og TS har ikke spart til sydenferie, hun bruker vel feriepengene slik vi alle gjør. Dette er en familie med kun en forsørger som jobber fullt. Det er viktig at gjøre noe anderledes i ferien, TS sier hun har fått til en syden tur til rundt 17000 hvor de har rimelig fly log leier leilighet, dette sier meg at hun er en som evner å prioritere og få kronene til å strekke langt. Anonymkode: c4aca...d34 Mei en uke i syden er ikke viktig for noen! Anonymkode: 3d903...f6f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #450 Del Skrevet 9. mai 2024 Min datter skal konfirmeres i år, hun har ikke nevnt bunad engang. Når jeg leser her om bygdedyret så er jeg glad vi bor i Bærum. Flere her uten bunad Anonymkode: 54e21...88d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #451 Del Skrevet 9. mai 2024 Sydentur til 16 tusen, for 3 stk (som er så store at de regnes som voksne) i sommerferien? Jeg er imponert. Anonymkode: 1b91e...a73 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #452 Del Skrevet 9. mai 2024 Jeg hadde ikke råd til bunad til min datter, hun hadde på seg en nydelig hvit kjole på sin konfirmasjon. Hun fikk tom skryt av foreldre som hadde unge selv som konfirmerte seg samtidig med hun. I dag har hun en festdrakt som hun bruker i blant på 17 mai. Anonymkode: 375f7...935 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #453 Del Skrevet 9. mai 2024 Maleficenta skrev (På 7.5.2024 den 14.41): Jenta nekter å låne/leie ja, og det skjønner jeg godt. Leie løser ikke så veldig mye, for to uker etter konfirmasjonen kommer 17. mai, og da er jo alle konfirmantene ute og lufter de nye bunadene sine. Det fine med bunad er jo at det er et plagg for hele livet. Anonymkode: 7eb7b...0f1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #454 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mei en uke i syden er ikke viktig for noen! Anonymkode: 3d903...f6f Jo en uke i syden er viktig, også for en alenemor som jobber og står på for ungene sine! Mange reiser mye i jobben sin og har kanskje ferier både i vinterferien, påsken og en tur om høsten. Denne familien er nok ikke blant dem. Det er og en gutt på 16 år her som også ønsker seg en ukes ferie. Anonymkode: c4aca...d34 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #455 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo en uke i syden er viktig, også for en alenemor som jobber og står på for ungene sine! Mange reiser mye i jobben sin og har kanskje ferier både i vinterferien, påsken og en tur om høsten. Denne familien er nok ikke blant dem. Det er og en gutt på 16 år her som også ønsker seg en ukes ferie. Anonymkode: c4aca...d34 Nei en uke i syden er virkelig ikke det, opplevelser sammen ja men syden nei Anonymkode: 3d903...f6f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 9. mai 2024 #456 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 18.03): Forstår godt at ikke hun ønsker å konfirmere seg dersom hun ikke får en bunad. Her i bygda får stort sett alle jenter bunad. Hvem får ikke bunad? De som kommer fra svært ressursfattige familier, de har foreldre med rusproblemer, har psykiske problemer eller er svært fattige fordi de har tatt dårlige valg i livet. Hvem ønsker å annonsere at det står så dårlig til i heimen, hvertfall ikke en tenåringsjente. Anonymkode: 86c95...103 Så hennes datter skal få alle merke klær og følge moten hele tiden når hun begynner på videregående etc...for Gud forby om hun viser at hun kommer fra en "fattig" familie Og hos ts står det ikke dårlige til...ts er en flott mor som ikke har råd å bruke 50.000 på en bortskjemt jente. Skal hun også gå med sånn..jeg har rike foreldre pin? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #457 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei en uke i syden er virkelig ikke det, opplevelser sammen ja men syden nei Anonymkode: 3d903...f6f Ok. Men vis meg en ferieuke på reise til noe særlig under 17000 for tre stykker, to tenåringer og en voksen. Uansett hvor du skal så vil det koste minst den summen. Jeg var i DK i fjor og leide leilighet, en uke tror det kostet 12000 for ferieleiligheten og rundt 5000 for kjøring, bommer og alt, der er vi oppe i 17000. Eneste måte og få billigere ferie er å besøke familie eller campe/bo i telt og det skjønner jeg faktisk at ikke alle ønsker. Anonymkode: c4aca...d34 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #458 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 16.31): Enig. Og skjønner ingenting av kritikken mot datteren, hun er bortskjemt , ansvarsløs osv selvom det var hun som kom med løsningen. Bunad er noe hun skal ha med seg hele livet, men sydentur trumfer.. lurer også på om familien pleier og dra til syden hver sommer, for så og ikke ha råd til bunad til datteren? 🤔 Anonymkode: 6cf75...485 helt enig. Det er ikke datteren som har valgt et samfunn med dette presset. Og en bunad kan ikke sammenlignes med en dress. Det er et plagg for hele livet, og hennes barn kan arve den. Det er den mest bærekraftige gaven man kan gi til konfirmasjonen, og en langt bedre investering, og et langt bedre klimavalg, enn en sydentur. Det er ikke datteren som er bortskjemt, det er de andre som ikke vil utsette sydenturen et år for å få dette til. Anonymkode: 7eb7b...0f1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #459 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): TS her. Det er helt uaktuelt å ta opp lån eller presse familemedlemmer til å sponse bunad for dattera mi. Ferien til Syden koster 16000kr, dette er noe vi har sett frem til og spart til hele året. Jeg kan ikke droppe ferie på sønnen min, i to år på rad for å gi datter en bunad. Når han selv fikk dress til rundt 2000kr på sin konfirmasjon. Jeg kan ikke tvinge sønnen min til å droppe to sommerferier for å sponse bunad på søstera si. Dette er oppskriften på ett dårlig søskenforhold. Jeg har sett på brukte bunader på Finn.no, det er ingen bunader der, av den sorten dattera mi skal ha, til under 25000 - 30000kr. Da kommer sølv, omsøm og tilpasning hos skredder I TILLEGG. Dette er rett og slett penger vi ikke har. Selv hvis vi dropper sølv, har vi ikke de 25000kr til selve bunaden. Hvem i alle dager tar opp 50000kr i lån for å kjøpe en bunad?! Det er jo helt bak mål spør du meg! og ikke minst veldig urettferdig ovenfor sønnen min. Anonymkode: 1bc89...8e4 I HI avslutter du med "Hvordan skal jeg løse dette?" Men her ser det ut som om du ikke er så interessert i løsning. For det er jo faktisk en løsning at dere dropper ferien til neste år, en 17 åring er sannsynligvis ikke kjempeinteressert i ferie med mor og lillesøster uansett. Og selv om han er det så overlever han en sommer uten sydenferie. Jeg vil også tro at han bør jobbe ettersom økonomien er så stram. Da har du 15 000kr i spart ferie. 9000kr i gaver fra deg, foreldrene dine og søster. I tillegg kommer 2000kr til klær, som du ga til sønnen din. Jeg regner med at du har satt av 2000kr til datter også. Da er vi på 26 000kr. Hvis det er løsning som er målet så setter du deg ned med datteren din og viser henne regnestykket og spør om det er noe hun kan tenke på som kan dra inn de resterende pengene dere trenger. Hvis hun ikke kommer på noe selv, så kan du foreslå at hun legger av alt hun får i jule- og bursdagsgaver de neste to årene. Og at dere spør venner og kjente om det er noen som trenger hjelp til hagearbeid eller barnepass. Kanskje er det ikke så farlig for henne når hun skjønner hva hun må ofre. Men da forstår hun i hvert fall lært noe. Det er jeg ikke sikker på om hun gjør hvis du setter i gang med den belærende tonen enkelte i tråden har. Anonymkode: 3747f...cf3 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #460 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ok. Men vis meg en ferieuke på reise til noe særlig under 17000 for tre stykker, to tenåringer og en voksen. Uansett hvor du skal så vil det koste minst den summen. Jeg var i DK i fjor og leide leilighet, en uke tror det kostet 12000 for ferieleiligheten og rundt 5000 for kjøring, bommer og alt, der er vi oppe i 17000. Eneste måte og få billigere ferie er å besøke familie eller campe/bo i telt og det skjønner jeg faktisk at ikke alle ønsker. Anonymkode: c4aca...d34 Man må ikke dra en uke og bruke 17 000 når man knapt har penger. Anonymkode: 3d903...f6f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå