Gå til innhold

Datter ønsker seg bunad til konfirmasjon. Vi har ikke råd…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her i kommunen har alle bunad på under konfirmasjonen. Datteren min har «heldigvis» ikke lyst på bunad, men vil bruke en arvebunad fra et annet fylke. Men om jeg hadde vært i din situasjon, hadde jeg droppet sydenferien i år og kjøpt en brukt bunad. Jeg tenker at alle i en familie må gi og ta litt. Akkurat nå er det datteren din sitt sterke ønske om bunad til konfirmasjon som bør gå først, og så kan sønnen din bli gjort ekstra stor stas på neste sommer f. eks. Konfirmasjon er bare en gang i livet, og veldig spesielt for mange. Men dette er det du som bestemmer. Gjør det som føles mest riktig. 

Anonymkode: e0b57...ec7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her bør du forsøke å få til et kompromiss. Kan hun bruke en bunad du finner rimelig på Finn, eller MÅ det være bunaden fra X sted? 

Anonymkode: ab92c...37e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tipper at mange hadde droppet bunad om de hadde fått velge mellom kr 10.000 eller bunad. Just sayin'

Anonymkode: 8b3fb...142

Min kusine valgte 10.000 istedet.  Hun måtte selv punge ut 60 lapper i voksen alder for bunaden. Så hun angret sårt på valget i ettertid. 

Jeg fikk det samme tilbudet og valgte bunad.  Har ikke angret noen gang. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kjøp på finn. Det selges flust av bunader på finn, når man har to år på seg til å følge med er det null stress å finne en passende innen den tid, og så få den tilpasset. Nettopp kjøpt ny bunad der selv, langt under halv pris inkl sølv. Ser det ligge mye ute ned i 10 000 kr (litt avhengig av hvor du er fra), da kan hun f.eks på sølv i gave i steden for penger. 

Jeg skjønner faktisk datteren din veldig godt, det er utrolig kjipt å skille seg ut på en sånn dag, ikke minst fordi du har visst om dette i alle år og kunne spart til det. Straff nok å ha en fattig aleneforelder, i tillegg mener alle her at hun skal straffes med å ikke få rkonfirmasjon.  

Anonymkode: c494f...036

Når ts sier at det ikke har vært mulig å spare så lurer jeg på hvor hun skulle tatt de pengene fra? Det er jentungen selv som velger å ikke konfirmerte seg hvis hun ikke får bunad, ikke ts som nekter henne konfirmasjon.

Ei venninne av meg fikk en av de dyreste bunadene inkl alt av sølv til konfirmasjon, samme gjorde hennes søster. Begge har blitt både lengre og fyldigere i kroppen, så bunadene henger bare til pynt i skapet. Bortkasta penger da de aldri kommer til å krympe i høyde og neppe får kropp som en 14-15 åring igjen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva-Lena skrev (2 minutter siden):

Når ts sier at det ikke har vært mulig å spare så lurer jeg på hvor hun skulle tatt de pengene fra? Det er jentungen selv som velger å ikke konfirmerte seg hvis hun ikke får bunad, ikke ts som nekter henne konfirmasjon.

Ei venninne av meg fikk en av de dyreste bunadene inkl alt av sølv til konfirmasjon, samme gjorde hennes søster. Begge har blitt både lengre og fyldigere i kroppen, så bunadene henger bare til pynt i skapet. Bortkasta penger da de aldri kommer til å krympe i høyde og neppe får kropp som en 14-15 åring igjen.

De kan jo sy den ut. 

Anonymkode: db862...812

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Litt dårlig planlegging fra din side. Sønnen din kunne fått mer, siden du skulle gi datteren din bunad. Bør ikke komme som en overraskelse at hun ville ønske seg bunad. 

Med de feriene, hadde du hatt råd til det. Men du har ikke prioritert det. 

Anonymkode: e018f...47a

Ja enn at hun har prioritert hyggelige reiser sammen med barna istedenfor et plagg som brukes 1-2 ganger i året av en person da!

Anonymkode: 4740d...4bc

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hun får skaffe seg jobb og spare selv. Makan.

Anonymkode: ea6b2...e9c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

80.000 for en bunad?? Det må isåfall være Norges dyreste bunad. 40.000 på lappen? Sønnen min tok lappen for en mnd siden og betalte 21.000 

Anonymkode: 461e2...9c9

Her vi bor er det umulig å ta lappen for under 30000. 

Uansett, betaler du 30000 for bunad, 21000 for lappen og så lite som 5000 for konfirmasjon må du allikevel spare 300 i måneden i 15 år (om man ikke tenker på renter ol), det dobbelte da om man har to barn. 

Screenshot_20240507_203018_Chrome.jpg

Screenshot_20240507_203249_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eva-Lena said:

De aller fleste vokser i alle retninger etter konfirmasjonen. Men en bunad skal kunne sys både inn og ut. De som syr skal ta høyde for at du vokser. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det en ting jeg står for, over 30 år etter, er det at jeg nektet og stå til konfirmasjon som eneste uten bunad. Nå valgte ikke alle i familien og straffe meg like hardt så jeg fikk noen gaver. Besteforeldrene ga det samme til meg som til kusinene mine .

jeg håper ikke ts står på sitt, det er fryktelig stygt gjort. Hun kan dra til syden senere. For meg virker det som at ts har noe og lære, ikke datteren på 12 som ønsker det samme som andre 12 åringer. Hadde vært noe annet om ts var skikkelig blakk men veldig gjerne ønsket og gi datteren en god start ,men ts vil heller til syden 🤦‍♀️

Anonymkode: 6cf75...485

At en på 12 år ikke skjønner hva de krever, det er greit. Men da er det de voksne sitt ansvar å sette grenser. Det er heller ikke bare TS selv som ser frem til sydenturene, eldstemann vil selvsagt også på ferie. Må han ofre det fordi lillesøster ikke kan stilles krav til?

Er heller ikke enig i at man som forelder må ofre alt av egne goder for at ungdommen skal få i både pose og sekk. Hun skulle allerede få selskap, kjole og pengegave, som TS har spart opp til. Hun vil få samme budsjett som eldstemann. Hvis hun vil ha bunad, som koster mange tusen ekstra, så er det totalt fair å si at enten må hun stille opp selv for å få det til (sparing, si til folk rundt at hun ønsker seg penger til bunad i bursdag/jul, småjobber hos f.eks. slekt), eller rett og slett si at det har man ikke råd til det. 

Jeg skjønner selvfølgelig at en 12 åring har lyst til å være som de andre i klassen. Men det er ikke alltid man kan få det til innen rimelighetens grenser. Bunad er en veldig dyr ting å bare gi etter på fordi "alle andre" får en. Det er ikke en rettighet å eie en bunad. Eller å konfirmeres. Jeg syns ikke at 12 år er for tidlig å begynne å lære at man ikke bare kan få dyre ting rett i fanget fordi man vil ha det. Og hvis konfirmanten vil droppe hele greia fordi hun ikke får bunad, ja da er det opp til henne selv. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så datteren må bruke sparepenger hun har spart opp til ting utover mat i syden faktisk. Ok, nå må dere som mener 12 åringen er bortskjemt og må spare komme på banen igjen.. 

Sier ikke at barnet er bortskjemt, men at det faktisk er urettferdig mot broren, om han ikke kan få tilsvarende beløp. Og hvis hun virkelig vil ha et så dyrt plagg til konfirmasjonsdagen, at hun ikke kan låne eller leie for den ene dagen, så kan hun faktisk jobbe og spare opp en god slump på egenhånd. Så kan kanskje mor gi broren 5000 ekstra, og datteren 10k mot bunaden, dersom økonomien tillater det om halvannet år. 

Når jeg dro på ferier med mine foreldre sommerne 2008-2015, så fikk vi barna rundt 200kr i "feriepenger" av en tante, og ellers måtte vi betale for det vi kjøpte selv med oppsparte penger. Er ikke akkurat nødvendig å fylle opp kofferten med masse suvenirer heller - og hva ellers bruker man penger på, utenom mat, på ferie? Syden betyr ikke automatisk at foreldrene bare skal trekke kortet for nye klær og sko, eller?

Vi barna her tjente penger om sommerne fra vi var rundt 10, ved å klippe plener, male/beise, luke, stable ved osv. Jeg hadde fast barnevakt jobb fra jeg var 13 til jeg var 15, og fikk så ordentlig sommerjobb fra jeg var 16, og deltid på matbutikk fra jeg var 18. 

Ordentlige bunader er hinsides dyre, og det burde være helt akseptabelt at det ikke er noe alle foreldre kan ta seg råd til. Både jeg og rundt halvparten av jentene hos oss hadde kjole og ikke bunad. Jeg fikk riktig nok tilbudet om bunad fra mine foreldre, men etter eget ønske avtalte at jeg fikk den i voksen alder i stedet. Lillesøster tok i mot til sin konfirmasjon da. 

Men 17. mai året etter jeg ble konfirmert var en kjempevarm 17. mai, og ingen av mine venninner brukte bunaden. Året etter det igjen var det allerede noen som oppdaget at bunaden ikke lengre passet og måtte tilpasses... Så jeg mener oppriktig at å leie eller låne en bunad for den ene dagen er en god idé. 

Anonymkode: 1913c...82c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Trøstogbære said:

De aller fleste vokser i alle retninger etter konfirmasjonen. Men en bunad skal kunne sys både inn og ut. De som syr skal ta høyde for at du vokser. 

Men du vet, det er disse Telemarksbunader, beltestakk som alle i Oslo skal ha, med fine tettsittende belter som skal være så stramme rundt midje, disse kan ofte ikke sys ut så mye uten at det blir merkbart i livet og ikke pent. 

Anonymkode: 07cf6...932

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har en som er konfirmant om 2 år. Hun ønsker seg bunad til konfirmasjonen sin, men jeg har dessverre ikke råd. Jeg har liten familie, med kun foreldrene mine og en søster. Barnefar er ute av bilde og jeg har to barn. Eldste konfirmerte seg for to år siden. Han fikk dress, en enkel og koselig konfirmasjons feiring, det var koldtbord til mat og kakebord. Det var totalt 20 inviterte gjester utenom oss 3. Vi holdt oss innenfor budsjettet vårt, det er viktig for meg, jeg har stått for alle utgiftene til konfirmasjon selv. Eldstemann var fornøyd med det han fikk. 

Datteren vil ha bunad på død og liv, ellers vil hun ikke konfirmere seg. Jeg har snakket om å leie inn eller låne en bunad til konfirmasjonsdagen. Men det vil hun ikke. Hun føler at hun taper ansikt ovenfor venninner hvis hun gjør det. 

Jeg har en helt vanlig jobb og jobber heltid. Vi har alltid hatt det vi trenger, inkludert fritidsaktiviteter og sommerferie. Men jeg har måtte prioritere hele veien. Barnefar stakk til utlandet da minste var 2 år, siden har jeg vært helt alene. Men greid meg bra, har egen bolig og jobba 100% hele veien. 

Jeg har spart opp til konfirmasjonen til yngste på samme måte som eldstemann. Hun har omtrent det samme budsjettet og får 5000kr i pengegave av meg. Akkurat som storebror. Jeg betaler selvsagt for mat, lokale og dekorasjoner til festen i tillegg. Lokale får jeg leie gratis av jobben min. Mine foreldre hjelper til med kakebaking, pynt og rydding. De vil gi 3000kr til konfirmanten, slik de gjorde med eldstemann. Min søster vil gi 1000kr. Eldstemann fikk litt over 10000kr i pengegaver, det tror jeg dattera får også.

Jeg har fortalt alt dette til dattera mi, men hun gir seg ikke og sier det er urettferdig. Hun sier at hun ikke vil konfirmere seg hvis hun ikke får bunaden sin, som koster bortimot 45000kr. Dette er en sum vi ikke har. Uansett hvordan vi snur og vender på det. Dattera foreslo da at vi skulle droppe sommerferien i år og neste år for å få råd. Det synes jeg blir helt feil ovenfor sønnen min som har gledet seg til sydentur. Dette er faktisk den eneste ferien vi får i løpet av året, for vi reiser ikke vekk i de andre feriene. Sønnen min var tydelig på at det er ugreit og veldig urettferdig hvis vi gjør noe sånt og at vi bør få like konfirmasjonfester. Det er jeg enig i. 

Hvordan skal jeg løse dette? 

Anonymkode: 1bc89...8e4

Stå på ditt. Om du gir etter så vil datteren din lære at hun kan «true/manipulere» seg til ting.

Hun skal jo konfirmere seg for sin egen del, så jeg ville bare sagt at om hun ikke kan konfirmere seg uten bunad - så blir det ingen konfirmasjon. Og at det må hun vurdere selv. Hun ombestemmer seg nok. Og gjør hun ikke det, så får det bare være.

Sellvfølgelig skal ikke familien stå over to ferier for at datteren din vil ha bunad.

Anonymkode: da47c...a20

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes bunadspresset har gått over styr, men skjønnner også at det er sårt å skille seg ut i sårbar alder. Virker som det blir tatt for gitt å få bunad som brukes typ 2-5 ganger i året til enorm sum. Jeg er født i Oslo, det samme er begge mine foreldre, ingen bunadstradisjon i min familie. Konfirmert uten bunad i 1990, aldri ønsket meg bunad. Min søster ønsket seg og fikk Oslodrakt til 25 års dagen. 

Har døtre som konfirmeres i 2026 og 2027, har ikke råd til 100 000 + til to bunader på så kort tid. Holder på med regninger til regulering x 2 på tilsammen 60 tusen nå. Pappaen fra annet europeisk land uten festdrakttradisjon. Vi har spart til de litt oppover og de har 50 tusen hver på sparekto og 30 tusen på BSU start, men ønsker ikke tømme sparekontoer for å kjøpe bunad. 

Her blir løsningen å leie bunad om de «må ha» og så evt spare til bunad senere i livet. 

Anonymkode: d1eb3...423

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg klarer ikke å forstå at en sydenferie er viktigere enn en bunad. Drive og mase seg nedover i Europa for å oppleve århundrets hetebølge sommer etter sommer 🤷‍♀️Men det er kanskje bare meg? 
jeg hadde gjort det som må til for å skaffe henne den bunaden. Droppet syden ferie er selvsagt, bedt om hjelp fra familien og vært ærlig på at dette betyr mye, tatt opp lån og Maja ut mastercardet. Spist suppe i månedsvis osv osv. 

også må man jo ikke kjøpe bunaden. Man kan brodere den selv og få den montert om man har et snev av kreativitet i seg..

Anonymkode: 3d9ae...83d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reis på ferie og skap fine minner med begge barna dine. Eldstemann vil sikkert ikke være med på ferier snart, og det er ofte når alle er samlet utenfor hverdagslivet at vi får skikkelig kvalitetstid. 
Tenker datteren din overlever å leie bunad for nå, og heller ha det som er sparingsmål. Skjønner at det er veldig viktig i hennes alder, og at livet føles grusomt urettferdig om hun ikke kan få bunad. Men det går over.

Jeg var eneste uten bunad i mitt konfirmasjonskull. Jeg lånte av en tante til konfirmasjonsseremonien, og fikk en kjempefin kjole som jeg heller ville bruke i selskapet. 

Anonymkode: 52d9c...920

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har 2 år på å skrape sammen ca. 40.000 da kan hun ønske seg sølv osv i bursdag og jul. 
En bunad er noe alle konfirmanter får og som de har livet ut. 
Du kan også belåne boligen med 50.000 og bruke dette på konfirmasjonen. 
Jeg bor på Vestlandet og her er det ikke en eneste jente uten bunad 

Alle konfirmanter får ikke det

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettop. Så datteren er ikke bortskjemt . Hvorfor skal ikke denne 12 åringen ha samme forventninger til livet som som andre 12 åringer? Er det mer hun burde forvente at skal gå dårligere for henne enn andre? Kanskje si til henne at det ikke er vits i at hun begynner på videregående heller, kan jo ikke forvente at hun skal bestå, hun er jo ikke som de andre 12 åringene. 

Er da ikke vanlig å forvente en bunad til 45K?! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg og mine søstre konfirmerte oss var det ikke snakk om noe annet enn bunad. Mamma tilboda med til en husflid dame som skulle ta mål og div, da hun skulle sy bunadene våre. 
Mamma var alenemor med 3 jenter. 
Alle fikk bunader. 
mamma jobbet i en fabrikk og var ufaglært. Leide leilighet, og fikk etterhvert kjøpt bolig. 
midt oppi dette fikk vi alle bunader. 
hun tok ekstra skift for å få spart opp. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg klarer ikke å forstå at en sydenferie er viktigere enn en bunad. Drive og mase seg nedover i Europa for å oppleve århundrets hetebølge sommer etter sommer 🤷‍♀️Men det er kanskje bare meg? 
jeg hadde gjort det som må til for å skaffe henne den bunaden. Droppet syden ferie er selvsagt, bedt om hjelp fra familien og vært ærlig på at dette betyr mye, tatt opp lån og Maja ut mastercardet. Spist suppe i månedsvis osv osv. 

også må man jo ikke kjøpe bunaden. Man kan brodere den selv og få den montert om man har et snev av kreativitet i seg..

Anonymkode: 3d9ae...83d

Hva med sønnen da som må ofre to ferier for at søsteren skal få mye dyrere konfirmasjonsgave enn han fikk

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...