fru Alving Skrevet 9. mai 2024 #421 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Det er helt uaktuelt å ta opp lån eller presse familemedlemmer til å sponse bunad for dattera mi. Ferien til Syden koster 16000kr, dette er noe vi har sett frem til og spart til hele året. Jeg kan ikke droppe ferie på sønnen min, i to år på rad for å gi datter en bunad. Når han selv fikk dress til rundt 2000kr på sin konfirmasjon. Jeg kan ikke tvinge sønnen min til å droppe to sommerferier for å sponse bunad på søstera si. Dette er oppskriften på ett dårlig søskenforhold. Jeg har sett på brukte bunader på Finn.no, det er ingen bunader der, av den sorten dattera mi skal ha, til under 25000 - 30000kr. Da kommer sølv, omsøm og tilpasning hos skredder I TILLEGG. Dette er rett og slett penger vi ikke har. Selv hvis vi dropper sølv, har vi ikke de 25000kr til selve bunaden. Hvem i alle dager tar opp 50000kr i lån for å kjøpe en bunad?! Det er jo helt bak mål spør du meg! og ikke minst veldig urettferdig ovenfor sønnen min. Anonymkode: 1bc89...8e4 Du har helt rett, dere skal ikke droppe sydentur for å spare til bunad. Ferier er viktige for hele familien, også for deg som er alenemor og som helt sikkert har en hverdag der du står på mye. Det er og viktig fordi det er kanskje de siste årene du får med gutten din på en familieferie. Er det kun den ene typen bunad jenta vil ha? Er det ikke noen mulighet for å kunne velge en annen type som det finnes flere rimeligere brukte utgaver av? Det kan og tenkes at utvalget i brukte bunader er bedre etter konfirmasjonssesongen, si fra oktober og utover. Da er det kanskje mulig å finne mer rimelige bunader på Fin. Om du mener at dere ikke kan ta dere råd, ville jeg forsøkt å få lånt en til henne til selve konfirmasjonen. Og du tenker helt rett, det er galskap å ta opp lån til dette eller å presse familie til å kjøpe noe de ellers ikke hadde gjort. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 9. mai 2024 #422 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det enkleste er nok å følge strømmen. Hva tror du resultatet av et slikt "opprør" hadde blitt? Enda mer prat blant slarvekjerringene. De hadde oppkonstruert sine egne forklaringer på dette, hva den egentlige grunnen til jeg hvorfor jeg ikke kjøpte bunad til datteren. Jeg hører de allerede "Bruker alle pengene på alkohol, jeg så henne på vinmonopolet her om dagen", "selv om hun tjener godt, bruker hun ikke et rødt øre på barna, kun seg selv. Stakkars unger, fillete klær har de også" ... Forklaringen om å gå imot strømmen om kjøpepress hadde aldri blitt den "gyldige" forklaringen blant bygdedyret. Definitivt en kamp som ikke jeg gidder å sette igang. Anonymkode: 86c95...103 Det enkleste er alltid å følge strømmen ja. Og vi kan ikke forvente at 12-åringer skal lede an her, men dere voksne kan faktisk aktivt velge å gjøre ting annerledes. Hvis du tenker slik om folk i bygda di, så kan jeg nesten garantere at det er mange andre som er enige. Det må da vel være noe rom for å velge utradisjonelt selv i bygdenorge. Vi ser jo blant annet når det gjelder russefeiring at en del velger å ikke ha buss men være frie russegrupper, vandreruss. Ofte er dette ungdommer som er litt i opposisjon til russehysteriet og som vil ha gode karakterer og ikke svi av unødvendige penger. Russen vil ikkje bruke så mykje pengar på russetida – i Ålesund er fleirtalet vandreruss – NRK Møre og Romsdal – Lokale nyheter, TV og radio Riktignok står det i artikkelen at det gjelder flertallet i byen, men jeg vet at dette er en trend også på mange videregående skoler rundt om kring. Jeg tenker at bunadspresset har gått for langt når folk med lite økonomisk overskudd skal presses til å spare til noe de egentlig ikke har råd til av frykt for at barna skal stigmatiseres. Her må vi voksne faktisk sette ned foten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #423 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Man får da ikke penger fra Nav til å kjøpe bunad😳 Det er vel heller slik at dersom de HADDE hatt bunad og søkt støtte hos Nav, så hadde Nav krevd at de solgte bunaden først. Det er ingen menneskerett å ha bunad🤯 Anonymkode: 96975...429 Man kan søke støtte til konfirmasjon av nav Anonymkode: 3d903...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #424 Del Skrevet 9. mai 2024 Du søker støtte fra nav, bruker det til mat og selskap legger sammen pengene du vet hun fåt og legger av noen hundrelapper i måneden så får du råd Anonymkode: 3d903...f6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #425 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det har vi ikke nei. Anonymkode: 54e21...88d Jo, det har vi. Kanskje ikke du, men vi andre har. Anonymkode: 6cf75...485 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 9. mai 2024 #426 Del Skrevet 9. mai 2024 Er det noen du kjenner som du kan få låne en bunad av til konfirmasjonen og til 17 mai det året? Er liksom første 17 mai etter det er mest stas med bunad og året etter er det mange som ikke bruker bunaden. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #427 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): «Nei vennen min, du kan ikke få nye sko, mor sparer til bunad til søsteren din om ti år». Anonymkode: 78748...7c4 Herregud.. hvis du ikke klarer og finne noe annet og spare inn på er det jo lost case. Stakkars unger. Anonymkode: 6cf75...485 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #428 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er helt bak mål å få barn når man ikke klarer å spare 300,- i mnd. TS her. Det er helt uaktuelt å ta opp lån eller presse familemedlemmer til å sponse bunad for dattera mi. Ferien til Syden koster 16000kr, dette er noe vi har sett frem til og spart til hele året. Jeg kan ikke droppe ferie på sønnen min, i to år på rad for å gi datter en bunad. Når han selv fikk dress til rundt 2000kr på sin konfirmasjon. Jeg kan ikke tvinge sønnen min til å droppe to sommerferier for å sponse bunad på søstera si. Dette er oppskriften på ett dårlig søskenforhold. Jeg har sett på brukte bunader på Finn.no, det er ingen bunader der, av den sorten dattera mi skal ha, til under 25000 - 30000kr. Da kommer sølv, omsøm og tilpasning hos skredder I TILLEGG. Dette er rett og slett penger vi ikke har. Selv hvis vi dropper sølv, har vi ikke de 25000kr til selve bunaden. Hvem i alle dager tar opp 50000kr i lån for å kjøpe en bunad?! Det er jo helt bak mål spør du meg! og ikke minst veldig urettferdig ovenfor sønnen min. Anonymkode: 1bc89...8e4 Anonymkode: 63af1...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #429 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tøys!! De prioritere ikke deg vekk, fordi du ikke får noe alle er. Eller tenker du at ditt behov er viktigere enn mat på bordet? I dette tilfelle, sier mor at hun ikke har råd. Hva tenker du hun bør gjøre da. La være kjøpe mat, eller annet nødvendig fordi datteren må ha ett plass. Eller Ta en ekstra jobb,for at datteren skal få bunad. Hun er alene, og sikkert presset på tid allerede. Og ingen kan alltid få det de vil, bare fordi de vil ha det. Det er mye lærdom i å innse det. Nå kan det også selvsagt være andre ting som gjør at du føler du blir prioritert vekk, men ene og alene pga en bunad, det blir for teit. Man kan bli skuffet, men det betyr ikke at folk skal leve over evne for å være som alle andre. Anonymkode: 88763...075 Mat på bordet? Hun veier over 100 kg og røykte 40 sigg om dagen. Jo , hun prioriterte meg vekk. Jeg synes ikke mine behov var mindre viktig enn andres nei, hva slags oppdragelse er det og få en tenåring til og tenke sånn? Det kan godt ha vært mer, men det med bunad ble selvsagt mest synlig og det er det jeg husker best. nei, jeg mener ikke at ts skal slutte og kjøpe mat. Ja, ta en ekstrajobb var et godt forslag. Og som datteren foreslo , droppe syden. Jeg må jo nesten sitte med regnskapet for og komme med konkret forslag til hvor det kan spares inn bortsett fra syden, men hvis det kun er mat mor bruker penger på i tillegg til syden er vel ekstrajobb lurt? ingen kan alltid få de de vil bare fordi de vil ha det, men og lære en så ung jente at hun skal være utenfor fra start er dårlig lærdom. Den fattigste i min omgangskrets er ufør alenemor, hun sparer inn på alt,. Selvfølgelig fikk datteren bunad som alle andre! Den dukket jo ikke opp av seg selv, det var mange år og spare på. Man stiller ikke en så ung jente i gapestokk. Anonymkode: 6cf75...485 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #430 Del Skrevet 9. mai 2024 Hmmmmmm skrev (18 timer siden): Å så får alle førerkort, deretter så får alle bil. Når skal det stoppe Er det sånn der du bor? Her får alle bunad, men alle begynner og jobbe i 16- 17 års alder og betaler lappen helt eller delvis selv. Anonymkode: 6cf75...485 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #431 Del Skrevet 9. mai 2024 Jeg er selv alenemor og forstår deg godt. Jeg har ikke råd til noe bunad. "Heldigvis" bor vi i by, hvor det er stort mangfold, så verken bunad (eller konfirmasjon) er normen for alle her. Tenker at dette er enkelt - du må stå på ditt. Sønnen din fikk en dress til sikkert et par tusen, hun kan ikke få bunad til 40k. Så enten låne eller avlyse konfen. Sånn er livet. Samtidig viktig å huske på at jenter i den alderen er veldig selvsentrert og tenker ikke lenger enn sin egen nese. Har selv en 13-åring. Viktig å prøve å snakke ordentlig om det, så hun forstår hva hun sier nei til. Anonymkode: 1678a...752 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #432 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Under okkupasjonen risikerte folk livet for å dele ut hjemmelagde aviser. Man våget å si "nei" uansett hva prisen enn kunne bli. For min del gikk jeg på byens politisk rødeste skole på videregående, noe jeg naturligvis ga fullstendig blaffen i, og med største selvfølgelighet gjorde det stikk motsatte av hva man "måtte" gjøre. Det kalles å være et selvstendig tenkende, fritt individ. Hvis det er så ille i dagens Norge at man ikke tør å gjøre å heve røsten mot bygdedyrets idioti, forstår jeg virkelig ikke hensikten med å frivillig bo i en mental fangeleir der man underkaster seg fangevokternes (naboenes) ønsker uten å kunne leve et fritt liv utenfor det usynlige piggtrådgjerdet som omgir bygdas sladderkjerringer. Anonymkode: 767be...83e Bestefaren min gjorde dette og ble tatt og satt i faktisk fangeleir. Han bodde ikke på bygda og var ikke redd for sladrekjerringer. Han levde nøkternt etter krigen. Selvsagt fikk døtrene hans bunad . Den skulle bæres med stolthet. Skal vi hedre helter fra krigen med og kutte norske tradisjoner? For og dra til syden? Anonymkode: 6cf75...485 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillie Skrevet 9. mai 2024 #433 Del Skrevet 9. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): TS her. Det er helt uaktuelt å ta opp lån eller presse familemedlemmer til å sponse bunad for dattera mi. Ferien til Syden koster 16000kr, dette er noe vi har sett frem til og spart til hele året. Jeg kan ikke droppe ferie på sønnen min, i to år på rad for å gi datter en bunad. Når han selv fikk dress til rundt 2000kr på sin konfirmasjon. Jeg kan ikke tvinge sønnen min til å droppe to sommerferier for å sponse bunad på søstera si. Dette er oppskriften på ett dårlig søskenforhold. Jeg har sett på brukte bunader på Finn.no, det er ingen bunader der, av den sorten dattera mi skal ha, til under 25000 - 30000kr. Da kommer sølv, omsøm og tilpasning hos skredder I TILLEGG. Dette er rett og slett penger vi ikke har. Selv hvis vi dropper sølv, har vi ikke de 25000kr til selve bunaden. Hvem i alle dager tar opp 50000kr i lån for å kjøpe en bunad?! Det er jo helt bak mål spør du meg! og ikke minst veldig urettferdig ovenfor sønnen min. Anonymkode: 1bc89...8e4 Det virker jo som du har bestemt deg. Da blir det ikke bunad da. Ikke at jeg ser problemet med å spare litt penger til det, og la henne få en brukt bunad. Endret 9. mai 2024 av Lillie 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #434 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): TS her. Det er helt uaktuelt å ta opp lån eller presse familemedlemmer til å sponse bunad for dattera mi. Ferien til Syden koster 16000kr, dette er noe vi har sett frem til og spart til hele året. Jeg kan ikke droppe ferie på sønnen min, i to år på rad for å gi datter en bunad. Når han selv fikk dress til rundt 2000kr på sin konfirmasjon. Jeg kan ikke tvinge sønnen min til å droppe to sommerferier for å sponse bunad på søstera si. Dette er oppskriften på ett dårlig søskenforhold. Jeg har sett på brukte bunader på Finn.no, det er ingen bunader der, av den sorten dattera mi skal ha, til under 25000 - 30000kr. Da kommer sølv, omsøm og tilpasning hos skredder I TILLEGG. Dette er rett og slett penger vi ikke har. Selv hvis vi dropper sølv, har vi ikke de 25000kr til selve bunaden. Hvem i alle dager tar opp 50000kr i lån for å kjøpe en bunad?! Det er jo helt bak mål spør du meg! og ikke minst veldig urettferdig ovenfor sønnen min. Anonymkode: 1bc89...8e4 Perfekt! Da er det jo løst. Hvis du legger sammen alle pengegavene du skisserte i hi, er du ikke langt unna 25 000. Så låner dere sølv til konfirmasjon og 17. mai, så får hun spare videre og ønske seg eget sølv etterhvert Anonymkode: db862...812 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #435 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): TS her. Det er helt uaktuelt å ta opp lån eller presse familemedlemmer til å sponse bunad for dattera mi. Ferien til Syden koster 16000kr, dette er noe vi har sett frem til og spart til hele året. Jeg kan ikke droppe ferie på sønnen min, i to år på rad for å gi datter en bunad. Når han selv fikk dress til rundt 2000kr på sin konfirmasjon. Jeg kan ikke tvinge sønnen min til å droppe to sommerferier for å sponse bunad på søstera si. Dette er oppskriften på ett dårlig søskenforhold. Jeg har sett på brukte bunader på Finn.no, det er ingen bunader der, av den sorten dattera mi skal ha, til under 25000 - 30000kr. Da kommer sølv, omsøm og tilpasning hos skredder I TILLEGG. Dette er rett og slett penger vi ikke har. Selv hvis vi dropper sølv, har vi ikke de 25000kr til selve bunaden. Hvem i alle dager tar opp 50000kr i lån for å kjøpe en bunad?! Det er jo helt bak mål spør du meg! og ikke minst veldig urettferdig ovenfor sønnen min. Anonymkode: 1bc89...8e4 Din sønn skal en dag bli en voksen mann. Kanskje får han døtre som skal konfirmeres og som han i samarbeid med barnas mor har ansvar for å skaffe bunad til. Han kan ha godt av å lære tidlig at enkelte verdier og tradisjoner er viktigere enn sydentur. Ikke skyv sønnen din foran deg og skyld på ham når det er du selv som har gjort ræva prioriteringer. Anonymkode: 8bd49...255 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 9. mai 2024 #436 Del Skrevet 9. mai 2024 Da får hun la være å konfirmere seg og ha fest. Da vil nok pipen få en annen lyd.., 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 9. mai 2024 #437 Del Skrevet 9. mai 2024 Hmmmmmm skrev (21 timer siden): Å så får alle førerkort, deretter så får alle bil. Når skal det stoppe Ikke før foreldrene har kjøpt leilighet til ungene slik at ungene ikke skal betale en krone i lån. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #438 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Din sønn skal en dag bli en voksen mann. Kanskje får han døtre som skal konfirmeres og som han i samarbeid med barnas mor har ansvar for å skaffe bunad til. Han kan ha godt av å lære tidlig at enkelte verdier og tradisjoner er viktigere enn sydentur. Ikke skyv sønnen din foran deg og skyld på ham når det er du selv som har gjort ræva prioriteringer. Anonymkode: 8bd49...255 Vi få håpe sønnen til TS får med seg verdier som handler om at man ikke blindt følger tradisjoner fordi mange andre gjør det. Ingen har ansvar for å skaffe noen bunad, du høres rett og slett mindre intelligent ut. Anonymkode: c4aca...d34 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #439 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi få håpe sønnen til TS får med seg verdier som handler om at man ikke blindt følger tradisjoner fordi mange andre gjør det. Ingen har ansvar for å skaffe noen bunad, du høres rett og slett mindre intelligent ut. Anonymkode: c4aca...d34 Det er ikke snakk om å blindt følge tradisjoner. Datteren til TS ønsker seg bunad. Ikke i blinde og bare fordi, men fordi hun synes det er en flott tradisjon. TS mener sydenturer er viktigere. Det har hun tydeligvis ment i alle år, siden hun ikke har gjort NOE for å spare opp til bunaden. Jo, foreldre har ansvar for å stå for en del ting i løpet av barnas vei mot voksenlivet, og bunad er en av dem. Ikke på grunn av tøystykket i seg selv, men fordi det har en symbolverdi. Datteren til TS har tydeligvis forstått dette. (Hvis du nå prøver deg med at et tøystykke ikke kan ha symbolverdi, utfordrer jeg deg til å rive av den nærmeste hijaben du ser og sjekke om dama bryr seg) Alle jentemødre i Norge vet at det kommer en konfirmasjon om 14-15 år. Det er ikke store planleggingen og store summer som må spares hver måned for å greie dette. Samtidig er det jo rart at TS synes det er viktig å spare opp til sydentur som sønnen har lyst på. Som om det skulle være mer høyverdig å ønske seg sydentur enn bunad? En bunad er en varig verdi, en sydentur har du fort glemt. Jeg synes synd på jenta. Andre jenter har foreldre og slekt som kappes om å få være den som kjøper eller syr bunad til henne, denne jenta har en mor med null evne til planlegging og som kun har øyne for sønnen sin. Anonymkode: 8bd49...255 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #440 Del Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke snakk om å blindt følge tradisjoner. Datteren til TS ønsker seg bunad. Ikke i blinde og bare fordi, men fordi hun synes det er en flott tradisjon. TS mener sydenturer er viktigere. Det har hun tydeligvis ment i alle år, siden hun ikke har gjort NOE for å spare opp til bunaden. Jo, foreldre har ansvar for å stå for en del ting i løpet av barnas vei mot voksenlivet, og bunad er en av dem. Ikke på grunn av tøystykket i seg selv, men fordi det har en symbolverdi. Datteren til TS har tydeligvis forstått dette. (Hvis du nå prøver deg med at et tøystykke ikke kan ha symbolverdi, utfordrer jeg deg til å rive av den nærmeste hijaben du ser og sjekke om dama bryr seg) Alle jentemødre i Norge vet at det kommer en konfirmasjon om 14-15 år. Det er ikke store planleggingen og store summer som må spares hver måned for å greie dette. Samtidig er det jo rart at TS synes det er viktig å spare opp til sydentur som sønnen har lyst på. Som om det skulle være mer høyverdig å ønske seg sydentur enn bunad? En bunad er en varig verdi, en sydentur har du fort glemt. Jeg synes synd på jenta. Andre jenter har foreldre og slekt som kappes om å få være den som kjøper eller syr bunad til henne, denne jenta har en mor med null evne til planlegging og som kun har øyne for sønnen sin. Anonymkode: 8bd49...255 Fullstendig uenig. Det er ingen menneskerett å eie et klesplagg til nesten 50.000. Ferier gir gode opplevelser og minner til hele familien. Man kan godt ha god råd, uten å ønske og kjøpe et slikt plagg. Hvor har du det fra at alle foreldre er pliktige til å kjøpe bunad til 15-åringene? Og hvorfor er det ingen (?) gutter som krever dette plagget? Bunadshysteriet er helt forferdelig, og et vanvittig dyrt moteplagg akkurat nå. Ja, jeg har bunad. Fikk den da jeg var 30. Hadde ikke noe behov før. Arvet den, og fikk sydd om. Anonymkode: 0fbde...ac9 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå