Gå til innhold

Bryllupsgave, hvor mye gir man som tante og onkel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det noen retningslinjer for hvor mye man som tante og onkel gir i bryllupsgave når man er invitert i bryllup? 

Anonymkode: 1b378...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har ingen av våre tante- og onkelbarn giftet seg enda, men jeg tenker sånn rundt 2000-2500.  Vi gir 1500 til konfirmasjon, og synes det bør gis mer til bryllup.  (Vi har ikke barn selv, og har god økonomi - men mange nieser og nevøer, heldigvis spredt i alder).

Selv fikk vi alt fra 2500  til askebeger av keramikk (ingen av oss røyker...) av onkler og tanter.  De fleste ga 1000 - dette i 1999.

Anonymkode: 5c8e9...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg vil dette nok komme litt an på. 
1. OK, vi er invitert i bryllupet, men skal vi dit? Eller vil vi takke for invitasjonen, avslå og sende gave? 
2. Hva slags bryllup er det? Er det snakk om at vi er invitert på "ballkjoler, hvite duker og 3 retters med tilpasset vin, og all mat og drikke inkludert"? Eller er det "grillfest i hagen"? 
3. Hvor nært forhold har jeg til brudeparet?
4. Hvor mange nieser og nevøer har vi, som kan forvente bryllupsgaver på samme nivå? 
5. Hva har jeg faktisk råd til å gi? 

For min del, der både jeg og mannen har få søsken,  og disse også har få barn, så er det mulig å gi mer, enn om vi hadde forventet å måtte gi til mange. 
Og med den stilen fest vi har tradisjon for i vår familie, med 3 retters middag og all mat og drikke inkludert, så ville jeg tenkt at vi ga gave på et sted mellom 2500 og 3000kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det aller viktigste i forhold til gave er egen økonomi samt relasjon til paret. Hva slags bryllup paret har mener jeg er fullstendig uvesentlig. Det er ingen som helst grunn til at de som har et storslått og dyrt bryllup skal få dyrere eller finere gaver enn de som har grillfest i hagen. Man gir gave fordi man er glad i paret og ønsker å gi dem noe for anledningen, ikke som betaling for sin andel av bryllupskostnaden. Det kan være greit å ha i tankene hvor mange andre nevøer og nieser dere har hvis dere har et ønske om å gi det samme til alle. Jeg vil tro de fleste tanter og onkler legger seg fra et par tusen og opp (igjen avhengig av økonomi og nærhet til paret), men jeg synes absolutt man kan gi mindre også (selv om jeg vet enkelte på KG vil være raske til å si at man da er gjerrig). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (27 minutter siden):

Jeg tenker at det aller viktigste i forhold til gave er egen økonomi samt relasjon til paret. Hva slags bryllup paret har mener jeg er fullstendig uvesentlig. Det er ingen som helst grunn til at de som har et storslått og dyrt bryllup skal få dyrere eller finere gaver enn de som har grillfest i hagen. Man gir gave fordi man er glad i paret og ønsker å gi dem noe for anledningen, ikke som betaling for sin andel av bryllupskostnaden. Det kan være greit å ha i tankene hvor mange andre nevøer og nieser dere har hvis dere har et ønske om å gi det samme til alle. Jeg vil tro de fleste tanter og onkler legger seg fra et par tusen og opp (igjen avhengig av økonomi og nærhet til paret), men jeg synes absolutt man kan gi mindre også (selv om jeg vet enkelte på KG vil være raske til å si at man da er gjerrig). 

Jeg hadde vurdert å gi litt mindre i gave til noen som arrangerte billig og enkel "hagefest" ala barnebursdag, enn jeg hadde gitt til noen som hadde et selskap med ordentlig lokale, ordentlig mat og mer "stil" over seg. 

Det er mulig jeg er sær. 
Men for meg så handler det mer om respekt for markeringen og gjestene. Og en veldig enkel markering som åpenbart var satt sammen mer for at  brudeparet ville gjøre ting så enkelt og billig som mulig for seg selv, ville jeg sett på som "uhøflig" og dermed ikke belønnet mer enn jeg følte jeg måtte. (Vi snakker om markeringer av typen som føles som om den er billigst mulig, med flest mulig mennesker, og nærmest en slags gavetigging.) 

Mens så lenge noen har lagt seg på en linje der feiringen viste respekt for markeringen og gjestene, så hadde jeg ikke tenkt så mye på prisen. 
Det er ikke sånn at noen som velger å ha kjempedyrt bryllup får mer i gave enn noen som velger å ha et enklere og billigere bryllup. Men for meg er det noe sammenheng mellom nivået på gavene og hvilken betydning jeg som gjest opplever at jeg har. 


Jeg ville f.eks. gitt mindre i gave i et destinasjonsbryllup der jeg måtte bruke mye penger bare for å delta. Da hadde jeg tenkt at min deltagelse var en del av gaven. 

Men uansett hadde jeg nok tilstrebet å behandle nieser og nevøer relativt likt. Så det hadde nok ikke vært store forskjeller i gavekostnad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...