Gå til innhold

Er redd ny eier ikke blir å få kastrert kattungen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Veldig mange dyrleger som ikke kastrerer og aborterer samtidig, fordi de synes det er makabert.

De ber kunden vente til kattungene er født og så komme tilbake med moren.

Anonymkode: fa3d0...eaa

Da jeg hadde min første katt så skjedde dette. Den var såvidt blitt kjønnsmoden og ble drektig nesten med en gang. Vi var ikke klar over det, ikke dyrlegen heller, da vi kastrerte katten. 

Dette var mange mange år siden, den tid man gjerne gav katten p-piller istedenfor å kastrere de. 

Jeg syntes det var så trist og fælt at jeg har holdt kattene inne til de er kjønnsmodne etter dette. 

Personlig synes jeg det burde finnes noe lovverk som forbyr å ha ukastrerte katter ute eller at man må ha planer om avl for å ikke levere fra seg ukastrerte kattunger. Ett eller annet bør gjøres for å minske kattebestanden. 

Anonymkode: a63b8...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke noe annet å si at når man selger, gir fra seg eller forlater noe så gir man også fra seg retten til å ha en bestemmelsesrett over det. Du må bare stole på at nye eiere gjør det de skal og så går du videre. 

Anonymkode: 46502...435

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 17.07):

Jeg hetser deg ikke, men har bare ikke hørt utrykket; "blir å får" før.

Lurer på om det er dialekt, men du gadd ikke svare meg.

Anonymkode: fa3d0...eaa

Avsporing, men jeg blir å skrive dette svaret. Ja, «blir å» er dialekt. Veldig vanlig i nord, men ser ut til å bre seg. Jeg ser det hele tiden på KG, men også i norske aviser. 
 

https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2009/Spraknytt-32009/Futurumskonstruksjonen-blir-a-reise-i-skriftspraket/

Anonymkode: bd9c6...fba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Avsporing, men jeg blir å skrive dette svaret. Ja, «blir å» er dialekt. Veldig vanlig i nord, men ser ut til å bre seg. Jeg ser det hele tiden på KG, men også i norske aviser. 
 

https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2009/Spraknytt-32009/Futurumskonstruksjonen-blir-a-reise-i-skriftspraket/

Anonymkode: bd9c6...fba

Ok tenkte det var noe nordnorsk

Anonymkode: fa3d0...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Blir å få kastrert"? Hva slags norsk er dette? Høres veldig jalla ut. 

Anonymkode: 4d350...e64

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er så redd for dette burde du enten sterilisert kattungene FØR du ga dem bort, eller ikke fått kattunger i det hele tatt på mor :)

Anonymkode: f25fc...862

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har dessverre ikke noe man skulle ha sagt angående kastrering når kattungene er solgt. Det hjelper ikke å ha det med i en kontrakt heller - man har ingen rett til å diktere hva andre skal gjøre med sin eiendom. Det beste man kan gjøre er å være nøye når man velger kjøpere/nye eiere, og snakke med dem om dette før overtagelse så man er sikker på at man ønsker det samme for kattungen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 1.21):

Jeg hadde ingen mulighet pågrunn av livssituasjonen. Skjedde 2 dødsfall, flytting m.m som jeg ikke skal gå innpå her. Var ikke det jeg spurte om. Jeg skriver jo egentlig (!?) mellom linjene at jeg vet det ikke er opp til meg lengre men heller om råd. Spurte ikke hva jeg kunne gjort. Det som har skjedd har skjedd. Jeg ønsker uansett å prøve på noe positivt oppi alt. 

Anonymkode: 21b2b...b75

Du kan ikke gjøre noe. Du må akseptere at nye eierne velger selv.

Anonymkode: 1d854...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...