Gå til innhold

Søkte på jobb som sommerferievikar men ber om 6 uker sommerferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ts, hvis bedriften er i Oslo så har jeg en 14-åring (voksen for alderen) som er klar for sommerjobb fra 7 juli. Kan også jobbe litt kveld/helger fra nå og til 20 juni. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nosy Nelly skrev (23 timer siden):

Dette er helt vanlig. Jeg jobber i butikk der vi har en del erfaring med ansettelser. Søkermassen deler seg gjerne 50/50 i mellom unge mennesker som har HELT urealistiske forventninger til arbeidslivet, og unge mennesker som skjønner hva som forventes av dem, og hva som kan forventes i retur.

Barn av curling-foreldre har tidvis ganske hårreisende idéer om egen status i arbeidslivet😅

Det er ganske likt i helsesektoren også😅 Veldig klare på sine behov etter at kontrakten er i havn. Selv etter tydelige og informative intervjuer om arbeidsbelastning, arbeidstid, forventninger og tid for når arbeidssøker trengs. Jeg har sittet og dratt meg i håret mer enn en gang og spurt meg selv hvor i huleste har det gått feil her?! Alt har vært klar gjort på forhånd - likevel, «jeg må ha ferie i uke 27. Da er det konsert og billettene er bestilt for leeenge siden. Uke 28-29 er det sydentur med mamma og pappa. Og forresten i uke 31 er det konsert. Billetten er bestilt for leeeenge siden. Men jeg kan jobbe mye jeg altså. Heeele juni! Og så kan jeg ikke jobbe etter 31, fordi da må jeg begynne å se etter hybel for studiene til høsten»…. Og btw dette blir det alltid(!) spurt om i intervjuet her, men som skrevet, likevel skjer det hvert eneste år!!🤯🙈

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sally82 said:

Det er ganske likt i helsesektoren også😅 Veldig klare på sine behov etter at kontrakten er i havn. Selv etter tydelige og informative intervjuer om arbeidsbelastning, arbeidstid, forventninger og tid for når arbeidssøker trengs. Jeg har sittet og dratt meg i håret mer enn en gang og spurt meg selv hvor i huleste har det gått feil her?! Alt har vært klar gjort på forhånd - likevel, «jeg må ha ferie i uke 27. Da er det konsert og billettene er bestilt for leeenge siden. Uke 28-29 er det sydentur med mamma og pappa. Og forresten i uke 31 er det konsert. Billetten er bestilt for leeeenge siden. Men jeg kan jobbe mye jeg altså. Heeele juni! Og så kan jeg ikke jobbe etter 31, fordi da må jeg begynne å se etter hybel for studiene til høsten»…. Og btw dette blir det alltid(!) spurt om i intervjuet her, men som skrevet, likevel skjer det hvert eneste år!!🤯🙈

Akkurat sånn er det! Så kan man jo le litt av det, men det er et samfunnsproblem også, der de fast ansatte i helsevesenet må ta støyten ved å jobbe i juli fordi vikarene har blitt så upålitelige. Mye må også dekkes av svindyre vikarbyrå (med folk fra Spania...), og dette er penger rett fra skattebetalernes lommer og som gjør at kommunale tjenester må reduseres. 

Får ikke ungene dine skolebøker i år? Nei det skyldes blant annet at kommunen måtte bruke 10 millioner på vikarbyrå med vikarer som ikke kan norsk. 🥳 (satt på spissen altså, men det er ikke langt unna realiteten i noen kommuner) 

Vi må forstå at denne dårlige arbeidsmoralen rammer oss som samfunn. 

Anonymkode: ae944...e61

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Latterlig å søke sommerjobb og så forvente 3 uker i juli. De ukene får de ta tidlig i juni eller sist i august. Det er i juni- sept de evt har krav på å ta ut ferien sammenhengende. Men why bother å søke jobb hvis ferie er mest interessant..kaster bort alles tid på dumskap.

Anonymkode: c2d30...1b4

Tidlig i juni, før skolen er slutt, eller i august, etter at skolen har begynt??? Skolen er ikke ferdig før rundt St. hans, og beg rundt 18. aug… 

Anonymkode: 3b96f...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 23.21):

Hvor gamle er disse??

Man får ikke sommerferie som sommervikar.

Faktisk må man jobbe litt for å opptjene ferie. Vet de ikke dette? 

Er jo bare å ansette nye, og ta med i intervjuet at det IKKE er rom for ferie da de blir ansatt for å jobbe i ferien. 😂

Anonymkode: b62ad...b91

Jo, det har de rett på, på lik linje som faste ansatte. Ta et kjapt søk, så ser du det. Eks på LO sin sommerpatrulje. 

Anonymkode: 3b96f...1cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 21.47):

Meget spesielt ja, har å lyst ut en stilling med tittelen sommervikar. Har spurt de som var aktuell om de har ferieplaner og samtlige har svart "ja, har booket ferie uke 28-31" .... 🙄

Javel... ja da er du ikke aktuell her allikevel. 

Anonymkode: 73a6f...ea2

De har rett på sommerferie, tre uker sammenhengende, på lik linje med faste. Er det ingen her inne som greier Google seg frem til dette? Et kjapt søk, Lo sommerpatrulje, og alle andre steder dette er omtalt. Alle sier det samme! 
Det er lik rett! Sannsynligvis er dette smart, da mange ellers ville måttet jobbe hele sommeren, uten fri, for så å beg rett på skolen. Alle trenger litt ferie… Eller er det så 14-16 åringer ikke trenger det? De har og en hektisk hverdag. Skole, lekser, fritid. Mange har mye lengre dager enn oss.

Når jeg ser kommentarene her inne, så er det nok lurt det er skrevet i loven at de har krav på det. Lurer jo på hvorfor det er behov for vikarer? -ingen har vel behov for ferie? 
(-våre barn, og meg selv, har jobbet fra vi var tolv, så vi har bidratt til samfunnet…) 

Anonymkode: 3b96f...1cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 19.57):

Vi lyste ut stilling som sommerferievikar. Har hatt intervjuer, og endte til slutt med to som hadde referanser og virket bra. Kontrakt signert med den ene. Så kom SMS med spørsmål om hvordan hun søker om sommerferie. Viste seg at hun ene ønsker ferie i 6 uker midt i fellesferien! Hun andre ønsker en uke i starten av juli og to uker i starten av august.

Vi har hatt sommerferievikar før men da har det vært barn av ansatte eller andre folk vi kjenner, og det har aldri vært noe problemer.

Selvfølgelig kan man få fri et par dager, men meget spesielt å søke om så mye fri når man selv har valgt å søke jobb som sommerferievikar. 

Anonymkode: f2a9b...0d7

Jeg tenker det er normalt med 1-2 uker sommerferie om man er sommervikar. Det har de iallefall de stedene jeg har jobbet på. Om de skal ha 6 uker fri da er det jo ikke poeng i opplæring for 2 uker jobbing. 

Anonymkode: c19fd...434

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du lever under en stein om du tror vanlige studenter har 8 uker sommerferie? Studenter idag jobber MYE mer enn studenter for 15 år sidne, og har mindre fri. Jeg hadde mye mindre fritid og ferie som student for noen år siden, enn som ansatt i 100% stilling nå. Nå har jeg jo ettermiddagene fri + ferie. Før hadde jeg 80% stilling VED SIDEN AV sfulltiddstudie, og jobb i ferier.

Anonymkode: 10e38...0ad

En del av de vi får er VGS elever, altså ikke studenter. Så mellom 17-19, og de har aldri hadd behov for penger, så de gir egentlig beng i lønn osv. Vi har fått en del i år som er mellom 17-18 år og bare "kan" jobbe noen uker etter fellesferien og før skolestart. For de ønsker ferie før og i fellesferien. 

At det tar minst 2 uker med opplæring (så de kan ikke være vikar for noen) forstår de ikke. De vil bare ha litt penger etter ferien.

Slik har det vært hos oss de siste, tja rundt 5-6 årene.

Anonymkode: 25edf...04b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min forrige jobb hadde jeg ansvar for å ansette sommervikarer. Etter å ha opplevd dette gjentatte ganger fant jeg ut at jeg skulle lyse ut med tre alternativer: Vikar på første halvdel av sommeren - fra skoleslutt til midten av juli, vikar fra midten av juli til skolestart, eller vikar hele sommeren, be dem nevne i søknaden hva de ønsker, og så på intervju være helt klar på at det er de tre mulighetene som finnes, og at det i utgangspunktet ikke var å påregne noen "friuker" inni disse periodene. Selvfølgelig litt fleksibilitet for en dag her og der, men jeg ansetter ikke sommervikarer for skolens sommerferie om de skal ha fri mer eller mindre hele juli - da er vitsen borte. 

I tillegg går det med ihvertfall en uke til opplæring før de er noenlunde selvgående, og de trenger uniformer og annet utstyr som er ganske dyrt.

Noen vikarer var ekstremt gode og pliktoppfyllende og gjorde en kjempejobb, andre skulle til stadighet ha fri, var syke, ditt og datt. Det ble litt forskjell på attestene, kan man si. Noen hadde jeg knapt nok godord å si om, mens andre var av typen "X har arbeidet som ekstrahjelp i firma Y i perioden xx til xx med arbeidsoppgavene z" og ikke stort mer.

Endret av GMT800
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så oppgitt av dagens ungdom og deres foreldre. Foreldrene jatter med og sier at de må ha ferie. 
På 90-tallet så reiste vi ikke på ferie, vi jobbet hele sommeren. Hadde allikevel tid på kveldene og helgene til fyll og moro.

Anonymkode: 00b11...8a6

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare sagt nei, og at hele poenget med en sommervikar er at de er der når de andre har ferie. Ville gitt dem mulighet til å løse seg fra kontrakten og finne noen som VIL jobbe. 6 uker er jo absurd. 

Anonymkode: 395fd...d38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde bare sagt nei, og at hele poenget med en sommervikar er at de er der når de andre har ferie. Ville gitt dem mulighet til å løse seg fra kontrakten og finne noen som VIL jobbe. 6 uker er jo absurd. 

Anonymkode: 395fd...d38

Enig. Hadde det vært snakk om én uke eller noe kunne man alltids kommet til en løsning, men 6 uker ferie fra en sommerjobb betyr jo i praksis å nesten ikke jobbe i det hele tatt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett på ferie, som alle andre ja, men arbeidshiver har styringsrett på når. Innenfor perioden 1.mai - 1.september. En sommervikar kan ikke forvente ferie når de andre tar ut, og slett ikke 6 uker.

Anonymkode: 395fd...d38

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens ungdom med få unntak i et nøtteskall. Jeg bruker mye tid med ungdom fra 19-25 og de fungerer på en helt annerledes måte enn når en selv var ung før de var født. Og det er voksne sin feil. Bare så det er sagt. 19-åringer i dag er like modne som vi var som 13 når det kommer til ansvar. arbeidslivet må endre seg etter dette. Gjeldende HI. Si nei, og at ferie kan tas i september. Finnes nok med ungdom som vil jobbe på sommeren. Gi en annen en sjanse. 

Anonymkode: 08b4f...1ce

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Arbeidsgiver har styringsrett og kan velge å legge ferien deres til september, så det er ikke noe problem. 

Anonymkode: f2a9b...0d7

Æ, nei… Ikke hvis de kun er ansatt på sommeren. Da er de faktisk ikke ansatt i sept, så hvordan kan arb.giver gi de ferie da? 🙄🙄

Anonymkode: 3b96f...1cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (På 6.5.2024 den 21.51):

Er ikke vits i å kontakte fagforeningen. De har ikke krav på ferie. Det er bare å fortelle at de ikke får. 

Hvor har du det fra? Ikke LO, ikke andre nettsteder. De har krav på ferie, tre uker sammenhengende. Er det mulig så lite opplyste mange er. Et lite søk, så finner dere ut dette. De skal ha ferie, i den tiden de er ansatt.

Anonymkode: 3b96f...1cf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så utrolig mange her som ikke har sjekket lovverket! -og for noe visvas å si «dagens ungdom». Herregud. Sjekk litt historie. Generasjonen over oss, sa akkurat det samme som oss, «ungdommen nå til dags, er sånn og sånn, sånn var det ikke da vi var unge.» I en sang fra nittitallet: Ungdom i dag, er for lat… Sitert der, er en gammel grinebiter. Det blir vel ca ungdomstiden til mange av oss, her inne? 
Ungdommene, i alle fall vgs elever og u.skole, har ferie fra ca St. Hans, til rundt 18. aug. I denne tiden har de rett på tre uker, sammenhengende ferie, akkurat som oss voksne. Sjekk litt på nett. Ganske lett.
Vi var og på ferie, da vi var unge. Mulig jeg ikke benyttet tre uker, det husker jeg ikke, men det kunne jeg gjort. Jeg har jobbet fra jeg var under tolv. 
Ungdommen i dag, er ikke latere enn oss, kanskje stikk motsatt. 😇 De har ofte et enormt press på seg, fra alle kanter. -og skulle dere likevel mene de er for late, rike osv, så er det deres egen skyld! Det er vel vi som har oppdratt de? Eller gjelder det bare «alle andre sine unger, ikke mine»?


 

Anonymkode: 3b96f...1cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så utrolig mange her som ikke har sjekket lovverket! -og for noe visvas å si «dagens ungdom». Herregud. Sjekk litt historie. Generasjonen over oss, sa akkurat det samme som oss, «ungdommen nå til dags, er sånn og sånn, sånn var det ikke da vi var unge.» I en sang fra nittitallet: Ungdom i dag, er for lat… Sitert der, er en gammel grinebiter. Det blir vel ca ungdomstiden til mange av oss, her inne? 
Ungdommene, i alle fall vgs elever og u.skole, har ferie fra ca St. Hans, til rundt 18. aug. I denne tiden har de rett på tre uker, sammenhengende ferie, akkurat som oss voksne. Sjekk litt på nett. Ganske lett.
Vi var og på ferie, da vi var unge. Mulig jeg ikke benyttet tre uker, det husker jeg ikke, men det kunne jeg gjort. Jeg har jobbet fra jeg var under tolv. 
Ungdommen i dag, er ikke latere enn oss, kanskje stikk motsatt. 😇 De har ofte et enormt press på seg, fra alle kanter. -og skulle dere likevel mene de er for late, rike osv, så er det deres egen skyld! Det er vel vi som har oppdratt de? Eller gjelder det bare «alle andre sine unger, ikke mine»?


 

Anonymkode: 3b96f...1cf

Du blir faktisk annerledes hvis du vokser opp med voksne som hele tiden skal ta hensyn til deg og tilrettelegge for deg og som ruller deg inn i bobleplast fra du er født til du slutter på vgs, enn om du må stå på egne ben tidlig, oppdage fysikkens lover på kroppen og tjene dine egne penger.  Handler ikke om latskap men om et annerledes syn på verden rundt deg og hva du forventer av andre rundt deg. 
 

voksne har ikke rett på det nei, så når du påstår noe så bastant så må du komme med en kilde. 

Anonymkode: 08b4f...1ce

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at intervjuer bør begynne å stille spørsmål om ferieønsker allerede i intervjuprosessen for å unngå slike misforståelser. Jeg sa alltid hvilke uker jeg kunne jobbe i sommerferien i forkant, og tok meg kanskje ut én uke for å dra til syden. Men det var ikke vanlig å søke som ferieassistent og så ønske seg fri hele perioden. Da er jo poenget borte. 

Har ikke orket å lese hele tråden, men står ikke det hvilke uker dere har avtalt at hun skal jobbe og når hun skal ha fri i kontrakten?

Anonymkode: 64728...74f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du blir faktisk annerledes hvis du vokser opp med voksne som hele tiden skal ta hensyn til deg og tilrettelegge for deg og som ruller deg inn i bobleplast fra du er født til du slutter på vgs, enn om du må stå på egne ben tidlig, oppdage fysikkens lover på kroppen og tjene dine egne penger.  Handler ikke om latskap men om et annerledes syn på verden rundt deg og hva du forventer av andre rundt deg. 
 

voksne har ikke rett på det nei, så når du påstår noe så bastant så må du komme med en kilde. 

Anonymkode: 08b4f...1ce

Du hadde kanskje greid å søke selv? Ferieloven §7,1, §5. Det står mellom 1/6 og 30/9, men for ferievikarer må de ha det i tiden de er ansatt. 

 

 Utgangspunktet er ifølge ferieloven at alle som er arbeidstakere rett på ferie. Dette gjelder uansett om man er midlertidig eller fast ansatt, svarer Sanna Vorren fra LOs sommerpatrulje. Les hele svaret under. I fjor hadde 7 av 10 unge mellom 15 og 24 år en sommerjobb.

Anonymkode: 3b96f...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...