Gå til innhold

Blir eldre mennesker sære?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en gang at de blir litt forandret fordi verden snevrer seg inn. De var tidligere vant til å gå på jobb og få daglig nytt påfyll av ting. Nå gjør de mindre, det skjer mindre ting i livene deres. At de har vært vant til å gi alt og dele av alt de gjør, det gjør de fortsatt. Men alt er ikke lengre jobb hver dag, klubb med venninner, byturer, ferier og slike ting. Alt nå er en tur på butikken i uken, litt sladder fra naboen og gode minner. 

Og jeg tror det ligger noe i det. Ja, det er jo kjedelig å høre om den middagen i Spania for hundrende gangen, men det har ikke skjedd så mye mer. 

Anonymkode: 80c43...9d8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg leste en gang at de blir litt forandret fordi verden snevrer seg inn. De var tidligere vant til å gå på jobb og få daglig nytt påfyll av ting. Nå gjør de mindre, det skjer mindre ting i livene deres. At de har vært vant til å gi alt og dele av alt de gjør, det gjør de fortsatt. Men alt er ikke lengre jobb hver dag, klubb med venninner, byturer, ferier og slike ting. Alt nå er en tur på butikken i uken, litt sladder fra naboen og gode minner. 

Og jeg tror det ligger noe i det. Ja, det er jo kjedelig å høre om den middagen i Spania for hundrende gangen, men det har ikke skjedd så mye mer. 

Det gir mening. Men hvorfor blir de også mer selvsentrert?

Anonymkode: 463cd...e4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gir mening. Men hvorfor blir de også mer selvsentrert?

Ja, det er jo et godt spørsmål. Kanskje fordi de ikke forholder seg til andre folk på samme måten? De går jo mye hjemme for seg selv, lite innput

AnonymBruker
Skrevet

Personlighet som blir forsterket med alder tror jeg.

Min mor er ekstremt opptatt av praktiske ting og snakker og spør alltid om det.

Min samboer døde i fjor høst, og det første hun sa til meg i kirken etter at kisten var sendt avgårde til krematoriumet var: "Har du funnet deg ny leilighet"?

Jeg ble så overrasket og sint at jeg begynte å kjefte på henne så folk hørte.

Jeg var jo ikke meg selv etter dødsfallet, men det at hun begynte å mase om jeg skulle flytte ut eller fortsette å bo i leiligheten, var totalt upassende.

Anonymkode: 0288a...68c

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden fikk meg til å forstå at dette som har skjedd med min mor er ganske vanlig. Trodde det var fordi jeg hadde blitt eldre og legger merke til ting på en annen måte. Men hun har rett og slett blitt skikkelig sær. Lite input og snevre interesser, selvsentrert og veldig opptatt av vondter og plager. Tåler ikke å bli sagt i mot..hun har blitt vanskelig å forholde seg til.

Anonymkode: 259e2...ef1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kjenner igjen dette med egen mor. Veldig selvsentrert, veldig mye gjentakelser i det hun sier.

Noen som har noen tanker om hvorfor en del eldre blir mer selvsentrert?

Fordi de blir eldre så henger ikke alltid hjerne og tanker med, alt går så fort og forandringer skjer for fort. Da har man nok med å tenke og være inne i sin lille boble og med det som er mest kjent og kjært . Helt naturlig, du blir slik du og når du blir gammel. 

Anonymkode: db882...e52

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...