Gå til innhold

Har ikke penger: Hva kan man gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig. Og det verste av alt er at friske mennesker skulle ønske de hadde 18 k inn og 20 k ut( altså alltid ligge på etterskudd og aldri ha råd til de tingene du nevner. Lurer på om de i det hele tatt veit hvordan det er å ha 10 dager til trygd og 50kr til ett brød og litt syltetøy hvis man er heldig.

Anonymkode: a96f8...cb5

Ånei🙈 nå vet jeg ikke helt om jeg forstod hva du mente?

Anonymkode: 8814c...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er alltid et sted man kan kutte.  Trygden skal være nok til å dekke utgiftene. Og hvis du har fått avslag på sosialstønad og bostøtte så er det konkludert med at du har nok penger til livsopphold.

Boutgifter. Leier du, eier du? Leier du kan du lete etter er rimeligere sted. Eier du kan du selge og kjøpe noe billigere.

Jeg har vært borti flere folk som sier de ikke har noe å kutte. Problemet pleier alltid å være at de ikke ønsker å ta de nødvendige grep som kreves for å kutte utgiftene, fordi det er ubehagelige valg å ta.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har sykdommer som påvirker tannhelse, så får du tannlege dekket 🙂 

Anonymkode: ff23e...c0f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du har sykdommer som påvirker tannhelse, så får du tannlege dekket 🙂 

Anonymkode: ff23e...c0f

Nei, det er ikke alt som dekkes. 

Anonymkode: e2012...fd9

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (16 minutter siden):

Det er alltid et sted man kan kutte.  Trygden skal være nok til å dekke utgiftene. Og hvis du har fått avslag på sosialstønad og bostøtte så er det konkludert med at du har nok penger til livsopphold.

Boutgifter. Leier du, eier du? Leier du kan du lete etter er rimeligere sted. Eier du kan du selge og kjøpe noe billigere.

Jeg har vært borti flere folk som sier de ikke har noe å kutte. Problemet pleier alltid å være at de ikke ønsker å ta de nødvendige grep som kreves for å kutte utgiftene, fordi det er ubehagelige valg å ta.

Som sagt lar jeg allerede være å kjøpe nok mat og å hente livsnødvendige medisiner... 
Jeg har gått i uker og på det verste måneder uten å kjøpe f. eks. mat, og gått så lenge uten medisiner at jeg oppriktig har holdt på å dø. Så da skjønner jeg ikke helt.

Sosialstønad: Dette var for mange år siden, men på daværende tidspunkt var svaret at vi kunne selge tven (hadde samboer den gangen, har ikke det nå). Vi solgte tven på Finn.no, men fikk avslag igjen. Da sa NAV at vi skulle legge ut hunden vi hadde i krisehjem på FInn. Vi fikk dekket utgiftene til den gjennom byrået vi var krisehjem for. Det gikk vi ikke med på, hunden var allerede sterkt traumatisert og kom til oss som siste forsøk før avlivning. 

Bostøtte fikk jeg avslag på fordi de "beregner" at jeg har over 65.000 kr i INNTEKT.
Jeg har utbetalt 19.550 kr i mnd av Nav. 

Det de regner som "inntekt" er ligningsverdien på boligen jeg har fått som forskudd på arv (fikk ikke lån fordi jeg er ufør, så fikk leilighet som forskudd på arv. Den stod først i mine foreldres navn, men de fikk en voldsom skattesmell og satte den derfor i mitt navn. Det betyr ikke at jeg har inntekter av den grunn. Hverken i form av at leiligheten er noen form for inntekt eller at jeg kan betale regninger med innmaten i den......... Så jeg begriper det ikke. Jeg har jo på ingen måte over 65.000 kr i inntekt fordi om mine foreldre har gitt meg leiligheten i forskudd på arv i fortvilelse så jeg skulle ha et sted å bo, i mangel på alternativer). Det er utrolig frustrerende syns jeg. 

Det eneste jeg betaler er de regningene jeg må for å ikke bli kastet ut her jeg bor, og hvis jeg har noe mer enn det går det til medisiner og mat. Jeg kan ikke huske sist jeg hentet alle medisinene jeg fikk skrevet ut (kun nødvendige medisiner det er snakk om selvsagt, jeg har også fått alvorlige komplikasjoner av å ikke ta medisiner som jeg skal allerede) eller spiste mer enn 1-3 ganger i uken, så jeg vil jo si jeg har kuttet ubehagelig mye allerede? Eller? Jeg har inntrykk av at folk flest spiser en del mer enn meg ihvertfall...

Har allerede solgt leiligheten og kjøpt det billigste av bolig for å kunne leve av overskuddet i mellomtiden, så den muligheten er dessverre brukt opp. Selger jeg denne vil jeg ikke kunne kjøpe ny bolig eller komme særlig langt med det jeg vil få for den.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du har sykdommer som påvirker tannhelse, så får du tannlege dekket 🙂 

Anonymkode: ff23e...c0f

Jeg får refusjon ettersom jeg har sykdommer som påvirker tennene/munnen, men man betaler likevel egenandel/det kommer man ikke utenom. Da jeg søkte her på forumet om økonomiske råd fant jeg en annen tråd der vedkommende skrev noe lignende, også den personen fikk refusjon, men betaler egenandel. Jeg har snakket mye med tannlegen (og forsåvidt leger) om dette, og såvidt jeg vet fins det ikke noen måter man kan få dekket egenandel på. Jeg har vært i kontakt med noe tannlegen anbefalte også, der studenter øver på pasienter og derfor er det billigere, og var til vurdering der, men pga situasjonen min er så komplisert kunne jeg heller ikke få behandling der (til redusert pris).

Anonymkode: 8814c...87a

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Jeg har forresten f. eks. nesten ingen møbler. Jeg har en seng og en krakk. Sengen er full av gammel blodsprut, revner, skader og søl fra tidligere episoder også. 

Anonymkode: 8814c...87a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PPS: Ettersom jeg kjøpte en så billig bolig viste det seg å være en del ting galt med den. Den er veldig gammel, et par ting var nevnt i tilstandsrapporten, men det er veldig mye mer her. Jeg har jo heller ikke råd til å reparere eller fikse alt sammen, ettersom det er noe hele tiden. Jeg fikset noe av det i starten, men noe av det er gjentakende eller har blitt for dyrt til at jeg kan fikse det. Ifht. å evt. selge den videre vil jo også dette være et problem, i tillegg til at noen av tingene absolutt burde vært ordnet.

Anonymkode: 8814c...87a

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, som tittelen sier...
Jeg er altså tom for penger. Har altså ikke råd til mat, medisiner, regninger eller noe annet.

Hva f... gjør man da?

Jeg er ufør, kronisk syk og i ekstremt dårlig form, altså har jeg ikke sjans til å jobbe.

Er det noe som helst man kan gjøre???
Har så total og fullstendig panikk, vil sette pris på alle eventuelle råd!

Anonymkode: 8814c...87a

Du har ufør,hva er satsene dine?

Anonymkode: aad68...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som sagt lar jeg allerede være å kjøpe nok mat og å hente livsnødvendige medisiner... 
Jeg har gått i uker og på det verste måneder uten å kjøpe f. eks. mat, og gått så lenge uten medisiner at jeg oppriktig har holdt på å dø. Så da skjønner jeg ikke helt.

Sosialstønad: Dette var for mange år siden, men på daværende tidspunkt var svaret at vi kunne selge tven (hadde samboer den gangen, har ikke det nå). Vi solgte tven på Finn.no, men fikk avslag igjen. Da sa NAV at vi skulle legge ut hunden vi hadde i krisehjem på FInn. Vi fikk dekket utgiftene til den gjennom byrået vi var krisehjem for. Det gikk vi ikke med på, hunden var allerede sterkt traumatisert og kom til oss som siste forsøk før avlivning. 

Bostøtte fikk jeg avslag på fordi de "beregner" at jeg har over 65.000 kr i INNTEKT.
Jeg har utbetalt 19.550 kr i mnd av Nav. 

Det de regner som "inntekt" er ligningsverdien på boligen jeg har fått som forskudd på arv (fikk ikke lån fordi jeg er ufør, så fikk leilighet som forskudd på arv. Den stod først i mine foreldres navn, men de fikk en voldsom skattesmell og satte den derfor i mitt navn. Det betyr ikke at jeg har inntekter av den grunn. Hverken i form av at leiligheten er noen form for inntekt eller at jeg kan betale regninger med innmaten i den......... Så jeg begriper det ikke. Jeg har jo på ingen måte over 65.000 kr i inntekt fordi om mine foreldre har gitt meg leiligheten i forskudd på arv i fortvilelse så jeg skulle ha et sted å bo, i mangel på alternativer). Det er utrolig frustrerende syns jeg. 

Det eneste jeg betaler er de regningene jeg må for å ikke bli kastet ut her jeg bor, og hvis jeg har noe mer enn det går det til medisiner og mat. Jeg kan ikke huske sist jeg hentet alle medisinene jeg fikk skrevet ut (kun nødvendige medisiner det er snakk om selvsagt, jeg har også fått alvorlige komplikasjoner av å ikke ta medisiner som jeg skal allerede) eller spiste mer enn 1-3 ganger i uken, så jeg vil jo si jeg har kuttet ubehagelig mye allerede? Eller? Jeg har inntrykk av at folk flest spiser en del mer enn meg ihvertfall...

Har allerede solgt leiligheten og kjøpt det billigste av bolig for å kunne leve av overskuddet i mellomtiden, så den muligheten er dessverre brukt opp. Selger jeg denne vil jeg ikke kunne kjøpe ny bolig eller komme særlig langt med det jeg vil få for den.

Som jeg nevnte i forrige innlegg, du har altså muligheter til å få det bedre økonomisk, du ønsker bare ikke å ta de ubehagelige valgene for å få det bedre.

Du gir ikke mye kjøtt på beinet her. Du skriver ingenting om hvor store boligkostene var som førte til at du måtte selge, og heller ikke hvor mye boligkostnadene er nå. Du har fremdeles mulighet til å selge denne boligen, og gå ut på leiemarkedet. Jeg forstår at det er vanskeligere valg å ta. Men kanskje det må til.

Men som sagt, det er umulig å hjelpe deg på noen måte når du ikke engang kan fortelle hvilke utgifter du har.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har ufør,hva er satsene dine?

Anonymkode: aad68...4b7

Hvis du mener hva jeg har utbetalt (?) er det som sagt 19550 kr i mnd

Anonymkode: 8814c...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (Akkurat nå):

Som jeg nevnte i forrige innlegg, du har altså muligheter til å få det bedre økonomisk, du ønsker bare ikke å ta de ubehagelige valgene for å få det bedre.

Du gir ikke mye kjøtt på beinet her. Du skriver ingenting om hvor store boligkostene var som førte til at du måtte selge, og heller ikke hvor mye boligkostnadene er nå. Du har fremdeles mulighet til å selge denne boligen, og gå ut på leiemarkedet. Jeg forstår at det er vanskeligere valg å ta. Men kanskje det må til.

Men som sagt, det er umulig å hjelpe deg på noen måte når du ikke engang kan fortelle hvilke utgifter du har.

Hva mener du jeg skal kunne kutte med hva jeg har forklart? Jeg betaler som sagt kun regninger som gjør at jeg ikke blir kastet ut fra der jeg bor, etter det kjøper jeg medisiner og mat for det som er igjen (men som sagt altfor lite av begge deler)? Jeg skjønner ikke hva du mener jeg skal kunne kutte da? 

Jeg har alt skrevet om leiligheten. Jeg bor så billig som det går an å bo, men å selge vil bli et problem av flere grunner. Å leie vil være mye dyrere. Hvis jeg skal selge denne leiligheten og leie av det jeg får for den vil det ikke vare lenge før jeg igjen er i samme situasjon (altså blakk). 

Det har jeg jo allerede svart på, for det eneste jeg klarer per nå er boutgiftene, og resten går til mat og medisiner i den grad jeg får det til (altså i for liten grad). Så er det jo alt jeg virkelig burde hatt, reparert, kjøpt, fikset og alt det der, men som jeg ikke har sjans til. 

Jeg trenger egentlig tips til hvordan jeg kan få tak i noen penger på et vis. En form for jobb det går an å gjøre tross at jeg er syk, gjøre tjenester eller et eller annet som kan genere noen form for penger på noen måte. 

Nå har jeg jo som sagt også vært i møter med NAV, og de har jo gått gjennom alt og fant ikke noe å kutte de heller, så det er jo ikke bare noe jeg finner på..

Anonymkode: 8814c...87a

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du mener hva jeg har utbetalt (?) er det som sagt 19550 kr i mnd

Anonymkode: 8814c...87a

Hadde vært interessant å se regnestykket på de faste kostnadene dine. Dette er mye utbetalt ift hva mange andre har og som klarer seg greit. Da mener jeg ikke at man lever i luksus, men man har fint råd til mat. 

Anonymkode: 3aee1...c43

  • Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da sa NAV at vi skulle legge ut hunden vi hadde i krisehjem på FInn. Vi fikk dekket utgiftene til den gjennom byrået vi var krisehjem for. Det gikk vi ikke med på, hunden var allerede sterkt traumatisert og kom til oss som siste forsøk før avlivning. 

Hvis du fremdeles har hund, må du innse at du ikke har råd til det. 

Selge/flytte på hybel/kollektiv? 

Anonymkode: f5a7f...5bd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg trenger egentlig tips til hvordan jeg kan få tak i noen penger på et vis. En form for jobb det går an å gjøre tross at jeg er syk, gjøre tjenester eller et eller annet som kan genere noen form for penger på noen måte. 

Litt vanskelig å svare når jeg ikke vet hvilken sykdom du har, men hva med feks å lese korrektur/språkvaske oppgaver for studenter? Du skriver jo veldig bra. 

Ellers kan du svare på spørreundersøkelser, det kan i alle fall få gavekort for. 

Passe dyr for folk som skal på ferie, feks hamster, marsvin, gullfisk…?

Anonymkode: e2012...fd9

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, som tittelen sier...
Jeg er altså tom for penger. Har altså ikke råd til mat, medisiner, regninger eller noe annet.

Hva f... gjør man da?

Jeg er ufør, kronisk syk og i ekstremt dårlig form, altså har jeg ikke sjans til å jobbe.

Er det noe som helst man kan gjøre???
Har så total og fullstendig panikk, vil sette pris på alle eventuelle råd!

Anonymkode: 8814c...87a

1. NAV sosialhjelp

2. Venner og familie for supplerende ved behov

Finnes vel matposer og? Frelsesarmeen?

Anonymkode: e35b5...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er boutgiftene dine?

Anonymkode: c305d...16f

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde vært interessant å se regnestykket på de faste kostnadene dine. Dette er mye utbetalt ift hva mange andre har og som klarer seg greit. Da mener jeg ikke at man lever i luksus, men man har fint råd til mat. 

Anonymkode: 3aee1...c43

Det er tydelig at TS ikke ønsker å fremlegge dette. Kanskje hun da kunne fått faktisk hjelp til å redusere kostnader? Men det er tydelig at det ikke er noe ønske om å endre i eget forbruk.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Var ikke meningen å forsvinne, det har bare vært en travel dag og jeg har prøvd å skaffe penger også. Fant faktisk litt pant på vei til og fra butikken da. Haha. 

Har tatt ut Trumf og Coop. Jeg har hatt det vanskelig økonomisk lenge.

Jeg har ikke noe å kutte. Jeg har som sagt hatt det vanskelig lenge/egentlig alltid, så jeg har aldri vent meg til å kunne kjøpe noe jeg ikke absolutt må. Jeg går i klær og sko som nå er 10-15 år gamle, har aldri vært på ferie, spist ute, kjøpt takeaway, vært hos frisør eller deltatt på aktiviteter som koster noe. 

Jeg har budsjett og regner alt på kroner og øre.

Jeg har mer utgifter enn jeg får i ufør.
Det er ikke noe som kan kuttes, dvs. jeg går allerede mye uten mat, har mange uavhentede medisiner, har ikke hatt råd til tannlege (som bare gjør at det baller på seg, jeg har sykdommer som også påvirker munn/tenner), har ikke råd til å reparere/få gjort arbeid som trengs og slike ting. Så det er ikke noe å kutte. Jeg har solgt alt jeg kan på finn.no, gjort tjenester for andre, tatt småjobber når jeg har klart det og jeg har også vært i møte med NAV. De hadde ikke noe å tilføye, de kom jo frem til det samme som meg: At det ikke er noe jeg kan kutte, jeg ligger jo allerede langt bak og har kuttet ting som jeg absolutt burde fått gjort/kunnet betale for, jeg har solgt alt jeg kan selge, gjort alle tiltak, gått over økonomien tusen ganger, kjøper ikke noe unødvendig, bruker ikke noe unødvendige penger/penger jeg kunne unngått å bruke, det går simpelthen ikke rundt. Det eneste de sa var at jeg kunne prøve å søke sosialstønad (har fått avslag på både det og bostøtte før, men har prøvd igjen), men det er jo også en midlertidig løsning. 

Jeg trenger vel egentlig en form for jobb eller noe jeg kan gjøre som kan generere inntekt/penger. Men er fullstendig rådvill ifht. hva ettersom jeg også er såpass syk som jeg er, og veldig begrenset av den grunn. Fy faen som jeg misunner folk som bare kan jobbe, jobbe litt ekstra, få seg en bedre betalt jobb eller i det hele tatt. Beklager språket, er bare så sinnsykt fortvilet og totalt kjørt etter å ha levd i konstant angst og panikk over økonomi, helse og alt annet som går ad undas for meg i lang, lang tid, uten utsikter til løsning, bedring eller what not.

Anonymkode: 8814c...87a

Du kommer jo ikke med en eneste  opplysning som gjør det mulig å gi deg råd. F.eks boligutgifter, det er ofte der skoen trykker.

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet foreldrene dine om dine økonomiske vansker? Hadde mitt barn levd som dette, hadde jeg lett hjulpet til økonomisk. Det jeg kunne. 

Anonymkode: a91de...524

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (22 timer siden):

Du må sørge for å ha en buffer. Det kan være årsaker til at bufferen er spist opp, men å ikke ha en buffer i utgangspunktet ser ut til å være en vanlig feil.

Hvis man er tom for penger og lever på uføretrygd er det veldig vanskelig å spare seg opp en buffer. 

Anonymkode: a6a10...b28

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...