Gå til innhold

50 % sykemelding og fri røde dager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva blir riktig når jeg jobber 50 % grunnet sykemelding og den ene dagen er fridag/helligdag som jeg ikke skal jobbe.

Skal den dagen trekkes fra antallet dager sykemeldingen skal beregnes av?

Altså

1) Jobbe to av totalt fire dager den uka?

2) Jobbe 2,5 av totalt fem dager den uka?

Hvis jeg greide å forklare dette riktig 😅

Anonymkode: a1804...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal jobbe slik du vanligvis ville gjort i en vanlig arbeidsuke. 50% er 50% uansett om dine kolleger har fri eller ikke. Poenget er hvile, ikke at du skal få igjen helligdagene.

Anonymkode: 959fb...108

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i samme greia sjøl. Jeg jobba faste dager og hvis det var en rød dag på en dag jeg hadde sykemeldingsdag så jobba jeg da en dag mindre den uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva blir riktig når jeg jobber 50 % grunnet sykemelding og den ene dagen er fridag/helligdag som jeg ikke skal jobbe.

Skal den dagen trekkes fra antallet dager sykemeldingen skal beregnes av?

Altså

1) Jobbe to av totalt fire dager den uka?

2) Jobbe 2,5 av totalt fem dager den uka?

Hvis jeg greide å forklare dette riktig 😅

Anonymkode: a1804...542

Hos oss jobber vi da eksempel nr 1 2 av 4 dager (kommunen). 

Anonymkode: ff757...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du skal jobbe slik du vanligvis ville gjort i en vanlig arbeidsuke. 50% er 50% uansett om dine kolleger har fri eller ikke. Poenget er hvile, ikke at du skal få igjen helligdagene.

Anonymkode: 959fb...108

Dette blir selvmotsigende i mine ører, hadde hen vært 100% i jobb hadde det jo vært en 4 dagers uke, 50% av det er 2 dager. 

Anonymkode: ff757...5e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss så blir det 50 prosent av timer man skulle jobbet den uken. Normalt så jobber man ved 50 prosent sykemelding ca 18,5 timer i uken. Men når en dag er helligdag så blir det 15 timer den uken, altså 50 prosent av 30 timer.

Anonymkode: 0d26c...64e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på hvordan sykemeldingsordningen er. La oss si at man er 50% sykmeldt og jobber halve dager hver dag, og fredag er en helligdag. Da jobber man som vanlig mandag-torsdag. Hvis man er 40% sykmeldt, og skulle jobbet hele dager mandag/onsdag/torsdag den uka, og helligdagen er på fredag, da har man ikke enda en dag fri. Da jobber man mandag/onsdag/torsdag. 

Anonymkode: ebea9...f4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette blir selvmotsigende i mine ører, hadde hen vært 100% i jobb hadde det jo vært en 4 dagers uke, 50% av det er 2 dager. 

Anonymkode: ff757...5e0

Det er riktig. 

Sykemelding betyr IKKE at personen skal jobbe så lite som mulig. Er du 50% sykemeldt så endrer ikke din arbeidskapasitet etter helligdager. 

Og det er heller ikke 50% av tiden du er sykemeldt fra, men 50% av arbeidsoppgavene. Men dette er nærmest umulig å få folk til å forstå. 

Anonymkode: 25f1b...339

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært Annerledes hvis personen var 50% i permisjon. Dvs si at de bare fikk halv lønn. 

Ved sykemelding får du full lønn, så det er ikke så sjarmerende med folk som skal jobbe så lite som mulig, i tillegg til fridagene. 

Anonymkode: 25f1b...339

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv i gradert sykemelding, hvis mine arbeidsdager faller på rød dag, så jobber jeg en annen dag, for jeg skal jo jobbe x-antall prosent. 

Anonymkode: 1fb86...afc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er riktig. 

Sykemelding betyr IKKE at personen skal jobbe så lite som mulig. Er du 50% sykemeldt så endrer ikke din arbeidskapasitet etter helligdager. 

Og det er heller ikke 50% av tiden du er sykemeldt fra, men 50% av arbeidsoppgavene. Men dette er nærmest umulig å få folk til å forstå. 

Anonymkode: 25f1b...339

Ja, så om man jobber på lager skal man da bruke dobbel tid på å plukke en ordre, eller plukke de i normalt tempo og bare ta annenhver? 
 

Jobber man i butikk, hva da? Ekspedere kjempesent eller sette på plass halvparten av varene? 
 

Og renholder, gjøre rent annenhvert rom i normalt tempo eller bruke hele dagen på å gjøre halvparten av det man rekker til vanlig? 
 

bussjåfører, kjøre i halv fart gjennom ruten eller?

 

Om jeg bare gjør 50% av oppgavene mine er jeg ferdig etter en halv dag. 

Anonymkode: ce898...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, så om man jobber på lager skal man da bruke dobbel tid på å plukke en ordre, eller plukke de i normalt tempo og bare ta annenhver? 
 

Jobber man i butikk, hva da? Ekspedere kjempesent eller sette på plass halvparten av varene? 
 

Og renholder, gjøre rent annenhvert rom i normalt tempo eller bruke hele dagen på å gjøre halvparten av det man rekker til vanlig? 
 

bussjåfører, kjøre i halv fart gjennom ruten eller?

 

Om jeg bare gjør 50% av oppgavene mine er jeg ferdig etter en halv dag. 

Anonymkode: ce898...76d

Noe slikt ja. Det kommer jo an på grunnen til sykemelding. Behovet for pauser etc. 

Det er faktisk veldig vanlig at man trenger flere pauser hvis man er redusert enten fysisk eller mentalt. 

Men de aller fleste tenker på sykemelding som en måte å yte minst mulig. Dessverre. 

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er selv i gradert sykemelding, hvis mine arbeidsdager faller på rød dag, så jobber jeg en annen dag, for jeg skal jo jobbe x-antall prosent. 

Anonymkode: 1fb86...afc

Du er garantert verdsatt i jobben din. Det er desverre uvanlig å tenke slik. 

De fleste som er gradert sykemeldt jobber mindre i mai enn juni, til tross for lik sykemeldingsgrad. 

Anonymkode: 25f1b...339

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, så om man jobber på lager skal man da bruke dobbel tid på å plukke en ordre, eller plukke de i normalt tempo og bare ta annenhver? 
 

Jobber man i butikk, hva da? Ekspedere kjempesent eller sette på plass halvparten av varene? 
 

Og renholder, gjøre rent annenhvert rom i normalt tempo eller bruke hele dagen på å gjøre halvparten av det man rekker til vanlig? 
 

bussjåfører, kjøre i halv fart gjennom ruten eller?

 

Om jeg bare gjør 50% av oppgavene mine er jeg ferdig etter en halv dag. 

Anonymkode: ce898...76d

Det kommer an på hva den enkelte trenger. En bussjåfør kan åpenbart ikke kjøre bussen halvparten så fort 🤣 men både å jobbe 50% av tiden men i normalt tempo, og å være på jobb 100% men jobbe halvparten så fort går an. 

Anonymkode: ebea9...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kommer an på hva den enkelte trenger. En bussjåfør kan åpenbart ikke kjøre bussen halvparten så fort 🤣 men både å jobbe 50% av tiden men i normalt tempo, og å være på jobb 100% men jobbe halvparten så fort går an. 

Anonymkode: ebea9...f4a

Og i mange jobber vil brukere eller kunder bli sure og utålmodige, så da er det beste 100% innsats 50% av tiden, i mitt hode. 

Anonymkode: ce898...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykmeldingsprosent sier ikke noe om timer og dager, selv om mange praktiserer det slik. 50% betyr at du skal gjøre 50% av jobben din, uansett hvor lang tid dette tar. Noen jobber 50% og er sykmeldt 50%, men er på jobb fra 08-16 hver dag, fordi de jobber saktere grunnet sykdom.

Det praktiseres ofte i timer og dager, likevel. Normalt sett tenker man slik at legen har vurdert deg til å kunne jobbe 2,5 dag, så da gjør du det selv om det er helligdager også. Dersom du har faste dager og en av dine er helligdag så bruker man å ha fri, har du flytende dager er det normalt å jobbe. Du trenger jo ikke mer fri fordi om dine kollegaer får mer fri enn de vanligvis har. 

Antar dere har en HR avdeling som du kan spørre, eller et lønnssystem du kan plotte inn i for å se hvordan den beregner timene dine med din sykmeldingsprosent. 

Anonymkode: f8a60...617

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, så om man jobber på lager skal man da bruke dobbel tid på å plukke en ordre, eller plukke de i normalt tempo og bare ta annenhver? 
 

Jobber man i butikk, hva da? Ekspedere kjempesent eller sette på plass halvparten av varene? 
 

Og renholder, gjøre rent annenhvert rom i normalt tempo eller bruke hele dagen på å gjøre halvparten av det man rekker til vanlig? 
 

bussjåfører, kjøre i halv fart gjennom ruten eller?

 

Om jeg bare gjør 50% av oppgavene mine er jeg ferdig etter en halv dag. 

Anonymkode: ce898...76d

Det sier seg selv at det ikke fungerer i alle yrker, men det er likevel slik sykmelding er lagt opp.

En lærer f.eks kan være sykmeldt 50%, men være på jobb fulle dager hver dag, fordi vedkommende utenom undervisning bruker 4 timer på å rette prøver som h*n normalt bruker 1,5 time på å rette. Man sykmeldes fra arbeidsoppgaver. 

En renholder kan være sykmeldt 50% men jobbe hele fulle dager, du skjønner kanskje at man da ikke tar annenhvert rom, men får halvparten av det antallet rom man vanligvis har. En butikkansatt kan bruke dobbelt så lang tid på å fylle inn varene, ja, selv om det ikke praktiseres helt slik i sånne jobber. Det er mer vanlig i arbeid hvor man har en fast bestemt arbeidsmengde, som man fullfører halvparten av, fordi det er lett å telle, det lar seg vanskelig gjøre i en butikk. 

Dersom du gjør 50% av oppgavene dine og er ferdig etter en halv dag, høres det ut som du har et fint arbeidstempo og ikke trenger å være sykmeldt, så fremt du fungerer godt ellers etter jobb også.

Anonymkode: f8a60...617

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du skal jobbe slik du vanligvis ville gjort i en vanlig arbeidsuke. 50% er 50% uansett om dine kolleger har fri eller ikke. Poenget er hvile, ikke at du skal få igjen helligdagene.

Anonymkode: 959fb...108

Tull. Jeg er 60% sykemeldt og Visma Tid beregner det for meg.

Jeg legger inn sykemeldingsgraden min på 60% gradert i Visma Tid og den viser hvor mye fravær jeg skal ha.  I en normaluke skal jeg da jobbe ca. 15 timer. Når det er røde dager, så er arbeidstiden generelt redusert for alle fra 38 timer til 31 timer, med 60% sykemeldt så har Visma Tid beregnet at jeg skal jobbe 12 noe timer i stedet. Så man skal jobbe litt mindre, men man skal ikke jobbe en hel dag mindre.

TS skal nok jobbe litt mindre enn hun ville ha gjort til vanlig, men det blir nok ikke en hel dag. Hun burde ta kontakt med leder for å høre hvordan hun skal gjøre det med tanke på hva de har avtalt. Jeg jobbet vanligvis man, tir og torsdager nå, men vi har avtalt denne uken at jeg jobber de 12 timene fordelt på man-ons.

Anonymkode: f9e31...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Tull. Jeg er 60% sykemeldt og Visma Tid beregner det for meg.

Jeg legger inn sykemeldingsgraden min på 60% gradert i Visma Tid og den viser hvor mye fravær jeg skal ha

Det er ikke tull, og det er heller ikke slik at du må være borte 40% fra jobben. 

Du har ledere som enten ikke kjenner regelverket og/eller ikke orker å håndheve det. Det går utover arbeidsstedet, men mange feige ledere der ute. Og kalkulerende ansatte. 

Anonymkode: 25f1b...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er ikke tull, og det er heller ikke slik at du må være borte 40% fra jobben. 

Du har ledere som enten ikke kjenner regelverket og/eller ikke orker å håndheve det. Det går utover arbeidsstedet, men mange feige ledere der ute. Og kalkulerende ansatte. 

Anonymkode: 25f1b...339

Åh herregud. Kalkulerende ansatte? 

Tenk deg litt om. Det er ikke en fordel å være sykemeldt når det er røde dager. 

Man bruker opp av sykemeldingsperioden sin, uansett prosent. 

Så du mener at en ansatt som er 20% sykemeldt, og jobber kun 80%, skal jobbe 80% av tiden sitt de ukene i mai det er rød dag og alle andre jobber også 80% pga. røde dagene?

Føles det greit å bruke 3 uker av sykemeldingsperioden sin på det som legen mente var fornuftig for å redusere arbeidsmengde, når man pga. fridagene hadde endt opp med å jobbe mindre om man ikke hadde vært sykemeldt?

Hadde man vært kalkulerende ansatt, så hadde man tenkt at ikke fader om jeg er sykemeldt disse ukene, for jeg kan uansett jobbe 80% nesten hele mai.

 

Anonymkode: f9e31...a2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på hva regelverket sier, men er det ikke sånn at du er sykemeldt en viss prosent fordi legen mener at det tilsvarer arbeidskapasiteten din? Altså hvis du er sykemeldt 50% så har du en arbeidskapasitet på 50%.  Er det ikke mest riktig fra et etisk synspunkt å bruke den arbeidskapasiteten du har eller eventuelt sykemeldes ytterligere om den går ned? 

 

Anonymkode: 38b25...2b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...