Gå til innhold

Hva blir riktig å skrive i denne setningen? (Han/ham)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Det er ikke han (som har gjort det)" eller "det er ikke ham"?

Anonymkode: f4fa0...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han

Anonymkode: 63c3d...203

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Han

Anonymkode: 63c3d...203

Takk. Hva om setningen er: "Jeg er sikker på at det ikke er han/ham (som har gjort det)". Hva er riktig da?

Anonymkode: f4fa0...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan brukes i alle settinger der du også kan bruke ham.

Anonymkode: 6e6cb...987

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk. Hva om setningen er: "Jeg er sikker på at det ikke er han/ham (som har gjort det)". Hva er riktig da?

Anonymkode: f4fa0...2d7

Du kan også bruke han som objektsform. Her er uansett han det eneste korrekte, forutsatt at du har med hele bisetningen. 

Du kan alltid sjekke om du ville sagt hun eller henne.

Anonymkode: d0729...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt han. Dessuten er det frivillig nå, der du kan skrive ham, kan du også velge han. Jeg velger han konstant 😊

Anonymkode: 63c3d...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk. Hva om setningen er: "Jeg er sikker på at det ikke er han/ham (som har gjort det)". Hva er riktig da?

Anonymkode: f4fa0...2d7

"Jeg er ikke sikker på at det ikke er ham"

Anonymkode: fc2b2...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han kan brukes i alle settinger der du også kan bruke ham.

Anonymkode: 6e6cb...987

Nei det er feil. "Ham" brukes på samme måte som "deg" i forhold til "du". "Hun liker han" blir som å skrive "hun liker du".

Anonymkode: fc2b2...894

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan også bruke han som objektsform. Her er uansett han det eneste korrekte, forutsatt at du har med hele bisetningen. 

Du kan alltid sjekke om du ville sagt hun eller henne.

Anonymkode: d0729...880

Åja, da kan du vel bruke "du" som objektsform også da 🙄

Anonymkode: fc2b2...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har Språkrådet bestemt at man alltid kan bruke "han" der hvor man før måtte skrive ham.

 

Hva blir det neste, kommer de til å si at man kan bruke "hun" og bare droppe "henne"?

Anonymkode: 1ccbd...739

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei det er feil. "Ham" brukes på samme måte som "deg" i forhold til "du". "Hun liker han" blir som å skrive "hun liker du".

Anonymkode: fc2b2...894

Det blir det samme ja, men det er faktisk korrekt rettskrivning nå. Regelen ble forandret for noen ganske få år siden.

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/reglene-for-bruk-av-hun-og-henne/

[..] hvis du ønsker å bruke ham (det er valgfritt). [..]

Anonymkode: 1ccbd...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Åja, da kan du vel bruke "du" som objektsform også da 🙄

Anonymkode: fc2b2...894

Jeg har faktisk aldri hørt noen si "ham" i hele mitt liv. Det gir bare mening at "han" også skal fungere som objektsform i motsetning til "du/deg".

Anonymkode: 7ac3b...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har faktisk aldri hørt noen si "ham" i hele mitt liv. Det gir bare mening at "han" også skal fungere som objektsform i motsetning til "du/deg".

Anonymkode: 7ac3b...e53

Vet du hva funksjonen til objektsformen er?

Anonymkode: fc2b2...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har faktisk aldri hørt noen si "ham" i hele mitt liv. Det gir bare mening at "han" også skal fungere som objektsform i motsetning til "du/deg".

Anonymkode: 7ac3b...e53

Nei, det gir ikke mening. Du må skille mellom skrift og tale, det er ikke det samme!

 

Jeg kjenner ingen som sier ham (kun honom el.), og sier det heller ikke selv, men selvfølgelig skriver jeg ham der det passer.

Anonymkode: 4cb50...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg har konsekvent brukt "ham" i resten av teksten der det er riktig, det er bare denne ene setningen jeg ble usikker på. Det er derfor irrelevant at det går an å skrive han, for jeg ønsker å bruke "ham" dersom det er rett. :)

Setningen er "Jeg er helt sikker på at det ikke er han/ham". Jeg la til (som har gjort det) for å forklare betydningen av setningen. Ble litt forvirret av alle svarene her, så vet fremdeles ikke helt hva som er riktig. ;)

Anonymkode: f4fa0...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan også bruke han som objektsform. Her er uansett han det eneste korrekte, forutsatt at du har med hele bisetningen. 

Du kan alltid sjekke om du ville sagt hun eller henne.

Anonymkode: d0729...880

Hele setningen er ikke med. Jeg tror jeg ville brukt henne i denne setningen, men vet ikke om det er riktig.

Anonymkode: f4fa0...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her.

Jeg har konsekvent brukt "ham" i resten av teksten der det er riktig, det er bare denne ene setningen jeg ble usikker på. Det er derfor irrelevant at det går an å skrive han, for jeg ønsker å bruke "ham" dersom det er rett. :)

Setningen er "Jeg er helt sikker på at det ikke er han/ham". Jeg la til (som har gjort det) for å forklare betydningen av setningen. Ble litt forvirret av alle svarene her, så vet fremdeles ikke helt hva som er riktig. ;)

Anonymkode: f4fa0...2d7

I setningen din er det subjektspredikativ, så jeg ville ha valgt "han", men begge deler er mulig på bokmål.

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/er-det-du--eller-deg-det-er-jeg--eller-meg/

Anonymkode: f2c61...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ham og henne. Av en eller annen grunn klarer hjernen min alltid å høre om det skal være hun eller henne. Så, hvis det skal være henne så skal det være ham. Det er min huskeregel. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.5.2024 den 17.39):

Åja, da kan du vel bruke "du" som objektsform også da 🙄

Anonymkode: fc2b2...894

Nei, heller ikke hun eller vi. Men han har vært godkjent objektform iallfall i 50 år. 

Anonymkode: d0729...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...