Gå til innhold

Mobilen min er blitt stjålet. Hva bør jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer ikke inn på findmyiphone fordi det ble låst da jeg skulle prøve å gå inn fra en venninne sin tlf. 

Når jeg ringer tlf så kommer jeg rett til telefonsvarer. Betyr det at tlf er helt avskrudd?

Hvor sikkert er det at vedkommende ikke klarer å komme seg inn på nettbank osv? 

Jeg har faceid som innloggingsmetode på tlf. Og har jo en kode også som evt kan brukes. 

Er det noen ting jeg må huske å gjøre, noe sperringer e.l?

Jeg må ut å kjøpe ny mobil i morgen men jeg har jo ikke sim kortet mitt da. Får jeg nytt simkort på dagen og kan beholde samme nummer?

Og er det trygt å laste å koble ny tlf opp til appel id kontoen min eller vil det vært veldig dumt?

Og en ting til... Kan jeg kjøpe et annet merke enn ihone og allikevel koble opp til iclouden min?

Hater dette her og det er jo så utrolig mye som ligger inne på tlf...:-(

Anonymkode: aa2a4...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anmelde tyveriet til politiet, slik at du kan få igjen på forsikringen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at den er stjålet og ikke mistet?

Hvis man kommer rett til svarer så er telefonen enten slått av eller i flymodus. Var det mye strøm på den?

Du har vel passord eller annen innlogging til nettbanken, så uvedkommende vil slite komme seg inn med mindre du har veldig lette passord. Det samme med å komme seg inn på telefon og eventuelt andre apper. Det er du som har satt opp passord/koder og bestemt hvor vanskelig det skal være gjette de.

Hva som eventuelt må sperres kommer an på hva du har på telefonen.

Simkort kan du få på flere butikker, og med samme nummer.

 

Anonymkode: d150f...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar 🙂 

Det var ikke veldig lite strøm på tlf så det var nok strøm til at han skulle vært på når jeg ringte og kom rett til svarer. 

Nå har jeg funnet en gammel tlf her og når jeg går inn på enhetene mine får jeg opp at den tlf som er stjålet er frakoblet og jeg får den derfor ikke opp for å lokalisere den. 

Har ikke noen passord eller koder som er logiske for andre enn meg selv... 

Har heldigvis ikke veldig mye spesielle ting på tlf så forhåpentligvis ikke så stor fare. Hadde imidlertid to bankkort i dekselet men har sperret begge kortene og det rekk jeg å gjøre ganske kjapt så ingen aktivitet på de. 

Men neste spørsmål er, bankkortene har jo både navn og kontonummer. Kan de opplysningene misbrukes?

 

Anonymkode: aa2a4...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skifte passord på email og sånt. Om du er innlogga på TLF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men neste spørsmål er, bankkortene har jo både navn og kontonummer. Kan de opplysningene misbrukes?

 

Nei, jeg tror ikke det skal gå an. Men om du er urolig kan du ringe banken din. De har vel alltids folk på jobb som skal ta telefonen om noen ringer angående tyveri av kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillevill skrev (7 minutter siden):

Nei, jeg tror ikke det skal gå an. Men om du er urolig kan du ringe banken din. De har vel alltids folk på jobb som skal ta telefonen om noen ringer angående tyveri av kort.

Ja, fikk ringt å sperret kort i går heldigvis. Har lyst å ringe banken i dag men må vente til et av barna kommer hjem så jeg får låne tlf... 

Og ja, jeg har fått skiftet en del passord men ikke alle som er mulig å skifte da noen sender ut bekreftelseskode på sms... 

Men når tlf står som frakoblet, betyr det at den kun er uten internett eller er den helt av?

Anonymkode: aa2a4...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om telefonen faktisk er stjålet er nok simkort tatt ut, gjort en factory reset og noen koser seg med en ny telefon. 

Kanskje tilogmed solgt på finn.no til en som er veldig fornøyd med sin nye telefon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 6.5.2024 den 10.19):

Om telefonen faktisk er stjålet er nok simkort tatt ut, gjort en factory reset og noen koser seg med en ny telefon. 

Kanskje tilogmed solgt på finn.no til en som er veldig fornøyd med sin nye telefon

Neppe. En låst iPhone med find my iPhone aktivert er uselgelig og umulig å komme seg inn på. Politiet klarer det ikke.
Den kan brukes som deletelefon evt. 

Anonymkode: dcd88...453

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder egentlig folk å stjele iPhones? De er jo helt låst ned om de blir stjålet, det eneste man kan bruke dem til uten passordet er en dyr bokstøtte 

Anonymkode: 0931c...f20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om telefonen var aktivert med FindMyPhone så er det kun eieren av kontoen som kan deaktivere dette og logge på med ny konto. Så iPhoner er sånn sett de tryggeste å ha om man blir frastjålet telefonen.

Med mindre tyven har låsekoden din..

Dersom du er skråsikker på at den er stjålet må du gjøre følgende:

- sikre deg tilgang til Apple-IDen din (endre passord)

- bytte passord på nettbank/BankID og e-postkontoen din

- kontakte telefonoperatøren din og blokkere SIM-kortet og bestille nytt

- sperre alle betalingskort du hadde sammen med telefonen

- melde tyveriet til politiet

 

En proff tyv er på jakt etter nyere iPhoner. De følger med på eieren ei kort stund og ser om de taster inn låsekoden. Så snart de har gjort de slår de til og stjeler telefonen. Med låsekoden tar de seg inn på telefonen, bytter iCloud passord og deaktiverer kontoen på den telefonen. I mellomtiden tester de ofte og bankapper og betalingsapper for å se hva de har tilgang til og tømmer det de klarer/rekker før telefonen tilbakestilles til fabrikkinnstillingene. En god lommetyv gjør dette på et par minutter. En skikkelig proff tyv klarer det på under et minutt fra de får tak i telefonen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Snublefot62 said:

En proff tyv er på jakt etter nyere iPhoner. De følger med på eieren ei kort stund og ser om de taster inn låsekoden

En profesjonell tyv ville brukt fryktelig lang tid på min telefon ihvertfall. Låsekoden brukes vel ikke annenhver dag engang... biometri er tingen. Tror jeg hadde blitt mistenksom om en person fulgte etter meg sååå lenge.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

En profesjonell tyv ville brukt fryktelig lang tid på min telefon ihvertfall. Låsekoden brukes vel ikke annenhver dag engang... biometri er tingen. Tror jeg hadde blitt mistenksom om en person fulgte etter meg sååå lenge.. 

Var derfor jeg påpekte tidsbruken etter de fikk tak i koden :)

Du vil være overrasket over hvor mange som fortsatt bruker kode som eneste pålogging. Og hvor ukritisk de er på å taste den inn på offentlige steder uten å gjøre det vanskelig for noen å få den med seg.

Et yndet sted for slike tyver er shoppingsteder og uteplasser. Det ene fordi folk må inn for å overføre penger eller sjekke saldo før de handler noe. Det andre pga promille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...