Gå til innhold

Følelsen av at rikfolk og griskhet har tatt monopol på mange fine steder i verden, som gjør de dyrt og mindre tiltalende å besøke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Cinque Terre i Italia har vurdert å innføre eller skal innføre maks antall på turister. Venezia har lagt på en større byskatt for å se om det hjelper. Det er demonstrasjoner på Kanariøyene, de innfødte har ikke lenger råd til boliger pga alle ferieleilighetene. I Barcelona er det også motstand mot turismen som nærmest drukner dem. Vi har også hatt avisoppslag om norske byer (Kristiansand?) og fjorder som plages av cruiseturister på gigaskip. I Lofoten er trafikken tett av bobiler som gjør det skummelt på sommerstid. 

Jeg fortviler over Norges turistsjefer som snakker om «god norgesreklame» og ønsker å trekke turister hit. Vi har nok allerede! Vi har et lite land med en smal stripe relativt urørt natur på kanten av et nedbygd, forurenset, overbefolket Europa. La oss verne om frisk skog, frie fjell og idylliske fjorder så godt vi kan, naturen er allerede hardt presset av boligfelt, motorveier og hyttebygging. 

Anonymkode: 61959...2fd

Men er dette steder rike mennesker har monopol på?

Fatter ikke disse svarene på HI, som ikke er relevant for tråden i det hele tatt....  Da vi diskuterer under reiseliv, og hva som er dyrt å besøke fordi rikingene har presset oss ut. 

Jeg har vært både i Cinque Terre og Venezia. Knapt brukt en krone noe steder, kun en og annen Gelato og en rimelig lunsj. Og transport inn, selvfølgelig, rimelig tog. 

Anonymkode: 34dbe...122

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var i Portofino for noen år siden, og som på bildet så lå det store yachter der, og selvfølgelig dyre luksusbiler stående rundt. Det føltes veldig ut som "Her er ikke jeg velkommen" og ødela litt av gleden. Selvfølgelig litt overdriving her, men ja.

Heldigvis er det mange andre fine steder å dra til! :)

Anonymkode: 751b9...1bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men er dette steder rike mennesker har monopol på?

Fatter ikke disse svarene på HI, som ikke er relevant for tråden i det hele tatt....  Da vi diskuterer under reiseliv, og hva som er dyrt å besøke fordi rikingene har presset oss ut. 

Jeg har vært både i Cinque Terre og Venezia. Knapt brukt en krone noe steder, kun en og annen Gelato og en rimelig lunsj. Og transport inn, selvfølgelig, rimelig tog. 

Anonymkode: 34dbe...122

Hva er "rikfolk" da? Snakker vi de superrike med milliardformuer? Eller snakker vi om folk som er rike sammenlignet med lokalbefolkningen?

Noe av grunnen til alle protestene i Barcelona var jo at vanlige leiligheter kjøpes opp av utleiere og leies ut til turister på Airbnb (eller lignende) til turister fremfor til vanlige innbyggere, siden turistene betaler langt mer enn lokalbefolkningen har mulighet til. Turistene er ikke nødvendigvis rikinger, men de fortrenger jo lokalbefolkningen.

Anonymkode: e1319...c4b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva er "rikfolk" da? Snakker vi de superrike med milliardformuer? Eller snakker vi om folk som er rike sammenlignet med lokalbefolkningen?

Noe av grunnen til alle protestene i Barcelona var jo at vanlige leiligheter kjøpes opp av utleiere og leies ut til turister på Airbnb (eller lignende) til turister fremfor til vanlige innbyggere, siden turistene betaler langt mer enn lokalbefolkningen har mulighet til. Turistene er ikke nødvendigvis rikinger, men de fortrenger jo lokalbefolkningen.

Anonymkode: e1319...c4b

Men igjen... Kan dere ikke lage en egen tråd om stakkars fastboende? 

Dette er reiselivsforumet. Og TS som føler at rikinger okkuperer stedene hun vil reise til. 

Anonymkode: 34dbe...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi var i Portofino for noen år siden, og som på bildet så lå det store yachter der, og selvfølgelig dyre luksusbiler stående rundt. Det føltes veldig ut som "Her er ikke jeg velkommen" og ødela litt av gleden. Selvfølgelig litt overdriving her, men ja.

Heldigvis er det mange andre fine steder å dra til! :)

Anonymkode: 751b9...1bb

Jeg elsket portofino, reiste gjennom på samme måte som cinque terre. Bodde heller litt utenfor rimeligere Rappallo. 

At du føler det på kroppen er jo på deg. Er det misunnelse? 

Elsker disse stedene. Også Monaco. Fine båter og hus, litt vindusshopping. 

Poenget er vel mulig at du og TS føler rikinger ødelegger, da dere egentlig ønsker dere livsstilen, ikke at dere ikke har råd til å se disse plassene? 

Anonymkode: 34dbe...122

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo såååå mange fine steder igjen i verden å reise til! Prøv Indonesia (unntatt Bali) i stedet for Thailand for eksempel. Man får jo selvsagt ikke hele turistinfrastrukturen når man reiser til plasser utenfor allfarvei, men man slipper å vasse i medturister. 

Anonymkode: d67e3...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, dette er ikke noe som opptar meg. 

Jeg reiser innenfor de rammene jeg har i budsjettet mitt, og blir stort sett fornøyd. Selfølgelig hadde det vært stas med et fantastisk resort på en privat middelhavsøy, men det er ikke innenfor rekkevidde, så hvorfor gidde å tenke på det? 

Anonymkode: ace50...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skylde på rike for egen udugelighet?

Skaff deg en bedre betalt jobb om det er så ille, det er svært få steder som "rike" driver opp prisene eller har til seg selv.

Om det er ett sted "rike" har tatt over så er det St.Barths, det er fortsatt åpent for alle å være der.  Men det sier seg selv at man blir bortvist om du går å plager verdens største kjendiser som årlig pleier være der. Prisene blir dratt opp fordi patetiske mennesker prøver få sine 15 sekunder med disse kjendisene, det er ikke kjendisene eller de rike sin feil.

Anonymkode: 64e37...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (13 timer siden):

Og dette mener du er «rikingene»? Dette er jo middelklassen som boltrer seg. 

Rikinger har ikke jeg snakket om, sjekk ab-kodene. Jeg forsøkte å opplyse den personen som kun hadde hørt om motstand mot turisme på Mallorca.

Anonymkode: 61959...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men er dette steder rike mennesker har monopol på?

Fatter ikke disse svarene på HI, som ikke er relevant for tråden i det hele tatt....  Da vi diskuterer under reiseliv, og hva som er dyrt å besøke fordi rikingene har presset oss ut. 

Jeg har vært både i Cinque Terre og Venezia. Knapt brukt en krone noe steder, kun en og annen Gelato og en rimelig lunsj. Og transport inn, selvfølgelig, rimelig tog. 

Anonymkode: 34dbe...122

Hvis du ser hva du selv skrev, så hadde du bare hørt om turisme-motstand på Mallorca. I den sammenheng ville jeg opplyse deg om at det er utbredt, og voksende oppmerksomhet rundt det. Det spiller ingen rolle hvor mye penget turistene har, de fortrenger lokalbefolkningen og oppleves som en belastning. Forstår at du ikke har fått med deg dette, men nå er du opplyst om det.

Anonymkode: 61959...2fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men igjen... Kan dere ikke lage en egen tråd om stakkars fastboende? 

Dette er reiselivsforumet. Og TS som føler at rikinger okkuperer stedene hun vil reise til. 

Anonymkode: 34dbe...122

Nå var det jo du som skapte behovet for opplysning ved å avsløre din uvitenhet om turisme-motstand :)

Anonymkode: 61959...2fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du ser hva du selv skrev, så hadde du bare hørt om turisme-motstand på Mallorca. I den sammenheng ville jeg opplyse deg om at det er utbredt, og voksende oppmerksomhet rundt det. Det spiller ingen rolle hvor mye penget turistene har, de fortrenger lokalbefolkningen og oppleves som en belastning. Forstår at du ikke har fått med deg dette, men nå er du opplyst om det.

Anonymkode: 61959...2fd

 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå var det jo du som skapte behovet for opplysning ved å avsløre din uvitenhet om turisme-motstand :)

Anonymkode: 61959...2fd

 

Vel, det var jeg som først skrev det i tråden 😜 

Så nå skal du opplyse meg om mitt eget poeng? 

Anonymkode: 34dbe...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

 

 

Vel, det var jeg som først skrev det i tråden 😜 

Så nå skal du opplyse meg om mitt eget poeng? 

Anonymkode: 34dbe...122

Du skrev at du bare hadde hørt om det på Mallorca. Jeg opplyste om at det er utbredt og stigende.

Anonymkode: 61959...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du skrev at du bare hadde hørt om det på Mallorca. Jeg opplyste om at det er utbredt og stigende.

Anonymkode: 61959...2fd

Nei. Jeg skrev at jeg umiddelbart kom på, jeg presenterte ikke en utømmende liste. Særlig da dette temaet er fullstendig avsporing fra HI. 

Pust, du, og så stopper du avsporingene 😅  

Anonymkode: 34dbe...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei. Jeg skrev at jeg umiddelbart kom på, jeg presenterte ikke en utømmende liste. Særlig da dette temaet er fullstendig avsporing fra HI. 

Pust, du, og så stopper du avsporingene 😅  

Anonymkode: 34dbe...122

Jeg skjønner ikke hva du kverulerer på egentlig.

Anonymkode: 61959...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 22.36):

Oppsummert er du sint fordi "rikinger" har monopol på den dyreste restauranten på Hawaii? Uten å egentlig vite hvor det er, eller om det i det hele tatt er et sted du kunne tenkt deg å besøke om det var innenfor ditt budsjett. 

Dette må være dagens dummeste her inne... 

Anonymkode: 34dbe...122

Jeg er ikke sint. Du virker derimot litt amper.

Her blander du nok enten brukere (jeg er ikke TS), eller så er det bare ren stråmannsargumentasjon. Bare det å begynne å mene at du vet at jeg ikke kunne tenke meg å reise til Hawaii. Hva vet du om det.

Jeg skrev tidligere at mange steder kan sies å være ødelagt av turisme generelt, ikke bare de rikeste.

Det jeg påpekte var bare at jeg synes du spiller litt dum når du later som det ikke finnes steder som kun er for de rikeste, noe som gjør at det for andre er mindre tiltalende eller for dyrt. 

Du kan nesten sitte og glo på ethvert random feriested og se at oi, der er den fineste stranda og beste beliggenheten, men der koster alle hotellene psycho mye og det ligger bare masse feite russike oligarker med horene sine rundt bassenget.

Anonymkode: 40b12...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...