Gå til innhold

Tvillinger og konfirmasjon. Hvordan løse dette praktisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynner å planlegge litt i forhold til jentenes konfirmasjon.  Vi vet jo ikke hva de velger (kirkelig, borgelig) men pga familie som bor over hele landet må vi ha ett selskap, ellers risikerer vi at bare den ene får disse gjestene. 

Men de er veldig ulike, har ulik smal, og spesielt den ene vil være litt uavhengig søstra si. 

Så hvordan gjøre dagen spesiell for begge, uten å måtte holde 2 selskap? Å ha en lørdag og en søndag går heller ikke da folk må reise søndag. 

Anonymkode: 0f486...b19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De må ha selskap sammen hvertfall. Tenker de begge kan få velge ting de liker og sette det sammen i ett. 
evt halve bordet med rosa servietter og det andre i blått hvis det er slike ting de ønsker. 
 

Anonymkode: 30cd5...446

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor er borgerlig konfirmasjon om våren og kristen konfirmasjon om høsten, så hvis det er slik der dere bor, og de velger hver sin type konfirmasjon, ville vi hatt to selskap med fire-fem måneders mellomrom.

Jeg har tre barn, yngste ble konfirmert i fjor, og selskapene var ganske like selv om barna er ulike. Vi brukte de samme dukene, tøyserviettene, serviset osv selv om de sikkert hadde valgt ulikt hvis de hver for seg skulle handlet slike ting. 

Skal de konfirmeres samme sted ville ønsket samme dag til begge, og skal de konfirmeres med feks en ukes mellomrom ulike steder ville jeg hatt selskapet en tredje helg, og et lite arrangement (feks middag ute med bare kjernefamilien hvor de får velge hvert sitt sted) på selve dagen.

Anonymkode: ba653...0cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De må ha selskap sammen hvertfall. Tenker de begge kan få velge ting de liker og sette det sammen i ett. 
evt halve bordet med rosa servietter og det andre i blått hvis det er slike ting de ønsker. 
 

Anonymkode: 30cd5...446

Enig i dette.
Ang mat må det bare møtes på halvveien tenker jeg, de må lære seg at livet handler ikke bare om dem selv, men at man må regulere seg å ta hensyn. Ved å velge kokdtbord/tapas kan de velge halvparten hver, om de ikke blir enige må det evt avgjøres ved loddtrekning. Kakebordet er det bare å legge inn like antall ønsker. Konfirmasjonskaken kan enten deles eller kjøpes/lages en til hver. Trenger ikke lage problemer allerede, det er bare å lære de først som sist at her må det faktisk samarbeides fordi gjestene vil komme i ETT selskap. Et gavebord til hver konfirmant selvfølgelig.

Anonymkode: aa829...dd2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville holdt ett selskap, og så delt opp best mulig i det selskapet. At de ikke sitter sammen under seremonien. Hvert sitt gavebord. Velge halvparten av kaker hver på kakebordet. Hver sin hovedkake etter egen smak, stående på hver ende av bordet (så kan de få tatt bilder alene med sin kake).

Bordsettingen litt avstand imellom dem, for eksempel foreldre imellom, eller lag to "hovedender" av bordet.

Mat kan man ta litt fra begges ønsker. Hvis den ene vil ha kylling og den andre biff, så kan man enten ha forrett og hovedrett, eller at gjestene melder seg på hvilken hovedrett de vil ha (vanlig i bryllup i USA). Tapas eller buffet gjør det enklere, da kan begge få sine favoritter.

Begge får hver sin tale fra foreldre, ikke en felles. 

Altså splitte alt og unngå felles utenom samme dato.

 

Anonymkode: 31956...812

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat og kaker skal nok gå fint vil jeg tro. De liker mye av det samme, og koldtbord er en ganske sikker vinner, da man kan blande. Og hver sin hovedkake, hvert sitt gavebord o.l vil det uansett være.

Er mest i forhold å kombinere ulike stiler i pynt, bildekavalkader o.l (skal man ha en for den ene, og en ny for den andre, eller blande bildene?)  Samme med taler, å få delt det opp slik at de ikke føler seg som den ene av 2, men som sitt eget individ. Men likevel på jeg passe litt på tiden, da vi ikke kan ha lengden som to konfirmasjonsfester, da besteforeldre er gamle,  og klarer ikke å sitte så lenge. Men om det skal være taler individuelt, bilder individuelt, sanger individuelt o.l så går det jo mye lengre tid. 🙈 Alt man skal komplisere 😅

Den ene har allerede utrykket ønske om å ha sin egen feiring, mens den andre ikke bryr seg så mye om det. Siden det ikke går mtp reisende familie så må jeg få det i havn på en god måte slik at begge føler seg sett. 😅

Både borgerlig og kirkelig er i mai hos oss, men det kan jo havne på ulike dager.  Da må vi jo velge feiring en av dagene, og evt gå ut og spise o.l på den andre. 

Vært kjekt å høre fra andre tvillingforeldre hvordan de har løst det?

Anonymkode: 0f486...b19

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De bør ha selskapet samme dag synes jeg, for å gjøre det enklest mulig for gjestene.

Anonymkode: 4c437...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Begynner å planlegge litt i forhold til jentenes konfirmasjon.  Vi vet jo ikke hva de velger (kirkelig, borgelig) men pga familie som bor over hele landet må vi ha ett selskap, ellers risikerer vi at bare den ene får disse gjestene. 

Men de er veldig ulike, har ulik smal, og spesielt den ene vil være litt uavhengig søstra si. 

Så hvordan gjøre dagen spesiell for begge, uten å måtte holde 2 selskap? Å ha en lørdag og en søndag går heller ikke da folk må reise søndag. 

Anonymkode: 0f486...b19

Velge hver sin farge på serviettene og sitte det annenhver? (om de matcher litt), samme med lys og annen pynt. 

 

Anonymkode: 548dd...125

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er med i Tvillingmødre på Facebook, så spør der 😊Der er det nesten garantert noen som har hatt samme problemstilling som deg 

Anonymkode: 2e711...f18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tvilling og vi hadde felles selskap. Selvom vi var uenig om pynt osv så måtte vi bare komme til enighet og møtes på midten. Hele livet har vi delt og var derfor ikke rart for oss at denne dagen var oppmerksomheten delt på oss begge også. Ang mat så var vi ikke så mye med å bestemme, tenkte at alt som blir servert er godt uansett. Tror vi hadde koldtbord, da var alle fornøyde uansett.

Anonymkode: 7a614...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en kristelig og en borgelig konfirmant. :) Tvillinger av ulike kjønn som har hatt litt ulike vennegjenger og valgte litt forskjellig, det gikk greit. 

Vi fikk ordnet samme helg, men ulik dag da humanistisk seremoni går på lørdager her. På grunn av gjester med reisevei valgte vi da selskap lørdag, for å gi tilreisende mulighet til å reise etter kirka søndag.

Vi ble enige om dette tidlig, og begge konfirmantene var fornøyde med det. Helt ærlig tror jeg ikke noen av de var spesielt gira på to lange familieselskaper rett etter hverandre. 

Borddekning og pynt hadde ingen av de sterke meninger om, så det fikset jeg. De ønsket ulike retter (en ville ha gryterett, den andre koldtbord), så der fikset vi begge deler, noe som egentlig var like greit da det er en del allergier og spesialdietter ute og går i familien, så det er liksom aldri feil med noe å velge mellom. 

De hadde ulike ønsker om lokale, men der fikk jeg overtalt dem til et annet som var bedre egnet pga. antall gjester. Men slike diskusjoner tror jeg ikke er unikt for tvillinger egentlig, hører fra de som har andre barn også at det kan bli diskusjoner der ungdommen vil ha noe som egentlig ikke passer, eller søsken som blir misunnelige på yngre søsken som får en «bedre» konfirmasjon fordi foreldrene har fått bedre råd i mellomtiden etc. etc. 

Anonymkode: b8299...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i konfirmasjonen til jente/gutt tvillinger som er veldig forskjellige, der hadde de dratt inn litt av begge i helheten. Det var veldig fint at det var elementer fra begge. Alt av taler og sanger ol var kortet ned på antall, rett og slett. Man må nok ha noen slike kompromisser, men tror det fort løser seg på en god måte så lenge man prater om det. 

Anonymkode: 557fa...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to tvillingpar i søskenflokken. Gutt/jente og jente/jente.  
måtte ha konfirmasjon samme dag. Valgte en borgerlig og en i kirken, som var 2 ulike helger fikk vi beskjed om at det ble loddtrekning om hvilken helg selskapet ble. 
 

vi fikk velge mat og kaker, så ble 50/50. Pynt var vi ikke så opptatt av; så det ble ordnet sammen med mamma. Konfirmasjonskaken ble et bilde av tvillingparet sammen. 
 

tror aldri jeg følte meg snytt fordi jeg måtte dele dagen og selskapet med broren min😅 var fornøyd bare jeg fikk mitt å si på maten, og jeg fikk gaver😂 

Anonymkode: 3d62c...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...