Gå til innhold

Våkner etter 5.40/ 5.50 min søvn føler meg uthvilt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg våkner automatisk for tidlig. Prøver å sovne tilbake, få to timer til. Noen ganger klarer jeg, men for det meste ikke. 

Noen som har tips om hvordan jeg kan sove lenger? Jeg gar slitt med verre søvn problemer, så dette er jo ikke så verst, men jeg virkelig ønsker å komme meg opp i 6/7/8 timer. Hodet sier nei.

Anonymkode: 05ce2...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg våkner automatisk for tidlig. Prøver å sovne tilbake, få to timer til. Noen ganger klarer jeg, men for det meste ikke. 

Noen som har tips om hvordan jeg kan sove lenger? Jeg gar slitt med verre søvn problemer, så dette er jo ikke så verst, men jeg virkelig ønsker å komme meg opp i 6/7/8 timer. Hodet sier nei.

Anonymkode: 05ce2...d9e

Mente selvfølgelig 5.50 timer 😅

5 timer 50 min skulle det stå. 

Anonymkode: 05ce2...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det samme selv, funnet ut det er fordi jeg ikke stresser kroppen nok på dag tid. Med stress så mener jeg både positiv og negativt, altså oppgaver, jobb, trening , sosialt med mer. Lever litt tilbaketrukket og rolig liv, trener og jobber da🙂
 

var på et kurs for noen dager siden da var jeg tilbake til 8 timer søvn, men i hverdagen uten stimuli og utfordringer er jeg uthvilt på 5-6 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du våkner utvilt etter nesten seks timers søvn, våkner du jo ikke for tidlig. Søvnbehov er individuelt, alle behøver ikke like mye. Hvis du våkner etter seks timer og ikke er uthvilt, da har du våknet for tidlig.

Anonymkode: 388b1...ec7

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler deg uthvilt og du har sovet over 5 timer så er det ingen grunn til at du skal fortvile eller streve med å sove lenger. Bare stå opp. Dette er ikke noe problem.

Anonymkode: 85f51...ef0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da er det slik da. Leste vel et eller annet sted at man bør sove 8-10 timer ettersom er det dårlig for hjernen.  

Med hensyn til aktivitet, stemmer det ikke for meg. Sover nesten litt dårligere om jeg er aktiv hele dagen. 

Anonymkode: 05ce2...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk for svar. Da er det slik da. Leste vel et eller annet sted at man bør sove 8-10 timer ettersom er det dårlig for hjernen.  

Med hensyn til aktivitet, stemmer det ikke for meg. Sover nesten litt dårligere om jeg er aktiv hele dagen. 

Anonymkode: 05ce2...d9e

Søvnbehov, og hvor lang tid man bør sove, hvor jeg også har lest at åtte timer er det beste for alle😅🤷‍♀️ Det er også normalt å ha litt mindre søvnbehov den lyse årstiden vi er inne i nå. Og er du under 10 år eller over 60 år, er det ganske normalt å sove mindre/ våkne tidligere enn tenåringer og i overgangsalderen. Poenget mitt er at kroppen din forteller deg når du har sovet nok. Føler du deg uthvilt når du våkner er det nesten 6 timer som er ditt behov akkurat nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar. Da er det slik da. Leste vel et eller annet sted at man bør sove 8-10 timer ettersom er det dårlig for hjernen.  

Med hensyn til aktivitet, stemmer det ikke for meg. Sover nesten litt dårligere om jeg er aktiv hele dagen. 

Anonymkode: 05ce2...d9e

8-10 timer er anbefalingen for større barn og tenåringer, ikke voksne.

Anonymkode: 85f51...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

8-10 timer er anbefalingen for større barn og tenåringer, ikke voksne.

Anonymkode: 85f51...ef0

Spørs litt hvor man leser. 

Anonymkode: 05ce2...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange som bare trenger 5 - 6 timer søvn. Er gift med en sånn 🙂. Sikkert ikke et stuerent råd, men prøv med en allergitablett på kvelden, om du sover dårlig. Zyrtec. Sliter med søvn, så hender jeg tyr til det.

Anonymkode: 7ed8e...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...