Gå til innhold

Hvor mye skader det å ta seg en røyk "innimellom"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sluttet å røyke etter å ha røyket fast over halve livet (begynte da jeg var 14, er nå 31). Problemet er bare at jeg har så utrolig lyst til å kunne ta meg en røyk for eksempel når jeg er ute og tar noen pils med venner, noe som kanskje skjer en gang annenhver måned. 

Skader det lungene veldig å røyke noen sigaretter omtrent en gang annenhver måned? Jeg vil jo ikke ødelegge de friskere lungene jeg jobber så hardt for å få ved å slutte. 

Det kan jo hende jeg ikke synes det er noe godt lengre etterhvert og mister lysten, men nå virker det helt uoppnåelig å ikke kunne ta noen sigaretter en sjelden gang i sosiale settinger. 

Anonymkode: a4ed9...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mest sannsynlig at du begynner å røyke mer og mer av å ta en røyk innimellom enn at du mister lysten, er min erfaring...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å røyke er noe av det dummeste du kan gjøre mot kroppen din. 

Anonymkode: 56400...2ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øker blodtrykket, øker sjansen for sykdom og øker risiko for at du begynner å røyke fast. 

 

"The British Doctors' Study, en banebrytende langtidsundersøkelse som startet i 1951, fulgte omkring 40 000 mannlige leger over flere tiår for å studere effektene av røyking. Resultatene fra denne studien har vært avgjørende for å fastslå sammenhengen mellom røyking og ulike helseutfall. Den viste at selv "lett" eller sporadisk røyking øker risikoen for flere sykdommer, inkludert lungekreft og hjertesykdommer. Risikoen øker med mengden sigaretter røykt og varigheten av røykevanen, men ingen nivå av røyking ble funnet å være uten risiko"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymMisbruker said:

Alt med måte. 

Egentlig ikke 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig,  heeeelt ærlig, tror du at du greier å ikke tryne tilbake til fulltid røyker? 

Anonymkode: 17dfb...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jane78 said:

Egentlig ikke 

Noen er Stor røykere og lever lenge. Så.. Går sikkert fint. 

Alkohol hver helg er farligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymMisbruker skrev (1 minutt siden):

Noen er Stor røykere og lever lenge. Så.. Går sikkert fint. 

Alkohol hver helg er farligere. 

De hadde uansett hatt bedre helse om de ikke hadde gjort det.

Anonymkode: 9e704...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ta en røyk eller to når jeg var ute med venner en sjelden gang, og det etter at jeg hadde sluttet. Etterhvert begynte de å smake vondere og vondere, og jeg sluttet helt å festrøyke også. 

Men, dette er nok veldig individuelt. Festrøyking kan jo føre til at du begynner å røyke igjen, spesielt om du ender opp med å kjøpe en pakke i fylla og tar den med hjem. Du vet kanskje selv om du risikerer å begynne og røyke igjen om du festrøyker eller ikke. Om du velger å festrøyker en tid, så bør du definitivt sette opp et system hvor du unngår å kjøpe egen pakke du tar med deg hjem etter festen. Da er det en løsning at du vippser en venn for noen sigaretter fra de på forhånd, for eksempel.

Det beste er jo å slutte helt, men om du ikke er klar for det enda, så bør du ha regler på plass som gjør at du ikke kjøper egen pakke når du drikker.

Og ja, hver sigarett har jo en negativ effekt på helsa.

Anonymkode: 6137e...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta en røyk en sjelden gang er neppe livsfarlig, men det er naivt å tro at du kommer til å klare å holde deg til en røyk av og til når du faktisk har vært avhengig over halve livet. Det at du i det hele tatt tenker på det, viser at du fremdeles har et psykisk savn etter tobakk. Glem det, slå det fra deg, og venn deg til tanken på at du er fri fra røyken.

Anonymkode: ac3df...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...