Gå til innhold

Moren til bonusdatter gir meg aldri et oppmuntrende ord

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva mener du jeg bør gjøre da når jeg bor sammen med jenta halve tiden av hennes liv?

Skal jeg sitte på en stol i et hjørne og ikke snakke til henne, eller ikke svare når hun snakker til meg?

Skal jeg være usynlig?

Fortell meg hvordan du mener jeg/bonusmødre skal oppføre seg når de bor sammen med partnerens barn?

Ts

Anonymkode: 251eb...a71

Du skal fortsette å gjøre den gode jobben du gjør som omsorgsperson for stedatter. Fordi det er en selvfølge å ivareta unger man har omsorgsansvar for. Fordi det er det etisk riktige å gjøre. Fordi du er et menneske som evner å vise omsorg. Fordi du er glad i henne og bryr deg om henne.

Ikke for å få takksigelser fra jentas mor for at du gjør det som er en selvfølge at du skal gjøre når du har valgt å gå inn i et forhold til en mann med barn fra før.

Anonymkode: 0958b...fa3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg skrev det for å irritere de som har stilt meg de samme dømmende spørsmålene om og om igjen, der de tar mødre i forsvar uansett, for det er alltid farens eller bonusmorens ansvar mener de.

Noen av svarene ble bare for dumme rett og slett.

I en del yrker har man ikke lov å ha privat tlf med seg på jobb, ergo er man ikke tilgjengelig hele tiden, men det er hans feil selvfølgelig.

At han laget middag til oss mens jeg var i fjæra med jentene, er også feil for som far skal han alltid være til stede.

At bilen vår ble påkjørt og skadet da den stod parkert på gaten under ferie, er heller ikke lov for da er man en dårlig far/forelder som ikke passer på at slikt ikke skjer.

Jeg orket bare ikke svare saklig etter sånne svar.

Ts

Er det slik du gjør mot mor til barnet også ? Stiller du spørsmål til henne også for å irritere og provosere ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva er det du tror skjer om du gir noen litt for mye ros eller viser for mye takknemlighet?

Anonymkode: e898a...da1

Da er det far sin oppgave å rose stemor. Ikke mor sin oppgave

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva mener du jeg bør gjøre da når jeg bor sammen med jenta halve tiden av hennes liv?

Skal jeg sitte på en stol i et hjørne og ikke snakke til henne, eller ikke svare når hun snakker til meg?

Skal jeg være usynlig?

Fortell meg hvordan du mener jeg/bonusmødre skal oppføre seg når de bor sammen med partnerens barn?

Ts

Det er far sin oppgave å formidle og kommunisere med mor, ikke din. Det er far som til syvende og sist skal ta avgjørelser ang barnet.  

Jeg kjenner et par hvor den nye partneren (stemor) tar alt for mye plass og overkjører far i forhold til barnet sitt og kommunikasjonen mellom biomor. Ikke greit synes jeg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da, det er fint å takke og rose andre (kanskje, noen ganger, ikke i ett sett). Jeg hadde nok takket deg. (Men jeg tror jeg hadde ledd høyt hvis en bonusmor hadde takket meg for å gjøre ting for min egen datter).

Uansett så føler ikke akkurat denne moren behov for å takke deg for alt mulig. Hvorfor kan du ikke bare akseptere at sånn er det? Det kommer nok ikke til å endre seg. Du er tydeligvis en person som trenger veldig mye feedback og ros. Du må nok begynne å tenke annerledes om hva som motiverer deg. Du får tenke at dette gjør jeg for stedatter, ikke for moren hennes. 

Anonymkode: 022bc...f81

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig sært.

Du tar jo på deg mer ansvar for jenta enn du burde ha, fordi faren er dust og lite flink med henne, kommuniserer ikke med mor og generelt gjør ikke jobben som en god far.

Hvorfor gidder du å være sammen med en sånn mann?

Du kommer også til hinder for at relasjonene mellom far og datter, og far og ex må jobbes med, fordi du glatter over og tar på deg roller som ikke er dine.

Også attpåtil forventer du takk og takknemlighet fra ex’en……?

Utrolig merkelig,

Det er noe veldig rart og usunt over hele dynamikken her.

Lurer veldig på hvordan denne historien ser ut fra morens vinkel…… Du overkjører jo også henne i en del ting skjønner jeg. Tipper takknemlighet ikke er den følelsen hun sitter med oppi dette.

Anonymkode: d1638...2ee

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Utrolig sært.

Du tar jo på deg mer ansvar for jenta enn du burde ha, fordi faren er dust og lite flink med henne, kommuniserer ikke med mor og generelt gjør ikke jobben som en god far.

Hvorfor gidder du å være sammen med en sånn mann?

Du kommer også til hinder for at relasjonene mellom far og datter, og far og ex må jobbes med, fordi du glatter over og tar på deg roller som ikke er dine.

Også attpåtil forventer du takk og takknemlighet fra ex’en……?

Utrolig merkelig,

Det er noe veldig rart og usunt over hele dynamikken her.

Lurer veldig på hvordan denne historien ser ut fra morens vinkel…… Du overkjører jo også henne i en del ting skjønner jeg. Tipper takknemlighet ikke er den følelsen hun sitter med oppi dette.

Overkjører?

Jeg gjør det som må gjøres når jenta er hos oss.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Overkjører?

Ts

Og sånn er det for alle foreldre. Utenom de som prioriterer andre ting selv om de har barn som trenger ekstra hjelp. Det er bra du tar din rolle seriøst. Men det er også helt normalt og vanlig. Man er ikke bedre enn andre fordi man gjør så godt man kan. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Overkjører?

Ts

Du er her fortsatt ja. Hvorfor sletter du ikke privat informasjon om datteren din?

Dersom biomor der dette innlegget, håper jeg at hun går til sak. Det samme kan datteren gjøre for å dele privat informasjon uten hennes samtykke. Også din mann, men han virker det å være lite tak i..

Du bryr deg om å forsvare deg sjøl, men ikke å beskytte ungene din! 🤢

Anonymkode: d6600...70e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har prøvd tena og menstruser.

Ts

Mens truser holder ikke tiss godt kun evt skvetting 

Gymo har noen men antar hun tisser for mye til å bruke de (200ml)

Høres ut som hun trenger proff hjelp typ alarm laken m m selv om det koster er det verdt det for hennes del.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Overkjører?

Ts

Du gjør det du mener må gjøres når jenta er hos dere - og du har selv fortalt om at noe av det er ikke mor enig i.

Når det er far som i hovedsak burde fylt omsorgs og oppdragerrollen for jenta, og far som burde ha dialog med barnets mor.

Du presser deg inn i relasjoner du ikke har noe med å gjøre.

Og attpåtil forventer du ros fra en for deg utenforstående for å gjøre det.

Fryktelig merkelig hele opplegget.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du gjør det du mener må gjøres når jenta er hos dere - og du har selv fortalt om at noe av det er ikke mor enig i.

Når det er far som i hovedsak burde fylt omsorgs og oppdragerrollen for jenta, og far som burde ha dialog med barnets mor.

Du presser deg inn i relasjoner du ikke har noe med å gjøre.

Og attpåtil forventer du ros fra en for deg utenforstående for å gjøre det.

Fryktelig merkelig hele opplegget.

Nå kan det være at jeg tar feil altså. Men Kan jo tenkes at far i bildet her rømmer fra farsrollen og fra vanskene datteren har, og fra kommunikasjon med mor, inn i en jobb med ugunstige og vanskelige arbeidstimer. Mange menn synes familielivet er bare slit og stress og siden jobb er lettere å mestre fordi det handler om kunnskap og ikke så. Mye pedagogikk og emosjonelt arbeid. Det er mye vanskeligere og krevende å møte et barn med alvorlig angst. Datter våkner om nettene og far har lagt opp til at stemor tar seg av det, og stemor godtar men føler seg som en martyr som sliter sånn med barna som far rømmer fra. Far sier flink er du, så bra du ordner det, fordi da slipper han. 

Og så er det mor som sikkert er frustrert over at far er sånn, og vil at han skal ta farsrollen mer seriøst, men det vil hn ikke høre noe om, så han vil ikke kommunisere med henne. Stemor føler seg ikke sett, og føler seg sveket av mor fordi hun tar tross alt vare på barna hennes siden mannen rømmer fra opplegget. Tror det er sånn bramnslokking fra dag til dag, slit og frustrasjoner og alle voksne er slitne. Og far rømmer til jobben. 

Dere trenger nok skikkelig hjelp med datteren, og far må våkne og ta ansvar og de voksne må te seg som voksne og snakke sammen for å få mest mulig harmoni. Mor og far har hovedomsorg. Stemor skal ikke slite seg ut. Og så må de se på hun på 14 med angst, finne ut hva hjelpemidler som må til for å gjøre livet lettere. Koste hva det koste vil Far jobber mye og har råd til det. og far må begynne å ta henne mye mer seriøst. 

Endret av lillevill
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (2 timer siden):

Nå kan det være at jeg tar feil altså. Men Kan jo tenkes at far i bildet her rømmer fra farsrollen og fra vanskene datteren har, og fra kommunikasjon med mor, inn i en jobb med ugunstige og vanskelige arbeidstimer. Mange menn synes familielivet er bare slit og stress og siden jobb er lettere å mestre fordi det handler om kunnskap og ikke så. Mye pedagogikk og emosjonelt arbeid. Det er mye vanskeligere og krevende å møte et barn med alvorlig angst. Datter våkner om nettene og far har lagt opp til at stemor tar seg av det, og stemor godtar men føler seg som en martyr som sliter sånn med barna som far rømmer fra. Far sier flink er du, så bra du ordner det, fordi da slipper han. 

Og så er det mor som sikkert er frustrert over at far er sånn, og vil at han skal ta farsrollen mer seriøst, men det vil hn ikke høre noe om, så han vil ikke kommunisere med henne. Stemor føler seg ikke sett, og føler seg sveket av mor fordi hun tar tross alt vare på barna hennes siden mannen rømmer fra opplegget. Tror det er sånn bramnslokking fra dag til dag, slit og frustrasjoner og alle voksne er slitne. Og far rømmer til jobben. 

Dere trenger nok skikkelig hjelp med datteren, og far må våkne og ta ansvar og de voksne må te seg som voksne og snakke sammen for å få mest mulig harmoni. Mor og far har hovedomsorg. Stemor skal ikke slite seg ut. Og så må de se på hun på 14 med angst, finne ut hva hjelpemidler som må til for å gjøre livet lettere. Koste hva det koste vil Far jobber mye og har råd til det. og far må begynne å ta henne mye mer seriøst. 

Takk!

Ja, her tror jeg du treffer spikeren på hodet, og beskriver den følelsen av at noe er veldig ugreit her mye bedre enn jeg klarte.

Dette virker først og fremst å være et problem med far/partner som svikter ungen sin.

TS vil ikke få takk fra mor for å dekke inn det ansvaret far egentlig har.

Og far bare gir henne ros og takker - så slipper han unna alt som er krevende med barnet og relasjonen til både datter og barnets mor.

TS kan føle seg som martyr så mye hun vil oppi dette - men det er en mann her som er dust, og TS muliggjør det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 16.33):

Tror generelt i livet, at du ikke skal forvente så mange gode ord fra eksene til din partner.

Anonymkode: f2d9c...868

Dette, det handler nok om at hun er en ex. Hadde uansett vært sjeleglad for en stemor som deg. Det er absolutt noe en ikke bør ta for gitt. Jo flere mennesker som er glad i mitt barn 💙 det kunne vært mye verre. 

Anonymkode: f7a1d...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du er her fortsatt ja. Hvorfor sletter du ikke privat informasjon om datteren din?

Dersom biomor der dette innlegget, håper jeg at hun går til sak. Det samme kan datteren gjøre for å dele privat informasjon uten hennes samtykke. Også din mann, men han virker det å være lite tak i..

Du bryr deg om å forsvare deg sjøl, men ikke å beskytte ungene din! 🤢

Anonymkode: d6600...70e

Da kan jo ingen skrive noe her inne hvis man ikke kan fremstille en anonym sak. Kan bare legge ned hele forumet. 

Anonymkode: f7a1d...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Skal jeg være usynlig?

Ts

Ikke bry deg om disse teite og kranglete kommentarene. Du gjør en flott jobb som bonusmamma, og fortsett med det. 
Er helt enig med deg at mor kan sette pris på alt du gjør. Det ha fler om folkeskikk. Men ikke bli lei deg om du ikke får en takk. Din bonus datter setter pris på deg og det er det viktigste. 
heier på deg 

Anonymkode: d55fe...743

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror vi kan konkludere med et par ting..

1. Denne tråden er full av bitre, forlatte damer med et anstrengt forhold til sine barns bonusmamma.

2. Det virker som om du gjør en veldig god jobb med jenta, kanskje tom bedre enn moren hennes..(?)

3. I en familie er man et TEAM uansett hvem sine barn det er snakk om. De fleste her inne skjønner tydeligvis ikke dette. Om faren kunne anstrengt seg mer, er en sak mellom dere 2 og IKKE biomoren. Hun er ikke en del av deres familie.

4. Biomor mangler folkeskikk. Punktum. Hun burde tenke på datterens beste, og det er å ha en ok relasjon til deg. 

5. Når det er sagt.. så er det nok ikke så mye du får gjort med en såkalt «vanskelig person». Jeg ville fokusert på bonusdatteren din og fortsette å ha en god relasjon til henne. Det er mye mer verdt enn å kaste bort tid og energi på en vanskelig dame, som uansett må velge sin måte å gjøre ting på.

6. Jeg hadde vært både glad og takknemlig om du var bonusmor til mine barn :)

Anonymkode: f1317...f5d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra opplysningene TS gir, trekker jeg følgende konklusjon:

TS skriver at "Mor sliter fortsatt 14 år etter at mannen forlot henne for en bedre dame (altså TS).

Mannen gikk altså fra ekskona som han da hadde et ett år gammelt barn med, og til "fordel" for TS.

Disse opplysningene kan få alle og en hver til å tenke seg hvorfor mor ikke har noe hjertelig forhold verken til sin eksmann eller til hans nye samboer/kone. Det er masse følelser involvert i dette, og TS venter at hun skal få ros for å være bonusmor til jenta tråden handler om.

Jeg reagerer også på mengden av informasjon som deles i tråden. Jenta har hest (eller hun driver i hvert fall med ridning), hun sminker seg mye, har problemer med å få venner, faren har en høy stilling, moren har hatt ny mann i ti år, osv. Det ligger masse informasjon her som kan føre til gjenkjenning, og det er ikke greit med tanke på de konkrete problemene den unge jenta sliter med.

Anonymkode: 66d2c...947

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere virkelig at faren til denne jenta driver og ringer stefaren i ett sett for å takke for alt han gjør for jenta? Ikke det nei. Er faren «vanskelig» også da, slik som mange mener at moren er?

Eller er det kanskje TS som har et litt unormalt behov for å få ros?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror dere virkelig at faren til denne jenta driver og ringer stefaren i ett sett for å takke for alt han gjør for jenta? Ikke det nei. Er faren «vanskelig» også da, slik som mange mener at moren er?

Eller er det kanskje TS som har et litt unormalt behov for å få ros?

Da kan man sikkert svare at "Men mor har ikke ny mann." Men det spiller faktisk ingen rolle om hun har det eller ikke, for man kan forestille seg situasjonen. Dette var et veldig godt poeng. Ringer far mor og evt stefar, for å skryte av dem og jobben de gjør?

Og er det mange her som er stemor, og blir ringt opp av mor for å få skryt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...