Gå til innhold

Moren til bonusdatter gir meg aldri et oppmuntrende ord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En ting til.. Selv om mange i tråden her tydeligvis tenker det er en selvfølge at man skal stille opp med tid og penger.. Hva skjedde med å vise litt takknemlighet? Jeg er veldig takknemlig når folk gjør noe eller tar med barna mine på noe, om det er vennefamilier, besteforeldre, tanter eller andre. Hvorfor kan man ikke vise takknemlighet over en bonusmor som faktisk prøver og gjør en god innsats for barnet?

Anonymkode: 96085...38c

Det er jo far som skal gjøre det, ikke mor!

Anonymkode: 2d76f...782

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

læreren og omtaler henne som Barbien i klassen,

K faen??

Anonymkode: 2d76f...782

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo far som er problemet her, ikke mor.

Anonymkode: 2d76f...782

Han gir også beskjeder til moren, men jeg gir mer utfyllende informasjon som jeg tenker hun setter pris på, men får aldri noe tilbake så skal slutte med det.

Ts

Anonymkode: 251eb...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

K faen??

Anonymkode: 2d76f...782

Jepp, læreren omtalte henne som jålejenta i klassen og sa hun var rene Barbien.

Ts

Anonymkode: 251eb...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har prøvd så godt jeg kan å støtte og snakke med jenta, hjelpe henne å finne venner gjennom aktiviteter og vi/jeg har tilrettelagt for at jenta og venninnene skal få gjøre fine aktiviteter sammen når jenta er hos oss.

Jeg gir jenta fine presanger både til jul og bursdager, tar henne med på Starbucks og kino både med og uten faren, shopping når hun trenger noe nytt, og jeg snakker med henne om pubertet og ting som er vanskelig som faren ikke er så god på.

Men er du god og snill med den hensikt å få kommentarer fra mannen sin eks? eller er du god og snill fordi det er naturlig, og fordi det gjør deg glad? 

 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er også jentas stemme i forhold til faren, da faren ser på jenta som yngre enn hun er og faren mener for eksempel at hun er for ung til å bruke bikini.

Faren liker heller ikke at hun bruker annen sminke enn neglelakk. Jeg er heller ikke fan av at tenåringsienter  bruker mye sminke, men neglelakk, mascara og lipgloss må være innenfor tenker jeg.

Jeg forstår ikke hvorfor dette har noe med moren å gjøre? Eller er det sånn at moren også synes mascara og lipgloss er ok? 

Du kan jo vise jenta hvordan hun kan sminke seg slik at det passer alderen. Feks ikke sort mascara, og hun kan ha "chapstick" som er farge på. Man mååå ikke ha glossy lepper i en alder av 14 år. 

Men du tenker at moren skal si at "ja det er så bra at du er uenig med far i hva som er greit for jenta vår mtp sminke." Eller kan det tenkes at hun er enig med far ??? Og at hun ikke liker at du er sånn imot hva DE ønsker for jenta akkurat nå? 

Jeg forstår ikke hvorfor en på 14 skal ha lipgloss og mascara. Men hadde forstått det om du heier på bruk av solkrem, hygiene produkter. Ikke ting som liksom gjør en dukkeaktig og damete. Hei fram selvstendighet, det å sette grenser, det å være feminist, det å studere, det å være omtenksom og ikke baksnakke og selvfølgelig det å høre på sine foreldre og respektere hva de ønsker.

Hadde forstått om du heia frem sånne GODE verdier og forventet cred for det.

Men du vil ha skryt for at du og jenta kjemper mot far sine ønsker... og av mor. :P Det er litt merkelig. 

Endret av lillevill
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Korrekt.

Fordi person B inntar rollen som mor egentlig skulle hatt, i den tiden dere er med barnet. Dersom person A hadde tatt over mors plass ville nok A fått den konsekvensen og. Samtidig ville B sannsynligvis fått ros dersom hun var naboen. Du er ikke naboen, du er ikke venninna, du tar mors plass og derfor er du ikke favoritten hennes, punktum. Get over it. 

Anonymkode: f0fb2...61b

Og jeg som har lært på KG at stemor iallfall ikke må tro hun skal ta mors plass! Hun må vokte seg vel for å gjøre mammating som tråkker mor på tærne. 

Stemmer ikke det? 

Anonymkode: 8f837...0d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En ting til.. Selv om mange i tråden her tydeligvis tenker det er en selvfølge at man skal stille opp med tid og penger.. Hva skjedde med å vise litt takknemlighet? Jeg er veldig takknemlig når folk gjør noe eller tar med barna mine på noe, om det er vennefamilier, besteforeldre, tanter eller andre. Hvorfor kan man ikke vise takknemlighet over en bonusmor som faktisk prøver og gjør en god innsats for barnet?

Anonymkode: 96085...38c

Jada. Jeg forstår det hadde vært en perfekt situasjon å bli sett for det gode man gjør. Men jeg tror at ofte så blir man ikke det, når man gjør fine ting for andre. Og så tror jeg at det er lurt å finne glede i å ha gode verdier og vite at man gjør noe bra for ungene. at ungene merker det og føler seg sett. Du er voksen, det er ikke lengre du som har førstepri i å bli sett. Det toget har liksom gått når man har blitt voksen, da er det en selv som skal se ungene. 

Men jeg forstår at det er hyggelig når voksne merker at du er snill og sier takk. Men det kan også være at du irriterer far og mor i å være uenig i det med sminken, feks. Kansje det er derfor de ikke skryter av deg ;D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å heller stå stødig i dine valg og prioriteringer ang ditt bonusbarn, heller enn å forvente blomster på døren. Ville heller klappet meg selv på skulderen og vært stolt !

Jenta kommer garantert til å tenke tilbake på deg som en av sine hovedomsorgsgivere, selv om du ikke er mor. 

Dersom du føler du ikke får kred fra din samboer, må du gi han et vink om det ❤️

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (24 minutter siden):

Men er du god og snill med den hensikt å få kommentarer fra mannen sin eks? eller er du god og snill fordi det er naturlig, og fordi det gjør deg glad? 

 

Jeg forstår ikke hvorfor dette har noe med moren å gjøre? Eller er det sånn at moren også synes mascara og lipgloss er ok? 

Du kan jo vise jenta hvordan hun kan sminke seg slik at det passer alderen. Feks ikke sort mascara, og hun kan ha "chapstick" som er farge på. Man mååå ikke ha glossy lepper i en alder av 14 år. 

Men du tenker at moren skal si at "ja det er så bra at du er uenig med far i hva som er greit for jenta vår mtp sminke." Eller kan det tenkes at hun er enig med far ??? Og at hun ikke liker at du er sånn imot hva DE ønsker for jenta akkurat nå? 

Jeg forstår ikke hvorfor en på 14 skal ha lipgloss og mascara. Men hadde forstått det om du heier på bruk av solkrem, hygiene produkter. Ikke ting som liksom gjør en dukkeaktig og damete. Hei fram selvstendighet, det å sette grenser, det å være feminist, det å studere, det å være omtenksom og ikke baksnakke og selvfølgelig det å høre på sine foreldre og respektere hva de ønsker.

Hadde forstått om du heia frem sånne GODE verdier og forventet cred for det.

Men du vil ha skryt for at du og jenta kjemper mot far sine ønsker... og av mor. :P Det er litt merkelig. 

Selvfølgelig heier jeg frem alt det du ramset opp, men problemet er at jenta vil ha full krigsmaling på hver dag når hun går på skolen, og det er ok for moren, men ikke for faren og for meg. Derfor har jeg forhandlet frem at jenta får ha litt sminke på som feks mascara, en blank lipgloss og neglelakk.

Jenta kan å sminke seg så noen tips fra meg trenger hun ikke, men hun har mye sminke på. Det er festsminke hver dag.

Ts

Anonymkode: 251eb...a71

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Selvfølgelig heier jeg frem alt det du ramset opp, men problemet er at jenta vil ha full krigsmaling på hver dag når hun går på skolen, og det er ok for moren, men ikke for faren og for meg. Derfor har jeg forhandlet frem at jenta får ha litt sminke på som feks mascara, en blank lipgloss og neglelakk.

Jenta kan å sminke seg så noen tips fra meg trenger hun ikke, men hun har mye sminke på. Det er festsminke hver dag.

Ts

Anonymkode: 251eb...a71

I Hi trekker du frem at synes moren burde gi mer positiv feedback til deg. Men moren er jo ikke enig med deg. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (8 minutter siden):

I Hi trekker du frem at synes moren burde gi mer positiv feedback til deg. Men moren er jo ikke enig med deg. 

Hun er nok kanskje fornøyd med ting jeg gjør for jenta hennes, som er langt viktigere enn å bestemme hvor mye/lite sminke hun skal få lov å bruke, men sier ikke noe til meg.

Jenta har ekstra utfordringer og vi er hos sovepsykolog, søvnsenter, bup og diverse utredninger.

I tillegg til dette mye styr med vennskap og mangel på vennskap, sengevæting og angst.

 

Ts

Anonymkode: 251eb...a71

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun er nok kanskje fornøyd med ting jeg gjør for jenta hennes, som er langt viktigere enn å bestemme hvor mye/lite sminke hun skal få lov å bruke, men sier ikke noe til meg.

Jenta har ekstra utfordringer og vi er hos sovepsykolog, søvnsenter, bup og diverse utredninger.

I tillegg til dette mye styr med vennskap og mangel på vennskap, sengevæting og angst.

 

Ts

Anonymkode: 251eb...a71

Har dere noe kontakt da? Og hva slags feedback og ros gir du til henne? Hva med far, hva slags feedback gir du og far til hverandre? Er dere en sånn familie der man plutselig kan si at "ja der gjorde du en god jobb. Bra!" 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (1 minutt siden):

Har dere noe kontakt da? Og hva slags feedback og ros gir du til henne? Hva med far, hva slags feedback gir du og far til hverandre? Er dere en sånn familie der man plutselig kan si at "ja der gjorde du en god jobb. Bra!" 

Jeg og far roser hverandre og har vært positive til moren, men det kommer ikke noe tilbake i retur. 

Ts

Anonymkode: 251eb...a71

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg og far roser hverandre og har vært positive til moren, men det kommer ikke noe tilbake i retur. 

Ts

Anonymkode: 251eb...a71

Du gir så lite info at det er vanskelig å vite om du har en realistisk forventning her. Men det virker som du ønsker et vennskap med moren og at du ikke helt får det til. Synes du generelt sett det er vanskelig å forstå deg på sosiale koder? Feks om du forventer en vennskapelig tone med absolutt alle uansett eller om det er ok om noen ikke vil det? 

Jeg tenker at om moren ikke vil ha en sånn tone med deg så er det bare sånn. Du kan ikke tvinge det fram eller skryte av henne for å få henne til å skryte av deg. 

Tror løsningen din er å tenke at det er godt nok at mannen skryter av deg. Jeg tror ikke du kommer til å få et njudelig vennskap med mor der hun kommer med skryt til deg for å bygge deg opp og vise at hun setter pris på deg. For hun er bare ikke sånn. 

Har hun kommunisert at hun vil ha skryt av deg da? 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de voksne har feil fokus her jeg. Det er fokus på en selv og skryt man skap få. Men ikke fokus på hvordan man kan løse problemer og gi gode tilbakemeldinger til barnet. Hvordan man kan bidra til god harmoni. Nei det er fokus på "men jeg trenger skryt" synes det er ganske merkelig. 🤔

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så å gjøre gode ting for barnet og sette fokus på hvordan man skal få mer skryt for dette, når mannen allerede gir masse skryt. Veldig merkelig og viser litt mangel på forståelse for følelser inne i bildet. Antageligvis har ikke mor så lyst å ha en sånn type relasjon med stemor. Og sånn er det for mange tror jeg. Jeg har fsktisk adhdbog kan forstå vanskene med å forstå det sosiale noen ganger, jeg er impulsiv, ærlig. Jeg elsker barn, og gjør det jeg kan for barna som er i livet mitt. Men det gjør jeg søren meg for at jeg elsker å glede barn. Ikke for å få skryt. Jeg er ikke sur for at folk ikke bygger meg opp. Eller forventer at folk skal få meg til å føle at jeg duger. Jeg vet jeg duger, jeg er mamma, jeg er 40 år. Jeg er selv ansvarlig for å tenke at jeg duger. Det er du og ts. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fordi det er en selvfølge at dere, som far og stemor, følger opp det ansvaret det er å ha barn. Han valgte å få barn, du valgte å gå inn i et forhold med barn, at dere følger opp jentungen er en selvfølge og ikke noe mor skal være takknemlig for.

Anonymkode: 0958b...fa3

Her på KG er det så om å gjøre å tråkke på TS å være kjip i alle tråder.. why?? 
Selvfølgelig bør mor til barnet sette pris på at en voksen person i barnets liv tar så godt vare på henne, som hun overhode ikke har juridisk ansvar for! 
Min mor er fantastisk med mine barn, og det har jeg påpekt og satt pris på ofte. Det er ikke en selvfølge. 
all ære til en fantastisk bonusmamma som gir henne en så god oppvekst og gir så mye av seg selv til jenta. 
det er ingen selvfølge

Anonymkode: d55fe...743

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her kommer enda et innlegg om forholdet mellom biologisk mor og bonusmor.

Jeg er bonusmor til en jente på 14 år, og jeg har vært i jentas liv siden hun var 6 år.

Jenta har opp gjennom årene hatt mye problemer med å finne seg venner og å holde på vennskap, og det har vært en del drama og triste stunder på grunn av dette.

Jeg har prøvd så godt jeg kan å støtte og snakke med jenta, hjelpe henne å finne venner gjennom aktiviteter og vi/jeg har tilrettelagt for at jenta og venninnene skal få gjøre fine aktiviteter sammen når jenta er hos oss.

Jeg gir jenta fine presanger både til jul og bursdager, tar henne med på Starbucks og kino både med og uten faren, shopping når hun trenger noe nytt, og jeg snakker med henne om pubertet og ting som er vanskelig som faren ikke er så god på.

Jeg er også jentas stemme i forhold til faren, da faren ser på jenta som yngre enn hun er og faren mener for eksempel at hun er for ung til å bruke bikini.

Faren liker heller ikke at hun bruker annen sminke enn neglelakk. Jeg er heller ikke fan av at tenåringsienter  bruker mye sminke, men neglelakk, mascara og lipgloss må være innenfor tenker jeg.

Jeg har aldri hørt ett positivt ord fra biologisk mor om at jeg er god og snill med jenta hennes, uansett hva det er.

Jentas tanter på farens side får blomster på døren og rosende ord bare de inviterer jenta med seg på H&M en sjelden gang eller inviterer henne når noen av deres barn har bursdag.

Én eller to ganger har hun kommentert til andre at faren er flink til å aktivisere datteren, men aldri sagt noe til han.

Hvorfor er mange biologiske mødre slik?

Anonymkode: 251eb...a71

Jeg vet ikke om mange er slik, men kan det tenkes at bio-mor bare tenker at dette inngår som en del av deg og fars oppdrag som barnets far og bonusmor? Altså at det ikke er noe å oppmuntre, for det er en helt naturlig del av deres jobb som voksne i hjemmet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Håper ikke du er sjef et sted. En liten takk, en tommel opp, en kommentar om at hun setter pris på hjelpen osv osv... Akkurat dèt er ikke for mye forlangt.

Anonymkode: a5d12...fbd

Jeg er selv tilhenger av å løfte andre opp og rose . Men når det gjelder omsorg fra stemor til et stebarn , er det noe jeg tar som en selvfølge . Vi har blitt en nasjon av folk med et voldsomt bekreftelsesbehov. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her på KG er det så om å gjøre å tråkke på TS å være kjip i alle tråder.. why?? 
Selvfølgelig bør mor til barnet sette pris på at en voksen person i barnets liv tar så godt vare på henne, som hun overhode ikke har juridisk ansvar for! 
Min mor er fantastisk med mine barn, og det har jeg påpekt og satt pris på ofte. Det er ikke en selvfølge. 
all ære til en fantastisk bonusmamma som gir henne en så god oppvekst og gir så mye av seg selv til jenta. 
det er ingen selvfølge

Anonymkode: d55fe...743

Jeg mener ikke å være kjip. Jeg prøver å være realistisk. Ts får gode ord fra den som betyr mest, og i familien gir de voksne og barna gode tilbakemeldinger til hverandre. Men TS vil at mor også skal gjøre dette. Og hun gjør ikke det. Så hva er løsningen? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...