Gå til innhold

Kjører daglig på vinterveier her jeg bor i Oppland fylke, men skal ned til Asker i morgen, må jeg bytte dekk for den turen? Pigg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor på en fjellgård i Oppland fylke, her er det fortsatt snø på veiene jeg kjører som gjør så jeg må ha på vinterdekk (pigg) skal ned å hente noe utstyr i Asker, kan jeg da risikere bot for piggdekkbruk? Må da isåfall bytte tilbake til vinterdekk når jeg kommer hjem igjen, noen som vet?

Anonymkode: b79ff...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, datoene som er satt er veiledende. Over der igjen har du ansvar for at bilen er skodd for kjøreforholdene. Kan se om jeg finner link.

Anonymkode: 2848c...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt noe bilder/video av føret hjemme hos deg, du eventuelt kan vise dersom du havner i kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.byttdekk.com/vinterdekk-lov-og-regler

Sitat

Vinterhalvåret regnes fra og med 1 november til mandag etter 2. påskedag.

Man skal ha vinterdekk om det er vintervei utover disse datoene. Kommer vinteren før eller holder i seg lengre en oppsatt dato er det viktigste å ha dekk med tilstrekkelig veigrep.

 

Anonymkode: 2848c...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bor på en fjellgård i Oppland fylke, her er det fortsatt snø på veiene jeg kjører som gjør så jeg må ha på vinterdekk (pigg) skal ned å hente noe utstyr i Asker, kan jeg da risikere bot for piggdekkbruk? Må da isåfall bytte tilbake til vinterdekk når jeg kommer hjem igjen, noen som vet?

Anonymkode: b79ff...4ea

Nei, det er helt umulig at det kan være snø på veier som har vert brøytet i hele vinter. Det har vert opp mot +12-14grd flere dager, i opp mot 1000meters høyde, og at sannsynligheten for at du har snø på veien er svært liten. Er godt kjent i gamle Oppland selv. Sett på sommerdekk og kjør.

Anonymkode: 16868...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du dokumentere at det er is og snø på gårdsveien din i morgen, så kan det nok hende at du kommer unna med det. Ellers: bytt dekk.

Oppland fylke finnes ikke. Det heter Innlandet nå, noe det har gjort i snart fire og et halvt år.

 

Anonymkode: 0fb8b...f9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...