Gå til innhold

Hva er de mest fancy middagene du bruker lage? Gjerne inkluder oppskrifter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er de mest fancy middagene du bruker lage? Gjerne inkluder oppskrifter om du har ☺️

Jeg er ingen god kokk men jeg har i det siste oppdaget at jeg har blitt veldig glad i å lage mat og har fått en interesse for det så derfor ønsker jeg å utfordre meg selv til å lage mer avansert og så kaldt fancy mat.

Det mest fancy middagene jeg har laget hittil er nok butter chicken og vårruller. Utenom det har jeg nok mest erfaring med å lage vanlige middager som kanskje ville en vil se på som litt kjedelige. Sånn som taco, spagetti, forskjellig med kyllingfilet, biffstrimler og laks med typisk potet eller ris og grønnsaker til.

Anonymkode: 47747...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke så god på fancy, er flinkere til å lage norsk tradisjonsmat 😄 Men om du har laget vårruller, så bør du prøve deg på empanadas! Spansk/Latin-Amerikansk/Portugisisk mat, laget med enten hvetemel eller maismel (jeg foretrekker maismel) som du kan fylle med ønsket kjøtt, ris/potet, kapers, løk, hvitløk, også friteres det. Krydres etter smak, men i hvert fall salt (forsiktig pga kapers) pepper, paprika og cumin. Du tar første bit, også fyller du den med litt hjemmelaget salsa, utrolig godt! 

Anonymkode: 62a38...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andebryst (ikke en hel and til bare meg), med hjemmelaget rødkål, sukkerbrunede poteter og saus. Det er, om ikke fancy, veldig godt. 

Alternativt andebryst med ovnsstekte båtpoteter, appelsinsaus og små, nye sukkererter (eller andre grønnsaker når sukkererter ikke er i sesong) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fancy eller komplisert du tenker på? 

Jeg tenker egentlig ikke på indisk som noe av dette, så litt vanskelig å svare. Krever jo en del ingredienser og steg, men ut over det er det bare tid det handler om. Om du liker indisk godt vil jeg anbefale ida grans hvitløksnaan, første gang jeg følte jeg lagde skikkelig godt naanbrød hjemme. 

Forrett av stekte kamskjell med blomkålpuré, bacon og spirer. Hovedrett av sukkersaltet laks, lett-syltede grønnsaker i ulike varianter, og pommes noisette, med en pepperrotkrem. Dessert creme brulé, og makroner til kaffe. Er vel mest fancy jeg har laget siste måneden. 

Det beste jeg lager som jeg ikke vil kalle fancy, men litt komplisert, er dumplings i ulike varianter, også soup dumplings med fyll. 

Anonymkode: 4c1b6...dea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lager sjelden eller aldri fancy som i avansert, komplisert gourmet, og liker enkelt og ren smak.

Men får alltid gode tilbakemeldinger på hjemmelaget pasta, hjemmelaget naan, egengravet laks, egenvispet smør, majoneser, oljer og dressinger laget i eget kjøkken, fritert kylling, thaisupper og ferske vårruller...

Det høres lite fancy ut, men i vårt moderne kjøkken med mye hel- og halvfabrikata; er det både gøy og litt eksklusivt å kunne servere noe som er laget mest mulig fra bånn.

Pasta med scampi, 4pers:

Ta ut frossen, rå scampi til tining, eller rens og gjør klar fersk scampi. 

4 egg - ca300gr mel (helst pastamel) - 1 ts salt: hell mel og salt i en vid bolle eller rett på benken. Lag en grop i melet og knekk eggene oppi. Rør forsiktig slik at eggene blander seg litt og litt med melet (jeg bruker et par spisepinner).

Etterhvert kan deigen blandes med fingrene og knas til en fastere deigklump. Ha mel tilgjengelig dersom deigen kjennes for klissete. Blir deigen for tørr, spe med litt vann (vær forsiktig, kanskje er det nok å ha vann på fingrene!).

La deigen hvile minst 30min, tildekket med lokk eller i en brød-/frysepose.

Varm smør i en panne/wok, ha oppi en håndfull hakket hvitløk, gul løk og ca én chili, la det surre til blankt (ikke steke). Slå ned varmen og la stå. (Ekstra fancy å bruke egendyrket såklart :D)

Deigen deles og kjøres til ønsket tykkelse og form i pastamaskin (anbefaler tagliatelle).

Eller for hånd: del deigen, kjevle den tynn (pepperkakedeigtynn), strø over mel, rull sammen og skjær i ønsket tykkelse. Rull ut båndene, og strø litt mel på dem. 

Ha oppi ferske, strimlet spinatblader, ruccola, (hakket koriander,) en dæsj sitronsaft, salt og pepper i løk- og chiliblandingen. La surre til spinaten har falt litt sammen. 

Kok opp godt saltet pastavann.

Ha pastaen i kokende vann, la den koke i ca 3min (smak til ønsket konsistens). Sil av vannet og bland forsiktig inn en god dæsj smør og oliven jomfruolje.

Ha scampi i panna med alt det andre, la det surre til de er akkurat passe varme og får en fersk rødfarge (men ikke overkokt og gummiaktige).

Bland alt sammen med pastaen og servér med baguetter og gjerne hjemmelaget godt smør (kan lages ved å vispe saltet fløte i en evighet) eller aïoli (ett romtemperert egg - 3dl nøytral olje - ts dijonsennep - 1ts sitronsaft - kjør i stavmikser til det tykner - rør inn finhakket/presset hvitløk etter ønske)!

Kan erstatte scampi med kylling, reker, laks eller hvit fisk.

Anonymkode: 228cc...db2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 11.51):

Hva er de mest fancy middagene du bruker lage? Gjerne inkluder oppskrifter om du har ☺️

Jeg er ingen god kokk men jeg har i det siste oppdaget at jeg har blitt veldig glad i å lage mat og har fått en interesse for det så derfor ønsker jeg å utfordre meg selv til å lage mer avansert og så kaldt fancy mat.

Det mest fancy middagene jeg har laget hittil er nok butter chicken og vårruller. Utenom det har jeg nok mest erfaring med å lage vanlige middager som kanskje ville en vil se på som litt kjedelige. Sånn som taco, spagetti, forskjellig med kyllingfilet, biffstrimler og laks med typisk potet eller ris og grønnsaker til.

Anonymkode: 47747...704

Jeg er veldig glad i disse oppskriftene når jeg skal lage noe annet enn typisk hverdagsmiddag.
 

https://www.bosh.tv/recipes/whole-cauliflower-katsu

https://www.bosh.tv/recipes/indian-style-pasta

https://www.bosh.tv/recipes/fresh-green-pesto-paella

https://www.bosh.tv/recipes/wusthof-spiral-tart (med den her kan man leke seg med de grønnsakene man liker/har for hånden så lenge de kan høvles. Eksempel søtpotet i forskjellige farger/regnbue gulrøtter/pastinakk/beter) 

Anonymkode: aeb78...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...