Gå til innhold

9-20 år er så lang tid det tar for en ånd å reinkarnere til et nytt liv

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Natta1980 said:

ser man på menneskets historie her på jorden, er det meste bare krig, fattigdom, sykdom, religiøs fanatisme mm.

det å reinkarnere for å gang på gang oppleve dette, er meningsløst.

hvilken religion er sann? ett liv som muslim, neste liv som hindu? lærer ingenting av det, blir jo bare frustrert, dessuten er religion menneskeskapt.

det eneste man til slutt lærer er å måtte overleve uansett hva. i likhet med en løve, elefant, og andre dyr.

Det negative er det en mening med. det er ikke krig, fattigdom og sykdom for alle samtidig.

Husk på at alle mennesker er på sin egen reise og sitt eget nivå i sin sjelsutvikling.

Jeg har lært at alle religioner har en sannhet, men religion er ikke samme som spiritualitet. Jeg er ikke religiøs. Ikke fokuser på å lære rundt religion, men mer spiritualiteten.

Tror vi vil reinkarnere gang på gang til vi lærer å nyte livet og oppleve det gode selv om det også skjer krig, fattigdom, osv. Det handler om å finne det gode i det mørke. Livet har kontraster og trenger også å være med kontraster. Det vil alltid være kontraster, som noe bra og noe ikke så bra.

Anonymkode: 5dcf7...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det negative er det en mening med. det er ikke krig, fattigdom og sykdom for alle samtidig.

Hvor stammer denne meningen fra?

Spoiler

Husk på at alle mennesker er på sin egen reise og sitt eget nivå i sin sjelsutvikling.

Hvordan vet du dette?

Sitat

Jeg har lært at alle religioner har en sannhet,

Hvor har du lært dette, og hvordan vet du at det er sant?

Sitat

Tror vi vil reinkarnere gang på gang til vi lærer å nyte livet og oppleve det gode selv om det også skjer krig, fattigdom, osv.

Hva gir deg grunn til å tro dette, utover at det føles fint?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/19/2024 at 8:03 PM, Capitan Fracassa said:

Hvor stammer denne meningen fra?

Hide contents

Hvordan vet du dette?

Hvor har du lært dette, og hvordan vet du at det er sant?

Hva gir deg grunn til å tro dette, utover at det føles fint?

Jeg kan ikke si at jeg har rett. Det er en tro, men er det ikke bedre å tro enn å ikke tor på noe - at alt er meningsløst og alt blir svart når vi dør? Hvorfor jobbe med det en gjør om bare lever et liv? Hva er poenget med den kontorjobben elller gjøre noe for andre, om vi bare lever et liv?

I denne menneskekroppen er vi midlertidig, men sjelen er evig.

Jeg har lært det meste fra mye meditasjon og åndelige opplevelser og fått det bekreftet av flere som har opplevd og erfart samme i podkaster og andre åndelige grupper.

Hva med høre noe på podkast - denne som et eksempel?  Det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg kan ikke si at jeg har rett. Det er en tro, men er det ikke bedre å tro enn å ikke tor på noe - at alt er meningsløst og alt blir svart når vi dør? 

Jeg personlig er mer opptatt av hva som er sant enn hva som føles bra, og jeg synes livet mitt er meningsfullt helt uten noen overordnet mening eller liv etter døden.

Samtidig har jeg ikke noe problem med å forstå at mange mennesker har behov for noe mer, og noe å trøste seg med når livet føles vanskelig eller meningsløst. Jeg tror det er slik religioner har oppstått.

Sitat

Hvorfor jobbe med det en gjør om bare lever et liv? Hva er poenget med den kontorjobben elller gjøre noe for andre, om vi bare lever et liv?

Fordi det gir mening for meg og dem jeg er glad i, og gjør livet bedre for meg og dem rundt meg. Det at vi bare har ett liv (så vidt vi vet), gjør dette ene livet desto viktigere.

Hvis du har et uendelig antall liv (eller et evig liv i himmelen) etter dette, så er jo akkurat dette livet ganske uviktig.

Sitat

I denne menneskekroppen er vi midlertidig, men sjelen er evig.

Hvordan vet du dette? Alle vitenskapelige undersøkelser tyder på at sjel ikke eksisterer utover hjernen vår, at det bare er et konsept mennesker har skapt - til dels som trøst.

Sitat

Jeg har lært det meste fra mye meditasjon og åndelige opplevelser og fått det bekreftet av flere som har opplevd og erfart samme i podkaster og andre åndelige grupper.

Du virker ikke veldig opptatt av gode metoder til å skille mellom fantasi og fakta. En ting er opplevelser man har, en annen ting er forklaringen på disse opplevelsene, og det virker som du er fornøyd med å finne på en forklaring som er fin for deg, helt uten noe forsøk på å finne bevis for at denne forklaringen er sann.

Sitat

Hva med høre noe på podkast - denne som et eksempel? 

Takk, jeg skal gjøre et forsøk. Jeg håper det ikke bare er påstander uten bevis eller en god metode for å skille fantasi fra virkelighet på.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Capitan Fracassa said:

Jeg personlig er mer opptatt av hva som er sant enn hva som føles bra, og jeg synes livet mitt er meningsfullt helt uten noen overordnet mening eller liv etter døden.

Samtidig har jeg ikke noe problem med å forstå at mange mennesker har behov for noe mer, og noe å trøste seg med når livet føles vanskelig eller meningsløst. Jeg tror det er slik religioner har oppstått.

Fordi det gir mening for meg og dem jeg er glad i, og gjør livet bedre for meg og dem rundt meg. Det at vi bare har ett liv (så vidt vi vet), gjør dette ene livet desto viktigere.

Hvis du har et uendelig antall liv (eller et evig liv i himmelen) etter dette, så er jo akkurat dette livet ganske uviktig.

Hvordan vet du dette? Alle vitenskapelige undersøkelser tyder på at sjel ikke eksisterer utover hjernen vår, at det bare er et konsept mennesker har skapt - til dels som trøst.

Du virker ikke veldig opptatt av gode metoder til å skille mellom fantasi og fakta. En ting er opplevelser man har, en annen ting er forklaringen på disse opplevelsene, og det virker som du er fornøyd med å finne på en forklaring som er fin for deg, helt uten noe forsøk på å finne bevis for at denne forklaringen er sann.

Takk, jeg skal gjøre et forsøk. Jeg håper det ikke bare er påstander uten bevis eller en god metode for å skille fantasi fra

virkelighet på.

Jeg synes ikke mitt liv er meningsfylt og har prøvd i flere år finne virkelig glede og mening, uten at det nyttet. Hvis dette livet er det eneste, hvorfor leve da som i troen på at det neste livet vil bli bedre? Da kunne man bare tatt selvmord, men hva hvis det ikke blir bedre av selvmord heller  at da må  man tilbake til jorda igjen og fortsette livet fra sånn man avsluttet sitt forrige liv? Det orker jeg ikke, at jeg også eventuelt i et neste liv må leve det samme livet som nå.

Vi har bare et liv, men hvorfor lever noen et dårlig liv da? Hvorfor er noen i fattigdom? Hvorfor har noen dårlig oppvekst, opplever vold og andre vonde ting? Hva med de i gaza? Stakkars dem som fikk det livet som de gjorde i elendighet... hvorfor donere til gaza om det bare er et liv? Kunne man ikke bare da tatt livet av alle som har det dårlig, og alle unge og eldre på psykiatriske institusjoner og andre som sliter psykisk eller fysisk? Tillatt aktiv dødshjelp så er man kvitt de som ikke trives i sitt ene (dette livet). Men man vet ikke konsekvensene av aktiv dødshjelp heller. Døden har ingen angrerett. Hva med aktiv dødshjelp at angrer og det er et mellomsted etter livet hvor ser hele bildet og ser at med aktiv dødshjelp, at man må tilbake til akkurat det samme dritt livet som man hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes ikke mitt liv er meningsfylt og har prøvd i flere år finne virkelig glede og mening, uten at det nyttet.

Jeg er oppriktig lei meg når jeg leser dette, og skulle ønske jeg hadde noen gode råd eller annet å bidra med.

Sitat

Hvis dette livet er det eneste, hvorfor leve da som i troen på at det neste livet vil bli bedre? Da kunne man bare tatt selvmord, men hva hvis det ikke blir bedre av selvmord heller  at da må  man tilbake til jorda igjen og fortsette livet fra sånn man avsluttet sitt forrige liv? Det orker jeg ikke, at jeg også eventuelt i et neste liv må leve det samme livet som nå.

Jeg kjenner godt mennesker som sliter med depresjon, så jeg har ingen problem med å forstå tankegangen - eller å være glad for at jeg selv ikke sliter med slike tunge tanker.

Sitat

Vi har bare et liv, men hvorfor lever noen et dårlig liv da? Hvorfor er noen i fattigdom? Hvorfor har noen dårlig oppvekst, opplever vold og andre vonde ting? Hva med de i gaza? Stakkars dem som fikk det livet som de gjorde i elendighet...

Ja, livet er ikke på noen måte rettferdig. Om annet så viser dette tydelig meningsløsheten i å påstå at en allmektig, god gud finnes (noe jo du ikke påstår).

Sitat

hvorfor donere til gaza om det bare er et liv?

For å gjøre så godt man kan for at deres ene liv skal bli så godt som mulig, selv i en så vanskelig situasjon.

Sitat

Kunne man ikke bare da tatt livet av alle som har det dårlig, og alle unge og eldre på psykiatriske institusjoner og andre som sliter psykisk eller fysisk? Tillatt aktiv dødshjelp så er man kvitt de som ikke trives i sitt ene (dette livet).

Jeg tenker tvert i mot - om dette er det eneste livet de har, er det viktig å forsøke å gjøre det så godt som mulig. Hvis man derimot får et stort antall nye liv, ville det jo gi mening å tenke at det er bedre å ta livet av dem slik at de kan få nye fargestifter i et nytt liv.

Sitat

Men man vet ikke konsekvensene av aktiv dødshjelp heller. Døden har ingen angrerett. Hva med aktiv dødshjelp at angrer og det er et mellomsted etter livet hvor ser hele bildet og ser at med aktiv dødshjelp, at man må tilbake til akkurat det samme dritt livet som man hadde?

Aktiv dødshjelp er et vanskelig moralsk dilemma. Personlig er jeg enig med både argumenter for og i mot - men vurderer det ut fra at vi har det ene livet vi med sikkerhet vet vi har.

Uansett, jeg håper du klarer å finne mening i dette livet. ❤️

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, Capitan Fracassa said:

Jeg er oppriktig lei meg når jeg leser dette, og skulle ønske jeg hadde noen gode råd eller annet å bidra med.

Jeg kjenner godt mennesker som sliter med depresjon, så jeg har ingen problem med å forstå tankegangen - eller å være glad for at jeg selv ikke sliter med slike tunge tanker.

Ja, livet er ikke på noen måte rettferdig. Om annet så viser dette tydelig meningsløsheten i å påstå at en allmektig, god gud finnes (noe jo du ikke påstår).

For å gjøre så godt man kan for at deres ene liv skal bli så godt som mulig, selv i en så vanskelig situasjon.

Jeg tenker tvert i mot - om dette er det eneste livet de har, er det viktig å forsøke å gjøre det så godt som mulig. Hvis man derimot får et stort antall nye liv, ville det jo gi mening å tenke at det er bedre å ta livet av dem slik at de kan få nye fargestifter i et nytt liv.

Aktiv dødshjelp er et vanskelig moralsk dilemma. Personlig er jeg enig med både argumenter for og i mot - men vurderer det ut fra at vi har det ene livet vi med sikkerhet vet vi har.

Uansett, jeg håper du klarer å finne mening i dette livet. ❤️

Ja jeg finner mening i spiritualiteten som at alt tunge går gjennom dette livet vil det bli lettere i et neste liv.

Hvis psykisk helse  og helsevesen kunne tatt mer i bruk åndeligheten tror jeg mange ville kunne oppleve økt livskvalitet. Det er også forsket på at for eksempel meditasjon og yoga kan gi økt livskvalitet og glede. Nå sa jeg ikke at meditasjon og yoga løser alt, men det er et av mange verktøy å ta i bruk som kan åpne opp kanaler inni seg selv og få et annet perspektiv.

https://www.healthline.com/nutrition/13-benefits-of-yoga#TOC_TITLE_HDR_6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...