Gå til innhold

Hvordan få jeg bort løvetann fra hagen? Og hva lager hull i plenen? 😵


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å få bort løvetann fra hagen, den er over alt, det er nesten ikke mer gress igjen. Jeg graver opp haugevis med røter. Kjempelange og store røter, men like forbanna dukker det opp nye like etterpå. Det er og mange hull i plenen, ser rett og slett ut som noen har skutt med kanonkuler. Jeg tetter dem med sand og stein, men neste dag har det komt nye hull. Jeg trenger hjelp. Hvordan kan jeg få fjernet løvetann og hullene i hagen? 😭 

Anonymkode: 2a4a8...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De hullene som dukker opp i plenen vår og høst kan være fra grevling som graver opp oldenborlarver.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løvetann har jeg ikke greie på, men tipper hullene kommer av nattlige besøk fra grevling :D de graver opp plenen på leting etter mark å spise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sliter med å få bort løvetann fra hagen, den er over alt, det er nesten ikke mer gress igjen. Jeg graver opp haugevis med røter. Kjempelange og store røter, men like forbanna dukker det opp nye like etterpå. Det er og mange hull i plenen, ser rett og slett ut som noen har skutt med kanonkuler. Jeg tetter dem med sand og stein, men neste dag har det komt nye hull. Jeg trenger hjelp. Hvordan kan jeg få fjernet løvetann og hullene i hagen? 😭 

Anonymkode: 2a4a8...935

Jord rotter kan det være som lager Hull ihvertfall.  Litt usikker på løvetann. De spres veldig. Ikke la de bli hvite ihvertfall. Klipp gresset ofte. Mye sp må kanskje Harve hele hagen. Og så nytt gress. Men ikke ekspert. Er agronom da.  :)

Endret av MicoH01
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (Akkurat nå):

De hullene som dukker opp i plenen vår og høst kan være fra grevling som graver opp oldenborlarver.

Oi, er det spesielle larver? Trodde det bare var mark? Plenen vår ser ut som et pløyd jorde for tiden 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (Akkurat nå):

Løvetann har jeg ikke greie på, men tipper hullene kommer av nattlige besøk fra grevling :D de graver opp plenen på leting etter mark å spise!

Kommer ann på størrelse på hull. Grevling er relativt store 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hulderen skrev (2 minutter siden):

De hullene som dukker opp i plenen vår og høst kan være fra grevling som graver opp oldenborlarver.

Spesielt.   Hmm lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MicoH01 skrev (Akkurat nå):

Kommer ann på størrelse på hull. Grevling er relativt store 

 

 

 

 

Ts nevner kanonkuler, høres ut som plenen vår og vi vet det er grevling, har sett dem mange ganger :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (Akkurat nå):

Ts nevner kanonkuler, høres ut som plenen vår og vi vet det er grevling, har sett dem mange ganger :) 

Ja da er det nok noe på den størrelsen ja. Helt nytt for meg at de gjør det da.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (Akkurat nå):

Oi, er det spesielle larver? Trodde det bare var mark? Plenen vår ser ut som et pløyd jorde for tiden 😂

Ja, det er larver fra oldenborrer som er lekkerbisken for grevlingen. Oldenborrelarver ødelegger gresset ved at de spiser opp røttene og fører til at gresset visner. Så egentlig gjør grevlingen oss en tjeneste. Det er bare så synd at det blir seende så stygt ut etter dem.

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løvetannen er trolig der fordi jordsmonnet mangler kalsium i øvre jordlag. Løvetannen, med sine dype røtter, henter kalsium opp til øvre jordlag og vil slik forbedre jorden, og også andre næringsstoffer. Og når jorden er i balanse igjen, da vil det bli mindre løvetann. Løvetann er en jordforbedrer :)

 

Anonymkode: c6c99...4b1

  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løvetann er vanskelig å bli helt kvitt.
Men du bør også legge til rette for at det du vil ha der skal gro godt - altså gress. 
Toppdress, gjødsle og så til. 
Du kan også punktsprøyte med ugrasmiddel- selv om det har begrenset effekt. 
Også bare få nappet av hodet på løvetannen så den ikke frør seg. 
La gresset få litt høyde så det blir konkurransedyktig. Luft plenen jevnlig. 

Du kan også brakke hele plenen en sesong og begynne «på nytt». Det krever litt, men kan også hjelpe. 

Anonymkode: c9632...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (1 minutt siden):

Ja, det er larver fra oldenborrer som er lekkerbisken for grevlingen. Oldenborrelarver ødelegger gresset ved at de spiser opp røttene og fører til at gresset visner. Så egentlig gjør grevlingen oss en tjeneste. Det er bare så synd at det blir seende så stygt ut etter dem.

De pløyer hagen for deg med andre ord da.. haha.

Husk slagstøvler og kull i når du soler deg ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MicoH01 skrev (3 minutter siden):

Ja da er det nok noe på den størrelsen ja. Helt nytt for meg at de gjør det da.  

De kan være veldig ivrige i perioder :) 

 

Hulderen skrev (2 minutter siden):

Ja, det er larver fra oldenborrer som er lekkerbisken for grevlingen. Oldenborrelarver ødelegger gresset ved at de spiser opp røttene og fører til at gresset visner. Så egentlig gjør grevlingen oss en tjeneste. Det er bare så synd at det blir seende så stygt ut etter dem.

Spennende, det visste jeg ikke! Skal fortelle det til mannen, han er så sinna på at de ødelegger plenen, mens jeg på min side synes i grunnen det er litt hyggelig at de finner så mye å spise i hagen vår :D 

Endret av Anononyma
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg sliter med å få bort løvetann fra hagen, den er over alt, det er nesten ikke mer gress igjen. Jeg graver opp haugevis med røter. Kjempelange og store røter, men like forbanna dukker det opp nye like etterpå. Det er og mange hull i plenen, ser rett og slett ut som noen har skutt med kanonkuler. Jeg tetter dem med sand og stein, men neste dag har det komt nye hull. Jeg trenger hjelp. Hvordan kan jeg få fjernet løvetann og hullene i hagen? 😭 

Anonymkode: 2a4a8...935

Hvorfor? :klo:

Markblomster er da det eneste som kan få en gressplen til å se halvvegs respektabel ut (frem til du bytter den ut)?

Anonymkode: f6f16...267

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Løvetannen er trolig der fordi jordsmonnet mangler kalsium i øvre jordlag. Løvetannen, med sine dype røtter, henter kalsium opp til øvre jordlag og vil slik forbedre jorden, og også andre næringsstoffer. Og når jorden er i balanse igjen, da vil det bli mindre løvetann. Løvetann er en jordforbedrer :)

 

Anonymkode: c6c99...4b1

Ja tenker jordnivå er viktig å tenke på. Eller rotdybde blir mer riktig å si. Er noe å tenke litt over i dette tilfellet ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anononyma skrev (1 minutt siden):

De kan være veldig ivrige i perioder :) 

 

Spennende, det visste jeg ikke! Skal fortelle det til mannen, han er så sinna på at de ødelegger plenen, mens jeg på min side synes i grunnen det er litt hyggelig at de finner så mye å spise i hagen vår :D 

Og løvetann er jo vakre blomster synes jeg ihvertfall.  😅🌼

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løvetann er så fint for biene, så la de stå. En bie-vennelig hage er en bra hage. Hull kan være jordrotter? Om det er litt størrelse og dype hull som ganger. Ikke farlig for hus, men kanskje ikke så trivelig 

Anonymkode: acdac...458

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Løvetannen er trolig der fordi jordsmonnet mangler kalsium i øvre jordlag. Løvetannen, med sine dype røtter, henter kalsium opp til øvre jordlag og vil slik forbedre jorden, og også andre næringsstoffer. Og når jorden er i balanse igjen, da vil det bli mindre løvetann. Løvetann er en jordforbedrer :)

 

Anonymkode: c6c99...4b1

Sjekk denne videoen:

 

Anonymkode: c6c99...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MicoH01 skrev (Akkurat nå):

Og løvetann er jo vakre blomster synes jeg ihvertfall.  😅🌼

Helt enig, og veldig nam nam for bier og andre viktige små hjelpere 💛🐝

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...