Gå til innhold

Er boligdrømmen uoppnåelig ?


manngjest

Anbefalte innlegg

manngjest skrev (1 minutt siden):

Jeg har jo studielån. Så det kan være en fordel at jeg har bra lønn ? Jeg har altid trodd det var ment for veldig vanskeligstilte . Min jobb er kommunal , den er sikret for livet. Jeg ønsker heller ikke like mye som deg i lån . Håper å få kjøpt en liten bolig «litt unna» som jeg kan pusse opp på litt selv 

Hvordan de stiller seg til studielån vet jeg ikke. Summen man får regnes ut fra gjennomsnitt av nøktern bolig i kommunen man bor.  Man får i utgangspunktet ikke enebolig eller noe som må pusses opp. Kommunen må godkjenne boligen du skal by på. Så er litt kriterier rundt det. 

Anonymkode: e5b55...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan de stiller seg til studielån vet jeg ikke. Summen man får regnes ut fra gjennomsnitt av nøktern bolig i kommunen man bor.  Man får i utgangspunktet ikke enebolig eller noe som må pusses opp. Kommunen må godkjenne boligen du skal by på. Så er litt kriterier rundt det. 

Anonymkode: e5b55...03c

Skjønner . Ja jeg regner med at de mener forbruksgjeld og eller misligholdt gjeld. De fleste har jo en eller annen form for gjeld . Jada , jeg er ikke kresen . Så lenge jeg kommer meg inn på boligmarkedet vil jo det uansett gå an å selge/kjøpe med tid og stunder. Takk for gode tilbakemeldinger 

 

ps. Når jeg sier pusse opp mener jeg ikke oppussingsobjekt . Mer noe jeg kan øke verdien av ved å gjøre litt arbeid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

manngjest skrev (Akkurat nå):

Skjønner . Ja jeg regner med at de mener forbruksgjeld og eller misligholdt gjeld. De fleste har jo en eller annen form for gjeld . Jada , jeg er ikke kresen . Så lenge jeg kommer meg inn på boligmarkedet vil jo det uansett gå an å selge/kjøpe med tid og stunder. Takk for gode tilbakemeldinger 

 

ps. Når jeg sier pusse opp mener jeg ikke oppussingsobjekt . Mer noe jeg kan øke verdien av ved å gjøre litt arbeid 

De godtok ikke billån heller . 
Bare å søke. Taper ikke noe på det.  Veldig deilig å betale ned sitt eget istedenfor en annen sitt lån hvertfall 😝

Anonymkode: e5b55...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

De godtok ikke billån heller . 
Bare å søke. Taper ikke noe på det.  Veldig deilig å betale ned sitt eget istedenfor en annen sitt lån hvertfall 😝

Anonymkode: e5b55...03c

Ja, billånet skal jeg kvitte meg med. Studielånet er det ikke noe å gjøre med på kort sikt .

 

joda skal søke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (På 4.5.2024 den 10.08):

Hvis din far har ledig egenkapital i boligen sin, så kan han stille som kausjonist. Boligen kan være belånt opp mot 85%. Hvis din far har f.eks. kun har belåning på 40%, så kan 45% brukes som kausjon.

Husk at dette kan være direkte reduserende når det gjelder arv, fordi du arver også gjelden. Tidshorisont bør tenkes litt på.

Når du har betalt ned nok, dvs. opparbeidet deg nok innskudd i boligen, så kan kausjonisten strykes igjen.

Jeg fraråder alle om å være kausjonist.

Dette låser økonomien til din far. Om du ikke betaler, fordi livet skjer, så vil han bli bedt om å overta. Har han ikke muligheten til det, så tvangsselges huset ditt. Men siden det ikke vil være nok midler å dekke for lånet, så må også kausjonistens hus tvangsselges. Hos store familier røyker det gjerne 2-3 hus når alle har kausjonert på kryss og tvers.

Når du bruker kausjonist, så betyr det i praksis at du ikke tåler risikoen ved boligkjøpet selv. Det kan være et kjempeproblem med mindre kausjonisten din kan cashe ut hele kausjonen til boligen uten lån. Og da er det vel heller ikke behov for lån via kausjon fra en bank egentlig.

Schmuhu

I mens jeg anbefaler varmt å være kausjonist! Det er en fin måte å hjelpe på uten at foreldre trenger å få utgifter på det. At foreldrene tar over lånet om det misdlighokdes skjer vel ofte uansett, jeg ville i alle fall heller hjulpet mine barn å betale på boliglånet enn at det skulle tvangsselges. 

Anonymkode: 59665...620

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...