Gå til innhold

Kjenner på ett dypt ønske om å endre livsstil, klarer ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har 2 små barn, en flott mann, hus og er sykepleier. Det er ikke sånn at jeg har en usunn livsstil. Vi er begge opptatt av sunn og nogenlunde hjemmelaget mat, og har aktive jobber. Går 10 000 skritt hver dag, og gjør litt yoga innimellom. Men jeg klarer ikke slutte å ha smågodt, sjokolade, snop, øl, vin, TV og snus som min måte å «kose meg» på. Det er som en sånn «default» mode i meg. Jeg ønsker å gjøre ett skifte. Jeg er så sliten på slutten av dagen, og må karre meg opp av senga og inn i dusjen hver dag for å våkne. Jeg føler meg så sliten at jeg lurer på om jeg begynner å bli utbrent, og jeg er ganske sikker på at å snu om og begynne å trene fast, gå ordentlige turer med litt stigning, sykle i marka, lese bok, lage noe sunt og godt som kos og drikke kaboutcha vil snu på dette. Men det er så vanskelig å begynne! 
 

Vi har stram økonomi, og det hjelper ikke. Hadde jeg kunne gi meg selv en belønning med litt time hos hudpleieren, kjøpe meg ett nytt plagg, treningsutstyr, osv. osv. ville hjulpet alt på motivasjonen. Men det er jo en utopi, og idiotisk å tenke sånn, for det stopper meg jo bare fra å faktisk begynne med noe.. 

Så blir det utrolig vanskelig uten samboeren på laget, og akkurat nå virker det veldig vanskelig i den sinnstilstanden han er i. Han hater jobben, er småsyk hele tiden, litt deprimert, og under utredning for autisme.. 
Er det noen som kjenner seg igjen i dette? Noen som har fått til å snu litt og leve livet mer til det fulle? For det er det det føles som. Føles som jeg har en utappet vell av energi, glede og livsmot som er innestengt av rask dopamin avhengighet som alltid vinner, fordi det er det enkleste..😔

Anonymkode: 8998c...9f7

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har stram økonomi, og det hjelper ikke. Hadde jeg kunne gi meg selv en belønning med litt time hos hudpleieren, kjøpe meg ett nytt plagg, treningsutstyr, osv. osv. ville hjulpet alt på motivasjonen. Men det er jo en utopi, og idiotisk å tenke sånn, for det stopper meg jo bare fra å faktisk begynne med noe.. 

Anonymkode: 8998c...9f7

Du starter med å tenke på hvordan du kan belønne det selv. Det er å starte i feil enda. Sparer du pengene du bruker på godteri, snus og vin kan du helt fint unne deg mye av det du ramser opp her.

Ja, dørstokkmila er lang, men jeg kan garantere deg at det vil bli enklere allerede på dag 2. Jeg snakker av livslang erfaring. Du må bare komme deg opp av sofaen og begynne, i stedet for å lete etter unnskyldninger til å la være.

Anonymkode: 9bef2...d4c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kutter kosen din, så vil du kunne unne deg hudpleie og nye klær. La det være noe av motivasjonen.

Det handler om å starte ett sted. Slutt med godteriet først. Bare der vil du nok kunne spare nok til nye klesplagg hver måned.

Om du går all inn og skal begynne trene, gå fjellturer, lese bøker, spise sunt og alt på en gang, så varer det maks to uker... Du må starte ett sted, ta en eller to ting om gangen.

For to år siden trente jeg maks en times tid pr uke, satt bare i ro etter jobb og så på tv. Spiste en del godteri, mem klarte moderere det, fordi jeg røyket.... Helgene var en god del alkohol og stillesitting.  Nå trener jeg 4-5 dager i uka, og kan vpkne uthvilt av meg selv en time før vekkeklokka, og stå opp og løpe noen kilometer før jobb. Trener ofte en time før en sen og god søndagsfrokost.

Og jeg sparer flere tusen i måneden kun fordi jeg har luttet røyk og redusert alkohol...

Jeg var 35 når jeg bestemte meg for å gjøre noe med livsstilen. Hadde røyket siden jeg var 13 år.

Anonymkode: 4ae9b...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet helt automatisk med godteri da jeg begynte å spise variert og ofte. 4 måltider om dagen. jeg gjorde det primært pga psyken. Jeg startet med fast leggetid, 4 måltider om dagen, og masse aktivitet. Jeg sluttet med godteri nesten på dagen. Fordi behovet er ikke der. Jeg spiste mye usunt fordi jeg egentlig var sulten. Men når jeg putter i meg ordentlig mat istedet, så forsvinner søtsuget. Men hender jeg kan kose meg en sjeldent gang i blant. Men jeg får ikke det suget når jeg har disse rutinene. Har også kuttet ut alkohol

Anonymkode: 0c36f...73d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...