Gå til innhold

Noen med små barn (3 år) med autisme her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mitt barn skal utredes for autisme da barnet har de fleste symptomene til diagnosen.

Jeg søker hjelp til hvor jeg kan få god informasjon omkring dette (ja jeg kan google, men får bare opp symptomer på autisme og hva det er)

Jeg vet det finnes foreninger og slikt, men så lenge barnet ikke har fått tildelt diagnosen ennå så tenker jeg at jeg venter med å melde meg inn i det, eller tar jeg feil her?

Ptt skal kobles inn i barnehagen, men som alt annet er det jo ventetid her også så skjer ikke noe før til høsten. 

Legetime er bestilt for å søke om henvisning til autisme senteret.

Hva kan jeg gjøre hjemme? 

Jeg føler meg helt rådvill og har ingen erfaring med dette.

Barnet har ingen språk og vanskelig å kommunisere med, lytter ikke til hva som blir sagt, ikke til navnet sitt, forstår ikke beskjeder. Men søker veldig mye nærhet, kos, viser glede og sorg. Barnet er ikke "krevende" på andre måter og veldig rolig, snill og tålmodig.

Jeg er alene med barnet og har foreldreansvar alene.

Jeg har forsøkt å publisere ett innlegg under familie og barn, men fikk ingen svar så derfor prøver jeg her.

 

Anonymkode: 1815e...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 18.52):

Mitt barn skal utredes for autisme da barnet har de fleste symptomene til diagnosen.

Jeg søker hjelp til hvor jeg kan få god informasjon omkring dette (ja jeg kan google, men får bare opp symptomer på autisme og hva det er)

Jeg vet det finnes foreninger og slikt, men så lenge barnet ikke har fått tildelt diagnosen ennå så tenker jeg at jeg venter med å melde meg inn i det, eller tar jeg feil her?

Ptt skal kobles inn i barnehagen, men som alt annet er det jo ventetid her også så skjer ikke noe før til høsten. 

Legetime er bestilt for å søke om henvisning til autisme senteret.

Hva kan jeg gjøre hjemme? 

Jeg føler meg helt rådvill og har ingen erfaring med dette.

Barnet har ingen språk og vanskelig å kommunisere med, lytter ikke til hva som blir sagt, ikke til navnet sitt, forstår ikke beskjeder. Men søker veldig mye nærhet, kos, viser glede og sorg. Barnet er ikke "krevende" på andre måter og veldig rolig, snill og tålmodig.

Jeg er alene med barnet og har foreldreansvar alene.

Jeg har forsøkt å publisere ett innlegg under familie og barn, men fikk ingen svar så derfor prøver jeg her.

 

Anonymkode: 1815e...6e8

Er egne grupper på fb, prøv der. Om diagnosen blir satt anbefaler jeg at du melder deg inn i foreningen. 

Anonymkode: aa470...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er egne grupper på fb, prøv der. Om diagnosen blir satt anbefaler jeg at du melder deg inn i foreningen. 

Anonymkode: aa470...931

Tusen takk for svar.

Anonymkode: 1815e...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å be om genetisk utredning. Vårt barn fikk autismediagnose i tidlig alder, men vi fant ut etterhvert at barnet har et syndrom som gir symptomer som minner om autisme. Det hadde vært mye mer nyttig å vite det, enn å måtte jobbe ut fra en autismediagnose.

Anonymkode: 81185...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta direkte kontakt med statsped og forhøre deg. 
uansett er det nyttig å bruke bilder. 
Lag deg en perm med ulike bilder som f eks. Mat, ut, leke osv. der barnet kan peke på hva han vil formidle til deg. Dette er et godt verktøy. Også tegn til tale. Som en språkstøtte. 
Men her må du få god opplæring til å bruke disse verktøyene. 
tenker du fint kan be om opplæring fra ppt om bruk av tegn til tale, og bilder før det foreligger en diagnose. 
språkstøtte brukes på alle barn som sliter med språk eller mangler språk. 
bilder blir barnets språk 

Anonymkode: a13c5...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...