Gå til innhold

Skikk og bruk ved ved tapas og/eller koldtbord og lignende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man tar aldri en full porsjon av noe. Er det kyllingklubber, så fyller man ikke halve tallerkenen med det. 

Jeg pleier å ta 2-3stk av en rett avhengig av hva. Er jeg usikker på hvor mye det er, så tar jeg mindre og forsyner meg heller to ganger. 

Salat, potetsalat ol. tenker jeg er ok å ta litt mer av da det ofte lages store porsjoner.

Og hvis det kun er få igjen, feks 3 bacondadler, så tar med 1 eller 2, ikke alle hvis det er flere i kø bak. Man vet ikke alltid om det er påfyll.

Det er noen retter jeg liker godt og som oftest forsvinner raskt, da forsyner jeg meg av det først..så blir porsjon nummer to det andre.

Anonymkode: ed90c...251

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det tapas eller annen cocktailmat tar man kun en bit om gangen. Ser svært udannet ut å sjangle rundt og prøve å balansere drinken pluss to–tre tapas. Det gjør man bare ikke.

Anonymkode: 1c787...00b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det tapas eller annen cocktailmat tar man kun en bit om gangen. Ser svært udannet ut å sjangle rundt og prøve å balansere drinken pluss to–tre tapas. Det gjør man bare ikke.

Anonymkode: 1c787...00b

Kanapèer mener du? Ja, da må en ta en av gangen.

Anonymkode: 9d007...836

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 9.54):

I Sverige er rekkefølgen i alle fall veldig viktig! Der må du ikke finne på å gå rett på varm mat, det vil bli sett på som uhøflig.

Du begynner med sild og eventuelt andre kalde fiskeretter, etterhvert kan du gå over på kaldt kjøtt og så varmrettene, til slutt ost.

Anonymkode: 1387c...b89

Veldig sivilisert, slik at skal det være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kanapèer mener du? Ja, da må en ta en av gangen.

Anonymkode: 9d007...836

Ja, det heter visst ikke kanapeer lenger. Nå heter det visst tapas. 

Anonymkode: 1c787...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 20.51):

Ta litt av hvert i et par runder, vel. Å smake på litt av hvert, hører med. Det er er jo litt av meningen. Ellers er det vanlig å starte typisk med sjømat/salat/lettere ting og så gå over til kjøttet. Så avslutter man med ost/dessert/frukt osv. Synes det ser udannet/ukultivert ut å ikke følge denne regelen, stort sett.

Anonymkode: 38e35...a94

Så mye følger jeg ikke med på andres talerken at jeg ser om de følger regelen din eller ei😂

 

Anonymkode: a34d3...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...