Gå til innhold

Skikk og bruk ved ved tapas og/eller koldtbord og lignende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere det er greit å forsyne seg mye av ved tapas eller koldtbord, og hva bør man begrense seg litt på? Og i så fall hvorfor?

Her tar jeg det for gitt at det faktisk er nok av alt. 

 

Anonymkode: 1a10b...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man tar vel litt av alt? Ikke masse av én sort

Anonymkode: 04281...6c0

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fyll fatet slik at ting nesten detter av, og ikke grise til skjeien/whatever man skal ta maten med til nestemann. Regen nr. 1 er vel at det er bedre å gå to ganger enn å virke grisk.

Anonymkode: 6d26c...740

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man tar vel litt av alt? Ikke masse av én sort

Anonymkode: 04281...6c0

Jeg tenker også at man forsyner seg med litt av alt, så kan man heller ta en runde til og spise litt ekstra av favorittene når alle har forsynt seg.

Endret av Brunhilde
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar litt, men man må da virkelig ikke ta av alt?

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (1 time siden):

Man tar litt, men man må da virkelig ikke ta av alt?

Du skjønner vel at det er en måte å uttrykke seg på? Jeg kunne skrevet litt av "alt"  hvis det hadde gjort det lettere for deg å forstå, men betydningen er at man ikke bare forsyner seg med den ene tingen man kanskje liker aller best slik at det blir lite til de andre gjestene. 😉

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man gå flere ganger, så ikke vits i å stresse med å få på alt eller mye av noe.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir irritert om noen konsekvent forsyner seg mye av det som koster mest. F eks reker og røkelaks, karbonader/ kjøttkaker er ofte også en ting beregnet antall pr stk. 

Men det verste et uansett barn som forsyner seg med mat de ikke spiser! 

Anonymkode: 13f47...936

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar MYE av det jeg liker best, det er jo det som er så flott med tapas, du tar det du vil ha.

Anonymkode: 571e7...140

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta litt av hvert i et par runder, vel. Å smake på litt av hvert, hører med. Det er er jo litt av meningen. Ellers er det vanlig å starte typisk med sjømat/salat/lettere ting og så gå over til kjøttet. Så avslutter man med ost/dessert/frukt osv. Synes det ser udannet/ukultivert ut å ikke følge denne regelen, stort sett.

Anonymkode: 38e35...a94

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg blir irritert om noen konsekvent forsyner seg mye av det som koster mest. F eks reker og røkelaks, karbonader/ kjøttkaker er ofte også en ting beregnet antall pr stk. 

Men det verste et uansett barn som forsyner seg med mat de ikke spiser! 

Anonymkode: 13f47...936

Det er ikke bare barn som forsyner seg med ting de ikke spiser.....

Koldtbord er jo de vanligvis meningen at man skal spise i en viss rekkefølge, der kraftigere varmmat spises til slutt, om deslags finnes. Det er ikke trivelig å spise sammen med folk som gafler i seg varme karbonader mens en selv har laget seg en appetitvekkende tallerken med reker, røkelaks og salat.

Anonymkode: 38e35...a94

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg blir irritert om noen konsekvent forsyner seg mye av det som koster mest. F eks reker og røkelaks, karbonader/ kjøttkaker er ofte også en ting beregnet antall pr stk. 

Men det verste et uansett barn som forsyner seg med mat de ikke spiser! 

Anonymkode: 13f47...936

Du kan da ta det dyre først da så du får! Ellers forskyner jeg meg av det jeg liker jeg, regner ikke med det er begrenset pr person. Det har jeg aldri tenkt på engang. 

 

Anonymkode: 50b5a...029

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke bare barn som forsyner seg med ting de ikke spiser.....

Koldtbord er jo de vanligvis meningen at man skal spise i en viss rekkefølge, der kraftigere varmmat spises til slutt, om deslags finnes. Det er ikke trivelig å spise sammen med folk som gafler i seg varme karbonader mens en selv har laget seg en appetitvekkende tallerken med reker, røkelaks og salat.

Anonymkode: 38e35...a94

Hæ? Aldri hørt om slike begrensinger. På julebord f.eks begynner noen med varm mat og andre med kald. Aldri reagert på det. 

Anonymkode: 50b5a...029

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man lesser selvsagt ikke en middagsporsjon ut av noen få retter, men tar litt av et godt utvalg. De fleste som lager tapas, beregner retter ut i fra at gjestene forsyner seg av et godt utvalg iallfall. Men man trenger selvsagt ikke å smake på alt. 

 

 

Anonymkode: 4124b...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke bare barn som forsyner seg med ting de ikke spiser.....

Koldtbord er jo de vanligvis meningen at man skal spise i en viss rekkefølge, der kraftigere varmmat spises til slutt, om deslags finnes. Det er ikke trivelig å spise sammen med folk som gafler i seg varme karbonader mens en selv har laget seg en appetitvekkende tallerken med reker, røkelaks og salat.

Anonymkode: 38e35...a94

Man starter jo med varmmat, den blir gjerne kald hvis man skal spise kaldmat først. 
Ellers tenker jeg at man:

- ikke spiser masse av én ting, slik at det ikke blir nok til andre 

- ikke bruker kniver, skjeer etc i ulike retter (spesielt viktig hvis noen er allergiske)

- heller forsyner seg flere ganger 

Anonymkode: c0619...5dc

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, rekkefølgen er ikke vilkårlig når man skal spise fra en buffet. Det har flere ganger overrasket meg hvor uopplyste folk er i matveien.

Utdrag fra artikkel i Aftenposten om hvordan de funker på danskebåen, forklart av kokken:

Bufféten på Københavnbåten er første stopp etter tallerkenene et delikat fat fyllt med reker og sjøkreps. Deretter følger ti ulike retter med sild, laks og andre typer kald fisk. På neste langbord står kalde kjøttretter og salater, før duften av de varme rettene treffer deg. Blåskjellsuppe, biff stroganoff og pulled pork står side om side med 15 andre retter servert i gryter og panner. Ruten avsluttes med egne oste— og kakebufféter.

– Det er flere gode grunner til at du skal spise fisk før kjøttpålegg, og kalde retter før varme retter, forklarer sjefskokken.

– For det første får du en bedre smaksopplevelse på maten når den stiger i intensitet og styrke. Fisk og kalde retter fyller også mindre i magen enn varme retter med saus, desserter eller ost gjør. Derfor skal du aldri spise saus før fisk, du skal faktisk heller alltid spare sausen til slutt.

Anonymkode: 38e35...a94

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen er mer opptatt av å nyte maten enn å følge rare regler! Spis i den rekkefølgen du vil og vær stolt av deg selv. 

Anonymkode: 50b5a...029

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige er rekkefølgen i alle fall veldig viktig! Der må du ikke finne på å gå rett på varm mat, det vil bli sett på som uhøflig.

Du begynner med sild og eventuelt andre kalde fiskeretter, etterhvert kan du gå over på kaldt kjøtt og så varmrettene, til slutt ost.

Anonymkode: 1387c...b89

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Man starter jo med varmmat, den blir gjerne kald hvis man skal spise kaldmat først. 
Ellers tenker jeg at man:

- ikke spiser masse av én ting, slik at det ikke blir nok til andre 

- ikke bruker kniver, skjeer etc i ulike retter (spesielt viktig hvis noen er allergiske)

- heller forsyner seg flere ganger 

Anonymkode: c0619...5dc

Du er helt på viddene. Nei, man starter ikke med varmmat.

Anonymkode: 1387c...b89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...