Gå til innhold

Hvordan gjør man stas på konfirmanten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når han absolutt ikke vil ha tale eller sanger? Første og eneste barnet vårt nå, ganske liten familie. Redd for at det blir som en helt vanlig bursdag 😐

Anonymkode: 07647...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

Er ikke alle som har taler og sanger i konfirmasjonen. Men regner med at mat, pynt, antrekk osv er litt mer høytidelig enn i en "vanlig bursdag"..

Endret av Thyra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver et brev han kan få tidlig på dagen der dere skriver det som ville vært sagt i en tale. 

 

Bildebok på bordet med fine ord om hvem han er.

"Velkommen til... konfirmasjon. Vi er så stolt av deg. Vær så god og forsyn dere"

Ekstra fin kake og mat.

 

La gjestene skrive fine ord om fremtiden og legge i en boks til senere.

 

Og så er det utrolig mye som setter stemningen bare fordi det er konfirmasjon, hvit duk og festpyntede mennesker. 

 

Anonymkode: a1f07...ec8

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sønn ble konfirmert i fjor. 
han ville heller ikke skinne som midtpunkt. Men vi laget en bildeserie som rullet og gikk på skjermen.. det var hyggelig. 
han ville ikke ha noen tale. 
men jeg skrev likevel en tale som jeg holdt langt ut i selskapet når han var mer varm i trøya. men jeg spurte først 
bare gjør det som ungdommen vil. 
 

Anonymkode: 87d61...a84

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ikke bestemme det. En morsom tale der hovedfokuset er på bilder og historier fra oppveksten ville jeg holdt.

Min sønn sa; Jeg trodde jeg skulle bli mest glad for gavene, men jeg ble mest glad for talene!

Så nei. Det bestemmer han ikke.

Anonymkode: 69969...de1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en gjestebok der folk skriver hilsener til konfirmanten. Lage en litt mer formell middag osv. Dere kan ha video med masse bilder av konfirmanten. Legge ut noen engangsksmera på bordet sånn alle kan ta bilder osv. Så etter konfirmasjonen så limer dere inn bildene i gjesteboken osv. 

Anonymkode: 51162...e72

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han må forstå at man ikke kan stille et sånt krav til gjestene. Det ville vært utrolig frekt. Skal man liksom ringe rundt til alle og si at det er taleforbud? Det går ikke an. 

Anonymkode: 69969...de1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han må forstå at man ikke kan stille et sånt krav til gjestene. Det ville vært utrolig frekt. Skal man liksom ringe rundt til alle og si at det er taleforbud? Det går ikke an. 

Anonymkode: 69969...de1

Det går helt fint an. Det er hans dag, ikke alle de andre sin. Det som hadde vert frekt var å holde en tale for en som ikke vil ha det. 

Anonymkode: 51162...e72

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går helt fint an. Det er hans dag, ikke alle de andre sin. Det som hadde vert frekt var å holde en tale for en som ikke vil ha det. 

Anonymkode: 51162...e72

Nei, man kan ikke instruere gjester på den måten. «Hans dag» er misforstått. Ja, han er hovedpersonen og den som skal feires. Men en fest er en vennlighet mot gjestene, og de som ønsker det må selvsagt få utbringer en skål eller holde en liten tale.

Anonymkode: 69969...de1

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke konfirmanten kan bestemme dette. Dere kan jo si uttrykkelig korte taler.

Og til spørsmålet ditt, lag en bildebok/fotobok som han kan få med tekst.

Lag et lysbildeshow som kan gå på en skjerm, men husk at da vil blikkene hele tiden gå dit. Dere kan og vise en redigert film eller bildefilm med musikk som et alternativ til sang eller tale.

Dere kan og henge opp bilder printet ut av konfirmanten som pynt.

Dere kan lage et overraskelsesmoment i selve festen, hos noen jeg kjente var det at konfirmanten skulle på tur med helikopter. Kanskje noen kan komme og underholde, eller noe som konfirmanten er spesielt interessert i kan vises frem eller noe i den duren. Hva er han interesser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Han kan ikke bestemme det. En morsom tale der hovedfokuset er på bilder og historier fra oppveksten ville jeg holdt.

Min sønn sa; Jeg trodde jeg skulle bli mest glad for gavene, men jeg ble mest glad for talene!

Så nei. Det bestemmer han ikke.

Anonymkode: 69969...de1

Hadde noen holdt tale for meg som introvert hadde dagen vært ødelagt så jo dette bestemmer han selv.

Anonymkode: 632f4...8cf

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fatte dere som sier at konfirmanten ikke kan bestemme dette. Så egoistisk av dere å tenke at gjestenes behov (???) for å holde taler skal gå foran personen som er midtpunktet sine ønsker. Nå konfirmerte ikke jeg meg uansett, men hadee garantert droppet det hvis jeg ikke fikk bekreftelse på at der ikke ble taler og kleine sanger. Hvis man er veldig sjenert eller sliter med angst, kan sånne ting ødelegge dagen. Vi hadde lignende "forbud" i bryllupet vårt, med ingen spontane taler, sanger, klirring i glass for kyss osv.

Til ts, jeg tenker beste måten å gjøre stas på han på, er å respektere det han faktisk ønsker. Hvis han vil feire som en helt vanlig bursdag, er ikke det greit da?

Anonymkode: 0bdbc...4a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hadde noen holdt tale for meg som introvert hadde dagen vært ødelagt så jo dette bestemmer han selv.

Anonymkode: 632f4...8cf

Nei. 

Anonymkode: 69969...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hadde noen holdt tale for meg som introvert hadde dagen vært ødelagt så jo dette bestemmer han selv.

Anonymkode: 632f4...8cf

Ja

Anonymkode: 3d3c0...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Han kan ikke bestemme det. En morsom tale der hovedfokuset er på bilder og historier fra oppveksten ville jeg holdt.

Min sønn sa; Jeg trodde jeg skulle bli mest glad for gavene, men jeg ble mest glad for talene!

Så nei. Det bestemmer han ikke.

Anonymkode: 69969...de1

Jo, en konfirmant kan bestemme at han/hun ikke vil ha sang eller taler. Noen synes slike ting er pinlig og ser ikke behovet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en film? En kollage i en ramme, album??

Anonymkode: 601d2...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hans dag.  Vi hadde bilder som hang litt rundt samt dåpskjolen. Han bestemte meny, farger på servietter og blomster. Tente lyset han fikk i dåpen.

Nå var det greit med tale, men om han ikke ville så hadde vi droppa det.

Anonymkode: 2eebe...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hans dag.  Vi hadde bilder som hang litt rundt samt dåpskjolen. Han bestemte meny, farger på servietter og blomster. Tente lyset han fikk i dåpen.

Nå var det greit med tale, men om han ikke ville så hadde vi droppa det.

Anonymkode: 2eebe...871

Ang meny så valgte han pizza så da ble det pizza og koldtbord. 

Anonymkode: 2eebe...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 20.25):

Nei, man kan ikke instruere gjester på den måten. «Hans dag» er misforstått. Ja, han er hovedpersonen og den som skal feires. Men en fest er en vennlighet mot gjestene, og de som ønsker det må selvsagt få utbringer en skål eller holde en liten tale.

Anonymkode: 69969...de1

Mamma, er det deg? Hvis du lurer på hvorfor jeg ikke har besøkt dere på mange år og har blokkert nummeret deres så er det fordi dere er sosialt tilbakestående som kun ser deres egne behov. 

Men altså, seriøst. Hvis du fortsetter å sette fasaden foran barnas behov så ender du opp med minimal kontakt ganske kjapt. 

Anonymkode: 4d90d...a67

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 17.20):

Når han absolutt ikke vil ha tale eller sanger? Første og eneste barnet vårt nå, ganske liten familie. Redd for at det blir som en helt vanlig bursdag 😐

Anonymkode: 07647...654

Hvis han ikke vil ha taler eller sanger syns jeg dere og de andre gjestene skal respektere det. Stemningen blir nok mer høytidelig enn ved en vanlig bursdag uansett, for dere har gjerne bedre mat, finere dekket bord og finkledde gjester. Jeg syns du har fått mange gode råd. En bildeserie med fine bilder av oppveksten hans kan kanskje gå. Også likte jeg ideen med en gjestebok hvor gjestene kan skrive en hilsen til han - hvis de allerede har skrevet en tale kan de lime manuset til den inn der, så kan han lese den i fred og ro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...