Gå til innhold

Føler jeg er dum i forhold til min sykt intelligente forlovede


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sammen med typen min i 5 år og vi er forlovet. Det er 6 års aldersforskjell (han eldst). Men han er sykt smart til den grad at alle kommenterer det. Han har mye kunnskap på ulike felt, er kjapp til å se løsninger på problemstillinger. Jeg er langt unna hans nivå og noen ganger så tenker jeg jo at han kanskje skulle ønske jeg var smartere. 
 

Vi kan ha gode samtaler, jeg liker å høre han snakke om ting og se hva han mener om ting. Jeg lærer jo mye av han, men føler ikke at han lærer så mye av meg!

Han blir fort utålmodig og frustrert, egentlig på hvem som helst, men siden vi er sammen hele tiden er det jo meg det går mest utover. Og det kan være alt mulig. Føler ofte han tror jeg er dummere enn jeg er når han ser sin egen måte å gjøre noe på og jeg har en annen. Men at måtene er likeverdige. Andre ganger så ser jeg ikke løsningen på en enkel problemstilling fordi hsn gjør meg nervøs med hvor utålmodig han her. Er vi sammen med foreldrene hans er det mest de han blir utålmodig med. Men han blir fort sur på service arbeidere om noe ikke er helt i orden 
 

Jeg har begynt å lese mer nyheter og tilegne meg mer generell kunnskap. Jeg har ikke hatt problemer med innlæring på skolen. 
 

Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Synes menn det er greit å være sammen med noen de synes er veldig mye dummere enn seg? 

Anonymkode: 61170...249

  • Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tipper du får mange svar av typen "alle er like dumme, og spesielt de smarte".

For å være ærlig så er det forskjell på folk. Hvis han er veldig kunnskapsrik så er han vant til å kunne mer enn andre.

Han sammenligner nok deg med andre, og ikke med seg selv. Han har valgt deg, så slapp av. Det er forresten typisk at man gjør og sier ekstra mye dumt når man er usikker. Tipper det går over med tiden og at du blir tryggere.

Anonymkode: 4ec2d...1df

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem, at min mann er dum og treg og jeg blir utålmodig. Dårlig match.. ikke så veldig sympatisk å bli utålmodig og irritert men det er slitsomt 

Anonymkode: dd674...d02

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har vært sammen med typen min i 5 år og vi er forlovet. Det er 6 års aldersforskjell (han eldst). Men han er sykt smart til den grad at alle kommenterer det. Han har mye kunnskap på ulike felt, er kjapp til å se løsninger på problemstillinger. Jeg er langt unna hans nivå og noen ganger så tenker jeg jo at han kanskje skulle ønske jeg var smartere. 
 

Vi kan ha gode samtaler, jeg liker å høre han snakke om ting og se hva han mener om ting. Jeg lærer jo mye av han, men føler ikke at han lærer så mye av meg!

Han blir fort utålmodig og frustrert, egentlig på hvem som helst, men siden vi er sammen hele tiden er det jo meg det går mest utover. Og det kan være alt mulig. Føler ofte han tror jeg er dummere enn jeg er når han ser sin egen måte å gjøre noe på og jeg har en annen. Men at måtene er likeverdige. Andre ganger så ser jeg ikke løsningen på en enkel problemstilling fordi hsn gjør meg nervøs med hvor utålmodig han her. Er vi sammen med foreldrene hans er det mest de han blir utålmodig med. Men han blir fort sur på service arbeidere om noe ikke er helt i orden 
 

Jeg har begynt å lese mer nyheter og tilegne meg mer generell kunnskap. Jeg har ikke hatt problemer med innlæring på skolen. 
 

Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Synes menn det er greit å være sammen med noen de synes er veldig mye dummere enn seg? 

Anonymkode: 61170...249

Det jeg har uthevet. Les nøye gjennom og tenk over om det er slikt liv du ønsker deg? Han behandler deg ikke bra, og hans måte å gjøre ting på er ikke nødvendigvis den beste alltid.

Jeg har stort sett alltid vært den mest intelligente i et forhold med en mann, men han jeg er med nå har noe høyere IQ enn meg. Vi kan snakke om alt mulig,  men det er fremdeles noen områder jeg er bedre på enn han. Mine evner er analytiske, organisatoriske, mens han er mer praktisk anlagt enn meg. (Vi har begge høy utdanning, en økonom og en ingeniør).

Man må finne en måte å gjøre begge gode på selv om man er forskjellige,  og helt ærlig, hvordan du beskriver din forlovede så mangler han endel på det området.

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (19 minutter siden):

Det jeg har uthevet. Les nøye gjennom og tenk over om det er slikt liv du ønsker deg? Han behandler deg ikke bra, og hans måte å gjøre ting på er ikke nødvendigvis den beste alltid.

Jeg har stort sett alltid vært den mest intelligente i et forhold med en mann, men han jeg er med nå har noe høyere IQ enn meg. Vi kan snakke om alt mulig,  men det er fremdeles noen områder jeg er bedre på enn han. Mine evner er analytiske, organisatoriske, mens han er mer praktisk anlagt enn meg. (Vi har begge høy utdanning, en økonom og en ingeniør).

Man må finne en måte å gjøre begge gode på selv om man er forskjellige,  og helt ærlig, hvordan du beskriver din forlovede så mangler han endel på det området.

Enig med deg! Min kjæreste er smartere enn meg når det gjelder generell kunnskap og innsikt, men han har klisterhjerne, det har ikke jeg. Jeg er smartere enn han når det gjelder mennesker. Jeg liker godt å lære av ham og liker at han er smart. Men det er fordi han IKKE blir utålmodig og sur på meg om jeg ikke skjønner alt med en gang eller husker alt. Det er den viktigste forskjellen her. Jeg hadde aldri vært sammen med noen som ble utålmodig og sur, det er drittsekkoppførsel. Og det at han blir sur og utålmodig på de som jobber i servicebransjen er et stort rødt flagg. Hyggelige mennesker oppfører seg bra mot alle. 

Anonymkode: 3b277...114

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart, men utålmodig og ikke så spesielt grei. Da er det bedre å være dum.

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres slitsomt ut. Man kan være smart uten å være en besserwisser i alt. Og det er også naturlig for oppegående mennesker å se saker fra flere sider og finne andres ideer og vinkler interessante.

Jeg datet en som var super intelligent en stund. Han var derimot fascinert av måten jeg tenkte på. Jeg er kreativ og ut av boksen tenker. Han likte også måten jeg skrev ting på da jeg er veldig flink å uttrykke tanker og følelser skriftlig. 
 

I lengden ble han for tørr for meg og andre ting som gjorde at jeg avsluttet.

Han jeg nå er kjæreste med er også veldig smart. Men mer som meg. Kreativ ut av boksen type. Mer tullete og leken og lite selvhøytidelig. 
 

Så spørsmålet er om du vil tilbringe resten av livet med en person som får deg til å føle deg dum?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å behandle andre nedlatende er dårlig folkeskikk, har ingenting med intelligens og gjøre. Høres mer ut som en mobber. 

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt ærlig, om du vil  ha barn en gang, hvordan tror du han ville være  når han skal lære et barn ting de sliter med å mestre? 

Tålmodig? Empatisk? Pedagogisk?

Og når 3-åringen får sammenbrudd fordi bananen er åpnet i feil ende, hvem kommer han til å synes har feil og rett i situasjonen? 

Utålmodig og "jeg vet best" funker ikke med barn, det har de veldig lite godt av. Da trenger man evner som å kunne sette andres ve og vel foran egne behov, hele dagen og hver dag i mange år.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGEN her kan bedømme en mann dere aldri har møtt selv. Og historien til TS er fra hennes synsvinkel og mannen hennes sin versjon kommer ikke frem. 

Mitt råd til deg er å snakke med han om dette, evnt kanskje prate med en psykolog som har kompetanse til å hjelpe deg med å finne ut hva som er best for deg å gjøre TS

Anonymkode: 03880...91f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen må være dummere enn andre, slik har det alltid vært og slik vil det alltid være. 

Men man kan undres hvor smart en person er som påpeker hvor lite intelligent partneren er. 

 

Anonymkode: b70ed...b73

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han virkelig så intelligent? Han hørtes jo helt tilbakestående ut når det kommer til EQ.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ex var mye mer intelligent enn meg på sånn IQ vis. Han er veldig smart, helt sykt bra hukommelse. 

Psykiske problemer han ikke ville selv se/ innrømme, var også utålmodig og nedlatende til meg og de fleste egentlig... ikke til fjeset dems da. Til mitt fjes ja...

Men han er en ex nå da. Elsket jeg han JA, men klarte ikke det der i lengden. 

Anonymkode: c5e06...837

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut som tempoet på hvor fort det snurrer rundt i hodene deres er ganske forskjellige. Om det skal fungere så må gubben din trene opp tålmodighet. Jeg vet ikke hvordan det gjøres men lurer på om yogatrening kan hjelpe? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro at en med høy intelligens forstår at det finnes flere løsninger på samme problemstilling. 

Hvilke typer problemstillinger blir han frustrert over, som han mener du ikke forstår? Kan du komme med noen konkrete eksempler? 

På hjemmebane er det jeg som har høyest IQ. Jeg er kanskje dyktigere enn mannen min på enkelte områder, men på andre områder er han mye flinkere enn meg. Jeg ville aldri fått mannen min til å føle seg dum eller mindreverdig, bare fordi jeg er flinkere på enkeltområder. Jeg er helt sikker på du har egenskaper der du er flinkere og dyktigere enn han. Et parforhold handler ikke om å trykke hverandre ned, men heller å løfte hverandre opp. Sette pris på den personen man er sammen med for den man er. 

Anonymkode: d0ab7...1fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde nok ikke likt ei dame som er skarpere enn ham, nå fremstår jo han som veldig smart.

Men, den sosiale intelligensen hans er kanskje ikke helt på topp?

Anonymkode: c26c7...9fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres ikke ut som om problemet hat noe å gjøre med at han er spesielt smart. Det er heller det at han er utålmodig og nedlatende mot meneskene rundt han. Det er ikke et veldig attraktivt trek hos en partner! Du risikerer at han blir være med årene også. Har du snaket med han om dette? Forstå han at det påvirker deg negativt? Kansje dere kan jobbe med kommunikasjonen og finne bedre måter å samhandle på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å slå deg til ro med at han er glad i deg. Er han typen som liker å fremstille deg som dum, må du jo bare ta deg en alvorsprat med han. Er det bare en følelse du har, må du jobbe med deg selv. 

Anonymkode: 75a76...d7b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig dårlig tegn når man snakker stygt opp andre som f.eks. servicearbeidere. Og i tillegg den utålmodigheten han fremviser. Som en annen sa; dette lover ikke godt for en evt. fremtid med barn om du ønsker deg det.

Anonymkode: 23afa...66a

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har normal intelligens og han har høy intelligens,rask prossessering og mye mer kunnskap enn deg,  blir forskjellen mellom dere omtrent som om på deg og noen på grensen til psykisk utviklingshemmet. Kanskje ikke så rart om han blir utålmodig i lengden. Men han er kanskje litt overfladisk, hvis det var på grunn av utseende han ikke valgte noen på sitt eget nivå.

Anonymkode: f7d5f...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...