Gå til innhold

Hvor lenge kan en hamster være alene hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis hamsteren har rikelig med ny-påfylt drikke fra 2 forskjellige velfungerende glass-drikkeflasker. Hamstermat for over 1 mnd. Buret er helt rent og står i et rom som er godt ventilert og ikke blir varmet opp av solen, men holder en stabil romtemperatur. Buret har ingen skarpe kanter eller høye plasser hvor hamsteren kan falle eller skrape seg opp. Hamsteren er 2 år og har aldri skadet seg i buret før.

 

Lurer litt på dette, for når jeg søker på google så sier de 12 timer, pga det kan bli tomt for mat og drikke 🤔

 

Jeg trodde dette kunne gå kanskje opptil max 1 uke hvis dette ikke skjer mer enn en gang. Det eneste jeg kan komme på er vannet, da det bør byttes minst hver 3. dag.

Anonymkode: 281e3...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En langhelg, altså fra torsdag til søndag kveld er vel maks, men den overlever lenger

Anonymkode: 5e015...953

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte to netter maks da vi hadde hamster. 

Anonymkode: ecf67...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hel uke? Kan ikke noen passe på den? Hva om den blir syk?

Anonymkode: ffa80...351

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr skal ha daglig tilsyn! 
Få noen til å se til den :) 

Anonymkode: 5699f...c23

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri latt noe dyr vært uten tilsyn en hel uke. Vi har tatt dem til oss og da har vi også ansvar for å følge dem opp.

Hvis dere skal reise bort så ville jeg sørget for pass. Et hamsterbur er sånn sett lett å plassere hos noen som kan ta seg av det, evt om de kan komme innom en gang om dagen og sjekke at alt er ok, samt rengjøre buret.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her, joda jeg får lett hamsterpass. Det er ikke det saken handler om.

 

Har dere noen begrunnelser annet enn et "dyr skal ha daglig tilsyn"? 

Dette er et dverghamster med et veldig stort bur, god plass til å vandre og aktivisere seg. 

Jeg forstår at mange har "lest" seg opp på nettet. Er det noen med noe erfaring som kan utdype hvorfor et hamster ikke kan være alene i 1 uke? (husk: jeg sier ikke at det er riktig eller galt)

Anonymkode: 281e3...5a5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Er det at det står i loven grunn nok? 

Fra veileder til forskrift om omsetning og midlertidig hold av dyr;

"Forskriften krever tilsyn og stell minst 2 ganger i døgnet."

https://www.mattilsynet.no/dyr/dyrevelferd/veileder-omsetning-og-midlertidig-hold-av-dyr?kapittel=9-tilsyn-og-stell

Av egen erfaring, hamstere og andre burdyr blir raskt dårlig hvis de først blir syke. De har også en tendens til å kunne skade seg på "ufarlige" ting. Har funnet rotte med foten fast i løpehjulet, hamster som har fått mat fast i kinnet, hamster med vond fot etter fall av å ha klatret i buret, vannflaske som har tømt seg fordi det har kommet frø inn i drikketuten, tilgriset mat av at hamsteren har flyttet det til et ugunstig sted i buret. Vil absolutt anbefale tilsyn. 

Endret av KnitAndCoffee
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KnitAndCoffee said:

Er det at det står i loven grunn nok? 

Fra veileder til forskrift om omsetning og midlertidig hold av dyr;

"Forskriften krever tilsyn og stell minst 2 ganger i døgnet."

https://www.mattilsynet.no/dyr/dyrevelferd/veileder-omsetning-og-midlertidig-hold-av-dyr?kapittel=9-tilsyn-og-stell

 

Jeg var ikke klar over denne loven. Men er glad jeg spurte her. Det er det som er så bra med å ha en dialog der vi kan dele informasjon med hverandre. 

Anonymkode: 281e3...5a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her, joda jeg får lett hamsterpass. Det er ikke det saken handler om.

 

Har dere noen begrunnelser annet enn et "dyr skal ha daglig tilsyn"? 

Dette er et dverghamster med et veldig stort bur, god plass til å vandre og aktivisere seg. 

Jeg forstår at mange har "lest" seg opp på nettet. Er det noen med noe erfaring som kan utdype hvorfor et hamster ikke kan være alene i 1 uke? (husk: jeg sier ikke at det er riktig eller galt)

Anonymkode: 281e3...5a5

Friskt vann er en meget god grunn, men hadde hamsteren levd ute i det fri, hadde den nok ikke drukket friskt vann hver dag.

Anonymkode: 5e015...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her, joda jeg får lett hamsterpass. Det er ikke det saken handler om.

 

Har dere noen begrunnelser annet enn et "dyr skal ha daglig tilsyn"? 

Dette er et dverghamster med et veldig stort bur, god plass til å vandre og aktivisere seg. 

Jeg forstår at mange har "lest" seg opp på nettet. Er det noen med noe erfaring som kan utdype hvorfor et hamster ikke kan være alene i 1 uke? (husk: jeg sier ikke at det er riktig eller galt)

Anonymkode: 281e3...5a5

Hvorfor må man argumentere for hvorfor ikke. Hva er grunnene dine til at det er ok?

Anonymkode: 82afa...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnitAndCoffee skrev (4 timer siden):

Er det at det står i loven grunn nok? 

Fra veileder til forskrift om omsetning og midlertidig hold av dyr;

"Forskriften krever tilsyn og stell minst 2 ganger i døgnet."

https://www.mattilsynet.no/dyr/dyrevelferd/veileder-omsetning-og-midlertidig-hold-av-dyr?kapittel=9-tilsyn-og-stell

Av egen erfaring, hamstere og andre burdyr blir raskt dårlig hvis de først blir syke. De har også en tendens til å kunne skade seg på "ufarlige" ting. Har funnet rotte med foten fast i løpehjulet, hamster som har fått mat fast i kinnet, hamster med vond fot etter fall av å ha klatret i buret, vannflaske som har tømt seg fordi det har kommet frø inn i drikketuten, tilgriset mat av at hamsteren har flyttet det til et ugunstig sted i buret. Vil absolutt anbefale tilsyn. 

Dessverre så er det så mange som driter i hva loven sier😡

Anonymkode: a2cc5...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

En hel uke? Kan ikke noen passe på den? Hva om den blir syk?

Anonymkode: ffa80...351

Et hamster lever i kun 1 år. Om den blir syk får de ikke behandling. Det er ei mus.

hadde jeg fått 1 mill for å ha en hamster i  1 år hadde jeg takket nei. 
Livredd mus og synes de er ekle. Hadde ikke klart å åpne buret for å hunden mat engang.  Hadde nok sultet ihjel etter noen dager. 

Anonymkode: ad46b...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Et hamster lever i kun 1 år. Om den blir syk får de ikke behandling. Det er ei mus.

hadde jeg fått 1 mill for å ha en hamster i  1 år hadde jeg takket nei. 
Livredd mus og synes de er ekle. Hadde ikke klart å åpne buret for å hunden mat engang.  Hadde nok sultet ihjel etter noen dager. 

Anonymkode: ad46b...1c4

Det er ikke alle mennesker som burde ha dyr.

Anonymkode: a2cc5...8d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør ha tilsyn daglig. Det handler ikke om mat og vann, for man kan jo sette opp løsninger så de har tilgang til dette over tid.

Det handler om å se til at dyret har det bra. Hva om det setter seg fast, skader seg eller blir sykt? Dyret skal ikke trenge å pines over flere dager fordi det ikke får tilsyn før etter en uke… 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 3.56):

Et hamster lever i kun 1 år. Om den blir syk får de ikke behandling. Det er ei mus.

hadde jeg fått 1 mill for å ha en hamster i  1 år hadde jeg takket nei. 
Livredd mus og synes de er ekle. Hadde ikke klart å åpne buret for å hunden mat engang.  Hadde nok sultet ihjel etter noen dager. 

Anonymkode: ad46b...1c4

En hamster lever lenger enn 1 år.

Jeg har hatt ulike typer hamstre og noen har levd opp til 3 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vårt hamster får tilsyn daglig hvis vi er på reise.

Anonymkode: 255d0...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du vite hvor lenge før hamster kan være alene hjemme uten tilsyn, når du samtidig skriver at du har tilsyn?

Merkelig å fundere på synes jeg

Anonymkode: 5e015...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi praktiserer 1 døgn.  Dvs at vi gir vann og mat på morgenen, så kan vi være borte til neste morgen. Det skjer sjeldent da.

Anonymkode: 3cc97...352

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et rimelig kamera og sett opp så du kan følge med via tlf når du er på reise

Anonymkode: 20487...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...