Gå til innhold

Er det sant at en narsisist ikke kan elske ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sammen med en som tydelig er narsisist, det er ikke noe tvil om det... huff... men det jeg stusser på er det jeg hører om at en narsisist ikke kan elske, eller føle noe ekte. Denne mannen har grått forran meg flere ganger da han har sagt at han er redd for å miste meg f.eks, han har også grått av glede når jeg har inrømt mine følelser for han eller når han selv gjør det. 

Han mistet også sin nærmeste og egentlig eneste venn for noen år siden. Han døde brått. Han var helt knust. Man kunne se det ikke var falskt for han så virkelig ødelagt ut. Selvom det er et par år siden så får han fortsatt tårer i øynene hvis vi snakker om han, og når vi besøker graven så knekker han sammen  og klarer ikke stå oppreist. Gråter så hele ansiktet hovner opp og snørra til alle kanter. 

Han gråter også av kjærlighetsfilmer der den ene partene dør fra den andre f.eks. Han har vel sett titanic og the notbook 200 ganger. 

Absolutt alt annet ved han enn akkurat dette tyder på at han er narsisist i høy grad. Men er det mulig at han er narsisist når han har disse følelsene som beskrevet over? 

Anonymkode: 26af7...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har han fått diagnosen fra en psykolog/psykiater eller er det du som har gitt han denne diagnosen?

Anonymkode: e3ecd...84d

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger

Anonymkode: 2ec92...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har han fått diagnosen fra en psykolog/psykiater eller er det du som har gitt han denne diagnosen?

Anonymkode: e3ecd...84d

Hadde vært umulig å få stilt en diagnose på han fordi han "har ingen probelemer". Samme det, jeg spør egt bare om utgangspunktet.. om en narsisist kan elske. Jeg spør jo også på slutten om det er mulig at han er en narsisist når han har disse følelsene. 

Anonymkode: 26af7...838

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare av kjærlighet de gråter når de mister eller får noen. Eksen min hadde veldig mange narsissistiske egenskaper, og svært lav empati. Han også gråt når bestekameraten døde, han var hans største beundrer og støtte, men det var ikke kjærlighet. Han også var rørt når jeg sa jeg elsket ham, men det var fordi han visste han hadde meg, noen som elsket HAM, som han kunne krysse alle grenser med og som fortsatt var der. Det er ikke bare av kjærlighet de reagerer. 

Anonymkode: 3ff9c...5bc

  • Liker 3
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De elsker kun seg selv.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke bare av kjærlighet de gråter når de mister eller får noen. Eksen min hadde veldig mange narsissistiske egenskaper, og svært lav empati. Han også gråt når bestekameraten døde, han var hans største beundrer og støtte, men det var ikke kjærlighet. Han også var rørt når jeg sa jeg elsket ham, men det var fordi han visste han hadde meg, noen som elsket HAM, som han kunne krysse alle grenser med og som fortsatt var der. Det er ikke bare av kjærlighet de reagerer. 

Anonymkode: 3ff9c...5bc

Men hva med å gråte av kjærlighetsfilmer da? 

 

Anonymkode: 26af7...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde vært umulig å få stilt en diagnose på han fordi han "har ingen probelemer". Samme det, jeg spør egt bare om utgangspunktet.. om en narsisist kan elske. Jeg spør jo også på slutten om det er mulig at han er en narsisist når han har disse følelsene. 

Anonymkode: 26af7...838

Hvilken av de to typene mener du han har da? Jeg tror ikke at han er narsissist, mulig han har trekk av av det, som så mange av oss, men han er nok ikke narsissist... Alt for mange som spyr ut diagnoser uten noen som helst forkunnskaper om dem. Narsissisme er vel den mest misbrukte diagnosen der ute - i virkeligheten er det veldig få som har denne diagnosen, men "alle" har en eks, forelder eller venninne med denne diagnosen... 🙄

Anonymkode: e3ecd...84d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (Akkurat nå):

De elsker kun seg selv.

Jo, det er det også da. Jeg tror ikke han elsker seg selv heller fordi han selvskader seg og er ofte suicidal og sier at det eneste han vil er å dø fordi han vet ikke om han er en god eller dårlig mann. 

Anonymkode: 26af7...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han virkelig er det så handler følelsene om han. HAN mistet noen som tilføyde livet hans noe positivt. Evt fikk noe som tilføyde han noe. 

Hvis man feks ser på Breivik. Han gråt også over sitt eget manifest. Men ikke for barna han hadde drept. 

Anonymkode: b3e7f...576

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva med å gråte av kjærlighetsfilmer da? 

 

Anonymkode: 26af7...838

Det gjorde han også, slo meg likevel. 

Anonymkode: 3ff9c...5bc

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentimentaliret/lettrørthet er i hvert fall ingen garanti for at en person er empatisk.

Anonymkode: 338b2...9a3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken av de to typene mener du han har da? Jeg tror ikke at han er narsissist, mulig han har trekk av av det, som så mange av oss, men han er nok ikke narsissist... Alt for mange som spyr ut diagnoser uten noen som helst forkunnskaper om dem. Narsissisme er vel den mest misbrukte diagnosen der ute - i virkeligheten er det veldig få som har denne diagnosen, men "alle" har en eks, forelder eller venninne med denne diagnosen... 🙄

Anonymkode: e3ecd...84d

Jeg har ihvertfall aldri kaldt noen andre enn han for narsisist. Kjenner ingen andre som er som han. Kjenner så klart dårlige mennesker, men på helt andre måter. 

Anonymkode: 26af7...838

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sentimentaliret/lettrørthet er i hvert fall ingen garanti for at en person er empatisk.

Anonymkode: 338b2...9a3

Okei, for han finnes ikke empatisk selvom han syns dyr er søte og blir rørt av ting han ser på tv. Så det er mulig å være narsisist selvom man er lettrørt altså. 

Anonymkode: 26af7...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sentimentaliret/lettrørthet er i hvert fall ingen garanti for at en person er empatisk.

Anonymkode: 338b2...9a3

Helt riktig... 

Anonymkode: 3ff9c...5bc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Okei, for han finnes ikke empatisk selvom han syns dyr er søte og blir rørt av ting han ser på tv. Så det er mulig å være narsisist selvom man er lettrørt altså. 

Anonymkode: 26af7...838

Ja i aller høyeste grad. 

Anonymkode: 3ff9c...5bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Narsissister kan elske. Spørsmålet er om de kan elske betingelsesløst.

Ofte er det slik at når de gjør noe snilt for noen andre, så er det for å oppnå noe selv. Enten i form av f.eks. sex, eller i form av anerkjennelse, respekt, etc. 

En ekte snill gjerning gjør man uten å forvente noe i retur. Det sliter narsissister med.

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (12 minutter siden):

De elsker kun seg selv.

Nei, det du sier der er en vanlig misforståelse. Narsissistiske egenskaper er en forsvarsmekanisme mot selvforakt, usikkerhet og skam.

Endret av Mayer
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jo, det er det også da. Jeg tror ikke han elsker seg selv heller fordi han selvskader seg og er ofte suicidal og sier at det eneste han vil er å dø fordi han vet ikke om han er en god eller dårlig mann. 

Anonymkode: 26af7...838

Narsissister er egentlig veldig krenkbare og har et skjørt og svakt selvbilde innerst inne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har vært sammen med en som tydelig er narsisist, det er ikke noe tvil om det... huff... men det jeg stusser på er det jeg hører om at en narsisist ikke kan elske, eller føle noe ekte. Denne mannen har grått forran meg flere ganger da han har sagt at han er redd for å miste meg f.eks, han har også grått av glede når jeg har inrømt mine følelser for han eller når han selv gjør det. 

Han mistet også sin nærmeste og egentlig eneste venn for noen år siden. Han døde brått. Han var helt knust. Man kunne se det ikke var falskt for han så virkelig ødelagt ut. Selvom det er et par år siden så får han fortsatt tårer i øynene hvis vi snakker om han, og når vi besøker graven så knekker han sammen  og klarer ikke stå oppreist. Gråter så hele ansiktet hovner opp og snørra til alle kanter. 

Han gråter også av kjærlighetsfilmer der den ene partene dør fra den andre f.eks. Han har vel sett titanic og the notbook 200 ganger. 

Absolutt alt annet ved han enn akkurat dette tyder på at han er narsisist i høy grad. Men er det mulig at han er narsisist når han har disse følelsene som beskrevet over? 

Anonymkode: 26af7...838

En narsisisme er opptatt av seg selv, og kan ha sterke følelser knyttet til å få/ikke få det de vil ha. Det betyr ikke at de elsker personer de vil ha tilgang til. Et bra offer kan være tungt å miste, omtrent som andre blir lei seg for at en sykkel blir stjålet og må erstattes. Det tapet betyr ikke at en ser på det som en likeverdig, nær relasjon. Det er bare bryderi og kostnader ved å skaffe seg ny sykkel. 

Anonymkode: e092c...318

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...