Gå til innhold

Å jobbe i bolig for voksne med psykisk utviklingshemming, stillingstittel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Mitt spørsmål er om stillingstittel er et forhandlingspunkt når man søker jobb? Har noen erfaring med dette? 

Anonymkode: 29a22...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får stillingstittel ut i fra utdanning. Vernepleier, sykepleier, helsefagarbeider eller andre titler du får etter utdanning. Kan også bli ansatt som miljøterapeut (ergoterapeut, sosionom osv). Om du ikke har relevant utdanning blir du ansatt som assistent. Hvilken utdanning har du da, og hva ønsker du å bli ansatt som?

Anonymkode: 26771...89a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pedagog og ønsker at tittelen min skal være miljøterapeut. I dag jobber jeg som tverrfaglig spesialist, men skal ta en pause fra den jobben jeg har nå, og studere (deltid). 

Kunne tenkt meg å jobbe i bolig. Det er ikke så nøye med lønna (selv om høyere lønn er bedre lønn selvsagt), men tittelen betyr en del. 

Anonymkode: 29a22...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er pedagog og ønsker at tittelen min skal være miljøterapeut. I dag jobber jeg som tverrfaglig spesialist, men skal ta en pause fra den jobben jeg har nå, og studere (deltid). 

Kunne tenkt meg å jobbe i bolig. Det er ikke så nøye med lønna (selv om høyere lønn er bedre lønn selvsagt), men tittelen betyr en del. 

Anonymkode: 29a22...dce

Og for å legge til: Det står lønnes i henhold til tariff, og det står "helgestilling". Altså står det ingen krav om utdanning noen steder, men stillingstittelen står heller ikke. På en annen utlysning i samme tjeneste men annen bydel står det at de med høyere utdanning innen helse og omsorg prioriteres, og da tenker jeg at det er en selvfølge at jeg ville fått miljøterapeut-tittel. 

Jeg vil helst jobbe som miljøterapeut og få miljøterapeutlønn, men kan klare meg med tittelen. 

Anonymkode: 29a22...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på hva kommunen din definerer som relevant yrke for tittelen miljøterapeut.

Og for å korrigere den over her: Miljøterapeut = sosionom, vernepleier, barnevernspedagog o.l. Miljøarbeider = helsefagarbeider, barne og ungdomsarbeider. Assistent/ufaglært = alle andre uten relevant utdanning til de overnevnte.

Anonymkode: a5600...ee9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig er det ingen ting i veien med å få godkjent pedagog i en miljøterapeuthjemmel.

 

Den stillingsutlysningen hørtes amatøraktig ut. Ikke oppgitt hverken hjemmel eller kompetansekrav? 

Anonymkode: d0b9e...99f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld at jeg kaprer tråden litt. Men hvorfor betyr tittelen så mye for folk? Har noen på jobb som ikke vil ha tittel "hjelpearbeider" selv har jeg tittel "produksjonsleder" men for min del kunne det like gjerne vært "idioten bak pcskjermen" for meg er det viktigste hva man gjør ikke hva man kaller det. Så kan noen forklare meg viktigheten med tittel? 

Anonymkode: 1df2e...352

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Unnskyld at jeg kaprer tråden litt. Men hvorfor betyr tittelen så mye for folk? Har noen på jobb som ikke vil ha tittel "hjelpearbeider" selv har jeg tittel "produksjonsleder" men for min del kunne det like gjerne vært "idioten bak pcskjermen" for meg er det viktigste hva man gjør ikke hva man kaller det. Så kan noen forklare meg viktigheten med tittel? 

Anonymkode: 1df2e...352

I dette tilfellet her så tolker jeg det dit hen at det er et lønnsspørsmål.

Lønnsmessig er det forskjell på om hjemmelen er miljøterapeut, miljøarbeider, fagarbeider, assistent etc.

I tillegg til at lønnen er ulik, så er stillingsinstruks, ansvar og arbeidsoppgaver ulikt de ulike stillingene i mellom.

Det blir som å si at det er det samme om jeg er portør eller ortoped. De jobber på samme sykehus, men har ulik lønn, ansvar, oppgaver og instruks.

Anonymkode: d0b9e...99f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 16.19):

Unnskyld at jeg kaprer tråden litt. Men hvorfor betyr tittelen så mye for folk? Har noen på jobb som ikke vil ha tittel "hjelpearbeider" selv har jeg tittel "produksjonsleder" men for min del kunne det like gjerne vært "idioten bak pcskjermen" for meg er det viktigste hva man gjør ikke hva man kaller det. Så kan noen forklare meg viktigheten med tittel? 

Anonymkode: 1df2e...352

For meg handler det ikke så mye om lønn, som når jeg skal videre en dag. Dette er en helgestilling. Jeg har bachelor og tre videreutdanninger, jeg kan ikke sette "pleiemedarbeider" på CVen min etter at jeg har jobbet mange år som tverrfaglig spesialist. Jeg kan dog klare meg med ufaglært lønn en periode, hvis det er det som må til.

Anonymkode: 29a22...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/3/2024 at 4:19 PM, AnonymBruker said:

Unnskyld at jeg kaprer tråden litt. Men hvorfor betyr tittelen så mye for folk? Har noen på jobb som ikke vil ha tittel "hjelpearbeider" selv har jeg tittel "produksjonsleder" men for min del kunne det like gjerne vært "idioten bak pcskjermen" for meg er det viktigste hva man gjør ikke hva man kaller det. Så kan noen forklare meg viktigheten med tittel? 

Anonymkode: 1df2e...352

"Idioten bak pcskjermen" gjør seg svært dårlig på en CV. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 16.19):

Samtidig er det ingen ting i veien med å få godkjent pedagog i en miljøterapeuthjemmel.

 

Den stillingsutlysningen hørtes amatøraktig ut. Ikke oppgitt hverken hjemmel eller kompetansekrav? 

Anonymkode: d0b9e...99f

Ikke oppgitt hverken hjemmel eller kompetansekrav. I andre stillingsutlysninger står det for eksempel "ikke krav til utdanning", men ikke denne. De burde kanskje søke etter "pleiemedarbeider", "assistent" eller "miljøarbeider", og ikke "helgestilling"?

Jeg har søkt jeg altså, så må jeg bare forsikre meg om tittel før intervjuet, sånn at jeg ikke kaster vekk tida hverken deres eller min tid. 

Anonymkode: 29a22...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tittel og lønn etter kompetanse. Jeg jobber i bolig, og de med pedagogutdannelse, går under tittel "miljøterapeut" og har startlønn på litt over 500 tusen. Dette er i kommunen.

Anonymkode: a437d...160

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du får tittel og lønn etter kompetanse. Jeg jobber i bolig, og de med pedagogutdannelse, går under tittel "miljøterapeut" og har startlønn på litt over 500 tusen. Dette er i kommunen.

Anonymkode: a437d...160

Tusen takk for svar. Håper dette stemmer! 

Anonymkode: 29a22...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...