Gå til innhold

Hvordan beskytte seg mot hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Han skal være sikker på at hunden hans ikke kommer seg ut. Han er 100% ansvarlig for at hans hund ikke skader eller skremmer andre mennesker/ dyr. Hvis han ikke klarer å ta dette ansvaret, er han ikke skikket til å ha omsorg for dyr. 

§ 3.Generelt aktsomhetskrav
Hundeholderen skal

a.    forebygge og vise aktsomhet for å unngå at hunden blir satt i en situasjon der den kan gjøre skade på folk, dyr, eiendom eller ting
b.    sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, dyr, miljø eller andre interesser.
c.    sikre trygghet for hunden, folk og andre dyr ved å holde hunden under forsvarlig tilsyn, og håndtere hunden på en slik måte at den får dekket individuelle behov.

Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet.

Anonymkode: f757f...01c

Je, hvis hunden angriper min hund så kan jeg jo anmelde. Men akkurat nå så har jo ingenting skjedd, så jeg er helt maktesløs. 

Naboen har mye familie her og de har vært her lenge. Jeg er ny i nabolaget og han mener jeg forstyrrer på hans private område når jeg går på veien (han eier også et jorde på andre siden av veien så han mener liksom at huset og jordet, og dermed også veien i mellom er hans private område). Jeg vet jo det er helt urimelig og at han ikke kan bestemme om jeg skal gå på veien eller ikke, men nå bruker han altså den dårlig skjulte trusselen om at hunden hans kan rømme for å stoppe meg. Siden jeg er veldig glad i hunden min og ikke vil at han skal komme til skade så vet jeg ikke annen råd enn å unngå å gå på veien da. Familien til naboen er også små-konger her i området, de eier mye av både bedrifter og landområder så jeg vet ikke hva mer som kan komme til å gjøre livet mitt surt om det bli større en større konflikt. 

Jeg flyttet hit fordi det er mange fine turmuligheter her, men de fleste er på andre siden av naboens hus, så jeg får ikke brukt de. Vurderer å bare selge igjen for det fine området jeg flyttet hit for er jo ikke tilgjengelig for meg lengre 😢 

Takk for mange gode tips alle sammen. Jeg tar til meg alt sammen og får bare se om jeg eventuelt skal flytte eller hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 02cb9...712

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...