AnonymBruker Skrevet 3. mai #1 Del Skrevet 3. mai Jeg har en nabo med en sint vakthund som syns at veien utenfor huset deres hører inn under dens område. Naboen har ikke helt kontroll og denne hunden har tidligere kommet seg løs og angrepet forbipasserende hund. Selvfølgelig unngår jeg å gå i nærheten så mye som mulig, men siden både postkassestativet og søppeldunkene er på andre siden av dette huset må jeg gå der av og til og det er veldig upraktisk hvis jeg aldri kan gå der med hunden. Mitt hus er liksom innerst i en blindgate og naboens hus er ved veien ut mot resten av verden. Jeg har forsøkt å snakke med naboen, men han virker som han er fornøyd med at folk er redde for å gå forbi huset hans. Han klager over at folk går forbi der og sier at han ikke kan garantere for at hunden ikke kommer seg løs, så jeg tror han trives godt med å ha denne trusselen hengende over alle som har hund slik at det blir minst mulig folk som går langs veien foran huset hans. Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å beskytte min hund? Kan man bruke f. eks tåregass eller noe sånt i verste fall? Jeg håper så klart at aldri noe sånt blir nødvendig, men min hund er mye mindre enn naboens, og jeg er redd for at noe skal kunne skje han. Anonymkode: 02cb9...712 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #2 Del Skrevet 3. mai Ha et ekstra bånd med deg. Under et angrep, ta båndet under halsen til hunden (helt øverst under haka), og tvist båndet bak øra så godt du kan, også drar du båndet rett oppover. Blodtilførselen til hjernen kuttes av, og hunden vil besvime. Da slipper den taket i din hund. Om du ikke har et ekstra bånd, men den angripende hunden har et halsbånd, kan du bruke halsbåndet. Dra den opp under haka, stram med to hender og dra opp. Det verste man kan gjøre under et angrep hvor en hund har et godt tak i din, er å prøve og dra din hund løs. Da påfører man egen hund større skader. Jeg har sett at i USA brukes det mye flasker med luft. Det påfører altså ikke skader, men trykket og lyden skremmer vekk de fleste hunder. Jeg vet ikke om man får kjøpt det i Norge? Anonymkode: 5e148...d50 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #3 Del Skrevet 3. mai Man kan også bruke miljøet til å beskytte hunden. Er hunden din liten nok til at du får løfta den, kan det være greit å bare slenge den opp i nærmeste søppeldunk om du ser at nabohunden kommer. Anonymkode: 5e148...d50 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #4 Del Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man kan også bruke miljøet til å beskytte hunden. Er hunden din liten nok til at du får løfta den, kan det være greit å bare slenge den opp i nærmeste søppeldunk om du ser at nabohunden kommer. Anonymkode: 5e148...d50 Ikke ts men det var et lurt råd. Her har vi trekkhunder i nabolaget som går tur med eieren. Anonymkode: bd149...402 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #5 Del Skrevet 3. mai Er det ingen mulighet til å få hundene til å bli venner? Anonymkode: ffc19...efa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #6 Del Skrevet 3. mai Takk for tips! Jeg hunden min er liten nok til å løftes opp så jeg har allerede tenkt på at jeg må løfte han hvis jeg ser nabohunden. Skal også planlegge litt rundt hvor søppelkasser og sånt står så jeg er forberedt. Er ikke sikker på om jeg klarer å være snarrådig og kald nok til å få løfta opp nabohunden etter båndet, men jeg skal i alle fall prøve hvis det blir nødvendig. Skal også sjekke opp dette med luftboks. 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er det ingen mulighet til å få hundene til å bli venner? Anonymkode: ffc19...efa Tror det blir vanskelig. Den hunden har stått i kjetting og gjødd mot alle som går forbi i mange år, så jeg tror det er vanskelig å få den til å endre adferd når det er så innøvd. I alle fall uten samarbeid fra eieren. De kunne kanskje blitt venner om de hadde møttes et annet sted, men hunden anser jo min hund som en inntrenger på "sitt" område og med det utgangspunktet er det jo vanskelig. Det er virkelig ekkelt det hele. Skulle ønske jeg kunne unngå hele greia men når beliggenheten er sånn som den er er det vanskelig. Har jo absolutt ikke lyst til å skade naboens hund heller, det er jo ikke hundens feil dette her. Anonymkode: 02cb9...712 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #7 Del Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ha et ekstra bånd med deg. Under et angrep, ta båndet under halsen til hunden (helt øverst under haka), og tvist båndet bak øra så godt du kan, også drar du båndet rett oppover. Blodtilførselen til hjernen kuttes av, og hunden vil besvime. Da slipper den taket i din hund. Om du ikke har et ekstra bånd, men den angripende hunden har et halsbånd, kan du bruke halsbåndet. Dra den opp under haka, stram med to hender og dra opp. Anonymkode: 5e148...d50 Jeg ville ikke ha nærmet meg halsen til en stor, aggressiv, fremmed hund. Du vet aldri hvordan den vil reagere når den er i forsvarsmodus. Jeg er glad i hunden min men ikke villig til å ofre liv for den. Anonymkode: 702d7...c56 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #8 Del Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg har en nabo med en sint vakthund som syns at veien utenfor huset deres hører inn under dens område. Naboen har ikke helt kontroll og denne hunden har tidligere kommet seg løs og angrepet forbipasserende hund. Anonymkode: 02cb9...712 Hvis den angriper så er det vel mulighet til å anmelde. Sitat Selvfølgelig unngår jeg å gå i nærheten så mye som mulig, men siden både postkassestativet og søppeldunkene er på andre siden av dette huset må jeg gå der av og til og det er veldig upraktisk hvis jeg aldri kan gå der med hunden. Mitt hus er liksom innerst i en blindgate og naboens hus er ved veien ut mot resten av verden. Jeg har forsøkt å snakke med naboen, men han virker som han er fornøyd med at folk er redde for å gå forbi huset hans. Han klager over at folk går forbi der og sier at han ikke kan garantere for at hunden ikke kommer seg løs, så jeg tror han trives godt med å ha denne trusselen hengende over alle som har hund slik at det blir minst mulig folk som går langs veien foran huset hans. Hva om du ringer på og sier at du ser hunden stå mye ute alene og tilby deg å lufte den iblant? Ta den med på en tur uten din egen hund og lær den at du betyr mosjon og godbit. Kanskje den etterhvert logrer når du og hunden din går forbi? Anonymkode: 702d7...c56 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #9 Del Skrevet 3. mai 32 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis den angriper så er det vel mulighet til å anmelde. Hva om du ringer på og sier at du ser hunden stå mye ute alene og tilby deg å lufte den iblant? Ta den med på en tur uten din egen hund og lær den at du betyr mosjon og godbit. Kanskje den etterhvert logrer når du og hunden din går forbi? Anonymkode: 702d7...c56 Ja, jeg vet jeg har retten på min side og at det er naboen som er ansvarlig for sin hund. Men det viktigste for meg er å holde min hund trygg så det hjelper jo ikke så mye at jeg kan anmelde etter at noe har skjedd. Jeg prøver også å holde konfliktnivået med naboen så lite som mulig. Skulle gjerne gått tur med denne hunden, også fordi jeg syns det er trist at den står i kjetting hele dagen. Den får bli med ut bare når det er jakt. Men naboen er ikke spesielt samarbeidsvillig, han liker jo å ha det sånn at færrest mulig går på veien så han ønsker å ha det sånn at hans hund knurrer når jeg kommer forbi med min hund. Han pleier å si til folk at det er lurest å gå andre steder, at han ikke kan være sikker på at aldri hunden kommer seg løs og sånne ting, som en slags skjult trussel om at man ikke skal gå i nærheten av huset hans. Vanskelig å forklare skriftlig men han sier det liksom sånn at alle skjønner dette er en trussel fra hans side uten at han sier det med rene ord. Sånn sier han til alle naboene så de fleste bruker bare veien til å kjøre forbi og så finner andre ruter for å gå turer og sånt. Anonymkode: 02cb9...712 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #10 Del Skrevet 3. mai De fleste hunder som er aggressive mot hunder, er ikke aggressive mot mennesker. Det er grunnen til at jeg har lært min hund å stå bak meg om vi møter løse hunder. Jeg har til nå ikke møtt en hund, selv de som både ser og høres aggressive ut, som går mot meg når jeg stiller meg opp foran hunden min og gjør meg stor. Og hvis jeg noensinne så den hunden løs i gata, ville jeg tatt bilde og varslet politi og mattilsynet om at det er en aggressiv hund som går mye løs og skaper frykt. Om ikke annet kan det hende naboen får seg en støkk om han får dem på døra og får spørsmål rundt hundeholdet. Og til slutt, stakkars hund, det høres jo ut som et ordentlig kjipt liv Anonymkode: 8233e...799 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #11 Del Skrevet 3. mai Rottegift Anonymkode: 42840...463 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #12 Del Skrevet 3. mai Med en sånn nabohund som rett som det er kommer seg løs, hadde jeg ikke gått forbi der uten minst en selvforsvarspray i lomma. Som denne eller denne. Anonymkode: 20bc5...395 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #13 Del Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg ville ikke ha nærmet meg halsen til en stor, aggressiv, fremmed hund. Du vet aldri hvordan den vil reagere når den er i forsvarsmodus. Jeg er glad i hunden min men ikke villig til å ofre liv for den. Anonymkode: 702d7...c56 Om hunden allerede har festa tennene godt i din hund, så vil den ikke slippe fordi noen tar den i halsen. Å kvele gjør man for å få hunden til å slippe, ikke forhindre bitt. Men om hunden biter, slipper, biter, slipper, så er jeg enig at det ikke er lurt. Da er det bedre å få stilt seg foran egen hund og sparke og brøle. Ts, om hunden i utgangspunktet ikke kommer løpende for å bite, men "kun" for å bølle, kan det være en dårlig idé å løfte opp din hund. Dette vil kun gire opp den andre hunden og nettopp føre til biting. Du kan også ende i bakken, og da mister du fullstendig kontroll over situasjonen. Om du får løftet opp din egen hund og satt den i en søppelkasse FØR hunden rekker seg bort til dere, så er det greit. Har denne hunden bitt hunder før? Eller bøller den bare? Om den bare er en bølle, så kan der være bedre å stille deg foran din egen hund og brøle for full hals. Som noen andre nevnte, mange hunder kan være bøllete/aggressiv mot andre hunder, men skygger banen når eier av hunden de har fiksert på, gjør det klinkende klart at de ikke får seg bort til hunden uten å gå gjennom eieren først. Jeg har selv brølt til et par hunder som kom sprintende mot oss med knurring og flekka tenner, og da skygga de banen. Hva man bør gjøre, avhenger veldig på hunden som kommer løpende, og det er ikke alltid lett å vite hva slags intensjoner de har eller hva som driver de, spesielt når man bare har noen få sekunder til å vurdere situasjonen. Anonymkode: 5e148...d50 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #14 Del Skrevet 3. mai Å løfte en hund i slike situasjoner er helt feil. Du forteller den at andre hunder er farlige - dermed kan den begynne å bli redd andre hunder og bjeffe osv. Anonymkode: 1042c...b60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #15 Del Skrevet 3. mai 2 hours ago, AnonymBruker said: Med en sånn nabohund som rett som det er kommer seg løs, hadde jeg ikke gått forbi der uten minst en selvforsvarspray i lomma. Som denne eller denne. Anonymkode: 20bc5...395 Åh, takk for tips, sånn skal jeg kjøpe! Jeg aner ikke om hunden er reelt farlig eller bare bøller. Naboen fortalte meg at den kom seg løs og angrep en annen hund en gang, men jeg vet ikke mer om det. Kan jo være noe naboen sa for å skremme også. Jeg løfter vanligvis ikke hunden min når det kommer fremmede hunder, men om denne hunden kommer for å angripe så vil jeg nok gjøre det. Bedre at han blir skremt, enn både skadet og skremt. Eller i verste fall drept. Jeg er ikke så bekymret for egen helse. Naboens hund er ca 25 kilo hvis jeg skal tippe, så den kan jo potensielt skade meg men ikke verre enn at jeg skal klare meg. Men min hund er 11 kilo så den kan jo drepe min hund hvis den vil. Anonymkode: 02cb9...712 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #16 Del Skrevet 3. mai Kan du kaste en neve godbiter til den hver gang du går forbi? Skulle den da komme seg løs vil den ha helt andre forventninger til deg enn å angripe Anonymkode: d8c71...564 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #17 Del Skrevet 3. mai Just now, AnonymBruker said: Kan du kaste en neve godbiter til den hver gang du går forbi? Skulle den da komme seg løs vil den ha helt andre forventninger til deg enn å angripe Anonymkode: d8c71...564 Veldig bra ide egentlig, men tror det blir vanskelig i praksis siden hunden står et stykke opp på naboens tomt. Jeg kommer ikke nære nok uten å gå på naboens tomt, og da kommer det vel til å klikke for han. Han mener egentlig at veien også er hans private område og at ingen skal gå der, så han blir nok veldig provosert om jeg gjør det. Anonymkode: 02cb9...712 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #18 Del Skrevet 3. mai Hunden til naboen din skal ikke ha tilgang helt ut til veien, så sant den ikke er under oppsyn. Hva hvis den angriper barn som går forbi. Dette ville jeg meldt fra om, står ganske klart i lovverket. Anonymkode: dd302...596 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #19 Del Skrevet 3. mai 15 minutter siden, AnonymBruker said: Hunden til naboen din skal ikke ha tilgang helt ut til veien, så sant den ikke er under oppsyn. Hva hvis den angriper barn som går forbi. Dette ville jeg meldt fra om, står ganske klart i lovverket. Anonymkode: dd302...596 Den har ikke tilgang, men naboen har sagt flere ganger at man ikke kan være sikker på at hunden ikke kommer seg ut og at den har rømt før og angrepet en hund. Jeg tror det er noe han sier for å skremme meg fra å gå på veien, men jeg tviler ikke på at det er sant heller. Men det er jo ikke noe jeg kan melde fra om når den så langt ikke har kommet seg løs som jeg har sett. Anonymkode: 02cb9...712 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #20 Del Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Den har ikke tilgang, men naboen har sagt flere ganger at man ikke kan være sikker på at hunden ikke kommer seg ut og at den har rømt før og angrepet en hund. Jeg tror det er noe han sier for å skremme meg fra å gå på veien, men jeg tviler ikke på at det er sant heller. Men det er jo ikke noe jeg kan melde fra om når den så langt ikke har kommet seg løs som jeg har sett. Anonymkode: 02cb9...712 Han skal være sikker på at hunden hans ikke kommer seg ut. Han er 100% ansvarlig for at hans hund ikke skader eller skremmer andre mennesker/ dyr. Hvis han ikke klarer å ta dette ansvaret, er han ikke skikket til å ha omsorg for dyr. § 3.Generelt aktsomhetskrav Hundeholderen skal a. forebygge og vise aktsomhet for å unngå at hunden blir satt i en situasjon der den kan gjøre skade på folk, dyr, eiendom eller ting b. sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, dyr, miljø eller andre interesser. c. sikre trygghet for hunden, folk og andre dyr ved å holde hunden under forsvarlig tilsyn, og håndtere hunden på en slik måte at den får dekket individuelle behov. Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet. Anonymkode: f757f...01c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå