Gå til innhold

Dokumentere hvordan sjefen holder på


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sjefen er en snodig type og det har blitt verre i det siste, så jeg vurderer å dokumentere det med skjermbilder etc i tilfelle jeg trenger et ess i ermet senere (internt, arbeidstilsynet etc) 

Det er jeg som registrerer arbeidstimer og lønnsart for avdelingen for 1. mai. I den forbindelse har jeg spurt om hvem som skal få lønn mtp turnus, stillingsprosent etc. Da tar jeg ingen risiko selv. I praksis handler det om én person, om vedkommende skal få lønn eller ikke. Jeg spurte i en felleschat for avdelingen i går. Null svar. Greit, jeg spør sjefen direkte i vår chat i dag. Han så mld for et par timer siden. Null svar. Personen det gjelder kan selv se hvem som har fått arbeidstid, antall timer etc, og at det foreløpig ikke er ført noe. Så jeg må si til vedkommende at det skyldes manglende svar fra sjefen.

Da jeg spurte sjefen direkte spurte jeg samtidig om å få bytte fra en dag til en annen dag i neste uke. Jeg trenger bare et klarsignal, det er ingen grunn til å si nei mtp bemanningen. Null svar så klart.

Vi har ulike roller på jobben som vi roterer på. I går og på mandag hadde vi ikke fått rollefordeling fra sjefen, som er håpløst. Da må vi enten bli enige eller ha en form for trekning. Går greit, men kan i verste fall oppstå misnøye med utfallet. På mandag gjorde jeg faktisk ingenting den første halvtimen siden jeg ikke hadde blitt tildelt en rolle.

Vi har en norsk felleschat (den nevnte) i tillegg til en nordisk chat siden det er avd i de andre nordiske landene. Så ler sjefen og en annen av våre menn av en svensk dame i vår norske chat fordi hun stilte et "dumt" spørsmål i den nordiske chatten.

En annen ting er at vi er lite konsekvente på hvor mye lønn våre ansatte får. Det avhenger av hvem som registrerer. Jeg registrerer med laveste tilgjengelige lønnstrinn i noen tilfeller, ved null "produksjon", som et par av de andre ikke bruker. Han som jeg kalte "en annen av våre menn" har skrevet til meg at jeg kan velge dette selv, som fremstår som lite konsekvent/rettferdig lønnsføring, så det har jeg skriftlig. Han argumenterte med at vi uansett gir høyere lønn enn de har krav på ifølge avtalen. Angående lønn for 1. mai er det flere som ikke får lønn, enten fordi de har jobbet for lite i det siste eller sagt opp nylig og bare droppet å møte opp etter oppsigelsen. Det skal jeg liksom ta på feelingen.

Sjefen skrev også nylig til meg at jeg går ned i lønn, i forbindelse med at jeg går opp i lønn. Det er humoren hans. Han skriver også noob i noen tilfeller, husker ikke om han har kalt akkurat meg noob før. En annen fikk "cool story, bro" fra sjefen, åpenbart ironisk.

Noen tanker om å samle opp materiale? 

Anonymkode: 0ada5...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør umiddelbart slutte. En person som ikke vet hvilken lønnsart eller hvordan timene skal føres for folk har absolutt ingen ting å gjøre i en slik stilling. At hen i tillegg skylder på sjefen viser en ansvarsfraskrivelse til de grader. Resten av innlegget ditt viser også null kompetanse. Så enten er du et teit troll. Eller du er ubrukelig i stillingen. (Ps: her er sjefen sin skyld da hen ikke har gitt deg god nok opplæring) 

Anonymkode: 3f5f0...c3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå i mot en sjef er like lurt som å pisse i motvind. Skift heller jobb. Konflikt med sjefen går aldri bra

Anonymkode: 3d287...ea5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å gå i mot en sjef er like lurt som å pisse i motvind. Skift heller jobb. Konflikt med sjefen går aldri bra

Anonymkode: 3d287...ea5

Jeg starter ingen konflikt, jeg tenker på å samle inn materiale i tilfelle jeg selv havner i en ugunstig situasjon på jobben, at ting eskalerer osv. Det er kanskje ikke særlig sannsynlig, men just in case. 

Kommer ikke til å svare på åpenbar trolling, bare så det er sagt.

Anonymkode: 0ada5...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør heller slutte og få en god referanse. Det er det beste . 

Anonymkode: 26d48...639

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bør heller slutte og få en god referanse. Det er det beste . 

Anonymkode: 26d48...639

Jeg har tenkt å prøve å komme meg videre iløpet av kanskje 6-12 mnd.

Anonymkode: 0ada5...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er vel bare å begynne å samle bevis. I og med at det er igjennom jobbkanaler at slike ting sies så kan det vel brukes. Mulig du må informere ham likevel om at du gjør det - at det ellers ikke kan brukes som bevis i en tvist mener jeg. Det vet jeg ikke. 

Anonymkode: 201fd...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det er vel bare å begynne å samle bevis. I og med at det er igjennom jobbkanaler at slike ting sies så kan det vel brukes. Mulig du må informere ham likevel om at du gjør det - at det ellers ikke kan brukes som bevis i en tvist mener jeg. Det vet jeg ikke. 

Anonymkode: 201fd...b68

Jeg kan naturligvis ikke la han få vite at jeg samler opp materiale mot han. 

Anonymkode: 0ada5...52a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig merkelig arbeidsplass. Hva slags sted er det som tar det på gefühlen hvorvidt man skal ha lønn eller ei?

Anonymkode: f1fcd...378

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For en utrolig merkelig arbeidsplass. Hva slags sted er det som tar det på gefühlen hvorvidt man skal ha lønn eller ei?

Anonymkode: f1fcd...378

Nettopp. Heldigvis har jeg dette skriftlig.

Vi har en ansatt som møter sent på jobb, har altfor mye pausetid osv, som har fått mindre lønn enn de andre på 1. mai. Gefühlen der.

Gått mulig at vi havner i trøbbel om/når en dame som ikke har møtt på jobb på lenge oppdager at hun ikke fikk lønn 1. mai, som de fleste andre fikk.

Anonymkode: 0ada5...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Å gå i mot en sjef er like lurt som å pisse i motvind. Skift heller jobb. Konflikt med sjefen går aldri bra

Anonymkode: 3d287...ea5

Dette er enormt vanskelig. Når sjefer setter en i vanskelig situasjon. Legen vil ikke sykemelde, og så sitter man der får man ikke annen jobb hva skal man gjøre? Arbeidsgiveren har antagelig råd til bedre advokat. Å havne hos dårlige arbeidsgivere er ganske dritt for en person med samvittighet og moral. 

Anonymkode: f70b4...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerangrep og avsporinger. 

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp. Heldigvis har jeg dette skriftlig.

Vi har en ansatt som møter sent på jobb, har altfor mye pausetid osv, som har fått mindre lønn enn de andre på 1. mai. Gefühlen der.

Gått mulig at vi havner i trøbbel om/når en dame som ikke har møtt på jobb på lenge oppdager at hun ikke fikk lønn 1. mai, som de fleste andre fikk.

Anonymkode: 0ada5...52a

Det er jo du som styrer lønna. Så hvorfor fikk hun ikke lønn?  Herregud at folk ikke skjønner du er et troll er utrolig. 

Anonymkode: 3f5f0...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det har jeg drevet med i et års tid, før jeg sa opp stillingen. Vi fikk ny leder og ny leder har noen spesielle personlighetstrekk, går ikke av veien for å komme med uriktig informasjon eller skylde på andre. 
 

Jeg var nøye med å ta alt skriftlig om mulig og tok bilder av det/skrev ut. Ting som ble tatt muntlig har jeg skrevet ned en logg for min egen del. Utelukkende forhold jeg har bedt om avklaring eller varsel om forhold som må tas tak i. Ha i bakhodet at det du tar vare på må gjelde deg og ditt arbeidsforhold, ikke tredjepart eller kunder, da kan du havne i konflikt med gdpr eller illojal opptreden. 
 

Det er ganske slitsomt, jeg skiftet arbeidsplass. Anbefaler deg det samme om mulig. 

Anonymkode: 8676f...a5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er jo du som styrer lønna. Så hvorfor fikk hun ikke lønn?  Herregud at folk ikke skjønner du er et troll er utrolig. 

Anonymkode: 3f5f0...c3e

Sender bare en ny rapport. Tydelig at du ikke lærte noe.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det har jeg drevet med i et års tid, før jeg sa opp stillingen. Vi fikk ny leder og ny leder har noen spesielle personlighetstrekk, går ikke av veien for å komme med uriktig informasjon eller skylde på andre. 
 

Jeg var nøye med å ta alt skriftlig om mulig og tok bilder av det/skrev ut. Ting som ble tatt muntlig har jeg skrevet ned en logg for min egen del. Utelukkende forhold jeg har bedt om avklaring eller varsel om forhold som må tas tak i. Ha i bakhodet at det du tar vare på må gjelde deg og ditt arbeidsforhold, ikke tredjepart eller kunder, da kan du havne i konflikt med gdpr eller illojal opptreden. 
 

Det er ganske slitsomt, jeg skiftet arbeidsplass. Anbefaler deg det samme om mulig. 

Anonymkode: 8676f...a5a

Ja, det er bare snakk om interne forhold, og ikke sensitive opplysninger. 

En av mine kolleger har tydeligvis ført arbeidstid til de som kanskje har rett på det. Fint, da slipper jeg å forholde meg mer til det.

Jeg har som nevnt bedt om å få bytte dag i neste uke. Fortsatt ikke fått svar, fått over tolv timer siden jeg spurte.

Spør igjen på mandag, og får jeg ikke svar da heller så bare bytter jeg slik jeg ønsker. Om jeg får en reaksjon på det går jeg rett til personalkonsulenten og melder ifra. Da må jeg også vurdere å kontakte sjefen til sjefen om dette.

Anonymkode: 0ada5...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta screenshot 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fått sendt avgårde en sms som han får ca 5 timer til å svare på. Hvis han ikke svarer innen klokkeslettet jeg evt må reise hjemmefra, så dukker jeg bare opp på jobben og jobber i ettermiddag/kveld, som vil si at jeg dropper å komme på jobb på fredag, siden jeg mener at det er et bytte.

Da kommer jeg også til å bruke nettbrettet til å filme Teams-chatter på dataen og at han ignorerer sms på mob i tillegg. 

Jeg har prøvd å spørre han på tre forskjellige måter om lønn og bytting. Felles chat og vår egen chat på Teams pluss sms i dag.

Anonymkode: 0ada5...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...