Gå til innhold

Hvorfor er det feil å si at man får mye skryt på jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For litt over ett halvt år siden, begynte jeg i ny jobb. Svigers spurte hvordan det gikk i den nye jobben. Og jeg svarte at det gikk veldig bra og at de er fornøyd med meg. Da fikk jeg en merkelig kommentar at jeg måtte slutte å skryte sånn. Ble satt ut. De spurte og jeg svarte, skulle jeg heler ha sag de syns jeg var helt udugelig?

Anonymkode: 6f85d...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke feil å si, rart av svigers. Men janteloven står fremdeles sterkt i Norge dessverre. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For litt over ett halvt år siden, begynte jeg i ny jobb. Svigers spurte hvordan det gikk i den nye jobben. Og jeg svarte at det gikk veldig bra og at de er fornøyd med meg. Da fikk jeg en merkelig kommentar at jeg måtte slutte å skryte sånn. Ble satt ut. De spurte og jeg svarte, skulle jeg heler ha sag de syns jeg var helt udugelig?

Anonymkode: 6f85d...053

"Du spurte meg hvordan det gikk i ny jobb og jeg svarte på spørsmålet ditt. Rart å reagere slik du gjør."

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en kommentar. Hev deg over det. Hennes problem 

Anonymkode: 5a571...c0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Veldig merkelig tilbakemelding, jeg hadde blitt ganske satt ut selv tror jeg. Svaret ditt var helt normalt.

Endret av 17.11
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et svar, virker som de håpet å høre at du hadde tatt deg vann over hodet og ikke klarer jobben. 😅 Vanligvis er folk litt motsatt, de spør "hvordan går det", og ønsker ikke å høre noe annet enn at det går bra.

Anonymkode: 6109a...a47

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du svarte rart jeg da.

Ville forventet å høre noe om du trivdes, likte arbeidsoppgavene, fått hyggelige kollegaer og sånt.

Å svare med at du får gode tilbakemeldinger fra arbeidsgiver er ikke normalt. Det er er merkelig fokus, 

Anonymkode: 783d7...7fe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Synes du svarte rart jeg da.

Ville forventet å høre noe om du trivdes, likte arbeidsoppgavene, fått hyggelige kollegaer og sånt.

Å svare med at du får gode tilbakemeldinger fra arbeidsgiver er ikke normalt. Det er er merkelig fokus, 

Anonymkode: 783d7...7fe

Næh, det er da normalt å nevne i en forbisetning når man forteller om andre ting om jobben.

Å skryte av det blir noe annet men TS virker ikke å ha gjort det

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veronicha skrev (11 minutter siden):

Næh, det er da normalt å nevne i en forbisetning når man forteller om andre ting om jobben.

Å skryte av det blir noe annet men TS virker ikke å ha gjort det


Men nå dikter du opp.

TS nevnte det ikke i en bisetning mens hun fortalte om andre ting om jobben, ifølge HI.

Det var det direkte svaret hennes på spørsmålet om hvordan det gikk på den nye jobben.

Og jo - da er det rart.

Det er sånn folk med dårlige sosiale antenner svarer.

 

Anonymkode: 783d7...7fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns svaret ditt var rart, ts. 

Hadde svart noe om hvordan jeg trives, om jeg syns selve jobben er grei, om jeg har blitt kjent med noen nye...

Hadde ikke engang kommet på å nevne hva folk syns om meg?

Anonymkode: 65a41...073

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):


Men nå dikter du opp.

TS nevnte det ikke i en bisetning mens hun fortalte om andre ting om jobben, ifølge HI.

Det var det direkte svaret hennes på spørsmålet om hvordan det gikk på den nye jobben.

Og jo - da er det rart.

Det er sånn folk med dårlige sosiale antenner svarer.

 

Anonymkode: 783d7...7fe

Betyr jo bare at man har godt forhold til kolleger/sjefer. Hun skrev "de er fornøyd med meg". Det er jo helt normalt å være nervøs for om sjef/kolleger kommer til å synes man gjør jobben godt nok, så å dele det synes jeg ikke er rart i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):


Men nå dikter du opp.

TS nevnte det ikke i en bisetning mens hun fortalte om andre ting om jobben, ifølge HI.

Det var det direkte svaret hennes på spørsmålet om hvordan det gikk på den nye jobben.

Og jo - da er det rart.

Det er sånn folk med dårlige sosiale antenner svarer.

 

Anonymkode: 783d7...7fe

Det er da et helt normalt svar. At du ikke klarer å forstå det, sier heller noe om dine sosiale antenner og fordommer.

Anonymkode: 266fb...90f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns svaret ditt var rart, ts. 

Hadde svart noe om hvordan jeg trives, om jeg syns selve jobben er grei, om jeg har blitt kjent med noen nye...

Hadde ikke engang kommet på å nevne hva folk syns om meg?

Anonymkode: 65a41...073

Kjære vene. Når hun svarer at de er fornøyd med henne, så er det naturligvis hennes arbeidsinnsats og måte å løse arbeidsoppgavene på, hun sier at arbeidsgiver gir uttrykk for å være fornøyd med.
 

Anonymkode: 266fb...90f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns svaret ditt var rart, ts. 

Hadde svart noe om hvordan jeg trives, om jeg syns selve jobben er grei, om jeg har blitt kjent med noen nye...

Hadde ikke engang kommet på å nevne hva folk syns om meg?

Anonymkode: 65a41...073

tøys. Det er ikke rart. Det er kjempeflott svar. 

Anonymkode: a479e...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):


Men nå dikter du opp.

TS nevnte det ikke i en bisetning mens hun fortalte om andre ting om jobben, ifølge HI.

Det var det direkte svaret hennes på spørsmålet om hvordan det gikk på den nye jobben.

Og jo - da er det rart.

Det er sånn folk med dårlige sosiale antenner svarer.

 

Anonymkode: 783d7...7fe

hun kommer jo til poenget med en gang. Det er jo effektivt og gOOd shit, spør du meg. 

Anonymkode: a479e...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):


Men nå dikter du opp.

TS nevnte det ikke i en bisetning mens hun fortalte om andre ting om jobben, ifølge HI.

Det var det direkte svaret hennes på spørsmålet om hvordan det gikk på den nye jobben.

Og jo - da er det rart.

Det er sånn folk med dårlige sosiale antenner svarer.

 

Anonymkode: 783d7...7fe

Virker jo ikke som om svigers hadde noe bedre sosiale antenner da...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kjære vene. Når hun svarer at de er fornøyd med henne, så er det naturligvis hennes arbeidsinnsats og måte å løse arbeidsoppgavene på, hun sier at arbeidsgiver gir uttrykk for å være fornøyd med.
 

Anonymkode: 266fb...90f


 

Det er veldig merkelig at det en velger å fortelle om jobben sin er hvilken evaluering en får fra sjefen sin.

Det er virkelig ikke vanlig, og jo - det vil i høyeste grad oppfattes som skrytete.

Husk også på at dette er TS gjenfortelling av situasjonen og hva som ble sagt - veldig vanlig at det ikke blir noe underdrevet i forhold til hva som egentlig ble sagt, for å stille seg selv i et bedre lys.

 

Anonymkode: 783d7...7fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):


 

Det er veldig merkelig at det en velger å fortelle om jobben sin er hvilken evaluering en får fra sjefen sin.

Det er virkelig ikke vanlig, og jo - det vil i høyeste grad oppfattes som skrytete.

Husk også på at dette er TS gjenfortelling av situasjonen og hva som ble sagt - veldig vanlig at det ikke blir noe underdrevet i forhold til hva som egentlig ble sagt, for å stille seg selv i et bedre lys.

 

Anonymkode: 783d7...7fe

okei, full krise, da. 

Anonymkode: a479e...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

okei, full krise, da. 

Anonymkode: a479e...6ea


Hjelper jo ikke å jatte med TS når hun bommer på sosiale koder og vanlig mellommenneskelig kommunikasjon.

Når hun lurer på hvorfor det er feil å si at en får mye skryt på jobb - som svar på spørsmålet om hvordan det gikk i den nye jobben.

Da er det langt mer hjelpsomt å forklare at det folk flest mener med spørsmålet er å høre om hvordan du trives på den nye jobben. Å høre litt om nye kollegaer, om du finner deg til rette. Sånne ting.

Å svare at en får mye skryt vil oppfattes rart og som selvskryt av de fleste. Og i Norge reagerer vi stort sett nokså negativt på selvskryt.

 

Anonymkode: 783d7...7fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Synes du svarte rart jeg da.

Ville forventet å høre noe om du trivdes, likte arbeidsoppgavene, fått hyggelige kollegaer og sånt.

Å svare med at du får gode tilbakemeldinger fra arbeidsgiver er ikke normalt. Det er er merkelig fokus, 

Anonymkode: 783d7...7fe

Mer merkelig å henge seg opp i at det blir sagt. 

Anonymkode: 9726a...0f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...