AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #21 Del Skrevet 3. mai 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Vi er ikke sykere i Norge. I Norge får vi letter økonomisk hjelp når vi har blitt syke. Står det i statistikken din hvor mange kreftsyke som må jobbe i Sverige? Jeg kjenner personlig til flere tilfeller. I Norge hadde de fått økonomisk hjelp. Anonymkode: 31fe2...556 Hæææ? Pr dags dato har vi to kreftsyke på jobb. Disse får lønn og har aldri fått/får noe annen økonomisk hjelp enn sykepenger Så skjønner ikke hvorfor du blander de inn. Sykdom har ikke noe med arbeidskapasitet å gjøre annet enn at sykdommen kan redusere eller ødelegge arbeidskapasiteten. Og vi i Norge har alt for gode støtte ordninger som gjør at nordmenn heller holder seg hjemme om de har vondt i et hårstrå framfor å jobbe. F.eks ta meg. Jeg tjener 113,67 kr mer om dagen på å være syk og hjemme. Enn om jeg skulle vært på jobb, grunnet kjøring og bompenger. Så teoretisk er det mer lønnsomt for meg å være "syk". Anonymkode: c77ed...c08 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #22 Del Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dersom lønnen er den samme om man jobber eller ikke, hvor mange ville jobbet? Jeg trur veldig få. I Norge er ikke lønnen for syke og arbeidende så veldig forskjellig. Det er mange uføre som tjener mer enn folk som jobber 100%. Hva er da vitsen med å jobbe? Anonymkode: 25236...5fe Jeg tror motsatt, arbeid gir selvfølelse og har verdi i seg selv. Det er ikke mange uføre som tjener mer enn folk som jobber 100 %. Men det er noen uføretrygdede som har mer i inntekt enn folk i lavtlønnsyrker. Skulle bare mangle ettersom uføretrygden er en erstatning for den inntekten man har tapt. Blir fullstendig idiotisk å sammenligne seg med Per økonomisjef med 1,5 million i årslønn før sykdom som nå har 470.000 i uføretrygd, enn Berit frisør som tjener 400.000 som frisør og som hvis hun blir uføretrygdet vil havne på minstesats på enten 270.000 eller 294.000 alt etter om hun er singel eller samboer / gift... Hvem taper mest på å bli ufør tror du? Selv om Berit har lavere lønn enn Per som ufør, så er det Per som får størst verditap av å bli ufør. Det er bare rimelig at Per har mer som ufør enn hun har i sin lavtlønnede jobb. Anonymkode: ece53...678 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #23 Del Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): 2. Mobbing/ hersketeknikker etc på arbeidsplasser gjør at folk går psykiske plager. Anonymkode: 398ab...b56 Noe som ikke ser ut til å provosere folk i nærheten så mye som antall sykemeldinger eller antall uføre. Noe å tenke over! Jeg for min del lar meg i allefall provosere 10 ganger mer av mobbing på arbeidsplassene. Det er utrolig mange møkkafolk der ute som ødelegger arbeidshverdagen til folk. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.nrk.no/rogaland/86.000-voksne-opplever-mobbing-pa-arbeidsplassen_-viser-rapport-fra-arbeidstilsynet-1.15283097&ved=2ahUKEwiFge20nPKFAxWaGxAIHckaB7A4ChAWegQIDRAB&usg=AOvVaw1AWcXArT6u4-DLWwEUIITK -86000 mennesker opplever mobbing på arbeidsplassen. Dette er en jævla skam!! Anonymkode: 4152a...003 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #24 Del Skrevet 3. mai 2024 Hvis du virkelig er interessert: Land kan ikke sammenlignes kun ut fra ett punkt. Du må også ta med antallet på aap, på sosialstønad, arbeidsledighetstrygd, som blir forsørget av familie, antall hjemløse, antall på andre stønader jeg ikke kjenner til. Kanskje til og med statistikk på kriminalitet og barnevernssaker. Alt må med i sammenligningen. Det hjelper ikke å ha få på uføretrygd hvis det er en overflod av folk på sosialstønad feks. Så kom tilbake når alle tall er samlet så kan vi snakkes. Anonymkode: 30fb9...7c5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #25 Del Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kjedet meg og så på litt diverse statistikk, og la merke til at Norge har nesten dobbelt så mange uføre som Sverige - selv når Sverige har nesten dobbelt så mange innbyggere enn Norge. Videre er vi sykmeldte langt oftere enn både Sverige og Danmark. Hvorfor er det slik? Hva er det som gjør at vi nordmenn er så voldsomt mye mer syke enn våre naboer? Hvorfor har vi nesten dobbelt så mange uføre som Sverige, når vi har ca halvparten av befolkingen? Gir jo virkelig null mening. Anonymkode: 24785...caf Jeg lurer på hva folk får ut av og opprette tråder som innebærer å trykke andre mennesker ned? Anonymkode: e28c0...760 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #26 Del Skrevet 3. mai 2024 Dårlig helsevesen, å være hjemme for den minste ting gir status (du viser ansvarsfølelse ved å ikke smitte andre, selv om det er aldri så lite), i tillegg er oppussing hobby nr 1 i Norge, vi trives best hjemme. Da blir det mindre tid til å være på jobb, dessuten er lønna den samme hjemme. Valget er enkelt. Anonymkode: 48931...adc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #27 Del Skrevet 3. mai 2024 Sjekket du også hvor mamge arbeidsledige det er i Sverige? Hvor mamge av de er for syke til å jobbe, men ikke syk nok til ufør? Anonymkode: 2113b...8c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #28 Del Skrevet 3. mai 2024 Lurer på hvor mange som er uføre trygda i Afghanistan. Anonymkode: 88dbf...d7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #29 Del Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kjedet meg og så på litt diverse statistikk, og la merke til at Norge har nesten dobbelt så mange uføre som Sverige - selv når Sverige har nesten dobbelt så mange innbyggere enn Norge. Videre er vi sykmeldte langt oftere enn både Sverige og Danmark. Hvorfor er det slik? Hva er det som gjør at vi nordmenn er så voldsomt mye mer syke enn våre naboer? Hvorfor har vi nesten dobbelt så mange uføre som Sverige, når vi har ca halvparten av befolkingen? Gir jo virkelig null mening. Anonymkode: 24785...caf Vi er ikke det, at vi skal ha flere uføre er et politisk valg ved at vi har veldig slappe krav for å uføretrygd. Har man lett depresjon eller litt rygg eller skjelettplager i Sverige eller Danmark får man midlertidig trygd mens man får behandling, ikke varig uføretrygd som i Norge. Vi har kunnet gjøre det fordi vi har hatt mye oljepenger, men den tiden er nå forbi, så fremover får man håpe det blir strammet inn. Anonymkode: 66904...aa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #30 Del Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg antar at det har noe med.. 1. Hvordan man får helsehjelp. - I Sverige ønsker legene å passe på din helse og få deg til kontroller før du blir ufør. - I Norge får man ofte ikke god nok helsehjelp før man havner på sykehus eller lignende og da kanskje ufør eller ganske syk 2. Mobbing/ hersketeknikker etc på arbeidsplasser gjør at folk går psykiske plager. 3. Været og d-vitamin mangel fører til at folk får en del andre problemer/ sykdommer. Anonymkode: 398ab...b56 Nummer 2 er grunnen til at jeg er blitt sykemeldt.... Anonymkode: 7e788...250 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #31 Del Skrevet 3. mai 2024 Dårlige fastleger nav fungerer ikke og gjør det ikke enklere lite tilrettelegging på arbeidsplasser mye mobbing Dårlig, mangelfull og uetisk behandling innen psykiatri og psykologer mye mer allergi fordi her skylles ikke gatene en gang i uka engang (i andre land «vasker» de gatene hver natt for å hindre finstøv, minske pollen og forurensing) mens her må befolkningen puste inn alt der der - daglig. mye press og materialisme skolesystem og utdanninger som ikke fungerer. generelt tungrodde systemer. Ting blir ikke tatt tak i tidsnok hos mange og mange faller derfor utenfor pga mangelfull helsehjelp grunnet dårlige fastleger. Anonymkode: 9f702...3dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #32 Del Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kjedet meg og så på litt diverse statistikk, og la merke til at Norge har nesten dobbelt så mange uføre som Sverige - selv når Sverige har nesten dobbelt så mange innbyggere enn Norge. Videre er vi sykmeldte langt oftere enn både Sverige og Danmark. Hvorfor er det slik? Hva er det som gjør at vi nordmenn er så voldsomt mye mer syke enn våre naboer? Hvorfor har vi nesten dobbelt så mange uføre som Sverige, når vi har ca halvparten av befolkingen? Gir jo virkelig null mening. Anonymkode: 24785...caf Har du sjekket hvor stor andel av befolkningen over 18 som er i arbeid i Norge? Og i Sverige? Du kan ikke sammenligne epler med pærer, ts. I land med dårlig velferdssystem så har man likevel syke. I fattige land er de døde. I marginalt mindre fattige land ønsker de nok at de var døde. I land som England, USA etc så er de - komplett og absolutt - avhengig av sin familie. Foreldre. Partner. Voldelige eller ei. Det at de syke er i live og synes i Norge er ikke et tegn på at vi «er mer syke». Det er et tegn på at flere i Norge har et liv på tross av at de er syke. La oss si du ble syk i et land uten nav. Du kunne førts la deg forsørge av dine foreldre. Du kunne trolig mens du var ung selge deg selv. Men så eldes du. Og da måtte du finne noen som var villig til å forsørge deg. Ikke fordi hen likte deg. Fordi du gav hen noe i retur. Du ser dette fenomenet i lavere sosiale lag også i Norge. At høyt utdannede mennesker i større grad er single enn lavt utdannede er ikke et tegn på deres tendens til romantikk. Det handler om behovet for å forsørges. Anonymkode: 0c3f5...0c7 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #33 Del Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): og mange som mirakuløst blir bedre så fort uføretrygden er i boks hos NAV..... Anonymkode: 4b8ad...d29 Ja ,og det første de spør om er hvor mye de kan jobbe uten trekk i trygden. Anonymkode: 4a470...f2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #34 Del Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja ,og det første de spør om er hvor mye de kan jobbe uten trekk i trygden. Anonymkode: 4a470...f2c Det første nav sa til meg da de tvang meg over på ufør: det vil lønne seg for deg å jobbe litt om du får det til. (Jeg får det ikke til pga helsa, men skulle virkelig ønske jeg ikke ble ufør. Å være ufør er jævlig. Både økonomisk og sosialt.) Anonymkode: 9f702...3dc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #35 Del Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det første nav sa til meg da de tvang meg over på ufør: det vil lønne seg for deg å jobbe litt om du får det til. (Jeg får det ikke til pga helsa, men skulle virkelig ønske jeg ikke ble ufør. Å være ufør er jævlig. Både økonomisk og sosialt.) Anonymkode: 9f702...3dc Hvordan tvang NAV deg over på ufør? Anonymkode: 6f084...920 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 4. mai 2024 #36 Del Skrevet 4. mai 2024 På seg selv kjenner man andre tenker jeg, de som tror folk er syke for å slippe å jobbe ønsker vel helst å slippe å jobbe selv? Jeg tror de fleste ønsker å jobbe, bidra, være til nytte, sosialt liv og mulighet til å tjene egne penger. Ut av jobb så faller man utenfor i samfunnet, så de som vil dette må gå inn i seg selv. Veldig spesielt å hevde at det er latskap og man ønsker fri. Ja, ferie er godt, ferie i 13 år er ikke godt! Ta dere sammen dere som tror dere er så mye bedre enn andre person for dere var frem til nå vært friske og klart å jobbe. Hovmod står for fall! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappy Skrevet 4. mai 2024 #37 Del Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 9.13): Kjedet meg og så på litt diverse statistikk, og la merke til at Norge har nesten dobbelt så mange uføre som Sverige - selv når Sverige har nesten dobbelt så mange innbyggere enn Norge. Videre er vi sykmeldte langt oftere enn både Sverige og Danmark. Hvorfor er det slik? Hva er det som gjør at vi nordmenn er så voldsomt mye mer syke enn våre naboer? Hvorfor har vi nesten dobbelt så mange uføre som Sverige, når vi har ca halvparten av befolkingen? Gir jo virkelig null mening. Anonymkode: 24785...caf Fordi vi jobber til vi stuper. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 4. mai 2024 #38 Del Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Lurer på hvor mange som er uføre trygda i Afghanistan. Anonymkode: 88dbf...d7e De har vel ikke akkurat et velferdssystem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 4. mai 2024 #39 Del Skrevet 4. mai 2024 Hva er forventninger? samfunnet forventer..alle forventer og vi begynner å forvente av oss selv..går på høygir, resultat..alle taper.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 4. mai 2024 #40 Del Skrevet 4. mai 2024 Da er det så greit å jobbe i formannskapet..logge seg inn , legge beina på bordet og ta seg en portvin , før lønsj.. p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå