Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så syke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjedet meg og så på litt diverse statistikk, og la merke til at Norge har nesten dobbelt så mange uføre som Sverige - selv når Sverige har nesten dobbelt så mange innbyggere enn Norge.

Videre er vi sykmeldte langt oftere enn både Sverige og Danmark.

Hvorfor er det slik? Hva er det som gjør at vi nordmenn er så voldsomt mye mer syke enn våre naboer? Hvorfor har vi nesten dobbelt så mange uføre som Sverige, når vi har ca halvparten av befolkingen? Gir jo virkelig null mening.

Anonymkode: 24785...caf

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sukk! 

Anonymkode: 40586...73e

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig fastlege ordning og lang helsekø og få og dårlig behandlingstilbud andre steder enn i byer. 

Anonymkode: 1542d...2e1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig arbeidsmoral.

Anonymkode: 83ad1...557

  • Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dårlig fastlege ordning og lang helsekø og få og dårlig behandlingstilbud andre steder enn i byer. 

Anonymkode: 1542d...2e1

Er dette bedre i Sverige, mener du?

Anonymkode: 463b4...e5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det har noe med..

 

1. Hvordan man får helsehjelp.

- I Sverige ønsker legene å passe på din helse og få deg til kontroller før du blir ufør. 

- I Norge får man ofte ikke god nok helsehjelp før man havner på sykehus eller lignende og da kanskje ufør eller ganske syk

2. Mobbing/ hersketeknikker etc på arbeidsplasser gjør at folk går psykiske plager. 

3. Været og d-vitamin mangel fører til at folk får en del andre problemer/ sykdommer. 

Anonymkode: 398ab...b56

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja jeg kan svare for meg selv. 

Har blitt satt på sakere tilbake. Det eksisterer ikke i praksis. Det gikk 16 år fra jeg ble syk til jeg ble sendt på utredning.  Leger sendte henvisninger videre, men fikk avslag. Hadde jeg fått riktig diagnose tidlig kunne jeg ha blitt bedre eller frisk.  Men med min diagnose blir man sykere med årene. I tilegg har også jeg gjort ting feil pga feil diagnose.  Med feil trening osv som på veien har gitt forverring. Innsats  viljen min har det ikke vært manko på. Men det hjelper jo lite, når man ikke får riktig hjelp.

Med alder er det også værre å bli frisk. Jeg kunne med tilpasning iht min helse ha jobbet mer. Men samfunnet er ikke bygget opp sånn. Jeg må følge tempo og tider til friske. Og det skal telles timer. Og i de timene skal du levere en viss  mengde. Som jeg ikke klarer.

Hadde jeg fått en tidsfrist og betalt pr oppgave, så kunne jeg ha gjort det når jeg fungerer best og brukt den tiden jeg trenger innenfor fristen. 

Anonymkode: dbf78...d0c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjedet meg og så på litt diverse statistikk, og la merke til at Norge har nesten dobbelt så mange uføre som Sverige - selv når Sverige har nesten dobbelt så mange innbyggere enn Norge.

Videre er vi sykmeldte langt oftere enn både Sverige og Danmark.

Hvorfor er det slik? Hva er det som gjør at vi nordmenn er så voldsomt mye mer syke enn våre naboer? Hvorfor har vi nesten dobbelt så mange uføre som Sverige, når vi har ca halvparten av befolkingen? Gir jo virkelig null mening.

Anonymkode: 24785...caf

Det finnes så mange tråder om dette. Nei, det gir null mening når du leser statistikk på denne måten. 
når du først kjeder det, ta en titt på stastikk over sysselsetting og produktivitet. Det vel sysselsetting som er viktig, ikke hva stønadene heter? Norge kunne jo bare ha kalt det pensjon for alle over 50 som er ferdig i jobb, så kunne vi spurt hvorfor det nesten er dobbelt så mange uføre i Sverige? 

Anonymkode: 5bc00...760

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antageligvis fordi her kan man gå til legen og forlange sykemelding for de utroligste ting, og heve full lønn for noe som ikke er sykdom. For eksempel politikere som er ute i hardt vær og får gjennomgå i media, blir alltid "sykemeldt". Eller som en tråd jeg leste her inne på kg en gang, der mente en hel haug med mennesker at joda, når bestefaren din dør, er det en selvfølgelighet at man har krav på sykemelding i et ukjent antall uker fordi man er så lei seg over at et eldre menneske døde. Sykemelding for at en besteforelder er gått bort!??? Det er  jo helt vilt.

Sånn er holdningen her i landet. Er du litt tufs en dag, ta en ukes sykemelding. Du får jo 100% lønn for det, i motsetning til våre naboland der du får kun en viss prosent i lønn under sykemelding. Det avskrekker nok de fleste tullesykemeldingene hos svenskene og danskene. Jeg har bodd i Sverige, og der kom en kollega på jobb to dager etter en blindtarmoperasjon fordi hun hadde ikke råd til å være sykemeldt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar antall uføre i Somalia også er ganske lite. Folk må forstå at antall uføre ikke nødvendigvis sier noe om hvor mange som er syke, men rett og slett i hvilken grad vi har mulighet til å sørge for de som er det.

I land med dårligere økonomi er det mange som faller utenfor og går til grunne. 

Og det er visst slik mange folk later til å ville ha det, m.t.p. at uføretrygde er det mest provoserende som finnes. Tydeligvis.

Anonymkode: 4cbdc...603

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke sykere i Norge. I Norge får vi letter økonomisk hjelp når vi har blitt syke. Står det i statistikken din hvor mange kreftsyke som må jobbe i Sverige? Jeg kjenner personlig til flere tilfeller. I Norge hadde de fått økonomisk hjelp.

Anonymkode: 31fe2...556

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tja jeg kan svare for meg selv. 

Har blitt satt på sakere tilbake. Det eksisterer ikke i praksis. Det gikk 16 år fra jeg ble syk til jeg ble sendt på utredning.  Leger sendte henvisninger videre, men fikk avslag. Hadde jeg fått riktig diagnose tidlig kunne jeg ha blitt bedre eller frisk.  Men med min diagnose blir man sykere med årene. I tilegg har også jeg gjort ting feil pga feil diagnose.  Med feil trening osv som på veien har gitt forverring. Innsats  viljen min har det ikke vært manko på. Men det hjelper jo lite, når man ikke får riktig hjelp.

Med alder er det også værre å bli frisk. Jeg kunne med tilpasning iht min helse ha jobbet mer. Men samfunnet er ikke bygget opp sånn. Jeg må følge tempo og tider til friske. Og det skal telles timer. Og i de timene skal du levere en viss  mengde. Som jeg ikke klarer.

Hadde jeg fått en tidsfrist og betalt pr oppgave, så kunne jeg ha gjort det når jeg fungerer best og brukt den tiden jeg trenger innenfor fristen. 

Anonymkode: dbf78...d0c

Høres kjent ut, mange går lenge med helseplager uten å få rett utredning og mange får feil diagnose og når en diagnose først er satt så er det nermest umulig å komme videre. Helsepolitikken sier at så mye som mulig skal behandles hos fastleger og terskelen for å henvise skal være høy. Så der sitter vi som blir sykere og sykere og brenner for å bli friske nok.

Anonymkode: e1274...82b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode syke og trygdeordninger.

Anonymkode: 2a44c...5fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Late, vil heller ha fri.Lett å få sykemelding.For gode ordninger i Norge.Nav ordner alt.

Anonymkode: 97209...78f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og mange som mirakuløst blir bedre så fort uføretrygden er i boks hos NAV.....

Anonymkode: 4b8ad...d29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjedet meg og så på litt diverse statistikk, og la merke til at Norge har nesten dobbelt så mange uføre som Sverige - selv når Sverige har nesten dobbelt så mange innbyggere enn Norge.

Videre er vi sykmeldte langt oftere enn både Sverige og Danmark.

Hvorfor er det slik? Hva er det som gjør at vi nordmenn er så voldsomt mye mer syke enn våre naboer? Hvorfor har vi nesten dobbelt så mange uføre som Sverige, når vi har ca halvparten av befolkingen? Gir jo virkelig null mening.

Anonymkode: 24785...caf

En problemstilling er at mange ikke registrerer seg syke. Registrert sykdom handler om sykelønn, og Sverige har karensdag, hvilket betyr at mange ikke registrerer dette. 

Langtidssykemeldte i Sverige vil typisk bli sagt opp etter ett års fravær, så det betyr en god del. 

Dette at svært mange faller ut av registrert arbeidsliv, er noe av ulempen med parallellsamfunn : selv om det nok er primært innvandrere som  havner. her, er det nok en god del medelsvenson som i Norge ville blitt ung ufør, som havner der.

(Flesteparten av de som er ung ufør i dag , er de vi sendte på gata med sosialstøtte før. )

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men er det nødvendigvis en ille ting at vi i Norge faktisk kan ta sykemelding når vi er syke?

Du formulerer det som om det er en negativ ting at vi deler ut flere uføretrygder og at folk har muligheten til å være sykemeldt når de har behov for det. ...Men er det egentlig det?

Da må man sammenligne statestikk mot statestikk. Hvordane er produktiviteten blandt de ansatte? Hvordan går det med bedriftene? Utgifter ellers i samfunnet? Psykisk sykdom? Levevilkår? Kriminalitet? Det er mange faktorer som er tegn på et samfunn som det går bra med, også er det mange tegn på samfunn som det går dårlig med.

Jeg har inntrykk av at i det store og hele, så går det ganske bra med Norge kontra Sverige.

Kanskje bidrar uføretrygd med at færre faller utenfor samfunnet? Som igjen bidrar til at staten slipper å ha utgifter på kriminalitet, rus, fattigdom, barnevern, alvorlig psykisk sykdom?

Kanskje kan det at flere har muligheten til å sykemelde seg, bidra til at arbeiderene faktisk er mer produktive når de er på jobb? Og at de føler mer ansvar, tilhørighet og arbeidsglede ovenfor arbeidsplassen sin?

Det er en sammensatt problemstilling. Det trenger ikke nødvendigvis være ille. Det er en grunn til at Norge ofte blir omtalt som et av verdens aller beste land å bo i, der folk flest har det bra, kriminaliteten er lav, sysselsettingen er høy.  En stor del av grunnen er velferdsordningene våre. Vi ser at det å faktisk ta vare på seg selv og hverandre, har store og gode ringvirkninger.

Anonymkode: 00831...282

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom lønnen er den samme om man jobber eller ikke, hvor mange ville jobbet? Jeg trur veldig få.

I Norge er ikke lønnen for syke og arbeidende så veldig forskjellig. Det er mange uføre som tjener mer enn folk som jobber 100%. Hva er da vitsen med å jobbe?

Anonymkode: 25236...5fe

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom lønnen er den samme om man jobber eller ikke, hvor mange ville jobbet? Jeg trur veldig få.

I Norge er ikke lønnen for syke og arbeidende så veldig forskjellig. Det er mange uføre som tjener mer enn folk som jobber 100%. Hva er da vitsen med å jobbe?

Anonymkode: 25236...5fe

Det er jo opplest og vedtatt at de absolutt fleste vil jobbe og bidra.

Anonymkode: 6f084...920

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom lønnen er den samme om man jobber eller ikke, hvor mange ville jobbet? Jeg trur veldig få.

I Norge er ikke lønnen for syke og arbeidende så veldig forskjellig. Det er mange uføre som tjener mer enn folk som jobber 100%. Hva er da vitsen med å jobbe?

Anonymkode: 25236...5fe

Jo da, lønnen er veldig forskjell. Hvis du jobber 100% og ikke får minstelønn må du kontakte fagforeningen, hjelper ikke og sette ned grunnbeløpet. Det ville virket mot sin hensikt. 

Anonymkode: 5bc00...760

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...