Gå til innhold

Hvor lenge kan/bør mor være borte fra barn på 16 mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser så mange råd om hvor lenge det er "ok" å være borte fra barna sine.. Gjelder disse rådene også om mor reiser og far er hjemme med barnet/barna? 2 netter kan være ok? Jeg er sikker på det går fint med barnet mitt der og da, men er det liksom greit? Trygg på pappen sin også. Og søsken. Ammer litt, men minimalt. 

 

 

Anonymkode: 539b4...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Leser så mange råd om hvor lenge det er "ok" å være borte fra barna sine.. Gjelder disse rådene også om mor reiser og far er hjemme med barnet/barna? 2 netter kan være ok? Jeg er sikker på det går fint med barnet mitt der og da, men er det liksom greit? Trygg på pappen sin også. Og søsken. Ammer litt, men minimalt. 

 

 

Anonymkode: 539b4...8e4

Det er ingen fasit her, alt er subjektivt ut ifra hva man selv klarer. Barnet går det nesten alltid fint med, så det er hva du selv mener og hva de som kommer til å svare her mener, som er "fasit", altså er det ingen fasit.

Jeg var borte en natt da barnet var 16 måneder, innså da jeg kom hjem at jeg kunne ha slappet av og vært borte to fremfor å stresse hjem. 

Anonymkode: 7183d...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mitt første barn, så gikk det helt strålende. Barn nummer to? Not so much.

Anonymkode: 87421...b70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner barnet ditt best. Med mine hadde det nok gått helt fint, det er heller jeg som synes det er vanskelig.

Tommelfingerregelen er vel noe sånt som 1 time per måned i alder, og fra ett år er det 1 døgn. Det er likevel individuelt, og forsto jeg det riktig så gjelder dette "regelmessig fravær" hvor barnet ikke er med noen av sine foreldre.

Mine barn er 1 og 2 år, og jeg tror en helg hadde gått fint for barna. Vi har vært borte fra de et døgn begge to, hvor de har vært hos besteforeldre eller onkler og tanter, så to døgn hvor de er hjemme med én av oss hadde gått helt fint.

Anonymkode: cdaf5...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 16 mnd, var borte én natt når han var 11 mnd, men for han ble det to dager siden jeg kom hjem etter han hadde lagt seg. Gikk helt fint :) men han var hjemme med pappaen da, så for oss er det vertfall "tryggere" enn om han hadde vært hos barnevakt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du kjenner barnet ditt best. Med mine hadde det nok gått helt fint, det er heller jeg som synes det er vanskelig.

Tommelfingerregelen er vel noe sånt som 1 time per måned i alder, og fra ett år er det 1 døgn. Det er likevel individuelt, og forsto jeg det riktig så gjelder dette "regelmessig fravær" hvor barnet ikke er med noen av sine foreldre.

Mine barn er 1 og 2 år, og jeg tror en helg hadde gått fint for barna. Vi har vært borte fra de et døgn begge to, hvor de har vært hos besteforeldre eller onkler og tanter, så to døgn hvor de er hjemme med én av oss hadde gått helt fint.

Anonymkode: cdaf5...e3b

Akkurat den tommelfingerregelen som lever sitt liv her inne (mest brukt for å påføre skam til mor har jeg inntrykk av) er en barnepsykolog sin mening. Den meningen ble gjengitt i en gammel artikkel på Babyverden, dels som reklame for en bok personen har skrevet. Så dette er et godt eksempel på en persons mening, fremstilt i egen vinnings øyemed, som blir tatt for sannhet og så lever sitt eget liv...

Anonymkode: 841a1...fe0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var borte 5 døgn når yngste var 15 mnd. Jeg måtte gjennom en operasjon på en helt annen kant av landet enn der vi bor. Reiste ned dagen før, og måtte være noen dager på sykehus før jeg kunne reise hjem igjen. Det gikk helt fint for far og barn. Jeg ammet litt når jeg dro, men legging osv gikk kjempe bra. La seg bedre og sov bedre på natt uten puppen tilstedet.

Anonymkode: 9e221...567

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leser så mange råd om hvor lenge det er "ok" å være borte fra barna sine.. Gjelder disse rådene også om mor reiser og far er hjemme med barnet/barna? 2 netter kan være ok? Jeg er sikker på det går fint med barnet mitt der og da, men er det liksom greit? Trygg på pappen sin også. Og søsken. Ammer litt, men minimalt. 

 

 

Anonymkode: 539b4...8e4

Her finnes ingen fasit. Du må vurdere ut i fra ditt eget barn. Far er jo trygg omsorgsperson han også, så ser ikke problemet eller utfordring med at du reiser vekk 2 netter. 

Dere kjenner deres barn best. 

Hvor lenge ville du syns det var ok at far var borte? 

Anonymkode: f95df...14d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som synes man ikke skal dra fra for tidlig og ikke dra fra små barn lenge i det hele tatt. Men så lenge pappaen har vært en likeverdig forelder som barnet er trygg på så tenker jeg at 2 netter går fint :) Min har reagert litt når hennes pappa har vært borte mer enn 2 netter (skjedd 2 ganger pga jobb), hun er 2 nå. Selv om jeg var ganske tydlig primær omsorgsperson her det første året iallfall. Men 1-2 netter har gått helt fint.

 

Anonymkode: fc05b...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det faglige rådet jeg fikk av helsepersonnel i Storbritannia var 1 time per 1 mnd. 

Anonymkode: 9a504...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Leser så mange råd om hvor lenge det er "ok" å være borte fra barna sine.. Gjelder disse rådene også om mor reiser og far er hjemme med barnet/barna? 2 netter kan være ok? Jeg er sikker på det går fint med barnet mitt der og da, men er det liksom greit? Trygg på pappen sin også. Og søsken. Ammer litt, men minimalt. 

 

 

Anonymkode: 539b4...8e4

Min på 16 mnd er hos far anhver onsdag til mandag, men han ammer jeg ikke da. søskene er en del år eldre, han ene 17 og hun andre 15, minstemann var sikkelig appåklatt, jeg og far skilte oss før jeg fant ut at jeg var gravid med minstegutten vår, men han har alltid vert der, han begynte med anhver helg når han var 9mnd og har nettopp økt nå

Anonymkode: 47ffa...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir antagelig 6 netter borte fra min på 1,5 år til høsten pga jobbreise. Kjenner at det er lenge, men tror også det går helt fint.

Anonymkode: 2f378...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...